AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Jeg er helt utmattet. Har vært det av og på i et år. I en periode lå jeg bare i senga i et mørkt rom. Så greide jeg å gjøre mer igjen. Nå er det ille igjen. Og problemet er bare at jeg greier ikke å gi slipp på kontrollen (?), og bare være. Bare vente, bare hvile. Det går i helspenn inni meg hele tiden. Jeg får ikke til å slappe. Jeg fatter ikke hvordan man slapper av! Jeg er svimmel hele tiden. Utmattet. Jeg trenger hvile, men jeg får det ikke til. Tenker på alle tingene jeg burde. Men makter ikke gjøre dem. Tenker at da er det ikke vits å tenke på dem, men det er liksom som om det er et eller annet svar med stor s jeg leter etter. Noe som kunne gjort at jeg kunne skrudd av maskineriet og slappet av. Hvordan slapper dere av? Hvordan greie å koble fra, og gi seg selv etterlengtet hvile?? Anonymkode: 8db98...b29 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Skriv ned alle tingene du tenker på. Det høres dumt ut, men det hjelper faktisk. Si til deg selv at du flytter bekymringer fra hodet til papiret. Anonymkode: bdd97...ea2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skriv ned alle tingene du tenker på. Det høres dumt ut, men det hjelper faktisk. Si til deg selv at du flytter bekymringer fra hodet til papiret. Anonymkode: bdd97...ea2 Takk for tipset. Hadde allerede skrevet en del dagbok, men nå prøver jeg å bare skrive en liste av alle tingene jeg tenker på, og ser om det funker. Men jeg føler mest at det fortsetter å svirre. Det er som at jeg må finne en avknapp, men jeg finner den ikke. TS Anonymkode: 8db98...b29
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Kanskje det er flere av oss som ikke greier å slappe av. Anonymkode: 8db98...b29
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Ingen som vet hvordan man slapper av på en torsdag heller? Anonymkode: 8db98...b29
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Vet mindfullness er noe som får mange til å heve øyenbrynene, men for meg har en full bodyscan funket bra. Anonymkode: 0f932...7d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vet mindfullness er noe som får mange til å heve øyenbrynene, men for meg har en full bodyscan funket bra. Anonymkode: 0f932...7d3 Samme her, pluss denne fine lille hypno-meditasjonen som jeg fikk tips om her på KG (Bring it gjerne on til noen som trenger, hvis du får effekt av den). Den fungerer på underbevisstheten, så du slipper å konsentrere deg. https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0&t=1004s Anonymkode: 30989...72b 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 Sleng deg på senga med sjokolade og en serie? Planlegg dagene dine, skriv ned alt du vil ha gjort, men legg inn for eksempel 1 time til avslapping. Jeg slapper ofte av med puslespill, kanskje det kan være noe? Du må jo nesten bare bestemme deg for at mellom 20 og 21 for eksempel så skal du slappe av og gjøre noe hyggelig. Generelt slett trenger man vel ikke å slappe av så mye i løpet av en dag, så hvis du bruker resten av dagen på "fornuftige ting" så kan du jo unne deg en time eller to til å bare hvile foran tven eller noe. Er vel det de fleste gjør 🤔 Anonymkode: 167d1...ea8
Crazydoglady Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 12.49): Jeg er helt utmattet. Har vært det av og på i et år. I en periode lå jeg bare i senga i et mørkt rom. Så greide jeg å gjøre mer igjen. Nå er det ille igjen. Og problemet er bare at jeg greier ikke å gi slipp på kontrollen (?), og bare være. Bare vente, bare hvile. Det går i helspenn inni meg hele tiden. Jeg får ikke til å slappe. Jeg fatter ikke hvordan man slapper av! Jeg er svimmel hele tiden. Utmattet. Jeg trenger hvile, men jeg får det ikke til. Tenker på alle tingene jeg burde. Men makter ikke gjøre dem. Tenker at da er det ikke vits å tenke på dem, men det er liksom som om det er et eller annet svar med stor s jeg leter etter. Noe som kunne gjort at jeg kunne skrudd av maskineriet og slappet av. Hvordan slapper dere av? Hvordan greie å koble fra, og gi seg selv etterlengtet hvile?? Anonymkode: 8db98...b29 Søk hjelp. Snakk med noen. Lær deg teknikker for å håndtere slike situasjoner. Det krever litt jobb, men det funker. En annen ting å vurdere er jo om du kanskje har behov for behandling/terapi generelt. At dette bare er symptomer på ett annet problem, feks angst, depresjon, adhd el. Som du da burde fått kartlagt å fått hjelp med. 😊
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 Legg avslapping inn i planen din, begynn i det små og jobb deg opp feks 10 min trykking på telefonen etter frokost, utvidet til en kort episode av en serie osv, må ikke være skjerm men noe som kanskje kan hjelpe hodet å koble ut litt jeg har øvet meg i over 1 år nå, og har komt meg til nesten 1,5 time avslapping per dag, på en god dag vel og merke 😅 setter på vaskemaskinen og har da lov å slappe av helt til den er ferdig og det må henges opp, spiser gjerne frokost da mens jeg venter For meg hjelper det også å telle inni meg! Teller til 100 om og om igjen når jeg skal sove feks, da er jeg så opptatt med det at jeg ikke like lett faller bort i mine egne tanker Anonymkode: 68d14...a1d
Hensatt Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 Gå lange turer. Regner ikke med det er fysisk hvile du trenger, så å gå lange turer får hjerne til å koble lettere av. Når du bare ligger i ro er det større sjanse for at negative tanker får overtaket. 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 Jeg synes denne er fin: https://www.kognitiv.no/selvhjelp/kontroll-over-kvernetanker-og-vedvarende-grubling/ Anonymkode: 593c1...e2f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #14 Skrevet 25. august 2022 Senk kravene til deg selv. Del kontrollen og tankene dine (hvis du har samboer). Legg deg ned å pust med magen. Gå tur. Ikke si ja til mer enn du klarer. Egentid! (Dette fungerer for meg. Skriver også ned når jeg har tankekjør. Har ADHD) Anonymkode: 8eb3c...fb3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #15 Skrevet 25. august 2022 Jeg går tur, sitter på en stein og ser på naturen, kjenner luften rundt meg.. legger meg på sofaen.. går på konsert... kino... Anonymkode: de172...b40 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 21.22): Yoga 😊 Anonymkode: b655a...13d Er for fysisk utmattet at jeg orker styrkeøvelser, men gjør yinyoga daglig. Det hjelper der og da. AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 21.32): Vet mindfullness er noe som får mange til å heve øyenbrynene, men for meg har en full bodyscan funket bra. Anonymkode: 0f932...7d3 Synes mindfullness er bra jeg også. Men greier det bare når jeg gjør en øvelse, og så begynner jeg å stresse igjen. AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 21.43): Samme her, pluss denne fine lille hypno-meditasjonen som jeg fikk tips om her på KG (Bring it gjerne on til noen som trenger, hvis du får effekt av den). Den fungerer på underbevisstheten, så du slipper å konsentrere deg. https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0&t=1004s Anonymkode: 30989...72b Takk for tipset, skal sjekke det ut! Anonymkode: 8db98...b29
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 Blizz1 skrev (På 25.8.2022 den 22.15): Gå lange turer. Regner ikke med det er fysisk hvile du trenger, så å gå lange turer får hjerne til å koble lettere av. Når du bare ligger i ro er det større sjanse for at negative tanker får overtaket. Det er fysisk også. Men jeg kan jo prøve å gå rolig utendørs i noen minutter om dagen. Eller sitte ute, kanskje det hjelper. Men ja, du har et poeng. Å ligge i ro gir meg masse tid. Og ender med at jeg ikke egentlig slapper helt av. AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 22.19): Jeg synes denne er fin: https://www.kognitiv.no/selvhjelp/kontroll-over-kvernetanker-og-vedvarende-grubling/ Anonymkode: 593c1...e2f Takk, skal sjekke ut! AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 22.21): Senk kravene til deg selv. Del kontrollen og tankene dine (hvis du har samboer). Legg deg ned å pust med magen. Gå tur. Ikke si ja til mer enn du klarer. Egentid! (Dette fungerer for meg. Skriver også ned når jeg har tankekjør. Har ADHD) Anonymkode: 8eb3c...fb3 Når du sier del kontrollen, hva mente du da? Driver en del pusteøvelser. Takk for tipsene! AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 22.27): Jeg går tur, sitter på en stein og ser på naturen, kjenner luften rundt meg.. legger meg på sofaen.. går på konsert... kino... Anonymkode: de172...b40 Takk for tipsene! ❤️ TS Anonymkode: 8db98...b29
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #18 Skrevet 30. august 2022 Du kan skrive en liste over tingene du må gjøre. Og så legge en realistisk plan. Kanskje èn ting per dag er nok når du er så sliten. I løpet av en uke kan du da krysse ut syv ting på listen som du har gjort. Kanskje det kan være lettere for deg å slappe av når du har gjort det du skal den dagen i henhold til listen, samt at du har en konkret plan for resten av det utestående. Anonymkode: e2abe...87b
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #19 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan skrive en liste over tingene du må gjøre. Og så legge en realistisk plan. Kanskje èn ting per dag er nok når du er så sliten. I løpet av en uke kan du da krysse ut syv ting på listen som du har gjort. Kanskje det kan være lettere for deg å slappe av når du har gjort det du skal den dagen i henhold til listen, samt at du har en konkret plan for resten av det utestående. Anonymkode: e2abe...87b Du, jeg har tenkt på noe sånt jeg også. Etter jeg lagde denne tråden. Sånn jeg holder på funker bare ikke. Bare avlyste alt. Og så ga jeg meg 1 oppgave for neste dag. Men kanskje jeg kan lage en ukesplan ja. Og så jobbe veldig med mindsettet, at når jeg har gjort den ene tingen, så går det fint om resten av dagen er "uproduktiv" og "bortkastet". I dag var målsettingen en 2-timers forelesning. Er helt gåen. Sykt kvalm, og svimmel, hodepine og merker at jeg ikke greier å koble av. Stresser, kverner, overbelastet. Usikker på om en forelesning i uka er for mye. Om jeg må ha permisjon fra studiet. Men kan jo prøve dette i 2-3 uker, og så gå til legen igjen. TS Anonymkode: 8db98...b29
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #20 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 21.49): Sleng deg på senga med sjokolade og en serie? Planlegg dagene dine, skriv ned alt du vil ha gjort, men legg inn for eksempel 1 time til avslapping. Jeg slapper ofte av med puslespill, kanskje det kan være noe? Du må jo nesten bare bestemme deg for at mellom 20 og 21 for eksempel så skal du slappe av og gjøre noe hyggelig. Generelt slett trenger man vel ikke å slappe av så mye i løpet av en dag, så hvis du bruker resten av dagen på "fornuftige ting" så kan du jo unne deg en time eller to til å bare hvile foran tven eller noe. Er vel det de fleste gjør 🤔 Anonymkode: 167d1...ea8 Hehe ... 1 time eller 2 avslapping tror jeg ikke gjør susen for dette. Men takk for tipset om puslespill, det gjorde jeg mer før, og det er jo veldig deilig avslapping. Crazydoglady skrev (På 25.8.2022 den 21.55): Søk hjelp. Snakk med noen. Lær deg teknikker for å håndtere slike situasjoner. Det krever litt jobb, men det funker. En annen ting å vurdere er jo om du kanskje har behov for behandling/terapi generelt. At dette bare er symptomer på ett annet problem, feks angst, depresjon, adhd el. Som du da burde fått kartlagt å fått hjelp med. 😊 Jeg venter på psykolog! ❤️ Blizz1 skrev (På 25.8.2022 den 22.15): Gå lange turer. Regner ikke med det er fysisk hvile du trenger, så å gå lange turer får hjerne til å koble lettere av. Når du bare ligger i ro er det større sjanse for at negative tanker får overtaket. Er både fysisk og ellers. Men kan jo prøve å komme meg utendørs daglig. Men kjenner veldig på den at når jeg ligger i ro kommer spinnende tanker. Men det er mest om jeg har gjort noe ... føler det er en helt merkelig intens følelse i hjernen, som jeg ikke greier å skru av. TS Anonymkode: 8db98...b29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå