AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Hei! Jeg har en samboer med stor familiegård. Eier selv en liten byleilighet, og det var derfor jeg flyttet inn til ham. Leier ut min leilighet nå, og får dekket det meste av utgifter der. Betaler halve strømutgiftene hans, pluss mesteparten av mat til familien vår (han har et voksent barn, og jeg to små som bor hos oss annenhver uke) Jeg er blitt delvis ufør, og har nå mindre inntekt enn før, men samtidig har jeg fått en uførforsikring som gir meg noen tusen ekstra. Tenker at det meste av dette skal spares opp, da jeg ikke vet hvordan fremtiden blir jobbmessig.. Jeg har også sykt mye mer pendleutgifter enn før, pga avstand til byen. Hva tenker dere er rimelig at jeg betaler til han i måneden? Føler han er misfornøyd med dagens løsning.. Jeg har betalt alt av utenlandsferier/konserter/andre investeringer i det siste. Føler han forventer det, siden jeg har fått disse forsikringspengene, og med jevne mellomrom må nevne hvor lite penger han har (vi tjener ca likt) Vil overhodet ikke snylte på han eller noe. Men trenger deres mening om hva som er fornuftig. Han har nevnt at jeg bør kjøpe meg inn med han, men vil gjerne sitte på egen leilighet, siden barna hans sikkert arver gården, og da får ikke mine noe..? Faen, økonomi er vanskelig.. Anonymkode: 280c7...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Vanskelig å svare på. En god start ville være å finne ut litt mer nøyaktig kostnadene dere burde dele er, og så ta det derfra. Dere burde dele faste kostnader som strøm, avgifter, nett, mat (kanskje du litt mer på mat, kommer an på). Underholdning og fritid burde egentlig holdes utenom, men deles det også. Hvor mye har du betalt i snitt pr mnd for dere, når du inkluderer alt? Kanskje er summen du har betalt (mer enn) nok. Utlandsferier kan være dyrt, og hva er egentlig «investeringer»? Oppussing av hans gård? Anonymkode: e258f...efa 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 Dere må jo lage skikkelige avtaler. Og kanskje kan du kjøpe deg inn uten å selge din leilighet? Ved å feks. låne opp på den? Jeg mener generelt det alltid koster å bo, så noe må du betale. Men det trengs avtaler, en felleskonto for fellesutgifter som feks mat, strøm, internett osv. Og så kommer leie/bokostnader utenpå dette, der dere må avtale en sum. (Det jeg og min eks gjorde var å ta hans tidligere boutgift og dele på do. Og så betalte han meg halvparten. Fordi da tjente vi like mye på å flytte sammen.) Anonymkode: 38e67...203 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Du betaler kun mat og halvparten av strømmen?? Skjønner godt at han er misfornøyd. Anonymkode: 569cb...8e8 4 1
Khloe P.T Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 I en ekte familie betaler man etter evne og får etter behov. Er ressursene knappe setter man opp budsjett. 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dere må jo lage skikkelige avtaler. Og kanskje kan du kjøpe deg inn uten å selge din leilighet? Ved å feks. låne opp på den? Jeg mener generelt det alltid koster å bo, så noe må du betale. Men det trengs avtaler, en felleskonto for fellesutgifter som feks mat, strøm, internett osv. Og så kommer leie/bokostnader utenpå dette, der dere må avtale en sum. (Det jeg og min eks gjorde var å ta hans tidligere boutgift og dele på do. Og så betalte han meg halvparten. Fordi da tjente vi like mye på å flytte sammen.) Anonymkode: 38e67...203 Likte det siste regnestykket dere hadde der, det virker veldig rettferdig i mine øyne. Anonymkode: 70349...70a 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Tenker at når du eier en leilighet og han huset dere bor i burde du betale hvertfall det du betaler i lån på din leilighet i mnd. i tillegg til løpende utgifter Anonymkode: 4e577...789 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 Ja, er enig i at vi burde ha en skikkelig avtale. Han er skikkelig unnvikende når der gjelder økonomi, men må bare spørre han hva han vil ha. En merker at han bare blir stille når han er misfornøyd, og sier ikke noe viss jeg spør. Har sikkert betalt 80 000 bare det siste halve året, på ting som har gått til OSS, utenom mesteparten av mat (og det er mye her i huset) og halvparten av strøm +netflix. Avtale skal på pl Avtale skal på plass. Ts. Anonymkode: 280c7...c8c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 Så du betaler "alt" av løpende utgifter i det daglige, og nå vil han i tillegg ha husleie? Anonymkode: 8bfb8...115 8 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, er enig i at vi burde ha en skikkelig avtale. Han er skikkelig unnvikende når der gjelder økonomi, men må bare spørre han hva han vil ha. En merker at han bare blir stille når han er misfornøyd, og sier ikke noe viss jeg spør. Har sikkert betalt 80 000 bare det siste halve året, på ting som har gått til OSS, utenom mesteparten av mat (og det er mye her i huset) og halvparten av strøm +netflix. Avtale skal på pl Avtale skal på plass. Ts. Anonymkode: 280c7...c8c Dere må sette opp budsjett og Dere er allerede på vei mot avslutning med den dårlige kommunikasjonen. Dere skal jo ikke finne en løsning han er fornøyd med, men en løsning som fungerer for begge. Søk gjerne hjelp og til kommunikasjonen. Anonymkode: 4bea0...79d 5
Fru Uperfekt Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Jeg har en samboer med stor familiegård. Eier selv en liten byleilighet, og det var derfor jeg flyttet inn til ham. Leier ut min leilighet nå, og får dekket det meste av utgifter der. Betaler halve strømutgiftene hans, pluss mesteparten av mat til familien vår (han har et voksent barn, og jeg to små som bor hos oss annenhver uke) Jeg er blitt delvis ufør, og har nå mindre inntekt enn før, men samtidig har jeg fått en uførforsikring som gir meg noen tusen ekstra. Tenker at det meste av dette skal spares opp, da jeg ikke vet hvordan fremtiden blir jobbmessig.. Jeg har også sykt mye mer pendleutgifter enn før, pga avstand til byen. Hva tenker dere er rimelig at jeg betaler til han i måneden? Føler han er misfornøyd med dagens løsning.. Jeg har betalt alt av utenlandsferier/konserter/andre investeringer i det siste. Føler han forventer det, siden jeg har fått disse forsikringspengene, og med jevne mellomrom må nevne hvor lite penger han har (vi tjener ca likt) Vil overhodet ikke snylte på han eller noe. Men trenger deres mening om hva som er fornuftig. Han har nevnt at jeg bør kjøpe meg inn med han, men vil gjerne sitte på egen leilighet, siden barna hans sikkert arver gården, og da får ikke mine noe..? Faen, økonomi er vanskelig.. Anonymkode: 280c7...c8c Ta vare på alle kvitteringer, legg det inn i excel Ta med både pro og con Om det du sier stemmer er det han som tjener godt på dette Pga særkullsbarn så hadde jeg ikke turd kjøpe meg inn i en fam gård, tenker på odelsretten 5 2
Fru Uperfekt Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du betaler kun mat og halvparten av strømmen?? Skjønner godt at han er misfornøyd. Anonymkode: 569cb...8e8 Leste du samme innlegg som meg? 6 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 Du må starte å betale mer på de faste utgiftene, og slutte å betale mer enn halvparten på de usynlige luksusutgiftene som alle glemmer med en gang de er ferdige eller spist opp (ferie, take away, pynt, opplevelser). Høres riktig ut at dere må snakke ordentlig sammen om dette, komme med deres synspunkter til bordet - men være åpen for å høre på den andres synspunkter. Anonymkode: 7e746...6e4 10
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #14 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere må jo lage skikkelige avtaler. Og kanskje kan du kjøpe deg inn uten å selge din leilighet? Ved å feks. låne opp på den? Jeg mener generelt det alltid koster å bo, så noe må du betale. Men det trengs avtaler, en felleskonto for fellesutgifter som feks mat, strøm, internett osv. Og så kommer leie/bokostnader utenpå dette, der dere må avtale en sum. (Det jeg og min eks gjorde var å ta hans tidligere boutgift og dele på do. Og så betalte han meg halvparten. Fordi da tjente vi like mye på å flytte sammen.) Anonymkode: 38e67...203 Hun burde på ingen måte kjøpe seg inn i gården, den skal jo aldri selges, bare gis til barna HANS. Det blir som om hun låner penger og gir til hans barn. Anonymkode: 332fe...407 5 6
Cambria Skrevet 25. august 2022 #15 Skrevet 25. august 2022 Mulig det er jeg som ikke forstår dette med odelsrett, men om du betaler deg inn hos han, så skal vel dine barn arve din del? Altså, selv om de ikke har rett på å bo og bruke så må vel de kjøpes ut? Hvis jeg har rett her så betyr det igjen at dine barn ikke sitter att uten noe. De har ikke rett på å bo der, men de får pengene din del er verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #16 Skrevet 25. august 2022 Her er mitt tips: flytt tilbake til leiligheten din. Anonymkode: 5ad47...8c1 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #17 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, er enig i at vi burde ha en skikkelig avtale. Han er skikkelig unnvikende når der gjelder økonomi, men må bare spørre han hva han vil ha. En merker at han bare blir stille når han er misfornøyd, og sier ikke noe viss jeg spør. Har sikkert betalt 80 000 bare det siste halve året, på ting som har gått til OSS, utenom mesteparten av mat (og det er mye her i huset) og halvparten av strøm +netflix. Avtale skal på pl Avtale skal på plass. Ts. Anonymkode: 280c7...c8c Bra du ikke glemte å ramse opp at du betaler halvparten av Netflix 😅. Hvor mye utgjør det i måneden? 39,50 eller deromkring 🙈. Det sier noe om nivået på diskusjonen deres. Er det sånt man tar opp så bør man kanskje revurdere hele samboerskapet. Anonymkode: b25af...392
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #18 Skrevet 25. august 2022 Cambria skrev (6 minutter siden): Mulig det er jeg som ikke forstår dette med odelsrett, men om du betaler deg inn hos han, så skal vel dine barn arve din del? Altså, selv om de ikke har rett på å bo og bruke så må vel de kjøpes ut? Hvis jeg har rett her så betyr det igjen at dine barn ikke sitter att uten noe. De har ikke rett på å bo der, men de får pengene din del er verdt. Hvis et av hans barn overtar gården på odel så pleier det å skje mens den eldre generasjonen fortsatt er i live. Normalt sett betales det veldig lite til ingenting for gården, og søsken kan ikke kreve noe siden loven sier at gården må selges til en pris som gjør gården drivverdig. Altså, ikke for dyrt, og på mange gårder er det lite å gå på her da det sjelden er noe særlig til overskudd. Anonymkode: 332fe...407 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #19 Skrevet 25. august 2022 Ikke gå med på å betale hans vedlikeholdsutgifter så lenge du ikke eier huset, i hvert fall. Standard er vel halvparten av løpende utgifter (strøm, nett ++) + muligens halve renteutgiftene på boliglånet hans. Du bør verken betale avdrag eller oppussing/renovasjon. Anonymkode: a6718...9b0 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #20 Skrevet 25. august 2022 Disse strømutgiftene? Er de for hele gården (fjøs, låve, garasjer, strømgjerder osvosvosv)?, eller bare selve boligen dere bor i? Er du med på å betale inn i selve gårdsdriften "litt her og litt der"? Ville laget en ordentlig avtale og delt boutgifter osv rettferdig. Anonymkode: ef2bd...852 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå