Gå til innhold

Skjule psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man klare å skjule sin psykose til fastlegen?

Anonymkode: f5cfb...d2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert, men hvorfor skal man det? Da får man ikke hjelp for psykosen. Psykose bør behandles raskt slik at man slipper å få mange tilbakefall i fremtiden. For ikke å snakke om at man kan skade seg under psykosen eller gjøre andre ting man vil angre på senere.

Anonymkode: 7657a...56e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sikkert, men hvorfor skal man det? Da får man ikke hjelp for psykosen. Psykose bør behandles raskt slik at man slipper å få mange tilbakefall i fremtiden. For ikke å snakke om at man kan skade seg under psykosen eller gjøre andre ting man vil angre på senere.

Ja….

Skrevet

Jeg skjulte det i 4 år før jeg sprakk. Nå får jeg ikke lov å ta mine egne avgjørelser

Anonymkode: dfcaa...92f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjulte det i 4 år før jeg sprakk. Nå får jeg ikke lov å ta mine egne avgjørelser

Du var psykotisk i 4 år...  ? 

Anonymkode: 444fa...872

Skrevet

Ja, et familiemedlem lurer selv de dyktigste fagpersonene trill rundt selv i de dypeste psykoser, fordi hun er livredd for å bli innlagt. 

Anonymkode: a7a3f...9ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, et familiemedlem lurer selv de dyktigste fagpersonene trill rundt selv i de dypeste psykoser, fordi hun er livredd for å bli innlagt. 

Anonymkode: a7a3f...9ce

TS her… det er jeg og…

Skrevet

Ja. Ikke lurt uansett. Å så lenge du har så god kontroll trenger du ikke være redd får å bli tvangsinnlagt. Hadde psykose før å jeg ble aldri innlagt å jeg var en av dem som løp rundt å skrek i panikk🤪 klarte å ringe å fortelle , prøvde forskjellige medesiner osv. psykosen gikk over ettervært men ikke alle som blir kvitt det!  Min var undertryktetraumer som kom frem da jeg tok 2cb så antipsykotisk funket ikke måtte behandle traumene. Min bror er vært syk i over 10 år å har de siste 4 årene gått umedisenert. Vi nærmeste merker det men kan ikke gjøre noe så alt er opp til han selvom det er trist å se han sånn. Kunne plutselig skrike å prøve å gjemme meg , slå rundt meg osv. var lite ute på det værste men var med nærmeste venner å familie å kom meg ut litt å litt når det dabbet av 

Anonymkode: 80c11...0ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan man klare å skjule sin psykose til fastlegen?

Ja om man er god til å holde ting inni seg og "smart" nok til å vite hva man ikke skal si. 

Anonymkode: ab064...304

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gikk du til regelmessig samtalebehandling i disse 4årene eller ikke?

Anonymkode: ab064...304

Skrevet

Hva inneholdt psykosene til dere som «lurte alle»? Hva var vrangforestillingene dine og hvordan påvirker det deg i relasjoner, evne til å jobbe, holde rutiner mm?

Anonymkode: d4b47...631

Skrevet

TS her: jeg er redd!!!!

Skrevet

TS om du tror at du har en psykose og er redd, be om hjelp. Jeg skjønner at det er skremmende men om du har gode øyeblikk eller perioder så er det bedre om du får hjelp nå enn om du blir tvangsinnlagt. Psykoser over lang tid har en tendens til å «sette» seg og fører til varige endringer av din psykiske helse. Kan du ha med deg noen du stoler på til legen?

Anonymkode: 931c4...b11

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS om du tror at du har en psykose og er redd, be om hjelp. Jeg skjønner at det er skremmende men om du har gode øyeblikk eller perioder så er det bedre om du får hjelp nå enn om du blir tvangsinnlagt. Psykoser over lang tid har en tendens til å «sette» seg og fører til varige endringer av din psykiske helse. Kan du ha med deg noen du stoler på til legen?

Anonymkode: 931c4...b11

Stoler ikke på noen…

Skrevet

Om du skulle bli innlagt så gjør ikke det noe. Å bli innlagt er ikke farlig. Du får måltider servert og et trygt sted å være, noen å snakke med og ekstra medisiner hvis du trenger det. Det er alt.

Det kjennes skummelt, men prøv å vær modig. Vær ærlig med legen din. Det kommer du til å tjene på, både i det korte og det lange løp. Det virker jo som om du har det vondt nå, da er det helsehjelp som må til for at du skal få det bedre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...