Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lokale forhandlinger.

Jeg vet jeg gjør en god jobb og får gode tilbakemeldinger.

Samtidig får jeg allerede egentlig en rettferdig lønn basert på kollegaer, men kjøpekraften er svekket pga høye priser. 

Hvor mye ber man om, setter frem krav om i lokale forhandlinger?

Anonymkode: 26ea7...5e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel forbundet som forhandler på vegne av deg. De har nok fått en pott som skal fordeles på alle medlemmene.

Anonymkode: 7cc8c...0b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel forbundet som forhandler på vegne av deg. De har nok fått en pott som skal fordeles på alle medlemmene.

Det har du helt rett i. Men jeg må likevel sette frem et lønnskrav..............

Potten fordeles dog kun på medlemmer som setter frem lønnskrav..

Skrevet

Be om lønnssamtale først? Og sjekk hvilke områder/ egenskaper som er prioritert i år så du kan argumentere direkte knyttet til det. 

Anonymkode: 6bd2e...b9c

Skrevet

Fagforeningen din bør gi deg signaler om sånn ca hvilket prosentresultat de har som mål. Økningen i KPI i år er høy, så du må selvsagt fremme krav for ikke å sakke akterut i forhold til andre arbeidstakere. Du bør også argumentere med at du ikke skal ha en reallønnsnedgang (eller i alle fall ingen stor nedgang). 

De fleste store offentlige arbeidsgivere har også satt opp noen kriterier som skal prioriteres. Hvis ikke fagforeningen din har delt dette med deg bør du få tak i dette, slik at du kan bygge opp argumentasjon omkring kriterier som er aktuelle for deg. 

Anonymkode: 47ccf...823

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har du helt rett i. Men jeg må likevel sette frem et lønnskrav..............

Potten fordeles dog kun på medlemmer som setter frem lønnskrav..

Må man det? Må alle (som ikke er del av lo) fremsette krav for å få lønnsøkning lik lo får automatisk? 

Anonymkode: dcf0b...08c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må man det? Må alle (som ikke er del av lo) fremsette krav for å få lønnsøkning lik lo får automatisk? 

Jeg forhandler ikke lønn for andre enn medlemmer som har skrevet et lønnskravskjema. Skriver du ikke et så er du jo ikke interessert i høyere lønn. Jeg hjelper alle mine medlemmer med å skrive lønnskravene sine hvis de ber om det.

Samtidig har jeg oversikt over lønnsveksten til mine medlemmer slik at jeg kan skrive prioriteringslisten min til min htv.

De som ikke skriver lønnskrav vil få kun de sentrale tilleggene som er forhandlet frem.

TS: din tillitsvalgt kan hjelpe deg å skrive lønnskravet ditt.

Anonymkode: 24a53...bf7

• Liker 2
Skrevet

Jeg forhandler ikke lønn for andre enn medlemmer som har skrevet et lønnskravskjema. Skriver du ikke et så er du jo ikke interessert i høyere lønn. Jeg hjelper alle mine medlemmer med å skrive lønnskravene sine hvis de ber om det.

Samtidig har jeg oversikt over lønnsveksten til mine medlemmer slik at jeg kan skrive prioriteringslisten min til min htv.

De som ikke skriver lønnskrav vil få kun de sentrale tilleggene som er forhandlet frem.

TS: din tillitsvalgt kan hjelpe deg å skrive lønnskravet ditt.

Anonymkode: 24a53...bf7

Stiller jeg svakere fordi jeg gikk opp to lønnstrinn ved min 12 mnd justering? 

Altså har jeg hatt 2 lønnstrinn i økning for perioden det forhandles om? Jeg har de siste 12 mnd gått opp 2 lønnstrinn pga samtale med enhetsleder etter 2.5.5.5 tror jeg det var? 

Enhetsleder begrunnet min økning med gode resultater og gode tilbakemeldinger og sa dette var noe å ta  med seg i lokale forhandlinger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel forbundet som forhandler på vegne av deg. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

.........

Kravet fremsetter du både hos arbeidsgiver og til fagforeningen.  Hver seg setter de så opp lister over hvem de ønsker å tilgodese.  De sammenligner kortene sine, og så får noen noe, og andre ikke.

Lokale lønnsforhandlinger i staten er ofte en utjevningsøvelse om det ikke er noen som har fått nye arbeidsoppgaver eller flere undergitte.  For de to siste tilfellene kan det like gjerne fremsettes krav etter HTA 2.5.3.  Se for øvrig HTA i staten for "spillereglene".

At an har fått dårligere kjøpekraft gjelder alle arbeidstakere og ikke deg spesielt så akkurat det argumentet kommer til å falle på steingrunn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

..........

Altså har jeg hatt 2 lønnstrinn i økning for perioden det forhandles om? Jeg har de siste 12 mnd gått opp 2 lønnstrinn pga samtale med enhetsleder etter 2.5.5.5 tror jeg det var? 

............ 

HTA 2.5.5 er en korrigering 12 måneder etter ansettelse om utgangslønnen skulle være i den lave enden av skalaen med tanke på arbeidsmengde og -oppgaver.

Skrevet
Whistler skrev (4 minutter siden):

Kravet fremsetter du både hos arbeidsgiver og til fagforeningen.  Hver seg setter de så opp lister over hvem de ønsker å tilgodese.  De sammenligner kortene sine, og så får noen noe, og andre ikke.

Lokale lønnsforhandlinger i staten er ofte en utjevningsøvelse om det ikke er noen som har fått nye arbeidsoppgaver eller flere undergitte.  For de to siste tilfellene kan det like gjerne fremsettes krav etter HTA 2.5.3.  Se for øvrig HTA i staten for "spillereglene".

At an har fått dårligere kjøpekraft gjelder alle arbeidstakere og ikke deg spesielt så akkurat det argumentet kommer til å falle på steingrunn.

Så det du sier er at det lønner seg å være lo medlem dersom en ikke er en ekstraordinær arbeidstaker? Vi ordinære vil stå igjen som lønnstapere, da alt forhandles lokalt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det du sier er at det lønner seg å være lo medlem dersom en ikke er en ekstraordinær arbeidstaker? Vi ordinære vil stå igjen som lønnstapere, da alt forhandles lokalt? 

Hvem er "vi ordinære"?  De som søker fagforeningshjelp på KG?  Det finnes også andre fagforeninger enn de som er under LO-paraplyen.  Og ha er en ekstraordinær arbeidstaker?

Arbeidsgiver er pålagt å behandle uorganiserte på samme måte som organiserte ved lønnsforhandlinger.  Arbeidsgiver har heller ikke krav på å få fremlagt oversikt over hvem som er organisert eller ikke, evt hvilken organisasjon.  Du må fremsette ditt eget krav, men du kan ikke fundamentere det i at du har fått lavere kjøpekraft.

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (1 minutt siden):

Hvem er "vi ordinære"?  De som søker fagforeningshjelp på KG?  Det finnes også andre fagforeninger enn de som er under LO-paraplyen.  Og ha er en ekstraordinær arbeidstaker?

Arbeidsgiver er pålagt å behandle uorganiserte på samme måte som organiserte ved lønnsforhandlinger.  Arbeidsgiver har heller ikke krav på å få fremlagt oversikt over hvem som er organisert eller ikke, evt hvilken organisasjon.  Du må fremsette ditt eget krav, men du kan ikke fundamentere det i at du har fått lavere kjøpekraft.

Det vil si «vi som ikke har ytt fabelaktige resultater» som vi kan skryte på oss, i eks. Akademikerne. Lo medlemmer får automatisk ett lønnstrinn + 3,8 %. I akademikerne forhandler vi lokalt. Dvs. da kan vi sitte igjen med 0% dersom vi ikke fremlegger et krav (basert på ordinære utmerkelser)? Eller får vi 3,8% uten å fremme krav? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, men hvis man ikke gidder å sende inn lønnskrav, DA ender man som lønnstaper. Man trenger ikke være ekstraordinær. De færreste er det. Men innsats og dokumenterte resultater kan gi deg høyere lønn enn du ville fått hvis det meste av lønnsveksten var gitt i form av sentrale tillegg. 

Anonymkode: 8fe49...fd5

• Liker 1
Skrevet

Det vil si «vi som ikke har ytt fabelaktige resultater» som vi kan skryte på oss, i eks. Akademikerne. Lo medlemmer får automatisk ett lønnstrinn + 3,8 %. I akademikerne forhandler vi lokalt. Dvs. da kan vi sitte igjen med 0% dersom vi ikke fremlegger et krav (basert på ordinære utmerkelser)? Eller får vi 3,8% uten å fremme krav? 

Nei, det får du ikke. Det kan hende at det fremforhandles et lokale generelt tillegg, til alle eller til bestemte grupper, på din arbeidsplass. Mange har det, for å sikre at alle får NOE. Det vil du få selv om du ikke sender inn et lønnskrav. Men skal du ha noe i nærheten av rammen (det er ikke 3,84%, i praksis blir det rundt 2,5% pga glidning og overheng), må du sende inn krav.

Anonymkode: 8fe49...fd5

Skrevet

....... Lo medlemmer får automatisk ett lønnstrinn + 3,8 %. ...........

Er dette noe du kan dokumentere, er det en hypotese eller rett og slett en fantasi?  Ingen får ett lønnstrinn i lokale lønnsforhandlinger uten at det fremsettes krav fra en av partene.  

• Liker 2
Skrevet
Whistler skrev (3 minutter siden):

Er dette noe du kan dokumentere, er det en hypotese eller rett og slett en fantasi?  Ingen får ett lønnstrinn i lokale lønnsforhandlinger uten at det fremsettes krav fra en av partene.  

Dette var forhandlet frem (mulig kun hos oss?) for de med lavest lønn, førstekonsulenter og konsulenter (Lo medlemmer). 

Skrevet

Dette var forhandlet frem (mulig kun hos oss?) for de med lavest lønn, førstekonsulenter og konsulenter (Lo medlemmer). 

Og btw sentralt fremforhandlet/lo

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan vet du hvor de er medlemmer, og hvordan vet du hva de har fått?  Hvis det var kun de med lavest lønn, er det da andre LO medlemmer som ikke har fått noe?  LO og YS har sin egen HTA med staten, og Akademikerne og Unio har sin egen.

Lokale lønnsforhandlinger (mulig kun hos dere) betyr akkurat lokale lønnsforhandlinger.  I noen statlige etater betyr dette en lokal enhet, mens det i andre etater gjelder hele etaten.

• Liker 2
Skrevet
Whistler skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet du hvor de er medlemmer, og hvordan vet du hva de har fått?  Hvis det var kun de med lavest lønn, er det da andre LO medlemmer som ikke har fått noe?  LO og YS har sin egen HTA med staten, og Akademikerne og Unio har sin egen.

Lokale lønnsforhandlinger (mulig kun hos dere) betyr akkurat lokale lønnsforhandlinger.  I noen statlige etater betyr dette en lokal enhet, mens det i andre etater gjelder hele etaten.

Skjønner, da blir det et magert oppgjør.. Trasig for oss som ikke har selvtillit nok til å fremsette et krav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...