AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Jeg er fortsatt ung, men har fått barn, og derfor skal jeg sette opp et eget testamente. Mens jeg leser, ser jeg at det er noe som heter pliktdelsarv. Betyr det at man arver foreldrene sine uansett om forelderen hadde skrevet noe annet i testamentet? Grunnen til at jeg spør om akkurat det, handler ikke om mitt testamente. - Men jeg har kuttet kontakten med faren min fordi han var voldelig og diverse, og jeg har alltid tenkt at han sikkert vil «kutte meg» fra arven, men det fikk være greit. Heller det enn å leve i frykt. - Men betyr pliktdelsarv at foreldre er pliktig i å fordele arv mellom barna sine uansett? Eller er det noe jeg misforstår. Helt sikkert, jeg kan ikke noe om disse tingene 😳 Anonymkode: 17043...537
Tuba Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Pliktdelsarven er pr i dag ca 1.5 mill kroner. Dvs at han ikke kan gjøre deg arveløs for de første 1.5 mill kronene, men han kan skrive testamente slik at du ikke arver mer. 7
Kristin70 Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 Dersom det er penger igjen etter faren din vil du ha krav på pliktdelsarv. Først har ektefellen (hvis han har) rett på minstearv. Det som blir igjen vil fordeles med 2/3 til barna, han kan begrense dette i testamentet, men du må få minimum 1,6 mill. Hvis du er hans eneste barn og han ikke er gift kan han ikke testamentere bort noe med mindre han etterlater seg mer enn 1,6 mill. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Okei, takk for svar. Det var jo interessant. Ja, ja. Rar følelse å skrive testamente som 30-åring. Anonymkode: 17043...537
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 Kristin70 skrev (1 time siden): Dersom det er penger igjen etter faren din vil du ha krav på pliktdelsarv. Først har ektefellen (hvis han har) rett på minstearv. Det som blir igjen vil fordeles med 2/3 til barna, han kan begrense dette i testamentet, men du må få minimum 1,6 mill. Hvis du er hans eneste barn og han ikke er gift kan han ikke testamentere bort noe med mindre han etterlater seg mer enn 1,6 mill. Jo, barnet kan tilgodeses med 2/3, og 1/3 testamenteres bort. Men pliktdelsarven kan begrenses OPPAD til 1,6 mill dersom 2/3 ville vært mer enn 1,6m. Anonymkode: 606ea...61e 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg har kuttet kontakten med faren min fordi han var voldelig og diverse, og jeg har alltid tenkt at han sikkert vil «kutte meg» fra arven Han kan ordne seg slik at du ikke arver ham. Enten kan han bruke opp hele formuen sin, eller han kan overføre den til sin ektefelle (evt. andre personer hvis han ønsker det). Eier han intet så er der heller intet å arve. Anonymkode: 0a861...03f 3 1
Mumsmums Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Kristin70 skrev (1 time siden): Dersom det er penger igjen etter faren din vil du ha krav på pliktdelsarv. Først har ektefellen (hvis han har) rett på minstearv. Det som blir igjen vil fordeles med 2/3 til barna, han kan begrense dette i testamentet, men du må få minimum 1,6 mill. Hvis du er hans eneste barn og han ikke er gift kan han ikke testamentere bort noe med mindre han etterlater seg mer enn 1,6 mill. Må få minimum 1,6 mill? Høres jo spesielt ut. Hva hvis hele summen som skal deles kun er 500.000? 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Mumsmums skrev (4 minutter siden): Må få minimum 1,6 mill? Høres jo spesielt ut. Hva hvis hele summen som skal deles kun er 500.000? 1.6mill er maksimum, ikke minimum. Anonymkode: 606ea...61e 5
CAPS LOCK Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 (endret) Mumsmums skrev (2 timer siden): Må få minimum 1,6 mill? Høres jo spesielt ut. Hva hvis hele summen som skal deles kun er 500.000? Hvis summen som skal deles, er kr 500.000, så er pliktdelsarven 2/3-deler av dette. Hvis arven hadde vært kr 5.000.000, og det bare var ett barn, så hadde pliktdelsarven vært 15 ganger grunnbeløpet i folketrygden. G er nå kr 111 477. Dette står i arvelova § 50, som sier: "To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje. Arvelateren kan bare rå over pliktdelsarven ved testament hvis det er særskilt hjemmel for dette i lov eller livsarvingene samtykker. Hvis en livsarving er mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og statsforvalteren." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata Endret 24. august 2022 av CAPS LOCK 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Mumsmums skrev (2 timer siden): Må få minimum 1,6 mill? Høres jo spesielt ut. Hva hvis hele summen som skal deles kun er 500.000? Ser det er mange her inne som skriver dette i diverse arvetråder, som om alle er sikret minimumsarv på 1,6 mnok. Sier seg selv at det naturligvis ikke er slik, men det kan være med å skape forvirring Er total arvesum 500.000 kan man naturligvis ikke arve mer Anonymkode: db744...c13 1
Mumsmums Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ser det er mange her inne som skriver dette i diverse arvetråder, som om alle er sikret minimumsarv på 1,6 mnok. Sier seg selv at det naturligvis ikke er slik, men det kan være med å skape forvirring Er total arvesum 500.000 kan man naturligvis ikke arve mer Anonymkode: db744...c13 Synes det hørtes merkelig ut ja. Man kan jo ikke arve noe som ikke er der. Var nødt å kommentere dette så ikke folk går rundt æ tror de arver minst 1,6 mill. 😅 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 Mumsmums skrev (28 minutter siden): Synes det hørtes merkelig ut ja. Man kan jo ikke arve noe som ikke er der. Var nødt å kommentere dette så ikke folk går rundt æ tror de arver minst 1,6 mill. 😅 I jussen fikk vi som huskeregel at barna til Georg Anker Hansen i Hotel Cæsar bare arvet 1 mill hver (som var tidligere grense) selv om han var god for mange hundre millioner 😄 Så det er kun et minimumsbeløp om det faktisk er så mye i boet. Og begrenses av testamente. Anonymkode: b4556...fed
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 Tuba skrev (8 timer siden): Pliktdelsarven er pr i dag ca 1.5 mill kroner. Dvs at han ikke kan gjøre deg arveløs for de første 1.5 mill kronene, men han kan skrive testamente slik at du ikke arver mer. Hva hvis man aldri har truffet faren sin? Anonymkode: 89789...08c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva hvis man aldri har truffet faren sin? Anonymkode: 89789...08c Spiller ingen rolle. Anonymkode: b4556...fed 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #15 Skrevet 24. august 2022 Kristin70 skrev (8 timer siden): Dersom det er penger igjen etter faren din vil du ha krav på pliktdelsarv. Først har ektefellen (hvis han har) rett på minstearv. Det som blir igjen vil fordeles med 2/3 til barna, han kan begrense dette i testamentet, men du må få minimum 1,6 mill. Hvis du er hans eneste barn og han ikke er gift kan han ikke testamentere bort noe med mindre han etterlater seg mer enn 1,6 mill. Feil, du har misforstått. Man kan alltid testamentere over 1/3. «Den fri tredjedelen». Dersom arvingen får 15G, kan imidlertid overskytende testamenteres andre selv om arvingen da får mindre enn 1/3. mao: rike arvelatere kan kan begrense arven til hver til 15G. «Fattige» arvelatere kan råde over 1/3. Hvis boets verdi er 999, kan da 333 testamenteres f eks til hvem han vil. Dersom det er to livsarvinger - som totalt skal ha 2/3, 333 hver kan man i praksis gi den ene dobbelt så stor arv som den andre. 333+333=666 og 333. Dersom boet er 100 mill kan de to arvingene i eks over ende med hhv 98,4 mill og ca 1,6 mill (15G). Anonymkode: e3f11...d95 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #16 Skrevet 25. august 2022 men foreldre kan vel skrive et testamente med for eksempel barna skal arve den summen jeg er pliktig å gi dem, ifølge pliktdelsarven. Men resten av mine penger / eiendommer, eller andre verdier, skal gis til *navn på personer* eller til forskjellige organisasjoner. for eksempel til Regnskogfondet, eller WWF eller what ever opplegg som den personen ønsker å støtte. Anonymkode: 6f08c...5e9 1
CAPS LOCK Skrevet 25. august 2022 #17 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): men foreldre kan vel skrive et testamente med for eksempel barna skal arve den summen jeg er pliktig å gi dem, ifølge pliktdelsarven. Men resten av mine penger / eiendommer, eller andre verdier, skal gis til *navn på personer* eller til forskjellige organisasjoner. for eksempel til Regnskogfondet, eller WWF eller what ever opplegg som den personen ønsker å støtte. Anonymkode: 6f08c...5e9 Ja. Det kan de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå