Gå til innhold

Sette han for strenge krav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåringsgutt som gang på gang glemmer og ikke bryr seg om å låse sykkelen han låner av sin stebror. Sykkelen har både jeg og stebrorens far som jeg er gift med betalt for sammen. Sist gang det skjedde ba jeg han om å komme hjem igjen fra der han var for å sykle hjem og låse den. Konsekvensen han fikk var at han ikke fikk låne den på en stund. Nå har stefaren hans nektet han i å låne sykkelen for alltid. Ettersom han mener det er respektløst og vi har ikke råd til at sykler blir stjålet. (Dette har han har kun sagt til meg). Jeg mener han har gjort opp for seg ved å komme hjem da han fikk beskjed om å sykle den hjem og låse den. Jeg har satt spm tegn ved eventuelle skoleturer som krever sykkel men der sier stefaren at han kan låne seg en sykkel eller at han kan kjøpe sykkelen av stebroren for 1000kr, så kanskje han passer bedre på den. Jeg mener han skal arve den av sin stebror og ikke behøve å bruke sin egen lønn på å kjøpe den ut. Ettersom det var vi som kjøpte og betalte den i utganspunktet. Har bare lyst å kjøpe en sykkel til han, men det mener min mann/hans stefar er å sy puter under armene på han og han lærer ingenting av det. 

Anonymkode: 59a85...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Er ikke guttene søsken? Selvfølgelig må de vel behandles likt.
Hvorfor har dere ikke kjøpt egen sykkel til lillebror? Eller er tenåringsgutten eldst siden han er ditt særkullsbarn? Og skal arve av lillebror? 
håper dette ikke stemmer. 

Anonymkode: ae8f2...590

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor får ikke han egen sykkel??

Anonymkode: 590b7...36f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Seriøst? Er ikke guttene søsken? Selvfølgelig må de vel behandles likt.
Hvorfor har dere ikke kjøpt egen sykkel til lillebror? Eller er tenåringsgutten eldst siden han er ditt særkullsbarn? Og skal arve av lillebror? 
håper dette ikke stemmer. 

De er stesøsken, min sønn er minst. Han har en sykkel men har vokst fra den, og jeg mener han skal arve sin stebrors sykkel som bare står og ikke blir brukt, noe min mann totalt er uenig i ettersom min sønn ikke behandler den med respekt og ikke låser den når han har fått beskjed om dette gang på gang og han har flere historier bak seg om ikke å ta vare på ting han låner. Jeg selv mener dette er alt for strengt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor får ikke han egen sykkel??

Han har en sykkel men har vokst fra den, og jeg mener han skal arve sin stebrors sykkel som bare står og ikke blir brukt, noe min mann totalt er uenig i ettersom min sønn ikke behandler den med respekt og ikke låser den når han har fått beskjed om dette gang på gang og han har flere historier bak seg om ikke å ta vare på ting han låner. Jeg selv mener dette er alt for strengt. 

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en egen sykkel til min sønn. Man velger sine slag.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser nå at de er stesøsken. Pleier din mann å forskjellsbehandle dem i andre situasjoner også? Her må du sette foten ned.

En straff som er «for alltid» er uansett altfor strengt for en tenåring. Dere skal være omsorgspersoner for ham, ikke politi. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Nei.

Flott å lære ham at drittoppførsel får konsekvenser.

Endret av Villfisker
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig kjøpt en sykkel til min sønn og gitt en god faen i om stefaren hadde blitt sur for det. Han kan ikke bestemme dette for deg. Kvinn deg opp! 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde kjøpt ny sykkel til egen sønn eller kjøpt sykkelen til stebroren. Men ikke latt sønn betale den med egne penger. Syns stefaren er streng og urimelig  

Anonymkode: 28167...02c

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

De er stesøsken, min sønn er minst. Han har en sykkel men har vokst fra den, og jeg mener han skal arve sin stebrors sykkel som bare står og ikke blir brukt, noe min mann totalt er uenig i ettersom min sønn ikke behandler den med respekt og ikke låser den når han har fått beskjed om dette gang på gang og han har flere historier bak seg om ikke å ta vare på ting han låner. Jeg selv mener dette er alt for strengt. 

100% enig med stefar. Noen bør oppdra din sønn til å ha respekt for andres ting.  

Anonymkode: f39f8...7c7

• Liker 6
Skrevet

Mine unger hadde blitt fri for sykler om de hadde behandlet syklene stygt og ikke engang gidda å låse dem. 
Hvorfor er det så vanskelig for gutten din å ta vare på ting han låner/eier? 

Anonymkode: 6d2fc...cf9

• Liker 3
Skrevet

Så sønnen din skal belønnes med ny sykkel når van ikke tar vare på ting han låner? 

Anonymkode: 997fa...a6b

• Liker 4
Skrevet

Det at han ikke respekterte betingelsene for å bruke stebrorens sykkel, så synes jeg han kan skylde seg selv at han ikke får sykkelen.  

Anonymkode: e24a8...a43

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan han ikke kjøpe seg en sykkel selv? Kanskje han da hadde tatt bedre vare på den?

9-åringen min kjøpte seg sykkel selv, liksom…

Anonymkode: 4309f...8f2

• Liker 1
Skrevet

Du oppdrar din egen unge. Han får passe sine  egne saker. Er linja jeg hadde gått for. Funker ikke det så fins det noe som heter særboer

Anonymkode: c6fcd...990

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor kan han ikke kjøpe seg en sykkel selv? Kanskje han da hadde tatt bedre vare på den?

9-åringen min kjøpte seg sykkel selv, liksom…

Anonymkode: 4309f...8f2

Fordi sykkel bør man jaggu kjøpe til barna, det er noe jeg anser som en plikt.

Anonymkode: 590b7...36f

• Liker 6
Skrevet

Synes det er skikkelig dårlig at eldste har sykkel og ikke yngste. Det er forskjellsbehandling og ikke noe du bør godta. Sønnen din vil nok behandle sin egen sykkel bra og passe på å låse den. Kanskje han egentlig er litt lei seg over at han ikke har fått noen sykkel?

Anonymkode: cc43e...f60

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg mener gutten bør ha en egen sykkel. Den trenger ikke være dyr om du er redd for at han  ikke klarer ta vare på den. Det finnes mange greie sykler på bruktmarkedet, og en bruktsykkel er kanskje ikke like fristende å stjele heller.  

Blir sykkelen likevel stjålet fordi han ikke låser den, blir da gutten uten sykkel som naturlig konsekvens, helt uten at stefar og respekt kommer inn i bildet. Jeg synes stefars holdning til gutten her er et større problem enn guttens holdning til sykkellåsing, og ville minimert stefars grunn til innblanding. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...