Gå til innhold

Brukket benet, føler meg så handicappet, vil bare grine..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir nok et skikkelig sutreinnlegg og ja, finnes da verre ting enn å brekke benet men jeg er bare så fortvilet.. Klarer nesten ikke gå på do selv engang og er elendig på å bruke krykker. Har holdt på å stumpe og falle flere ganger og føler jeg må ha folk rundt meg hele tiden som må hjelpe til med alt. Har aldri brukket noe før og dette er skikkelig nytt for meg. Føler meg skikkelig handicappet, jeg som er så glad i å trene og slikt, trener hver dag men  nå må jeg sette alt på pause. Er så sykt uvant. Dagene føles forferdelig lange da jeg må ligge store deler av dagen.. Noen sier at det vil ta 6 uker før jeg er fin igjen mens andre sier 12 uker. Det føles så evig lenge, og benet mitt har vært brukket i 4 døgn no og jeg føler det har gått en evighet :(  Dette er så skipt. Noen som har noe erfaring med dette her? Å ha et brukkent ben? Hvor lang tid tok det for deg før du kunne gå igjen? En ting er å brekke armen, da kan man jo ihvertfall gå men ja.. Dette er vanskelig.

Beklager utblåsningen, skikkelig selvmedlidende og sutrete av meg jeg vet, men trenger bare noen trøstende ord..

Anonymkode: 7938e...1f6

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Du må tenke positivt, du har en midlertidig funksjonshemming, som vil gå over. 

Skrevet

Jeg har hatt andre grads forbrenning under føttene og kunne ikke gå på to uker, så jeg kjenner følelsen av å miste bevegelsesfrihet og komfort. Du blir tvunget til å planlegge ting du tar veldig for gitt i hverdagen. Det beste man kan gjøre er å finne en favorittserie på Netflix, sørge for at noen du kjenner åpner vinduet for deg, for tro meg, og heller få på seg litt ekstra klær elendig inneluft uten å selv kunne åpne vinduet på gløtt gjør humøret helt på bånn. Det er kjipt å måtte være avhengig av andre, men det går over 

Anonymkode: 13a61...cb5

• Hjerte 2
Skrevet
Athena Catalina skrev (5 minutter siden):

Du må tenke positivt, du har en midlertidig funksjonshemming, som vil gå over. 

Ja det er jo sant. Er jo mange som gjerne sliter med å gå resten av livet. Så jeg skal være takknemlig for at dette kun er midlertidig.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er jo sant. Er jo mange som gjerne sliter med å gå resten av livet. Så jeg skal være takknemlig for at dette kun er midlertidig.

Hvis bruddet gror fint, ja, men dersom bruddet blir belastet igjen og bruddstedet "går opp i limingen" senere, kan det oppstå store problemer - kjenner en som fortsatt har smerter som følge av dette, til tross for at selve bruddet har grodd igjen.

Så det anbefales å være svært forsiktig selv når beinet tilsynelatende er blitt friskt; noe midlertidig kan man leve med, men varig smerte er mye verre.

Anonymkode: b4640...34b

Skrevet

Prøv å se på dette som en mulighet til å lære noe nytt. Slik som du har det nå er det mange som har det hver eneste dag, hele livet. De har det slik på julaften, påskeferien, skoleavslutning, på jobbintervju, på bryllupsdagen sin osv. Hver eneste dag har de det slik. Prøv å benytt denne muligheten til å få større forståelse for ulike menneskers utfordringer. Trekk paralleller til andre utfordringer. Reflektér over det. Kjenn på takknemlighet for hvor enkelt og lettvint ditt vanlige liv er. Bruk denne muligheten til å vokse. 

Anonymkode: 5a352...cb6

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan jo fortsatt trene, bare på en annen måte og uten å bruke benet.. Dessuten kan du lære, om du vil - krykker er ikke så vanskelig, og det ligger mye trening i det for rygg og armer ;) snu på instillingen sin, det hjelper.. Selv om det så klart suger å ha brukket benet kan du komme gjennom dette! God bedring. 

• Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Du kan jo fortsatt trene, bare på en annen måte og uten å bruke benet.. Dessuten kan du lære, om du vil - krykker er ikke så vanskelig, og det ligger mye trening i det for rygg og armer ;) snu på instillingen sin, det hjelper.. Selv om det så klart suger å ha brukket benet kan du komme gjennom dette! God bedring. 

Tusen takk❤️ Ja jeg skal tenke annerledes på det, og lære meg å gå med krykker skikkelig.

Skrevet

Stoooor klem. Det ordner seg :) hva med ny hobby som en gjør sittende ? 

Anonymkode: 0b2f8...ffe

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette blir du fort vant til. Jeg satt først i rullestol, og så etter en mnd på sykehus begynte jeg med krykker. Jeg lærte meg å gå opp trapper, humpe opp bakker, til og fra busstopp osv. Jeg hadde knusningsskade i foten samt brukket rygg. Gips hadde jeg på fra starten av juni til oktober, og krykkene brukte jeg til november. Nå skal jeg operere på nytt om to uker så må igjen ta en pause fra trening (som ikke lenger er gåing og løping pga skaden) og bruke krykker en uke eller to. Men det går fint. 

Det er kjipt å bli begrenset ja, men forhåpentligvis har du ikke et komplisert brudd som vil gro fint av seg selv. Og armene blir du fort sterk i mtp bruk av krykker. Jeg dro ut i nabolaget på "trening" hver dag med en gang jeg kom hjem fra sykehuset. Hvis du gjør det så kommer du fort i krykkeform. 

God bedring.

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet

Skjønner at det er kjipt, men det går seg nok fort til :jepp: Bruk dødtid til å lese gode bøker! Og finn noen nye tv-serier? :) God bedring :blomst:

Skrevet

Du kommer snart inn i det og får en rutine på hvordan du skal gjøre ting. Første uka er verst. Dette ordner seg. ❤️

Anonymkode: da0e8...cff

• Liker 3
Skrevet

Forstår godt at det er kjipt. Gi deg selv tid til å sutre skikkelig og synes litt synd på deg selv en dag. Deretter tar du tak og gjør det beste ut av det.

- Du kan fortsatt trene, bare fokusere på armer og overkropp.
- Siden du trener mye så bør du ha et godt grunnlag med styrke og balanse til å kunne lære deg å gå ordentlig på krykker. Du kan se på det som en form for trening siden du må bruke muskler aktivt på en annen måte enn før.
- Se på dette som en perfekt anledning til å se de seriene/filmene du har hatt lyst til, men ikke tatt deg tid til før.

Anonymkode: ff375...3a1

• Liker 3
Skrevet

Øv deg på å gå med krykker.

Jeg brakk benet mitt helt på starten av sommerferien, og jeg var alene med 2 små barn. Så måtte bare lære meg å bruke krykker. Så vi dro på stranda, i dyrepark, fornøyelsespark osv. Barna hadde en fin aktiv ferie, og jeg ble veldig flink til å gå på krykker. 

Anonymkode: bcf4f...3dd

• Hjerte 1
Skrevet

Er lov å klage. Brakk armen for 1 år siden, sklei på isen. Skikkelig komplisert brudd,  var vondt ubehagelig og uvant. Du er bare på dag 4, det blir lettere etter hvert jeg lover. God bedring. 

Anonymkode: 76593...199

• Hjerte 1
Skrevet

De første dagene er  de verste, det blir lettere etterhvert som beinet gror. Du blir også mer oppfinnsom for å få til ting på egenhand etter som tida går. Og du blir tryggere på krykkene med tida. Snart har du sekk på ryggen for å frakte kaffekanna fra kjøkken til stue. Støvsuging går utmerket når det er en stol å legge beinet på osv.  Ellers tren sittende, søk på nett  etter gode tips. Løs kryssord å ta livet med ro og nyt den lille pausen fra styr og ståk. Dette er bare for en liten periode og som oftest er en tilbake i gangfør tilstand mellom 6 og 12 uker alt etter graden av komplikasjon. Tenk positivt og prøv nye hobbyer som kan gjøres sittende. 

Anonymkode: 62a94...8a8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kjipt og upraktisk, men man blir bedre på krykker etterhvert. Jeg gjorde noen ting som lot meg føle litt selvstendighet: hadde kontorstol med hjul på kjøkkenet, så jeg klarte å sitte å lage mat og bare trille med stolen mellom kjøleskap, vask og komfyr. Hadde en liten kurv jeg kunne henge på krykkehåndtaket for ting jeg ville frakte fra ett rom til annet. Kunne være så enkelt som vannflaske, termokopp (med lokk) med kaffe fra kjøkken til stue+mobilen, ei bok, matboks med brødskive osv. 

Endret av Eneri
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...