AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Har hatt hjernerystelse i 2 uker nå, er det tryggt å ta tbane/buss? Tok gåtur idag og følte noe riste da å. Men da har jeg mer kontroll pg er trygg med hvor hardt det slår. Men merker at buss/rbane beveger seg så mye at jeg føler noe i hjernen rister. Det er så kraftig sving osv. men når jeg blir kjørt med bil merker jeg nesten ikke noe. Føles tryggere kan jeg få taxi til jobb? Og er det tryggt å ta tbane for meg ellers? Anonymkode: 080f7...fd5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Årsaken til hjernerystelse er at kraniet blir tynnere, slik at volumet inne i kraniet øker. Da sitter ikke hjernen lenger fast i kraniet, men skvælper rundt inni der. Årsaken til at beina i kroppen blir tynnere er at kroppen henter kalsium fra beinmassen for å fylle på kalsium i blodet når kroppen ikke får tilført nok kalsium fra fordøyelsen. Årsaken til at kroppen ikke greier å ta opp kalsium fra fordøyelsen, er D-vitaminmangel. Hvis du begynner å ta tilskudd med D-vitamin og kalsium, vil problemet løse seg ganske fort. Folk som ikke har D-vitaminmangel pådrar seg ikke hjernerystelse. Anonymkode: 39cf1...6de 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Årsaken til hjernerystelse er at kraniet blir tynnere, slik at volumet inne i kraniet øker. Da sitter ikke hjernen lenger fast i kraniet, men skvælper rundt inni der. Årsaken til at beina i kroppen blir tynnere er at kroppen henter kalsium fra beinmassen for å fylle på kalsium i blodet når kroppen ikke får tilført nok kalsium fra fordøyelsen. Årsaken til at kroppen ikke greier å ta opp kalsium fra fordøyelsen, er D-vitaminmangel. Hvis du begynner å ta tilskudd med D-vitamin og kalsium, vil problemet løse seg ganske fort. Folk som ikke har D-vitaminmangel pådrar seg ikke hjernerystelse. Anonymkode: 39cf1...6de Så jeg fikk dette pga d vitamin mangel? Anonymkode: 080f7...fd5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så jeg fikk dette pga d vitamin mangel? Anonymkode: 080f7...fd5 Den eneste begrunnelsen for at Helsedirektoratet anbefaler alle i Norge å ta D-vitamintilskudd er at kroppen ikke får til å ta opp kalsium fra fordøyelsen uten tilgang til D-vitamin. Hvis kroppen ikke greier å hente ett gram kalsium hver dag fra fordøyelsen, henter den kalsium fra beinmassen for å holde kalsiumnivået i blodet stabilt. Hvis dette pågår lenge, fører det til at skjelettet blir tynnere. Når kraniet blir tynnere, øker som sagt volumet inni der og hjernen får problemer med å holde seg fast. Hjernerystelse oppstår når hjernen har beveget seg inne i kraniet. Hvis D-vitaminnivået øker, begynner kroppen igjen å ta opp kalsium fra fordøyelsen. Overskuddet blir lagret i skjelettet, som da blir tykkere igjen. Når kroppen bestemmer at lageret med kalsium er fullt, skrur den av opptaket av kalsium fra fordøyelsen. Så; ja. Anonymkode: 39cf1...6de 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #5 Skrevet 26. august 2022 Man får hjernerystelse pga at man slår hodet, ikke pga d vitamin mangel. Anonymkode: 805cf...b11 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man får hjernerystelse pga at man slår hodet, ikke pga d vitamin mangel. Anonymkode: 805cf...b11 Helt rett! D-vitaminmangel er IKKE årsaken til at du slår deg. D-vitaminmangel gjør bare at beinet i hodeskallen din blir tynnere. Når du får hjernerystelse, er det fordi du slår deg etter at hodeskallen din har blitt tynnere. D-vitaminmangel er bare årsaken til at beinet i hodeskallen blir tynnere. Ble det litt komplisert? Anonymkode: 39cf1...6de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå