Gå til innhold

Lærere - hvor stor prosent av de ansatte jobber deltid på din ungdomsskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har regnet litt på det hos oss, og i overkant av 40% jobber 80% eller lavere. Mange etter å ha gått seg på en smell, andre for å holde ut i jobben.

Tre av damene jobber 70%, for å oppleve kontaktlærerjobben som overkommelig. Dette er engasjerte og spreke damer, men som altså ikke orker å stå i 100%.

Vi er noen få, som år etter år har jobbet fullt. Og nå har jeg begynt å lure på om jeg velger rett. Har alltid vært kreativ i fordelingen av sykedager på barna, sånn at jeg har fått tatt mest mulig av undervisningen min. Har alltid gått på jobb, selv om formen har vært dårlig. (Med unntak av smittsomme sykdommer). Og elevene har vært fantastiske. Men i år har jeg allerede havnet der nesten all energi går med til jobb, og jeg merker at sykt barn får for lite. Er det verdt det?

Anonymkode: d7334...3d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har regnet litt på det hos oss, og i overkant av 40% jobber 80% eller lavere. Mange etter å ha gått seg på en smell, andre for å holde ut i jobben.

Tre av damene jobber 70%, for å oppleve kontaktlærerjobben som overkommelig. Dette er engasjerte og spreke damer, men som altså ikke orker å stå i 100%.

Vi er noen få, som år etter år har jobbet fullt. Og nå har jeg begynt å lure på om jeg velger rett. Har alltid vært kreativ i fordelingen av sykedager på barna, sånn at jeg har fått tatt mest mulig av undervisningen min. Har alltid gått på jobb, selv om formen har vært dårlig. (Med unntak av smittsomme sykdommer). Og elevene har vært fantastiske. Men i år har jeg allerede havnet der nesten all energi går med til jobb, og jeg merker at sykt barn får for lite. Er det verdt det?

Det er verdt å holde ut. Det vil merkes svært godt når man en gang blir pensjonist! 

Det er helt sykt stor forskjell på om man har jobbet f.eks 80 eller 100 %. 

Anonymkode: 90b6b...dc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Feil måte å gjøre det på. Jeg hadde stått i 100%, for så å bruke egenmeldinger/sykemeldinger. Jobben plikter også å tilrettelegge.

Da får man eventuelt ha en holdning som sier at jeg rekker å gjøre det jeg rekker, det andre får utgå.

Anonymkode: 6e982...8dd

• Liker 1
Skrevet

Helt uenig med de over! Penger er ikke alt! Viktig å ha en hverdag man trives med.

Anonymkode: f2a1c...e38

• Liker 1
Skrevet

Jeg vurderer å søke meg ned i 80%, for å klare å gjøre jobben på en god måte. Og å skjerme litt helgene.

Sykmelding blir feil. Er ikke syk. Og det går utover kollegaer og elever. Og ikke minst mye å ta igjen.

Skrevet

Jeg valgte å gå ned til 0%, og heller 100% i en jobb utenfor skoleverket. Aldri angret. 

80% i en jobb som lønnes under medianlønn, det ville jeg ikke valgt for min egen fremtidige lommebok. 

Anonymkode: 7a477...bea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste på min jobb jobber 100%, men det et til tider beintøft. Å gå ned i stilling og få mindre lønn og pensjonsopptjening har jeg ikke mulighet til. 

Anonymkode: 36c4e...08e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg valgte å gå ned til 0%, og heller 100% i en jobb utenfor skoleverket. Aldri angret. 

80% i en jobb som lønnes under medianlønn, det ville jeg ikke valgt for min egen fremtidige lommebok. 

Anonymkode: 7a477...bea

For ikke snakke om den enorme arbeidsmengden. 
Kjenner til flere lærere som har byttet beite, ingen angrer. De savner kollegene og elevene, men ikke alt det som er rundt med tanke på manglende ressurser som kan ivareta elevene slik at læren kan gjøre jobben sin, å undervise. 

Elevene blir sykere og har behov som overgår lærerens kompetanse. Skolehelsetjenesten må styrkes og flere miljøarbeidere og miljøterapeuter må inn. 

Krav om tilpasset undervisning «går langt». Elever som burde fått spesialundervisning , får ikke tilbud. De får ikke komme til ppt engang. Det samme gjelder BUP. 

Skrevet

Det er for galt at yrket ikke skal være mulig å jobbe fullt uten å bli utbrent. Jeg har hatt flere sykmeldinger men denne gangen ble jeg totalt utbrent og var sykmeldt og på AAP. Nå kan jeg ikke gamble med helsa mer. Det er ingen garanti for at jeg vil greie å komme meg neste gang. Derfor har jeg bestemt meg for å aldri jobbe hundre prosent i denne jobben igjen. Det beste er kanskje å finne annet beite. Men det er bedre å jobbe redusert enn å gå ned i lønn for en hundre prosent i annen jobb. 

Anonymkode: 4b222...70a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...