Gå til innhold

Ville du valgt dusjkabinett for å øke levetiden på badet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det har vært veldig på mote siste 10 årene, så ‘en gammeldags’ løsning er det ikke akkurat. Men tror folk nå i senere tid har sett det ikke funker så godt, selv om det ser flott ut.

Anonymkode: decf5...651

Leste tråden nå. Tydeligvis at mange fortsatt følger moten og syns dusjkabinett er mindre pent fordi det er ‘ut’. 
Vi har begge deler. Dusjkabinett oppe og dusjhjørne nede i nyopppusset kjeller. Vi ble overtalt til hjørnet fordi det var penere og mer praktisk. Jeg syns derimot det er litt upraktisk og ubehagelig. Vi forsøker å droppe varme i gulvet for å spare strøm og dermed blir det ekstra kalde tær på vei inn i dusjen. Det blir også alltid mye vannsøl og vi må bruke lang tid på å tørke gulvet etterpå. Syns også flisene er vanskeligere å holde rene en porselen dusjkabinett. Men dette kan ha med flisene våre å gjøre, som kanskje er mer estetisk fine enn de er praktiske🤔🙃

Siden du allerede ser ut til å holde en knapp på dusjkabinett, så ville jeg gått for det var jeg deg. Men ville spandert på meg god kvalitet som er lett å rengjøre.

Nå det gjelder å komme til under sluken er jeg nokså sikker på de fleste dusjkabinett er lagt slik at dette skal være lett i dag. Vi hadde et gammelt dusjkabinett før vi pusset opp hvor dette ikke var mulig og fikk beskjed at takstmann at ‘ingen hadde’ slike dusjkabinett i dag og anbefalte oss på det sterkeste  å oppgradere det uavhengig av om vi skulle pusse opp badet eller ikke.

• Liker 3
Skrevet

Dusjhørne, uten tvil. Det ser mye mer stilrent ut. Og man kan brette dørene helt inn. Har aldri sett en pen løsning med kabinett, det blir en kloss i rommet uansett. 

Et moderne bad tåler helt fint dusjing rett på fliser, ellers er det ikke korrekt bygd. 

Anonymkode: d8667...e81

• Liker 8
Skrevet

Vi har dusjhjørne på våre to bad, og kabinett i utleieleiligheten.

Anonymkode: c152f...c25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dusjhørne, uten tvil. Det ser mye mer stilrent ut. Og man kan brette dørene helt inn. Har aldri sett en pen løsning med kabinett, det blir en kloss i rommet uansett. 

Et moderne bad tåler helt fint dusjing rett på fliser, ellers er det ikke korrekt bygd. 

Det tåler det ca 10-15 år, så er det mindre lurt. 
Vi har gått for funksjon foran stilrent. Jeg hater å vaske fuger og fliser, og setter pris på at jeg ikke får vannskader på huset

Anonymkode: ec134...dca

• Liker 2
Skrevet

Dusjhjørne er mye penere. 

Og om du har tenkt å bo der resten av livet/så lenge som overhode mulig, så bør du tenke fremkommelighet. Det er deprimerende å tenke på, men en dag vil du ikke være like god til beins, du vil trenge en stol i dusjen og et håndtak for å komme deg inn. Et kabinett slik jeg ser det for meg (når har jeg ikke sett mye i kabinettenes verden) er lite handicapvennlig.

Anonymkode: 48f5f...179

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det tåler det ca 10-15 år, så er det mindre lurt. 
Vi har gått for funksjon foran stilrent. Jeg hater å vaske fuger og fliser, og setter pris på at jeg ikke får vannskader på huset

Anonymkode: ec134...dca

Har vært huseier i 20 år, uten problem med vannskader. 

Fliser er null stress. Du må rense, og så impregnere, en gang i året, så holder det seg pent. 

• Liker 3
Skrevet

Må jo ikke absolutt være flisgulv til dere som klager over det da

Anonymkode: 6dd3d...6f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må jo ikke absolutt være flisgulv til dere som klager over det da

Anonymkode: 6dd3d...6f6

Neste gang jeg pusser opp blir det mikrosegment. Selv om jeg ikke har noe i mot å rengjøre fliser :) Men elsker hvordan det ser ut. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for dusjkar, som er en mellomting. Da er det et gulv i dusjen, men vegger som i et dusjhjørne. Det beste fra begge verdener. Velg en nett og fin en, gjerne nedbygd i gulvet, da er det ikke store kanten å gå over

Anonymkode: f237d...07e

• Liker 2
Skrevet

Vi skal snart pusse opp bad selv, det er 30 år gammelt med kabinett.

Vi tenker å gå for en mellomløsning, altså i stedet for å dusje rett på flisene så vil vi ha noe å stå på der. Kanskje nedfelt, vet ikke om det går enda. Og så glass rundt. Grunnen er at jeg trenger dusjstol, og det er så utrolig knotete å ha i kabinett. Mannen må ta det ut for å få plass til dusjen, og jeg sitter helt inntil alt når jeg dusjet. Tanken er å få større plass til dusjen uten kabinett.

Vil derfor ha en litt stor dusj og som ikke er rett på flis, det for å forlenge levetiden. Men gjenstår å se om det går rent praktisk.

Anonymkode: 13980...cb6

Skrevet

Jeg ville gått for dusjkar, som er en mellomting. Da er det et gulv i dusjen, men vegger som i et dusjhjørne. Det beste fra begge verdener. Velg en nett og fin en, gjerne nedbygd i gulvet, da er det ikke store kanten å gå over

Det virker jo som det verste av begge verdener?

Jeg mener, vi som foretrekker dusjhjørne vil at det skal gå mest mulig i ett med alt på badet. 

De som vil ha kabinett mener det forringer levetiden på bådet, og forårsaker fuktskader, å dusje rett på gulvet. 

• Liker 3
Skrevet

Vi skal snart pusse opp bad selv, det er 30 år gammelt med kabinett.

Vi tenker å gå for en mellomløsning, altså i stedet for å dusje rett på flisene så vil vi ha noe å stå på der. Kanskje nedfelt, vet ikke om det går enda. Og så glass rundt. Grunnen er at jeg trenger dusjstol, og det er så utrolig knotete å ha i kabinett. Mannen må ta det ut for å få plass til dusjen, og jeg sitter helt inntil alt når jeg dusjet. Tanken er å få større plass til dusjen uten kabinett.

Vil derfor ha en litt stor dusj og som ikke er rett på flis, det for å forlenge levetiden. Men gjenstår å se om det går rent praktisk.

Anonymkode: 13980...cb6

Rett på flis forringer ikke levetiden på moderne bad, det er en myte. 

På ene badet har vi fått støpt en benk i en stor dusjnisje. Usikker på om det erstatter en dusjstol, men er i alle fall en veldig stilren løsning, som samtidig gir mye plass. 

• Liker 4
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det har vært veldig på mote siste 10 årene, så ‘en gammeldags’ løsning er det ikke akkurat. Men tror folk nå i senere tid har sett det ikke funker så godt, selv om det ser flott ut.

Keramiske fliser med fuger er en gammel løsning (ottomanske riket, når det ble vanlig i våte rom vet jeg ikke men for leenge siden), men som du sier har det vært "topp" i noen 10år. 

Skrevet

Dusjhjørne er best. Har det på et bad, og kabinett på det andre. Liker best å stå på gulvet når jeg dusjer, og hater å vaske kabinettet. Bygde for 22 år siden, og nå først må gulvet i dusjhjørne fuges om pga at fuger har blitt stygge. 

Anonymkode: d04c5...785

• Liker 1
Skrevet

Det virker jo som det verste av begge verdener?

Jeg mener, vi som foretrekker dusjhjørne vil at det skal gå mest mulig i ett med alt på badet. 

De som vil ha kabinett mener det forringer levetiden på bådet, og forårsaker fuktskader, å dusje rett på gulvet. 

Man dusjer da ikke rett på gulvet, men det er ikke vegger som på kabinett, så ikke klumpete som et kabinett. Karet er gjerne senker nede i gulvet. Det er pent. Har vært på slike bad i utlandet som er superfresh. Ikke så vanlig i Norge.

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man dusjer da ikke rett på gulvet, men det er ikke vegger som på kabinett, så ikke klumpete som et kabinett. Karet er gjerne senker nede i gulvet. Det er pent. Har vært på slike bad i utlandet som er superfresh. Ikke så vanlig i Norge.

Søkte opp nå. Det er jo nærmest et kabinett. Der du i tillegg eksponerer flisene på veggen - noe de som ikke ønsker vann-på-flis, eller renhold av flis, ønsker. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ung, men bruker tidvis krykker og alltid krakk i dusjen. Er så glad vi har nytt bad med nedsenket dusjhjørne. Lett å komme inn og ut. Lite søl ut i rommet også når det er nedsenket. Moderne sidesluk langs veggen gjør det lett å holde rent. 

• Nyttig 1
Skrevet

Med skikkelig grunnarbeid holder dusjhjørne like lenge.

Kabinett er stygt og det samler seg slltid dritt i enkelte kriker og kroker.

Anonymkode: ece25...897

• Liker 6
Skrevet

Dusjhjørne. Kabinett er skranglete plastikk. 

Anonymkode: 16d36...b13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 17.01):

Synes dusjhjørne er finest og enklest å holde rent. Jeg jobber i hjemmetjenesten og ser også at mange eldre strever med å komme seg inn i dusjkabinett. 

Anonymkode: a5a09...066

Men altså... 🤣 For oss som er 30 år er det ikke nødvendig å tenke på at det kan være vanskelig å komme seg inn i et dusjkabinett om 50 år. Da er gjerne badet pusset opp en gang eller to i mellomtiden. 

Vi har et bad fra 97 som vi må pusse opp innen noen år, og skal fortsette å ha dusjkabinett. Det finnes også dusjkabinett som er veldig lav nede, slik at det ikke er noe problem å komme seg inni for de som er bekymret for at de blir ustøtig om 50 år bare så det er sagt, men uansett er ikke fliser i seg selv tett, slik at man bør ikke dusje rett på gulv uten at man er 100% sikker på at det er tett under flisene. Og 100% sikker er man jo sjelden. 

Anonymkode: fc199...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...