AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Del Skrevet 24. august 2022 Ene er - er det vanskelig å få et snitt på C på en bachelor? Eller er det overkommelig, når man har ligget på 4-6 i alle fag, minus matte? Er snakk om en historie bachelor. Og det å skrive en masteroppgave virker ufattelig overveldende, men det gjør det å skrive en bachelor også, men det er kanskje noe man får trening i etter hvert? Jobber man jevnt, er det overkommelig å havne på snitt over C da? Jeg har jo null peiling på hvor høye kravene er liksom. Og er det kun eksamen/eksamens-innleveringer som teller? Slik at hvis jeg har emne 1, emne 2 og emne 3 i ett semester, så får jeg en karakter i hvert emne? Slik at har man 6 emner hvert år, så er det 18 karakterer man får? Anonymkode: f5c63...9df Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Del Skrevet 24. august 2022 Ja en C er absolutt overkommelig, både på bachelor og master. En master virker uoverkommelig, men du må huske at du jobber deg sakte men sikkert mot det som mål og når du står oppe i det er det bare utmattende, men fullt mulig 😄 Anonymkode: 27aa1...e59 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30462570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja en C er absolutt overkommelig, både på bachelor og master. En master virker uoverkommelig, men du må huske at du jobber deg sakte men sikkert mot det som mål og når du står oppe i det er det bare utmattende, men fullt mulig 😄 Anonymkode: 27aa1...e59 Ja, det er jo det jeg håper, og at det skal virke mindre tåkelagt når man har studert en stund. Haha. Bare oppgaven jeg skal skrive på slutten av dette studiet skremmer jo vettet av meg. Men har jo studert bare ei uke. Men når man ikke har peiling, så virker jo C snitt helt uoverkommelig, men jeg trodde jo det var umulig å få 6 i naturfag også, og håpet på en 2er. Og fikk 6er. Så hva jeg tenker og tror, og hva som er reelt er ofte to forskjellige ting. Anonymkode: f5c63...9df Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30462590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Del Skrevet 24. august 2022 1 og 3) C på bachelor i historie er null stress hvis du liker faget. Akademisk skriving tar litt tid å mestre, men du får mye trening i det i løpet av studiet. Du må være veldig svak i faget eller ikke ha lest oppgaven skikkelig/bomma på formaliteter for å få lavere enn C. 2) Ja, i begynnelsen virker selv en oppgave på 2000 enorm, men du får gradvis lengre og lengre oppgaver. Husker jeg syntes bacheloroppgave virket enormt langt, men når jeg var ferdig tenkte jeg at jeg nesten kunne ha utvidet det til en master.. 3) Du får én karakter per emne ja, men hvordan denne regnes ut kan variere litt. F.eks. 100% skoleeksamen, 50/50 skoleeksamen/semesteroppgave, mappevurdering, osv. Anonymkode: 6951d...82e 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30462807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Del Skrevet 24. august 2022 Det er enorm forskjell på karakterene man får på videregående og de man får på universitetet. Og det er også en enorm forskjell på bachelor og masternivå er min erfaring. Jeg har dog ikke erfaring med bachelor og master i historie. En bacheloroppgave er en god øvelse til masteroppgaven hvis man velger å gjøre et systematisk litteraturstudie på bacheloroppgaven, men noen kan velge til og med essay til bacheloroppgave og da lærer man ikke så mye som er nyttig på masternivå. Jeg husker jeg synes bacheloren min på nærmere 9000 ord var enorm, og masteroppgaven (monolog) var på 25000 ord og er egentlig et ganske lite prosjekt. Anonymkode: ed64c...b39 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30462905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Del Skrevet 24. august 2022 Folk som ikke en gang klarer å få C i snitt burde ikke få ta en master. Anonymkode: e2200...303 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30462972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Folk som ikke en gang klarer å få C i snitt burde ikke få ta en master. Anonymkode: e2200...303 Nei, det er jeg jo strengt tatt enig i. Utfordringen min er at jeg aner ikke hva som må til for å få en C, og om det er oppnåelig? Anonymkode: f5c63...9df Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30463069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det er jeg jo strengt tatt enig i. Utfordringen min er at jeg aner ikke hva som må til for å få en C, og om det er oppnåelig? Anonymkode: f5c63...9df Bachelor i historie sier egentlig ingenting, på samme måte som tittelen bachelor i utviklingsstudier eller sosiologi eller til og med økonomi sier ingenting spesielt. Selve tittelen har lite å si. Det som er viktig er å se hva hva slags fag du må gjennom. F eks: hvis andre verdenskrig og den kalde krigen er interessante temaer for deg, så tenker jeg at du vil kanskje finne det lite interessant å lese om historien som skjedde for enten 400 eller 500 år siden, i og med at du helst vil studere historie de siste 100 år - for å ta frem et eksempel. Du må se på dine obligatoriske fag, i tillegg til de du kan velge selv når du nærmer deg 2. og 3.året. Ja, C skal ikke være noe problem, har du lest noe, så bør den være i boks. Dessuten så har du tidligere eksamensbesvarelser på universitetet sin hjemmeside. Bare finn faget du skal ta, så har de lagt ut tidligere eksamenssvar der, som studenter har fått karakter A på, så kan du se hva A-en krever i alle fall. Anonymkode: 31c6f...fdb 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30464562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Del Skrevet 24. august 2022 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver Jeg gjorde det ikke veldig bra på mitt første semster (C og D), men det gikk seg veldig til og siden da har jeg bare fått A og B. Det er litt som andre skriver, det tar noe tid å forstå hva som kreves. Mitt beste tips er å spørre om begrunnelse for karakterene dine. Jeg ble reddet av det og skjønte hva jeg manglet for å være god på akademisk skriving. Jeg vil også nevne at jeg ikke jobber meg i hjel. Jeg jobber 5-8 timer mandag-fredag. Det er fullstendig overkommelig dersom du tar til deg tilbakemeldinger som blir gitt. Lykke til! Anonymkode: b324c...f3d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30464726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #10 Del Skrevet 25. august 2022 Nå studerte jeg ikke historie. Men noe innenfor strategi, ledelse og administrasjon. Hadde 4 emner per semester. Bortsett fra siste semester da hadde vi 2 emner + bacheloroppgave. Av disse emnene hadde jeg samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi. Som jeg var veldig svak på, men det gikk. Jeg skrev også bachelor oppgave alene på over 15 000 ord. Skrev om et vanskelig tema og fikk oppgaven vurdert til en B. Emnene lå på litt over C i snitt. Hadde flest B. Og jeg er jo ikke noe særlig smart eller noe super student, men jeg arbeidet med fagene jevnt utover semestret og satt meg faktisk inn i ting, istedenfor å pugge. Men jeg arbeidet ikke mye, men smart, du må ikke kunne alt i emnene sjekk læringsmålene for hva de forventer av deg, det som står i kompetansemålene som du finner i emnebeskrivelsen er det de baserer eksamen på. For meg var dette med å ha 4 emner per semester litt vanskelig, for når eksamen kom så kom det i alle emnene samtidig, grovt hehe. Jeg jobbet også som leder vedsiden av, så en periode ble jeg helt koko. Er master student nå og ting er litt enklere enn bachelor. Men det går, jeg mener at det er viktig med struktur, prioriteringer, god studieteknikk (Ikke smart å sitte på forelesning og notere alt som blir sagt f.eks). Det er også viktig å være engasjert i det man studerer. Finn også om du trives og lærer mest i gruppe eller ved å jobbe individuelt. Så planlegg for hvert semester hvordan du skal jobbe med emnene og jobb jevnt utover semestret. Å skrive bacheloroppgave eller masteroppgave er krevende, men ikke vanskelig om du/dere skriver om noe du/dere er interessert i. Hvert emne (ink bachloeroppgave og masteroppgave) har studiepoeng f.eks 7,5, 10 stp eller 30 stp. Som regel blir karakteren gitt basert på 1 eksamen du har i emnet, det kan være alt ifra 3-5 timers skole eksamen eller semesteroppgave, hjemme eksamen osv. Karakteren blir da satt basert på det du leverer og beregnet ut ifra stp. Noen emner har innleveringer som du får som bestått eller ikke bestått. Hvis disse innleveringene er obligatoriske og du får dem ikke bestått så kan du ikke gå opp til eksamen. Man får karakter i hvert emne. Anonymkode: e3594...4f4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30464794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #11 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bachelor i historie sier egentlig ingenting, på samme måte som tittelen bachelor i utviklingsstudier eller sosiologi eller til og med økonomi sier ingenting spesielt. Selve tittelen har lite å si. Det som er viktig er å se hva hva slags fag du må gjennom. F eks: hvis andre verdenskrig og den kalde krigen er interessante temaer for deg, så tenker jeg at du vil kanskje finne det lite interessant å lese om historien som skjedde for enten 400 eller 500 år siden, i og med at du helst vil studere historie de siste 100 år - for å ta frem et eksempel. Du må se på dine obligatoriske fag, i tillegg til de du kan velge selv når du nærmer deg 2. og 3.året. Ja, C skal ikke være noe problem, har du lest noe, så bør den være i boks. Dessuten så har du tidligere eksamensbesvarelser på universitetet sin hjemmeside. Bare finn faget du skal ta, så har de lagt ut tidligere eksamenssvar der, som studenter har fått karakter A på, så kan du se hva A-en krever i alle fall. Anonymkode: 31c6f...fdb Jeg er "heldig" og er egentlig interessert i alt. Og jeg har allerede et tema innen historie som jeg er veldig interessert i, som er ganske smalt. Og det er hvordan funksjonshemmede er behandlet oppgjennom historien. Så jeg har jo egentlig allerede en delvis plan på bachelor oppgaven. Og jeg har en fordel med at jeg liker å skrive. Å skrive oppgaver skremmer ikke vettet av meg. Og jeg har en slags selvtillit når det kommer til å skrive fag, selv om jeg ikke har så mye selvtillit ellers. Anonymkode: f5c63...9df Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30464906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #12 Del Skrevet 31. august 2022 C i snitt er relativt enkelt. Hvis du skal ta master på UiO for eksempel så teller de kun snittet på 80-gruppen (historie) ved opptak (kan forandres). Når du tar bachelor så skal du ta ganske mange fag som ikke er historie også og jeg tenker det er lurt å finne fag som passer inn med hva du vil jobbe med i fremtiden for å få en så god kombinasjon som mulig. Kan på forhånd si at tema for hva du ønsker på oppgaven er alt for stort som du stiller det nå, og du kan med fordel de neste tre årene arbeide med problemstillingen. Men du vil uansett få jobbet mer med dette og det finnes massevis av hjelp å få. Du kan også se over hva som forskes om ved universitetet du er i og få ideer der fra. Jeg fikk C på bacheloroppgaven min- jeg skrev om noe som ikke interesserte meg noe særlig, ikke god kjemi med veileder, men største problemet var at jeg ikke hadde en god nok problemstilling og derfor ble resultatet middels. Jeg angrer på at jeg ikke la ned mer energi på oppgaven. Jeg hadde ellers B i snitt når jeg gikk ut. Mange eksamener på historie er hjemmeeksamener og da sier det sitt at det er viktig med å kunne drøfte/diskutere (og begrunne det) og ikke selve fakta. Den som klarer en god drøfting får som regel A/B på eksamen. Anonymkode: 479c7...c1c 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1609182-%C3%A5-sikte-seg-inn-p%C3%A5-en-master-flere-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-30502825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå