ungelev Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Hei, er en pappa i pappapermisjon nå med en 8 mnd gammel datter. Har en samboer som bokstavelig talt har slått seg helt vrang. Rakker ned på meg hele dagen, kaller meg dum og ekkel og sier hun frykter for livet til datteren sin. Likevel mener hun at jeg er en god pappa når hun er bortreist, på jobb eller ute med venner. Hun truer også med å flytte ut og ta med seg datteren på daglig basis. Sa at det var greit så lenge hun sa i fra hvor de skulle og hva som skjedde med datteren min. Hun klarte likevel å søke andre barnehager uten å fortelle meg og unnlot å fortelle meg hvor hun fikk plass til jeg spurte om det. Naturligvis ble jeg sint og sa en del ting jeg ikke mente. Likevel var hennes svar tilbake "hold kjeft, jeg vil ikke snakke med deg" og dro inn på rommet. Det gjorde situasjonen enda mer anspent og hun begynte å ta opp samtalen. Det går egentlig greit for det verste jeg sa var at jeg tar med meg datteren og sover hos mamma en natt. Å sove borte får jeg ikke lov til for jeg er tydeligvis ikke trygg nok for henne mellom 00 og 06, ellers går det greit. Hun ringte politiet på meg da jeg skulle besøke mamma med henne. Nå forventer hun å dra vekk med henne på overnatting hos foreldrene sine (de bor litt over 1 t unna). Jeg sa det ikke er aktuelt inntil begge får lov. Da ringte hun en advokat og sa at hun skal ta permisjonen fra meg i tillegg til å frata meg samværsretten hvis jeg ikke samarbeida. Jeg føler meg helt låst. Vil ikke miste permisjonen eller samværsretten, men jeg blir psykisk utslitt av å bli rakka ned på daglig uten mulighet for å gjøre eller si noe for da mister jeg datteren min. Er det noe jeg kan gjøre for å få en rettferdig evaluering? Bør jeg kontakte noen instanser eller skal jeg bare la det prelle av? Takk for svar. Mvh fortvilet pappa 3
Rucula Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Jeg ville prøvd å holde ut til barnet blir litt større. Da vil det være mye lettere for deg å få 50/50. husk også å gå på helsekontrollene med barnet. Helsesøster noterer hvilke av foreldrene som kommer på disse. Ta også vare på samtaler og bevis som hun sender. 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 Beklager altså men du tar ikke barnet bort fra mor i 24 timer om det ikke er avtalt på forhånd. Jeg tenker dere bør oppsøke familievernkontoret og helsestasjon for samtaler. Dette er ikke bra for barnet, dere begge fokuserer mer på å trumfe den andre enn hva barnets behov er. Anonymkode: 89e00...31e 7 1
ungelev Skrevet 24. august 2022 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager altså men du tar ikke barnet bort fra mor i 24 timer om det ikke er avtalt på forhånd. Jeg tenker dere bør oppsøke familievernkontoret og helsestasjon for samtaler. Dette er ikke bra for barnet, dere begge fokuserer mer på å trumfe den andre enn hva barnets behov er. Anonymkode: 89e00...31e Nei, helt klart. Men får ikke lov uansett, så det er ikke et tema. Temaet er hvorfor skal hun få lov når hun vil uten å spørre meg eller få tillatelse av meg? 2
Lorieen Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 Dokumenter alt av trusler. Ta vare på smser etc. Bruk eventuelt lydopptak om nødvendig. Forsøk å hold deg rolig og fattet for din datters del. Hun vokser opp under forferdelige forhold i en giftig og konfliktfylt relasjon. Om din samboer ikke klarer å holde seg rolig rundt barnet, må du gjøre det. Om du klarer, jatt med og minimer konflikt, for barnets del. Kontakt familievernkontoret. Dere trenger hjelp, først og fremst for barnets skyld. 10 1
Ohnonotagain Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 Nå kan verken mor el hennes advokat bare plutselig ta fra deg verken permisjon el foreldrerett uten videre, det er egentlig en litt omstendig prosess (med mindre det er noe begge er enig om). Så akkurat det ville jeg tatt litt med ro så lenge du oppfører deg og er en god far. Som andre sier, gjør det du skal, ta vare på det du kan av bevis. Og så høres det ut som dere trenger hjelp til å kommunisere og finne ut av ting. Vil hun gå fra deg? Hvorfor sier hun slike ting? Det er veldig fint på et familievernkontor ved at en flink person kan høre på dere, veilede, gi råd. Prøv å skjerme barn fra krangler, og vis initiativ til å søke hjelp hvis du ønsker ting skal bli bedre. 1
Maleficenta Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 ungelev skrev (10 minutter siden): Hei, er en pappa i pappapermisjon nå med en 8 mnd gammel datter. Har en samboer som bokstavelig talt har slått seg helt vrang. Rakker ned på meg hele dagen, kaller meg dum og ekkel og sier hun frykter for livet til datteren sin. Likevel mener hun at jeg er en god pappa når hun er bortreist, på jobb eller ute med venner. Hun truer også med å flytte ut og ta med seg datteren på daglig basis. Sa at det var greit så lenge hun sa i fra hvor de skulle og hva som skjedde med datteren min. Hun klarte likevel å søke andre barnehager uten å fortelle meg og unnlot å fortelle meg hvor hun fikk plass til jeg spurte om det. Naturligvis ble jeg sint og sa en del ting jeg ikke mente. Likevel var hennes svar tilbake "hold kjeft, jeg vil ikke snakke med deg" og dro inn på rommet. Det gjorde situasjonen enda mer anspent og hun begynte å ta opp samtalen. Det går egentlig greit for det verste jeg sa var at jeg tar med meg datteren og sover hos mamma en natt. Å sove borte får jeg ikke lov til for jeg er tydeligvis ikke trygg nok for henne mellom 00 og 06, ellers går det greit. Hun ringte politiet på meg da jeg skulle besøke mamma med henne. Nå forventer hun å dra vekk med henne på overnatting hos foreldrene sine (de bor litt over 1 t unna). Jeg sa det ikke er aktuelt inntil begge får lov. Da ringte hun en advokat og sa at hun skal ta permisjonen fra meg i tillegg til å frata meg samværsretten hvis jeg ikke samarbeida. Jeg føler meg helt låst. Vil ikke miste permisjonen eller samværsretten, men jeg blir psykisk utslitt av å bli rakka ned på daglig uten mulighet for å gjøre eller si noe for da mister jeg datteren min. Er det noe jeg kan gjøre for å få en rettferdig evaluering? Bør jeg kontakte noen instanser eller skal jeg bare la det prelle av? Takk for svar. Mvh fortvilet pappa ❤ Huff for en fæl situasjon. du må jo ha noen rettigheter her. Er usikker på hvem du kan kontakte..
Maleficenta Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Beklager altså men du tar ikke barnet bort fra mor i 24 timer om det ikke er avtalt på forhånd. Jeg tenker dere bør oppsøke familievernkontoret og helsestasjon for samtaler. Dette er ikke bra for barnet, dere begge fokuserer mer på å trumfe den andre enn hva barnets behov er. Anonymkode: 89e00...31e hæ her er det ts som blir psykisk mishandlet av en ustabil partner. Hadde rollene vært snudd her hadde du ikke svart at begge to er like skyldige 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 Kan familievernkontor være noe? Anonymkode: b256e...18b 1
FruR Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Lagre bevis mot henne hvis du kan , ta skjermdump og lagre alle trusler på melding for eksempel. Prøv å dokumentere truslene hun kommer med mot deg. Så lenge det ikke er noe hold i at du er uegnet som far så vil hun ikke komme noen vei 2
ungelev Skrevet 24. august 2022 Forfatter #11 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan familievernkontor være noe? Anonymkode: b256e...18b Vi har vært der. Planen er å ha datteren boende hos meg ut permisjonen, for det var best for henne og for oss med et kjent miljø. Har initiert til nye meklingssamtaler, men samboer mener det er unødvendig. Neste skal bli advokat hvis det skal skje nye samtaler.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 Tror jeg ville snakket med en advokat selv, bare for å høre hva hun kan gjøre om hun får en bra advokat og hva hun ikke kan gjøre. Finn en advokat med ekspertise innen barnefordeling osv. Det kan hende du er en bedre omsorgsperson for datteren deres enn det moren er, men ta vare på alt av trusler og meldinger og ta gjerne opp samtaler på mobilen som nevnt over her. Du sier samboer, men så skriver du at datteren skal bli boende hos deg ut permisjonen. Er dere samboere eller har dere flyttet fra hverandre? Anonymkode: 4b005...268
ungelev Skrevet 24. august 2022 Forfatter #13 Skrevet 24. august 2022 Det er små episoder som tapper meg for energi. Her om dagen da jeg ble sur for at hun ikke hadde fortalt meg om barnehageplass før jeg spurte, så var svaret hennes "du er så psykopat og kontrollerende, hold kjeft". Det er så vanskelig å ikke vite ting om sin egen datter, og får heller ikke snakka ordentlig før personangrepene kommer.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 Viste din (eks?)samboer avvikende adferd også før dere bestemte dere for å få barn? Eller er dette noe nytt? Dersom dette er nytt og hun før graviditet og fødsel var et normalt fungerende menneske ville jeg jo kontaktet fastlege heller enn å fokusere på konflikten. Psykoser etc utløst av den enorme påkjenningen dette er er ikke ukjente fenomener. Det at du ikke er urolig for din samboers psykiske helse er litt underlig. Men kan selvsagt forklares med at du visste hun ikke var i vater også før fødselen? Anonymkode: 4d9fb...359 2 2
ungelev Skrevet 24. august 2022 Forfatter #15 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror jeg ville snakket med en advokat selv, bare for å høre hva hun kan gjøre om hun får en bra advokat og hva hun ikke kan gjøre. Finn en advokat med ekspertise innen barnefordeling osv. Det kan hende du er en bedre omsorgsperson for datteren deres enn det moren er, men ta vare på alt av trusler og meldinger og ta gjerne opp samtaler på mobilen som nevnt over her. Du sier samboer, men så skriver du at datteren skal bli boende hos deg ut permisjonen. Er dere samboere eller har dere flyttet fra hverandre? Anonymkode: 4b005...268 Ja, jeg har gått med på å la mammaen bo her inntil de flytter ut.
ungelev Skrevet 24. august 2022 Forfatter #16 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Viste din (eks?)samboer avvikende adferd også før dere bestemte dere for å få barn? Eller er dette noe nytt? Dersom dette er nytt og hun før graviditet og fødsel var et normalt fungerende menneske ville jeg jo kontaktet fastlege heller enn å fokusere på konflikten. Psykoser etc utløst av den enorme påkjenningen dette er er ikke ukjente fenomener. Det at du ikke er urolig for din samboers psykiske helse er litt underlig. Men kan selvsagt forklares med at du visste hun ikke var i vater også før fødselen? Anonymkode: 4d9fb...359 Har nok aldri vært helt i varet, men det var småting ift dette. Utrolig trist at jeg har vært medgjørlig og gått med på å la henne ha fast bosted etter permisjonen min, men likevel skal hun ikke unne meg 15 uker til å være med min egen datter. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #17 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Beklager altså men du tar ikke barnet bort fra den andre forelderen i 24 timer om det ikke er avtalt på forhånd. Jeg tenker dere bør oppsøke familievernkontoret og helsestasjon for samtaler. Dette er ikke bra for barnet, dere begge fokuserer mer på å trumfe den andre enn hva barnets behov er. Anonymkode: 89e00...31e slik, hjalp deg litt jeg.. Far og mor har like plkter og rettigheter som foreldre, det er ikke noe som heter at mor har mer enn far. Anbefaler TS å ta kontakt med familievernskontoret asap og lagrer alle meldinger og tar opp hennes utbrudd på samme måte som mor gjør. Det er ikke slik at det automatisk er mor som får omsorgen for barnet hvis mor er ustabil og uegnet. Anonymkode: 357e2...a29 3 1
ungelev Skrevet 24. august 2022 Forfatter #18 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): slik, hjalp deg litt jeg.. Far og mor har like plkter og rettigheter som foreldre, det er ikke noe som heter at mor har mer enn far. Anbefaler TS å ta kontakt med familievernskontoret asap og lagrer alle meldinger og tar opp hennes utbrudd på samme måte som mor gjør. Det er ikke slik at det automatisk er mor som får omsorgen for barnet hvis mor er ustabil og uegnet. Anonymkode: 357e2...a29 Ettersom noen henger seg opp i dette, så var egentlig bakgrunnen for dette at mor ønsker å ta med datteren bort på overnatting uten min tillatelse, men så fort jeg gjør noe lignende så er det å ringe politi og barnevern. Jeg er ikke dum, jeg vet at mamma er viktigst i barnets liv. Men er det virkelig så ille for en 8 mnd baby å sove en natt uten mammaen tilgjengelig? Gjør alt annet gjennom dagen; står opp, gir mat, leker, går på tur, legger henne helt alene. Har flere dager vært med henne hele dagen, fra hun våkner til hun legger seg. Men mellom 00 og 05, så slår samboeren min seg helt vrang. Da er jeg plutselig uegnet til å gi trøst/nattmat. Er det virkelig sånn det er eller er det bare noe hun alene mener? 1
Gjest Kerrs Pink Skrevet 24. august 2022 #19 Skrevet 24. august 2022 Ikke alltid mamma burde være viktigst, så lenge det ikke er amming involvert. Siden barnet er godt vant med deg i forhold til alle de daglige situasjonene, er det ingenting som tilsier at 1 natt borte fra den andre forelderen gjør noe. Det er min erfaring da. Å bytte på nattevakt med baby er helt normalt. Om det skjer hjemme hos dere eller et annet hus har da ingenting å si, så lenge det bare er snakk om 1 natt for ett så lite barn.
Gjest Kerrs Pink Skrevet 24. august 2022 #20 Skrevet 24. august 2022 Kan jo legge til at dere såklart må være enige, skriftlig, sånn at den andre ikke kan komme med trusler om anmeldelse for bortføring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå