AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #41 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dagsrapport er det mange år siden vi sluttet med! Det tar for lang tid. På mim avdeling sparer vi inn sekunder der det går! Altså, det er ikke et sekund til overs! Vi sender ut månedsbrev. Noen ganger blir flere mnd slått sammen. Det blir nedprioritert på plan.tida. Det er ikke noe som gagner barna, men foreldre, så det blir i siste rekke.. Anonymkode: 2f496...4b7 😳 Høres ut som dere voksne er veldig stresset, mulig det smitter over på barna og det blir ekstra utfordrende? Virker som det er store forskjeller fra barnehage til barnehage for hvor mye man får til, høres veldig rart og usunt ut å drive og spare inn sekunder.. Følger ikke barnehagen bemanningsnormen? Vet det oppleves som underbemannet likevel, men syns det virker helt ekstremt som du beskriver og sånn er det jo ikke over alt. Hos oss skriver de kort oppsummering om hvordan dagen har vært, og sier noen ord om hvordan barnet mitt har hatt det når jeg henter, både på storbarn og småbarn. Er ikke enig at det kun er for foreldrene, det er ikke alle barn som forteller fritt om dagen, ved hjelp av informasjonen kan man initiere samtaler med barnet om dagen deres. Og det tenker jeg er kjempeviktig! Anonymkode: 4b474...cfd
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #42 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 😳 Høres ut som dere voksne er veldig stresset, mulig det smitter over på barna og det blir ekstra utfordrende? Virker som det er store forskjeller fra barnehage til barnehage for hvor mye man får til, høres veldig rart og usunt ut å drive og spare inn sekunder.. Følger ikke barnehagen bemanningsnormen? Vet det oppleves som underbemannet likevel, men syns det virker helt ekstremt som du beskriver og sånn er det jo ikke over alt. Hos oss skriver de kort oppsummering om hvordan dagen har vært, og sier noen ord om hvordan barnet mitt har hatt det når jeg henter, både på storbarn og småbarn. Er ikke enig at det kun er for foreldrene, det er ikke alle barn som forteller fritt om dagen, ved hjelp av informasjonen kan man initiere samtaler med barnet om dagen deres. Og det tenker jeg er kjempeviktig! Anonymkode: 4b474...cfd Vi har tatt bort alt unødvendig praktisk arbeid, og tilbringer tid i leken sammen med barna. Vi er mer til stede uten å måtte tenke på ting manburde ha gjort, og er ikke stresset i det hele tatt. Vi bruker maks 5 minutter på å lage til måltidene, for vi bruker tid på ettermiddag når det er færre barn, på å lage klart og rydde etter dagen. Vi kunne sikkert ha brukt den tiden på å lage dagsrapport, men da må vi gå fra barna i leken tidligere på dagen, og vi syns ikke det er verdt det. Det er mange barn som må ha en voksen med i lek, pga språk, atferd osv Anonymkode: 2f496...4b7 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #43 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har tatt bort alt unødvendig praktisk arbeid, og tilbringer tid i leken sammen med barna. Vi er mer til stede uten å måtte tenke på ting manburde ha gjort, og er ikke stresset i det hele tatt. Vi bruker maks 5 minutter på å lage til måltidene, for vi bruker tid på ettermiddag når det er færre barn, på å lage klart og rydde etter dagen. Vi kunne sikkert ha brukt den tiden på å lage dagsrapport, men da må vi gå fra barna i leken tidligere på dagen, og vi syns ikke det er verdt det. Det er mange barn som må ha en voksen med i lek, pga språk, atferd osv Anonymkode: 2f496...4b7 Bemanningsnormen er forresten latterlig! Anonymkode: 2f496...4b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #44 Skrevet 26. august 2022 Vi har aldri mottatt noen daglig rapport noen sted. Vi har vært glad til når vi har fått en ukesmail hver fredag. Akkurat nå, rett etter oppstart, får vi ikke det engang. Og ja, det er helt vanlig at de ikke har tid til sånt. Enda mindre på storbarn enn på småbarn - der er det dobbelt så mange unger pr voksen. Anonymkode: 3ed0a...dda
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #45 Skrevet 26. august 2022 Vi fikk også mindre dagsrapporter i Mykid på stor avdeling. Nå får vi to ganger i uken, fikk hver dag på småbarnsavd. Rapporten på stor avdeling består som regel bare av tre-fire bilder med undertekst "Fin lek på avdelingen i dag".. noen ganger mer tekst. Uvant i starten😅 Alt blir en vane! 😊 Anonymkode: f6d0a...d8a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #46 Skrevet 26. august 2022 Syns det er sprøtt at ansatte i barnehagen skal bruke tid på å skrive rapporter på hvert enkelt barn - hver dag? Det kan umulig være noen god prioritering av tid, det betyr jo mindre tid på å faktisk være sammen med barna, derav dårligere kvalitet på tilbudet. Anonymkode: d47aa...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #47 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Syns det er sprøtt at ansatte i barnehagen skal bruke tid på å skrive rapporter på hvert enkelt barn - hver dag? Det kan umulig være noen god prioritering av tid, det betyr jo mindre tid på å faktisk være sammen med barna, derav dårligere kvalitet på tilbudet. Anonymkode: d47aa...9f3 Hvis du leser tråden ser du tydelig at det ikke er det det er snakk om. De skriver en kort teskt (tenk én tekstmelding) som de legger inn i Mykid slik at foreldrene til alle barna på avdelingen kan se den. Noen dager legger de ved bilder. Anonymkode: 03ff7...94d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #48 Skrevet 26. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Syns det er sprøtt at ansatte i barnehagen skal bruke tid på å skrive rapporter på hvert enkelt barn - hver dag? Det kan umulig være noen god prioritering av tid, det betyr jo mindre tid på å faktisk være sammen med barna, derav dårligere kvalitet på tilbudet. Anonymkode: d47aa...9f3 Sett deg inn i saken da!🙄 Anonymkode: f6d0a...d8a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #49 Skrevet 26. august 2022 Sirinna skrev (16 timer siden): Vi får full rapport i MyKid for både minste på småbarn og eldste på storbarn (i samme bhg). Det er veldig nyttig, - med minste (1,5 år) er det greit for oss foreldre å vite hva de har gjort den dagen og hvor lenge han har sovet. Med eldste går det på avdelingen hennes generelt, men veldig fint med utfyllende informasjon og ofte bilder fra dagen. Det åpner opp for gode samtaler rundt middagsbordet. Ser ikke noe galt i at en voksen bruker 5 minutter på dette i løpet av arbeidsdagen. Det tar ikke bare 5 minutter altså Anonymkode: 00f49...d78 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #50 Skrevet 26. august 2022 Den daglige praten med foreldrene er viktig, den bygger relasjon og viser barna at personalet og foreldrene har kommunikasjon. Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell er blant annet teori som støtter under dette. I dag rakk jeg såvidt å gå på do... Men fikk printet ut noen bilder og hengt opp som barna kan vise og prate om med foreldrene når de blir hentet 🙂 Detter hjelper de med å utvikle fortellerkompetansen og etterhvert kan de fortell mer om dagen sin uten bildetstøtte også Anonymkode: 50ff2...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #51 Skrevet 26. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det tar ikke bare 5 minutter altså Anonymkode: 00f49...d78 Eh. Jo. MyKid er nesten like lett som Facebook, i følge min bhg.. men det spørs jo litt hvor "teknisk" en er. Og samme melding går jo til 20 stk. Anonymkode: f6d0a...d8a
Sirinna Skrevet 26. august 2022 #52 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tar ikke bare 5 minutter altså Anonymkode: 00f49...d78 Det var det vi ble fortalt på foreldremøte, at de bruker ca 5 min på disse oppdateringene.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #53 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh. Jo. MyKid er nesten like lett som Facebook, i følge min bhg.. men det spørs jo litt hvor "teknisk" en er. Og samme melding går jo til 20 stk. Anonymkode: f6d0a...d8a Eh nei Anonymkode: 00f49...d78
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #54 Skrevet 26. august 2022 Sirinna skrev (1 time siden): Det var det vi ble fortalt på foreldremøte, at de bruker ca 5 min på disse oppdateringene. Da er det aldri med bilder eller? du skal inn på tlf, skrive tekst, finne bilder++ det brukes mye mer enn 5 minutter . Så en gang i uken burde holde. Dette er jo bare en sv tingene som stjeler tid av personalet Anonymkode: 00f49...d78
Lorieen Skrevet 26. august 2022 #55 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 21.30): Da gutten gikk på småbarnsavdelingen så fikk man dagsrapport daglig på mykid. Men for 3 uker siden begynte han på storbarnsavdelingen og nå får vi dagsrapport veldig sjeldent. Kanskje en gang i uka. Han er den typen som ikke klarer å dele med meg hvordan dagen hans har vært...han glemmer hva han fikk til lunsj osv. Når jeg henter han så hender det at de voksne er litt opptatte så da får jeg ikke snakket med dem heller. Er dette normalt at på storbarnsavd legger de ikke ut dagsrapport daglig? Er det noe jeg bør spørre dem? Eller blir det feil? Anonymkode: a25c1...79a Vil du at de ansatte i barnehagen skal bruke tida si på å være sammen med barnet ditt, se ham, støtte utviklinga hans og gi ham omsorg? Eller vil du at de skal sitte og skrive rapport til deg?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #56 Skrevet 26. august 2022 Sirinna skrev (20 timer siden): Vi får full rapport i MyKid for både minste på småbarn og eldste på storbarn (i samme bhg). Det er veldig nyttig, - med minste (1,5 år) er det greit for oss foreldre å vite hva de har gjort den dagen og hvor lenge han har sovet. Med eldste går det på avdelingen hennes generelt, men veldig fint med utfyllende informasjon og ofte bilder fra dagen. Det åpner opp for gode samtaler rundt middagsbordet. Ser ikke noe galt i at en voksen bruker 5 minutter på dette i løpet av arbeidsdagen. Det tar ikke 5 min. Det er jo ikke bare dine barn som går i barnehagen.. Anonymkode: 1a2aa...7fd
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #57 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du leser tråden ser du tydelig at det ikke er det det er snakk om. De skriver en kort teskt (tenk én tekstmelding) som de legger inn i Mykid slik at foreldrene til alle barna på avdelingen kan se den. Noen dager legger de ved bilder. Anonymkode: 03ff7...94d Nei? Det er jo ikke sånn at alle barn på samme avdeling gjør det samme, sover like lenge osv. Så det er ikke snakk om en felles melding. I så fall kunne de bare hatt en liten whiteboard i gangen eller lignende, hvor de skrev at «i dag var vi på tur til skogen og så på dyrespor». Da tar det maks noen minutter. Med tanke på alt annet administrativt man må gjøre i en barnehage, er det jo bare unødvendig å bruke tid på daglige meldinger via mykid. Anonymkode: 1a2aa...7fd
Veggdyret Skrevet 26. august 2022 #58 Skrevet 26. august 2022 Barnehagen vår sender ut et generelt månedsbrev og that's it, det er heller ingen bilder der. Hender et par ganger i året at de legger ut noen bilder på facebook. De har tatt opp på foreldremøter at de absolutt ikke kommer til å begynne med MyKid eller noe lignende, da de vil ha all fokus på barna når barna er i barnehagen. Og det støtter jeg 100%. Jeg stoler på at de gjør en god jobb, og barna mine gleder seg til å gå dit hver morgen. Yngste har ikke noe språk og eldste elsker å svare "vet ikke" på alt, så middagssamtalene får handle om noe annet 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #59 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 6.46): Dette tok meg ikke mange minuttene å skrive og gjør det for meg sm mor mye enklere å ikke får snakket med en voksen under henting. Jeg foretrekker faktisk at de bruker noen minutter i to-tiden med full bemanning enn at alle foreldre skal «ta en prat» når det er én voksen igjen på avdelingen. Praten får jeg de dagene det er overskudd til det, ikke hver dag Anonymkode: 03ff7...94d Følelsen av å ha god tid når jeg er sammen med ditt barn er avgjørende. Det er kvalitet i seg selv å ha god tid. Kanskje skal vi fremover bruke litt mer tid på de gode samspillene, og ikke la oss jage av alt vi MÅ, SKAL, og BURDE. Jeg tror at det viktigste vi voksne kan gjøre er å være sammen med barna om deres hverdag – og la det ta den tiden det tar! Det er ikke bare ditt barn som går i barnehagen. Hvor lang tid vil det ta om 18 foreldre skal få 3-4 minutter med dagsrapport når man knapt er nok bemannet på en avdeling? 54 til 72 minutter. Personalet har nok med å være sammen med barna deres, om de ikke skal bruke av barnas tid til å skrive rapporter. Så fremt du ikke hører noe, har dagen til barnet ditt vært som den bør. Anonymkode: 24e29...26d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #60 Skrevet 26. august 2022 Veggdyret skrev (19 minutter siden): Barnehagen vår sender ut et generelt månedsbrev og that's it, det er heller ingen bilder der. Hender et par ganger i året at de legger ut noen bilder på facebook. De har tatt opp på foreldremøter at de absolutt ikke kommer til å begynne med MyKid eller noe lignende, da de vil ha all fokus på barna når barna er i barnehagen. Og det støtter jeg 100%. Jeg stoler på at de gjør en god jobb, og barna mine gleder seg til å gå dit hver morgen. Yngste har ikke noe språk og eldste elsker å svare "vet ikke" på alt, så middagssamtalene får handle om noe annet For et herlig innlegg! Skulle vært mange, mange flere som er like trygge i foreldrerollen og på barnehagen som det du er 😃 Anonymkode: 9b7d6...54b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå