Gå til innhold

Hvor mange BPA-timer bør vi søke om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min har en livsvarig, alvorlig sykdom og er i dag avhengig av hjemmesykepleie. Han blir veldig sliten av at det er "hundrevis" av mennesker som kommer og går hver dag, og ønsker å søke om BPA slik at det kan ansattes en håndfull faste assistenter. Han har snakket med kommunen for å få råd om hva han må skrive i søknaden, og de sa at vi må regne ut hvor mange timer han trenger assistanse. Det synes vi er vanskelig. 

Han ligger i sykeseng i stuen og trenger hjelp til det aller meste. Han er kognitivt normalfungerende. Han bruker urinflaske i sengen og klarer seg heldigvis alene med tanke på det, men trenger hjelp når det gjelder avføring. Hjemmesykepleien vasker ham liggende i sengen. Hjemmesykepleien smører brødskiver eller varmer mat i mikro. Han klarer å spise selv, men søler mye. Hjemmehjelpen og vi pårørende gjør alt av husarbeid.
Vi pårørende (jeg + våre eldre foreldre) gjør alt hjemmesykepleien ikke rekker samt alt hjemmehjelpen ikke gjør. De siste par ukene har vi prøvd å skrive ned tidsbruken, men det er vanskelig å regne på for vi er jo ikke ansatte så vi bruker mye tid på å snakke med ham og gjøre små, hyggelige ting for ham (lese for ham, hjelpe ham til å spille keyboard og slike mer "normale" ting). Sånt kan ikke hjemmesykepleien ta seg tid til, så det blir feil å regne med denne tidsbruken når han søker om BPA.
Vi er altså veldig usikre på hvordan vi skal regne ut hvor mange timer han bør søke om. 

Kommunen har ikke avtale med private tilbydere, men vi snakket med et firma som nabokommunen har avtale med og de var veldig tydelige på at det er viktig å finne riktig timetall. Søker han om for få timer vil han ikke få tilstrekkelig hjelp. Og hvis han søker om for mange timer vil han antagelig få avslag på søknaden. Vi må altså treffe helt riktig med tidsoverslaget, og det synes vi er vanskelig.

Er det noen her som har erfaring med å søke BPA og som kan gi noen råd om hvordan vi skal regne ut tidsbruken?
Omtrent hvor mange timers assistanse per uke er det vanlig at personer i denne situasjonen trenger? 

Anonymkode: c8a86...2a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker han egentlig trenger noen der hele døgnet?

Anonymkode: b669b...571

• Liker 4
Skrevet

Lag døgnklokke! Altså skrivbopp alt som skjer i løpet av et døgn, hvor mye tid som går til hver ting og hvor mye hjelp han trenger til det! Og ta i, ikke underdriv!

Om dere tar kontakt med de forskjellige byråene kan dere også få veiledning!

Anonymkode: fd668...8e5

Skrevet

Det kan nærmest høres ut som om han er nesten 100% pleietrengende? Må ha hjelp til stell, gå på do og måltider? I et slikt tilfelle kan man søke om døgnkontinuerlig assistanse. At det er assistent tilstede hele døgnet og ev hvilende på natt. I et slikt tilfelle må det naturligvis ansettes noen assistenter ( ca 4 ) som jobber i turnus. For å komme frem til nøyaktig hvor mange timer kan dere kanskje forhøre dere litt med kommunen eller den private aktøren? De har erfaring med brukere som er nesten fullt pleietrengende og dere kan komme til en enighet om spesifikt hvor mange timer han bør få. 

Anonymkode: 993f8...392

• Liker 2
Skrevet

Han høres jo 100% pleietrengende ut? 

Jeg hadde tatt for meg oppgavene en BPA IKKE kan gjøre og trukket det fra i et døgnantall. 

Og beskrevet at han også har behov der, men dere har ikke regnet det inn. 

Anonymkode: 48f13...78c

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

TS her. Takk for svar! 
Vi har snakket med en tilbyder i nabokommunen, men siden vår kommune ikke har avtale med private så er det ingen tilbydere i vår kommune. 

Han er ikke 100% pleietrengende. Han spiser selv, bruker urinflaske selv, kan klø seg og snu seg i sengen, han kan ringe og bruke mobilen m.m. Så han får gjort mye, men må ha hjelp til mye også. Han klarer seg jo greit i dag selv om hjemmesykepleie bare er innom morgen og kveld. Foreldrene våre stikker innom minst en gang om dagen, og jeg prøver også å være innom hver ettermiddag/kveld.
Så selv om han får en del hjelp så er han mye alene, og akkurat det synes jeg er veldig vondt så hadde egentlig håpet på at BPA ville gjøre at han fikk litt mer selskap. Vet at han er mye ensom, og savner tidligere kolleger og venner. Heldigvis har han litt sosial kontakt på nettet.

Siden jeg skrev her sist har vi hatt et møte med tre representanter fra kommunen, og de var veldig tydelige på at han ikke vil få noe mer hjelp enn det han får i dag, og at antall timer BPA vil være likt som hjemmesykepleien. Men det virket som at de har forståelse for ønsket hans om at hjelpen skal organiserer som BPA slik at det er færre mennesker.
Men nå som kommunen har informert oss mer om BPA og hvor mye jobb det ville være å overholde lovbestemmelser om arbeidstid osv. så er vi usikre på om det er riktig for broren min. 

Anonymkode: c8a86...2a4

Skrevet

Jeg ville bedt om en samtale med ulike bpa aktører. En bpa skal være hans armer og bein, han skal få hjelp til å spille keyboard om han ønsker det.

Om kommunen virkelig setter seg på bakbeina og han får for få timer ville jeg søkt om støttekontakt i tillegg. Det er ment for det sosiale og for å ha støtte til aktiviteter.

Anonymkode: 31fcb...452

Skrevet

For å være brutalt ærlig ts, ingen får BPA fordi de trenger selskapsdame. Fordelen med at hjelpen er kommunal er at det faktisk kommer noen, er dere arbeidsgiver for BPA, den som skal ha vakten blir syk og dere ikke får tak i noen, vel da kommer det ingen. Hvis han er ensom ville jeg heller søkt støttekontakt og besøksvenn. 

Anonymkode: 9c80b...4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...