Gå til innhold

Barnet mitt har visst IBS, men hva gjør vi nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter utredning sier sykehuset at hun nok har ibs. Vi har fått beskjed om å Google hvilken mat hun bør unngå. Vi prøver så godt det lar seg gjøre, men hun har hatt så mye vondt at hun ikke tørr å spise før hun skal noe. Før treninger, før besøk osv men også før viktige aktiviteter på skolen. Hun går mye sulten, noe som også går utover konsentrasjonen, men da har hun iallefall ikke vondt. 
hva gjør andre med barn med IBS? 
hun er tidlig i tenårene. 

Anonymkode: c157c...88c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lav-FODMAP er tingen. Strengt i starten, for så å sakte utvide listen slik at dere ser hva hun tåler og ikke. Ibs hos en er ikke ibs hos en annen, det finnes ingen fasit på hva man tåler så man må gjennom en periode med utprøving. 

Anonymkode: ecc68...cd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lav-FODMAP er tingen. Strengt i starten, for så å sakte utvide listen slik at dere ser hva hun tåler og ikke. Ibs hos en er ikke ibs hos en annen, det finnes ingen fasit på hva man tåler så man må gjennom en periode med utprøving. 

Ja, vi ser på det og har brukt en del fermentert mat fra før. Føler det er veldig tidkrevende med lav fodmap og har ikke oversikten enda. Det føles stort og uoversiktlig. 

Skrevet

Dere kan også teste ut alflorex fra apoteket (reseptfritt). For noen med IBS kan det hjelpe, men man må gi det litt tid. 

• Hjerte 1
Skrevet

Mye å sette seg inn i! Jeg fikk diagnosen, men fikk ikke noe hjelp etter det.. Jeg ba om henvisning til ernæribgsfysiolog. Der fikk jeg info om hva jeg burde spise og hvordan jeg kunne bytte ut mine "vanlige" matvarer med IBS vennlige matvarer. 

Anonymkode: e6f2d...b0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mye å sette seg inn i! Jeg fikk diagnosen, men fikk ikke noe hjelp etter det.. Jeg ba om henvisning til ernæribgsfysiolog. Der fikk jeg info om hva jeg burde spise og hvordan jeg kunne bytte ut mine "vanlige" matvarer med IBS vennlige matvarer. 

Anonymkode: e6f2d...b0a

Oj, kan man be om henvisning til ernæringsfysiolog ja? Det ante jeg ikke. Datteren min har slitt med magen siden hun var liten så jeg føler litt vi er overlatt til oss selv når vi «endelig» har fått en diagnose med beskjed om å Google  og diagnosen er så diffus som IBS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...