Gå til innhold

Teoretisk spørsmål vedrørende arv når far har ny samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd om arv ...

Min far er fortsatt forholdsvis ung og frisk, så dette er ikke noe som er relevant nå, men jeg har tenkt en del på det. Når mine foreldre ble skilt, solgte barndomshjemmet mitt og fordelte verdiene, så har han etter hvert investert dette i leiligheten til sin nye samboer. Han har ingen formue, og de eneste verdiene han har er bil, og andel i samboers leilighet. Hvor stor andelen er aner jeg ikke. Det er ikke en stor leilighet, så jeg vil anta at verdien på denne er rundt 3.000.000, og den er ikke belånt.

Hva vil skje den dagen han går bort, med tanke på verdier og arv? Kan jeg risikere å bli sittende igjen uten noe? Blir jeg eventuelt sittende med en andel i en leilighet, som jeg ikke vil ha noen interesse av, og deretter håpe på at samboer vil kjøpe meg ut? Hvordan fungerer dette?

Anonymkode: b3eb3...e71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom han ikke formelt har blitt eier av boligen må du sannsynligvis bevise at han var å anse som medeier for å få ut igjen noen av verdiene. Hvis du får etablert at han er medeier så kan du kreve boligen tvangssolgt dersom hun ikke samarbeider.

Anonymkode: 7d14e...d05

• Liker 1
Skrevet

Om han har eierandel i boligen finner du lett ut i eiendomsregisteret. Der ser du også om det er registrert heftelser på boligen.

Anonymkode: 830a8...84f

• Liker 3
Skrevet

Arv avhenger jo blant annet av om det er verdier i boet. Han kan velge å gi bort alt han eier og da er det ikke noe å arve. Eier han en andel, har arvingene krav på en gitt andel av realverdien av andelen. Hvor mye avhenger av hva som står i testamentet. Har vedkommende ikke testamente er det arveloven som gjelder Den som eier sammen med den som er død betaler da ut andelen til arvingen. Har vedkommende ikke muligheter til det må leiligheten selges. 

Det er selvsagt mange "på den ene side og på den andre siden" forbehold her.

Anonymkode: 9c3ca...e5b

• Liker 2
Skrevet

Han og hans samboer bør jo ha noe skriftlig. Da faren min flyttet sammen med en dame som også har voksne barn, skrev de samboerkontrakt (og oppdaterte den da de etter hvert giftet seg) som spesifiserte hvem som eier hva og hvordan ting skal løses med felles bolig når en av dem faller fra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil jo håpe og tro at faren din har papirene på stell. Når man har mine og dine, ny samboer, felles eiendeler, etc. så blir det veldig grisete ved dødsfall eller brudd. 

Du kan som noen allerede har anbefalt sjekke eiendomsregisteret. Og gjeldsregisteret. For å få en indikasjon. Som barn har du rett på pliktdelsarven, hva den er avhenger jo av om han har flere barn, og om samboer er berettiget på noe etter lov (kun om de har felles barn, om jeg husker rett) 

Anonymkode: 1c051...37a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Blir jeg eventuelt sittende med en andel i en leilighet, som jeg ikke vil ha noen interesse av, og deretter håpe på at samboer vil kjøpe meg ut? 

Hvis samboeren hans ikke ønsker å kjøpe hans andel når han dør, eller hun ikke klarer å finansiere et kjøp, så kan du kreve at sameiet tvangsoppløses gjennom tingretten. Da blir hele leiligheten solgt på det åpne marked til høystbydende. Hun får oppgjør for sin andel, og du får for din andel. 

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
CAPS LOCK skrev (4 minutter siden):

Hvis samboeren hans ikke ønsker å kjøpe hans andel når han dør, eller hun ikke klarer å finansiere et kjøp, så kan du kreve at sameiet tvangsoppløses gjennom tingretten. Da blir hele leiligheten solgt på det åpne marked til høystbydende. Hun får oppgjør for sin andel, og du får for din andel. 

Dette. 

Samboere arver heller ikke hverandre med mindre de har testamente som sier det (og selv da må livsarvinger få pliktdelsarv). Så det er ikke mulig at hun kan ta alt din far eier om han dør før henne, nei.

Skrevet

Tusen takk for gode svar, alle sammen. Høres ut som at jeg skal være sikret uansett, spesielt siden jeg er enebarn, og de ikke har felles barn.

Skrevet

Enig med dem over, men jeg vil legge til at så lenge man lever, kan man gi bort hva man vil i gave til hvem man vil. Så hvis din far gir bort sin andel av leiligheten til sin samboer, kan du bli sittende med ingen ting. 

Anonymkode: a8ff7...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...