123sol Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Jeg gikk fra faren til min sønn når han var ca 1 år gammel, og er nå 16 år gammel, snart 17. Det siste året har vi hatt delt omsorg. Problemet er at faren ikke funker…. I det hele tatt og har null innsikt. Hovedproblemet har blitt at den uken han er hos faren sin så stinker han.. Rett og slett fordi faren er en skikkelig møkksabb. Jeg har snakket med han om det at han ikke kan la sin tenåring gå rundt å stinke siden det vil seriøt ødelegge for han sosialt, og at han må ta ansvar.. Jeg har sagt han må vaske huset sitt og bikkja si og at han må sørge for at han dusjer nok og pusser tennene sine… Men det går jo f. Ikke inn. Aner ikke hva jeg skal gjøre.. han har nå begynt 2 året på en litt finere VGS og det er helt krise. Jeg kjøper fine, litt dyrere klær, vi har et over gjennomsnittet fint hus og gode jobber her hjemme, og kontrasten er derfor stor.. Alle klærne, til og med de rene må vaskes på nytt når han kommer hjem. Jeg kan ikke si noe til sønnen da han oppfatter det som kritikk mot faren, og har alltid vært veldig var på dette. Derfor er dette veldig vanskelig siden dette egentlig er omsorgssvikt… hvis jeg gjør noe drastisk risikerer jeg å miste forholdet til sønnen min… noen råd??
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Når sønnen din er 17 år har han for lengst ansvar for egen hygiene. Du må ta en prat med ham. Han er snart voksen! Det er ikke som om han ikke er i stand til å dusje, pusse tenner eller vaske klær selv når han et hos faren. Anonymkode: 3450c...731 13 1
Jaytee Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 (endret) Sønnen din er snart myndig, så tenker at han burde klare å ta vare på seg selv, og samtidig vite at personlig hygiene er viktig. Hvis han ikke klarer å se selv at han stinker som du sier, så har du en verre situasjon å deale med. Endret 24. august 2022 av Jaytee 5
Ulrikke Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Jeg har ikke fortalt 16-åringen min når hun må dusje på flere år, det tar hun ansvar for selv.... Jeg tror det er i den enden du bør starte, en på snart 17 skal ikke trenge å få beskjed om å gå i dusjen. Klær kan han vaske selv, og selvsagt må tannpuss gjøres automatisk! At huset evt stinker er jo en annen sak, men det får du ikke gjort noe med, dessverre.... 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 Selvfølgelig kan du si noe til sønnen din - det er lov å påpeke svakheter også ved den andre foreldreren uten at det er skadelig. "du vet at pappa ikke er så nøye på dette - så når du er hos han så er det ting du må passe på selv. "' Herregud han er 16 år - du må gi han ansvaret for dette! Anonymkode: 31bd1...03f 6
123sol Skrevet 24. august 2022 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2022 Takk for svar.. Har flere ganger sagt han må ta ansvar for hygiene og tannpuss nå som han er så stor. Hovedproblemet er at huset han bor i hos faren stinker så mye at alt han har på seg også stinker..
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Tannpuss?! Der kan du ikke skylde på faren. Både dusj, klær og annen hygiene må han virkelig ta ansvar for selv. Og hvis det er så ille at hele huset stinker slik at nydusjet sønn med helt rene klær stinker, er det virkelig på sin plass å kritisere far OG sønn. Hva skjermer du han for liksom? Sønnen din er en møkkasabb hvis han stinker. Det kan vøre fordi faren er det, men det må sønn tåle å høre, det er sannheten. Å ikke pusse tenner og stelle seg når man er 16…. Anonymkode: ede56...361 2
Million Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Lider sønnen din av depresjon, siden han ikke opprettholder normal hygiene og pusser tenner som vanlige folk hver dag? Det er veldig, veldig rart at en som er så gammel ikke gjør dette av seg selv, uten å måtte få beskjed om det og nærmest bli dyttet inn på badet av foreldrene. Som andre skriver her, dette må du snakke med sønnen din om. Forklar han at han kan bli sosialt utstøtt og mobbeoffer om han ikke skjerper seg så han ikke lukter så ille! Og har man først fått rykte på seg for å være en møkkete slask som stinker, er det neimen ikke lett å bli kvitt det! 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 Schizofrene vasker seg ikke... depresjon? Anonymkode: 545cf...203
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Godt mulig at barnefar er en slask og en gris, men en så stor gutt skal kunne ta ansvar for egen hygiene. Anonymkode: 40d61...f99 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 Han slekter vel på far sin da.. Anonymkode: a3483...a5a 2
Gjest Luksusbia Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 123sol skrev (8 timer siden): Jeg gikk fra faren til min sønn når han var ca 1 år gammel, og er nå 16 år gammel, snart 17. Det siste året har vi hatt delt omsorg. Problemet er at faren ikke funker…. I det hele tatt og har null innsikt. Hovedproblemet har blitt at den uken han er hos faren sin så stinker han.. Rett og slett fordi faren er en skikkelig møkksabb. Jeg har snakket med han om det at han ikke kan la sin tenåring gå rundt å stinke siden det vil seriøt ødelegge for han sosialt, og at han må ta ansvar.. Jeg har sagt han må vaske huset sitt og bikkja si og at han må sørge for at han dusjer nok og pusser tennene sine… Men det går jo f. Ikke inn. Aner ikke hva jeg skal gjøre.. han har nå begynt 2 året på en litt finere VGS og det er helt krise. Jeg kjøper fine, litt dyrere klær, vi har et over gjennomsnittet fint hus og gode jobber her hjemme, og kontrasten er derfor stor.. Alle klærne, til og med de rene må vaskes på nytt når han kommer hjem. Jeg kan ikke si noe til sønnen da han oppfatter det som kritikk mot faren, og har alltid vært veldig var på dette. Derfor er dette veldig vanskelig siden dette egentlig er omsorgssvikt… hvis jeg gjør noe drastisk risikerer jeg å miste forholdet til sønnen min… noen råd?? Sønnen på 16 år er snart myndig. Ved 10- årsalderen klarer barn flest å stelle seg selv, pusse tenner og gjøre seg klar til skolen. I noen deler av landet flytte barn på hybel Iden alderen for å gå på VGS. Lage mat og vaske klær kan de fleste 16- åringer. Ikke skyld på faren når det er du som har oppdratt han, og ikke si noe negativt om far når sønnen din hører på
Gjest Luksusbia Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Schizofrene vasker seg ikke... depresjon? Anonymkode: 545cf...203 Hvor har du det fra? Deprimerte kan slite med energi til å dusje, men schizofrene vasker seg!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 123sol skrev (8 timer siden): Jeg gikk fra faren til min sønn når han var ca 1 år gammel, og er nå 16 år gammel, snart 17. Det siste året har vi hatt delt omsorg. Problemet er at faren ikke funker…. I det hele tatt og har null innsikt. Hovedproblemet har blitt at den uken han er hos faren sin så stinker han.. Rett og slett fordi faren er en skikkelig møkksabb. Jeg har snakket med han om det at han ikke kan la sin tenåring gå rundt å stinke siden det vil seriøt ødelegge for han sosialt, og at han må ta ansvar.. Jeg har sagt han må vaske huset sitt og bikkja si og at han må sørge for at han dusjer nok og pusser tennene sine… Men det går jo f. Ikke inn. Aner ikke hva jeg skal gjøre.. han har nå begynt 2 året på en litt finere VGS og det er helt krise. Jeg kjøper fine, litt dyrere klær, vi har et over gjennomsnittet fint hus og gode jobber her hjemme, og kontrasten er derfor stor.. Alle klærne, til og med de rene må vaskes på nytt når han kommer hjem. Jeg kan ikke si noe til sønnen da han oppfatter det som kritikk mot faren, og har alltid vært veldig var på dette. Derfor er dette veldig vanskelig siden dette egentlig er omsorgssvikt… hvis jeg gjør noe drastisk risikerer jeg å miste forholdet til sønnen min… noen råd?? Er sønnen din evneveik siden du må se til at han dusjer og pusser tennene i en alder av 17 år? Anonymkode: 4cd51...d4b 1
tussi84 Skrevet 24. august 2022 #15 Skrevet 24. august 2022 Sønnen deres er gammel nok til å ta ansvaret for å både dusje og pusse tenner selv. Gjør han det ikke så får han selv ta konsekvensene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå