AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Min kommende ektefelle (samboer) har barn fra før av, og det har jeg også. Ingen felles barn. Hans barn mor er død, og jeg begynte plutselig å tenke på hva som ville skje dersom han skulle falle fra imens barna fremdeles er hjemmeboende? Vil jeg kunne være «fosterforelder» i så måte? Noe vi burde ordne juridisk for å sikre dem? De vil såklart få ut all arv fra far, men jeg tenkte mer på tiden etterpå der jeg ville ønske å bo sammen med dem og forsøke å gi dem et godt liv videre. (Wow, sitter med tårer i øynene her nå, merket at dette var veldig vanskelig å skrive om💔) Anonymkode: 57d30...899 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Jeg har ikke vært i denne situasjonen selv, men såvidt jeg vet er det ca slik det foregår: Hvem som skal ha ansvar for barna etter at foreldrene er døde er til syvende og sist ikke foreldrenes beslutning, men det er likevel en fordel hvis mannen din skriver dette ned et sted, for eksempel i et testamente eller lignende. Såvidt jeg vet er det barnevernet som gjør en vurdering av hvor det vil være best for barnet å vokse opp når begge foreldrene faller fra - enten det er besteforeldre, andre slektninger, andre i barnets nettverk, fosterhjem +++. De avdøde foreldrene kan ikke bestemme dette (for eksempel i testamente/fremtidsfullmakt eller lignende), men de kan si sin mening, som barnevernet vil ta i betraktning. Fokus vil være på barnets beste, og ofte vil det være minst mulig endringer for barnet. For eksempel at barnet kan fortsette å gå på skolen sin, ha de samme vennene og fritidsaktivitetene etc. Så hvis du ønsker å ha ansvaret for barna, og de allerede bor hos deg, kan det godt være at barnevernet vil lande på at du vil være det beste alternativet for barna. Men snakk om det. Jeg ville nok snakket med advokat. Anonymkode: 5e993...54e 1 1
Slaskepott Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 Jeg kjenner fra jobbsammenheng til mange steforeldre som har omsorgen, fordi biologiske foreldre er døde eller av andre årsaker ute av stand til å være omsorgsgiver. Det er som AB over her skriver ikke slik at far i testaments form kan avgjøre hvem barna skal bo hos hvis han dør. Når det er sagt, skal barnets beste være styrende for barneverntjenestens arbeid, i tillegg til at barnets nettverk skal kartlegges/vurderes. Gitt at dere har levd et vanlig familieliv og barna selv ønsker å bo hos deg, vil det normalt være svært sannsynlig at du blir godkjent som fosterforelder for stebarna dine. 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Barnevernet overtar omsorgen, det er mangel på fosterhjem,spesielt for større barn/ungdom, så de leter først i barnets nettverk eller familie for plassering. Så ja, vil tro det er stor sjans for at du kan være fosterforeldre hvis det er til barnets beste. Anonymkode: a9137...a01
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Vil tro at du måtte ta et pridekurs, og dersom du og barna ønsker at de skal bo hos deg, vil det være en løsning til alles beste, inkludert barnevernet. Du er jo allerede barnas trygghet og omsorgsperson. Anonymkode: 8e421...b3d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 Han må skrive en viljeserklæring og tinglyse denne. Det er bvtj som formelt tar over ansvaret for et barn dersom begge foreldrene er døde. I deres tilfelle vil det være naturlig at du beholder omsorgen, men besteforeldre (både avdød mor sine foreldre og far sine foreldre) kan også komme å kreve omsorg. Isblokker tilfeller er det viktig at far har skrevet en viljeserklæring. Denne vil veie tungt om saken går til retten der du må kreve omsorgen for sitt stebarn. Anonymkode: ab6c2...695
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil tro at du måtte ta et pridekurs, og dersom du og barna ønsker at de skal bo hos deg, vil det være en løsning til alles beste, inkludert barnevernet. Du er jo allerede barnas trygghet og omsorgsperson. Anonymkode: 8e421...b3d Nei, hun må absolutt ikke ta noe kurs. Stedatteren vil ikke bytte hjem, hun flytter ikke, hun ville forblitt i samme hjem med samme omsorgsperson hun alltid har hatt. stebarnsadopsjon kan kanskje være aktuelt i deres tilfelle? Avhengig av hvor lenge dere har bodd sammen, vil dere nesten garantert få innvilget stebarnsadopsjon. Mors besteforeldre kan protestere, men dersom barnet ønsker det vil det ikke være noen hindring. Om dere går for denne løsningen er du i så fall garantert å få omsorg for henne om din mann skulle falle fra. Anonymkode: ab6c2...695 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 Så frem barna ønsket å bo hos meg, skulle de selvfølgelig få fortsette å bo hos meg. Ikke som fosterbarn, men om noe kunne jeg adoptert dem. Det samme om noen av mine nærmeste dør fra barna sine; da skulle de også få bo hos meg. Men så kan det jo komme et annet familiemedlem som ønsker at barna skal bo hos dem istedenfor. Da håper jeg at man lytter til barnas ønsker og hva som vil være til deres beste. Anonymkode: b58b5...c28
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, hun må absolutt ikke ta noe kurs. Stedatteren vil ikke bytte hjem, hun flytter ikke, hun ville forblitt i samme hjem med samme omsorgsperson hun alltid har hatt. stebarnsadopsjon kan kanskje være aktuelt i deres tilfelle? Avhengig av hvor lenge dere har bodd sammen, vil dere nesten garantert få innvilget stebarnsadopsjon. Mors besteforeldre kan protestere, men dersom barnet ønsker det vil det ikke være noen hindring. Om dere går for denne løsningen er du i så fall garantert å få omsorg for henne om din mann skulle falle fra. Anonymkode: ab6c2...695 Om ts vil bli fostermor så må hun selvsagt ta pridekurs for nettverksplassering. Det kreves en del som fosterhjem, og barnevernet må jo sørge for at barna bor i et kompetent nok fosterhjem. Men hun kan selvsagt la barna bo hos seg, uten at hun er ansatt som fosterhjem via barneverntjenesten. Anonymkode: b58b5...c28 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #10 Skrevet 27. august 2022 Tenker barnevernet innkaller til nettverksmøte med omsorgspersoner og familien til barnet. Har barnet bodd hos dere i mange år og ønsker å fortsette med det så taler det jo for nettverksplassering hos deg. De jobber for barnets beste,minst mulig inngripende tiltak og omsorgen skal være god nok. Det trengs ikke formell utdanning for å gi god nok omsorg. Skal du ta deg av ukjente barn så trengs det nok formelle kurs og godkjenning Anonymkode: a9137...a01
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #11 Skrevet 27. august 2022 Har barna en biologisk mor? Anonymkode: ec4e1...77e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #12 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har barna en biologisk mor? Anonymkode: ec4e1...77e Du bør lese hva som skrives……. Anonymkode: 61328...109 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 De blir mest sannsynlig boende hos deg om DU ønsker det. kjenner et par der mor døde og hun hadde en sønn fra før. Stefar tok seg av gutten til gutten ble voksen. Dette var avklart før mor døde. Hun hadde kreft. Barn skal slippe å bryte opp og tilpasse seg på nytt så lenge de bor under gode forhold. Dette er null problem. Det kommer an på om du ønsker å ta ansvaret Anonymkode: 6a4cd...546
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå