Gå til innhold

Snu barnet fremovervendt i bilen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en stol vi kan snu rundt, så hun har sittet framover i 1,5 år nå og hun er 3🤪

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ts her

Han blir 4 snart, er 110 cm lang, kanskje lengere nå og over 20 kg. kommer til å la han sitte bakover til over vinteren iallefall, men får ofte kommentarer på at han er for stor til å sitte bakover. Så derfor jeg måtte spørre her inne hva som er vanlig.😅

Anonymkode: 131e3...ff9

"Her inne" er det vanlig å la barn sitte bakovervendt så lenge som mulig, men i "virkeligheten" er det vanlig å snu mye tidligere, er min erfaring. Min 4,5-åring er den eneste på sin avdeling (19 barn i alderen 3-5 år) som sitter bakovervendt. Dessverre. 

Anonymkode: 69568...d4a

• Liker 3
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå er det mange som snur barna før de er store nok til beltestol. Hvis foreldrene nekter å sette dem tilbake i bakovervendt, så er fremovervendt fempunkts bedre enn trepunkts. 

Anonymkode: 85f49...1e5

Det blir et helt idiotisk argument i mine øyne. 

Skrevet
Hottentått skrev (58 minutter siden):

For et barn som er stort nok til å snu seg forover er det for svarte meg ikke trygt for fem flate øre å bruke fempunktsele. Skjerp deg sjæl!

Argumentet er jo nettopp for barn som IKKE er store nok til å snus fremover,  men foreldrene gjør det likevel. Da er det bedre med 5 punktssele som faktisk holder barnet på plass, enn 3punkts som kaster barnet ut av stolen. JEG vet hva som er tryggere og tryggest, og det vet de fleste foreldre, men hvis du farer rundt med piss som dette kan DU skape fryktelig farlige situasjoner med påstandene dine. 

Anonymkode: 7194b...5ad

• Nyttig 2
Skrevet
Hottentått skrev (8 minutter siden):

Det blir et helt idiotisk argument i mine øyne. 

Og noen her er helt idiotisk i mine øyne, men hva kan man gjøre.  

• Liker 2
Gjest Hottentått
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Argumentet er jo nettopp for barn som IKKE er store nok til å snus fremover,  men foreldrene gjør det likevel. Da er det bedre med 5 punktssele som faktisk holder barnet på plass, enn 3punkts som kaster barnet ut av stolen. JEG vet hva som er tryggere og tryggest, og det vet de fleste foreldre, men hvis du farer rundt med piss som dette kan DU skape fryktelig farlige situasjoner med påstandene dine. 

Men nå var vel ikke barn som er for små til å snus tema heller. Det var generelt. Og generelt er fempunktsele forover livsfarlig. Om det er tryggere å ha fempunktsele eller trepunktsele fremover på en 2-3 åring er ikke diskusjonen her. Den diskusjonen her startet med at noen presiserte at man ikke "bare kan snu" bilstolen når barnet er stort nok. DET var forløpet til denne diskusjonen. Jeg er ikke med i noen diskusjon om hvilket belte som er tryggest for en 2-3 åring forover, for det er ikke på agendaen her i huset uansett. Så den delen får andre ta seg av. 

Endret av Hottentått
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og noen her er helt idiotisk i mine øyne, men hva kan man gjøre.  

Ja enig 😉

Skrevet

Vi har ett barn på snart 5 år som sitter bakovervendt i Axkid One. Kommer til å ha henne bakovervendt så lenge som setet passer, forhåpentligvis til 6-7 år. Har inntrykk av at mange snur barna rundt 3-4 år. Personlig synes jeg det er alt for tidlig, men er samtidig veldig glad for at trenden er at barna sitter lengre bakovervendt enn før 😊 Når man i dag har så mye kunnskap om sikkerhet i bil og at et fremovervendt vs. bakovervendt sete kan være forskjellen på liv og død så er det for meg uforståelig at enkelte har sånn hastverk med å få snudd barna i kjøreretning ☹

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her

Han blir 4 snart, er 110 cm lang, kanskje lengere nå og over 20 kg. kommer til å la han sitte bakover til over vinteren iallefall, men får ofte kommentarer på at han er for stor til å sitte bakover. Så derfor jeg måtte spørre her inne hva som er vanlig.😅

Ikke for stor , jeg hadde en 5 åring i bakovervendt stol i min bil (stolen til min 1 åring), han satt mye bedre bakovervendt enn forovervendt 😊 

Anonymkode: 232ee...d06

Skrevet
KristinF skrev (1 time siden):

Vi har en stol vi kan snu rundt, så hun har sittet framover i 1,5 år nå og hun er 3🤪

Å det syns du er morsomt? 

Anonymkode: 232ee...d06

• Liker 6
Gjest Hottentått
Skrevet (endret)
KristinF skrev (8 timer siden):

uff 

Endret av Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor gammel var barnet når dere snudde? Går dere bare etter alder eller høyde og vekt? 

5,5 år. Da var hun lang nok til å passe i en forovervendt stol hun satt godt i. Veldig viktig å ikke snu før de passer i forovervendt sete! For noen er dette tidlig, for andre sent, kommer jo an på størrelsen på barnet. 

Anonymkode: 8c3cb...68d

• Liker 1
Skrevet

Ungen min krøp bare rundt på gulvet inni bilen fra han var cirka 8-9 måneder, var også veldig kjekt for å holde bilen fri for smuler, matrester osv.

Anonymkode: 103be...571

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nesten 6 år

Skrevet
Hottentått skrev (23 timer siden):

Er du helt blåst?! Fempunktsele er direkte livsfarlig å ha fremover!! Med en kollisjon vil barnet i verstefall bli halshugd. Skal man sitte fremover skal man  bruke trepunktsele. Du burde sette deg inn i dette før du skriver tips til folk. 

Nei, det er en myte at beltestol er bedre enn 5 punkt forover. Et lite barn vil skli ut av stolen. 

Anonymkode: 797fe...2ad

Skrevet

Vi har akkurat snudd nå. 4 år og 8 mnd., 111 cm. 

Gjest Hottentått
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er en myte at beltestol er bedre enn 5 punkt forover. Et lite barn vil skli ut av stolen. 

Herregud. Har du fortsatt ikke fått med deg hva greia er? Da er barnet for liten til å snus!!!!! Et barn som er klar for å snus rundt sitter ikke trygt i fempunktsele!

Endret av Hottentått
Skrevet

Min på 4,5år sitter fortsatt bakovervendt. Han er ikke så stor, 17kg og 108cm så han kan sitte slik lenge enda. Snur ikke før stolen er utvokst, både pga sikkerhet men også pga nye bilstoler blir sikrere og sikrere jo lengre vi venter. Regner med vi kan kjøpe en tryggere stol om to år enn vi ville fått i dag.

Anonymkode: a633e...82f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 10.58):

Hvor gammel var barnet når dere snudde? Går dere bare etter alder eller høyde og vekt? 

han var akkurat fylt 3, var 116cm ca 14-16kg

Anonymkode: 2176f...2ba

Skrevet
KristinF skrev (På 24.8.2022 den 21.58):

Å det er du stolt av / fornøyd med? 🤯

Anonymkode: 7972b...71d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...