Gå til innhold

Treåring NEKTER å drikke fra kopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en treåring som plent NEKTER å drikke fra kopp. Hun skal enten ha sugerørsflasken sin eller et sugerør oppi koppen. Jeg vet at hun vet HVORDAN man drikker fra kopp, fordi hun late-drikker fra kopp når hun leker.

Spørsmålet mitt er: er det farlig / dumt / skadelig dersom hun bare drikker fra sugerørskopp? Antar at hun vil drikke fra kopp når hun blir 4-5 år og det er litt enklere å snakke fornuftig til henne (evt inngå avtaler eller liknende, akkurat når det kommer til koppen har hun er bare slått seg totalt vrang. Vi klarer å forhandle og sette grenser på andre ting, men dette er bare helt umulig).

Anonymkode: d022f...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som forresten har erfart liknende hvor det plutselig bare har løsnet? Eller som gjorde noe som fungerte?

Skrevet

Jeg regner med hun drikker når hun blir tørst nok på vanlig vis dersom hun ikke får alternativ om sugerør eller sugerørsflasken? Hun går vel ikke en hel dag eller to uten å drikke. Har dere prøvd?

Anonymkode: 4480b...c96

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er mer skadelig å drikke rett fra et glass. Det er faktisk anbefalt å drikke fra sugerør, for alt vi drikker treffer tenne våre - og ødelegger emaljen og tenne. Bortsett fra vann. Så du burde ikke stresse med det der, totalt bortkastet.

Anonymkode: bdb52...3b4

Skrevet

Jeg tilbyr kopp eller glass. Sugerør kun til spesielle anledninger. Sånn er det bare. 3åringers jobb er å utfordre foreldre og teste grensa, din jobb er å være konsekvent og bestandig. 

Anonymkode: 87197...8b7

• Liker 2
Skrevet

Vi "glemte" igjen tutekoppene på hytta, og da vi kom dit neste gang så hadde besta beleilig nok "ryddet" dem unna. Og det var igrunn det.

Skrevet

Vi er flinke til å sette grenser, og vi klarer helt fint å sette foten ned og snakke henne til fornuft. Denne sugerørskoppen er det store unntaket hvor Det bare svartner totalt for henne. Vi har også en 1 mnd gammel baby i hus, så vi er virkelig i en tid hvor vi velger våre kamper. Derfor lurer jeg på om det er skadelig at hun bare drikker med sugerør en stund til….. Antar det blir lettere når hun blir litt eldre? Tenkte det skulle løse seg når alle de andre barna i bhg drakk fra kopp, men hun kunne ikke brydd seg mindre. Nå tenker jeg at kanskje det løser seg når lillesøster begynner?? Hehe

Skrevet

Dette er en fillekamp. Det vil jo få over..  kjøp et sugerør i metall og vask det

Anonymkode: e6bac...3d0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er en fillekamp. Det vil jo få over..  kjøp et sugerør i metall og vask det

Anonymkode: e6bac...3d0

Den har jo åpenbart ikke vært verdt det for oss siden vi har valgt den bort… men lurte bare på om det var skadelig eller noe. Flaskene fungerer helt fint, men må jo ta den med overalt når vi er på besøk siden det selvfølgelig er helt naturlig å servere glass/kopp til en treåring.

Skrevet

Jeg tenker at om det skulle ha noen innvirkning sånn fysisk/helsemessig, så måtte det være at det er litt bedre for tennene med sugerør. 

Og ellers så er jeg enig i at om det er bare denne ene saken som er utfordringen og at barnet ellers har sunne grenser, så kan en vente til det går over. Toåringen her har vært lite glad i å drikke av glass, og hun måtte rett og slett trene. Det hele skyldtes at hun ikke fikk det til, sølte og mislikte det. Da syns jeg det er litt mer poeng å stå i det, for å få øvd. Men kan barnet egentlig drikke av kopp, handler det kanskje av følelsen av å drikke av flaske/sugerør. Eller et ønske om å være liten som babyen for den saks skyld. Vår eldste som nå er fire, ville i blant ha både tutekopp, tåteflaske og mates med skje da hun ble storesøster. Det gikk over igjen av seg selv. 

Anonymkode: 2fb1f...752

Skrevet

Helt ærlig hadde jeg bare latt det gå. I barnehagen må barnet sikkert drikke fra kopp og blir hn tørst nok så går det seg jo til. Vokser det av seg.. 

Anonymkode: c0ad7...51c

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke brydd meg, er en bagatell 

Anonymkode: 31c8f...c37

Skrevet

Min 3-åring er helt lik. Vi lar det bare gå. Mer enn nok kamper om dagene.

Anonymkode: 0a040...7d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...