Gå til innhold

Gravid og studie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

skal omskolere å med dette vurderes det å ta ein bachelor ( på nett) ønsker veldig gjerne eit barn til før det blir for seint. Men føler eg må velge mellom bachelor eller barn. 

noen som har erfaring å gå gravid/ ny bakt mamma som student, klarer man å være mamma og student eller må ein ta permisjon fra studie.

noen som har erfaringer?

Anonymkode: bd607...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo umulig å si på forhånd, så du må nesten bare prøve… 

Med min første fikk jeg ikke tid til å dusje (ekstremt high need), mens med andremann kunne jeg studert fulltid uproblematisk under permisjon 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 7a981...d67

Skrevet (endret)

Jeg er i foreldrepermisjon nå, og kom inn på studie i høst. Jeg har søkt om reservasjon, og har derfor førsterett på plassen til høsten igjen, når minsten skal i barnehage.

Hvis du mener å studere mens du har baby hjemme, så ville jeg personlig ha forsøkt å unngå det. Så lenge de er borte på dagtid, bør det absolutt være innafor. 

Hvilken bachelor er det du skal ta?

Endret av ms. Perfect
Skrevet (endret)

Jeg fikk barn mens jeg studerte. Fikk permisjonspenger både fra lånekassen og deltidsjobben, så tok permisjon og kom greit ut av det økonomisk (bare så du vet om den ordningen!) 

Siden det er nettbasert utdanning så kan det hende du får det til. Syntes likevel du skal vurdere om det er noe du vil. Jeg var selvstendig næringsdrivende når jeg fikk det første barnet mitt, måtte følgelig jobbe en del første året og syntes det var trist å ikke bare få nyte barnet og permisjonstiden. Selv med et enkelt barn så er det store omveltninger i livet, mindre søvn, en kropp som skal komme til hektene etc. Tror alle førstegangsforeldre, nesten uten unntak, undervurderer hvor mye jobb det er med en baby 

Edit: sorry, du blir jo ikke førstegangsfødende!  Med et barn fra før av så tenker jeg det er enda større grunn til å vurdere permisjon (selv om studieløpet blir lengre). Ofte kan svangerskapet bli litt tøffere med andremann, i tillegg har man et barn fra før som skal tilpasses en ny hverdag 

Endret av Lonelily
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var gravid førsteåret på bachelor. Tok permisjon ett år før jeg fortsatte. Barnet født på sommeren så rakk å fullføre hele det første året.

Tar master nå og vurderer å gjøre det samme igjen. 

Anonymkode: 4efac...b14

Skrevet

Fikk barn midt i masteren min.

For å si det sånn, jeg undervurderte sterkt hvor krevende det kom til å bli. Man vet ikke på forhånd hvordan situasjonen blir. Kanskje får man en enkel sovebaby og er selv i tipp topp form. Eller ikke.

Jeg anbefaler ikke å få barn mens man studerer basert på egne erfaringer. 

Anonymkode: c46cb...918

Skrevet

Det kommer helt ann på babyen. Du har flere alternativer:

1. du kommer deg fint økonomisk gjennom å ta permisjon fra studie, da all lån i denne perioden blir omgjort til stipend. Det kan være et alternativ

2. du tar studie mens du er i permisjon siden det er nett

3. faren kan ta hele permisjonen slik at du får forsøkt å fullført

personlig anbefaler jeg nr 3 siden du er nettstudent i så tilfelle. Jeg tar bachelor nå, som ikke er nettstudie, og er gravid. Pappaen skal ta hele permisjonen slik at jeg kan fullføre studiene. Dette er noe bare studenter kan gjøre (at pappaen tar hele permisjonen).

Anonymkode: d6fd6...411

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...