Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er introvert, men jobber med mennesker. Kjører skuespill hver gang jeg er på jobb og har blitt ganske flink til det. Det er bra trening for meg. Privat er jeg ikke like flink. Da er det så ille at jeg av og til lar mannen snakke for meg. Han er ekstrovert. Sikkert derfor han er perfekt for meg, for da vil jeg alltid havne i skyggen. 

Hvis jeg hadde fortalt kollegene mine om at jeg er introvert, så hadde de ledd av meg. De skulle bare visst.

Anonymkode: bb965...21b

Er du meg?😂

Skrevet

Jeg er ekstremt introvert. Jeg blir veldig sliten av mye sosiale interaksjoner, oppsøker svært sjelden folk på egenhånd, og om jeg har fri kan jeg gå i mange dager uten å snakke med et annet menneske (og synes det er helt fint :)

Jeg velger ofte å være alene om jeg har sjansen.

Men jeg har hatt alle mulige slags jobber likevel. Ofte ute blant folk. Nå jobber jeg i et stort nasjonalt selskap, og sitter på hovedkontoret i et gedigent åpent landskap. Jeg har mye kontakt med kollegaer, håndterer mye innkommende forespørsler, og har noen runder med foredrag/opplæring/instruksjon for grupper når det trengs.

Jeg er ikke den mest snakkesalige kollegaen, og spiser ofte lunsj alene, men håndterer likevel fint alle folkene rundt meg, for det lærer man seg jo. Selv om det er innmari deilig å være alene etter en dag på jobb. Jeg tror det i grunn bare er bra for meg å jobbe med masse folk, slik at jeg blir utsatt for det og faktisk kommer meg ut og interagerer med folk i løpet av dagen.  

Så jeg tror ikke noe på den at introverte passer bedre til slike eller slike jobber, introverte kan utføre alle slags jobber, og det er faktisk bra å bli utfordret litt på den sosiale arenaen i blant!  

• Nyttig 2
Skrevet

Forslag: (forsker), lab ingeniør, renholder, postmann, sjåfør, elektriker, snekker, arkivmedarbeider. 

Anonymkode: 4cc30...204

• Nyttig 1
Skrevet

Hovedproblemet for oss introverte er gjerne å komme gjennom nåløyet med intervju og ansettelse, ellers duger vi i de fleste yrker. Mange steder bedre enn ekstroverte. Min erfaring er at de ekstroverte lett får jobb, men kjeder seg raskt når de jobber på lager, med punching, arkivering e.l. 

Anonymkode: cb12f...319

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 21.26):

Jeg er introvert, men jobber med mennesker. Kjører skuespill hver gang jeg er på jobb og har blitt ganske flink til det. Det er bra trening for meg. Privat er jeg ikke like flink. Da er det så ille at jeg av og til lar mannen snakke for meg. Han er ekstrovert. Sikkert derfor han er perfekt for meg, for da vil jeg alltid havne i skyggen. 

Hvis jeg hadde fortalt kollegene mine om at jeg er introvert, så hadde de ledd av meg. De skulle bare visst.

For meg virker det sykt tungt med slik skuespill hver dag. 

Anonymkode: 4cc30...204

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 21.26):

Samme som meg😁 Det er veldig mentalt slitsomt i jobben. Jeg jobber offshore og har alltid hatt jobber hvor det er vanskelig/slitsomt å være introvert.  Pusher meg selv hver dag, og jeg har utviklet meg mye.  Når jeg er hjemme på fri, kjører jeg litt lastebil.  Beste jobben i verden!  Kjøre rundt og høre på podcaster.  Må selvfølgelig ta noen telefoner og snakke litt med kollegaer, men myyye mer behagelig enn offshore jobben.  Bare synd det er så dårlig betalt i sjåføryrket☹️

Anonymkode: 56cf5...4cb

• Nyttig 1
Skrevet

Jobber som veileder i NAV. Jeg fungerer veldig bra i jobben, og klarer fint å skjule at jeg er introvert. Trer liksom inn i en annen rolle når jeg er på jobb. Har også telefonskrekk, men på jobb er dette null problem. Samtidig er jeg dødssliten etter en dag på jobb, rett og slett fordi det blir for mye sosial stimuli. I periodene med 100 % hjemmekontor hadde jeg det så bra fysisk og mentalt som jeg aldri har hatt før, med mye overskudd. Heldigvis har jeg fått to faste dager med hjemmekontor nå, og har klart å finne en balanse som gjør at jeg ikke er helt utslitt hver kveld. Tror faktisk en ren saksbehandlerstilling hadde vært det aller beste for meg, men da må jeg bytte arbeidsgiver eller flytte, og det orker jeg ikke. Trives med kollegene mine.

Anonymkode: 173c7...acb

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jobber som veileder i NAV. Jeg fungerer veldig bra i jobben, og klarer fint å skjule at jeg er introvert. Trer liksom inn i en annen rolle når jeg er på jobb. Har også telefonskrekk, men på jobb er dette null problem. Samtidig er jeg dødssliten etter en dag på jobb, rett og slett fordi det blir for mye sosial stimuli. I periodene med 100 % hjemmekontor hadde jeg det så bra fysisk og mentalt som jeg aldri har hatt før, med mye overskudd. Heldigvis har jeg fått to faste dager med hjemmekontor nå, og har klart å finne en balanse som gjør at jeg ikke er helt utslitt hver kveld. Tror faktisk en ren saksbehandlerstilling hadde vært det aller beste for meg, men da må jeg bytte arbeidsgiver eller flytte, og det orker jeg ikke. Trives med kollegene mine.

Hvordan fungerer denne veilederrollen?   Det må da være mye «kundekontakt» og møter i løpet av en dag.

Hvilken utdanning trengs?

Skrevet

Jeg har jobbet med mye rart. Alt fra servitør på store arrangementer, til helsevesenet og rådgiver. Liker sosiale jobber, ellers blir jeg «for» introvert. Jeg kan fint bruke 6 uker alene i ferien feks. 

Anonymkode: 476fe...af4

Skrevet
On 8/27/2022 at 2:54 PM, AnonymBruker said:

Hvordan fungerer denne veilederrollen?   Det må da være mye «kundekontakt» og møter i løpet av en dag.

Hvilken utdanning trengs?

Mye kontakt med brukere og samarbeidspartnere, men ikke bare gjennom fysiske møter. :) Mye av kontakten foregår via telefon eller via dialog i aktivitetsplanen. Ellers er det mye skriving (av referater, vurderinger o.l.) og saksbehandling. En god del tid går også til samhandling med kolleger.

Mange veiledere er sosionomer. Ellers har vi på vårt kontor f.eks. barnevernpedagoger, lærere, økonomer, samfunnsvitere og personer med ulike helsefaglige utdanninger.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...