Gå til innhold

Flere assistenter i barnehage som får tilsnakk av unge, nyutdannede pedagoger om å være "treg" å ikke "der det trengs"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg begynner å bli lei. Ikke yrket, men alle nyutdannede pedagoger, eller unge pedagoger selv, som kommer inn med nye ideer og som er veldig tydelig på at du bruker lang tid, er for mye i sandkassa eller ved huskene og som bare kommer med kjeft. Flere assistenter i barnehage her som kjenner seg igjen?

Merker jeg begynner å bli kraftig lei det. Det har vært en endring, men etter 2010 spesielt så blir det nesten bare værre og værre. Ja, jeg har passert 50 og bruker litt lengre tid, jeg orker ikke å stresse for mye og jeg bruker ekstra tid å kle på når det er høst og vinter. Jeg er ikke like rask som jeg var før.

Det værste er nesten det at nå har jeg en pedagog som mener jeg skal se på gruppen som helhet og ikke det enkelte barn. Jeg får tilsnakk daglig på jobb nesten, når jeg jobber. Jobber 50% og trives med det, men det er alltid noe de dagene jeg jobber. De mener jeg også er treg når jeg rydder etter måltid.

Flere assistenter her som opplever det samme? Synd at vi bare ska være effektive. Vi er i barnehagen for å drive omsorg og læring, ikke for å være roboter.

Anonymkode: 71e86...9bb

• Liker 1
  • Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TJa det er dette med rangstige da, noe som ofte ses i helsevesenet særlig, men også sikkert i barnehagen hvor det er en del ufaglærte også. Jeg har vært vitne til en del giftige arbeidsmiljø i helsevesenet særlig hvor sykepleierne ofte har jamret seg over de ufaglærte assistentene og hvor udugelige de er. Det er sikkert en del udugelige assistenter der som det er udugelige arbeidstagere i alle sektorer, men den type holdninger er ikke bra. Selvsagt vil en sykepleier i helsevesenet ha mer kompetanse enn en ufaglært og det vil også en barnehagelærer ha i en barnehage, men det er en del som vil skryte sin egen profesjon opp i skyene fremfor å anerkjenne andres kompetanse og at man kan spille på hverandres styrker. 

Anonymkode: 5287b...ab2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kjenner jeg begynner å bli lei. Ikke yrket, men alle nyutdannede pedagoger, eller unge pedagoger selv, som kommer inn med nye ideer og som er veldig tydelig på at du bruker lang tid, er for mye i sandkassa eller ved huskene og som bare kommer med kjeft. Flere assistenter i barnehage her som kjenner seg igjen?

Merker jeg begynner å bli kraftig lei det. Det har vært en endring, men etter 2010 spesielt så blir det nesten bare værre og værre. Ja, jeg har passert 50 og bruker litt lengre tid, jeg orker ikke å stresse for mye og jeg bruker ekstra tid å kle på når det er høst og vinter. Jeg er ikke like rask som jeg var før.

Det værste er nesten det at nå har jeg en pedagog som mener jeg skal se på gruppen som helhet og ikke det enkelte barn. Jeg får tilsnakk daglig på jobb nesten, når jeg jobber. Jobber 50% og trives med det, men det er alltid noe de dagene jeg jobber. De mener jeg også er treg når jeg rydder etter måltid.

Flere assistenter her som opplever det samme? Synd at vi bare ska være effektive. Vi er i barnehagen for å drive omsorg og læring, ikke for å være roboter.

Anonymkode: 71e86...9bb

Nyutdannede pedagoger leter etter feil overalt for å prøve å bevise seg. Alt de vil er å være den som gjør barnehagen bedre. Det er gjerne de som er raskest ute med å melde foreldre til barnevernet også.

Snakker av erfaring både som assistent og forelder. 

Anonymkode: a7c57...2c7

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nyutdannede pedagoger leter etter feil overalt for å prøve å bevise seg. Alt de vil er å være den som gjør barnehagen bedre. Det er gjerne de som er raskest ute med å melde foreldre til barnevernet også.

Snakker av erfaring både som assistent og forelder. 

Skriver under på det. Det er litt rart at mennesker som jobber med barn skal hevde seg selv, det er ikke et veldig barnevennlig trekk. Sette barnet i sentrum, ikke seg selv. 

Anonymkode: 67b3e...b68

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Mange assistenter jobber litt tregt og er litt sløve er mitt inntrykk. Hvis din treghet går på bekostning av barna, eller at andre ansatte må gjøre mer, så forstår jeg at de klager. 

Ikke sikkert det er sånn i din situasjon altså. 

Anonymkode: cad1e...737

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skriver under på det. Det er litt rart at mennesker som jobber med barn skal hevde seg selv, det er ikke et veldig barnevennlig trekk. Sette barnet i sentrum, ikke seg selv. 

Husker ei nyutdannet sa at hun er barnas advokat. 

Det var en ekkel setning, akkurat som om alle barn trenger advokat mot egne foreldre da eller? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mange assistenter jobber litt tregt og er litt sløve er mitt inntrykk. Hvis din treghet går på bekostning av barna, eller at andre ansatte må gjøre mer, så forstår jeg at de klager. 

Det får man kanskje bare tåle at de ikke har den samme bakgrunnen og utdanning innenfor feltet som en barnehagelærer har? alle arbeider jo litt i ulikt tempo. Noen er dritraske på ting, andre er kjemptrege, mens de aller fleste er nok kanskje et sted i mellom. 

Anonymkode: 5287b...ab2

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes det er veldig ufornuftig av uerfarne pedagoger å klage på assistenter, men husk at de er nettop det - uerfarne. Vær litt rause: Gjorde dere alt riktig i starten av arbeidslivet? Hadde dere reagert like sterk hvis deres egne barn (ofte i samme alder som de uerfarne) hadde sagt det samme? Men ikke minst - prøv å bidra til å gjøre dem bedre. Gi konstruktiv kritikk som kan hjelpe pedagogene til å bli bedre. Feks - det noe du reagerer veldig på, si klart i fra om at sånn snakker man ikke. Forklar fra din synsvinkel. I stedet for å slarve med de andre assistentene eller klage her på kvinneguiden.

Anonymkode: 559d2...9ce

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan snakke med din leder om at du blir hakket på av den nye hele tiden. Spør om du kan bytte avdeling.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva formidler man egentlig til barn hvis det kun er aksept for de unge og raske, en umenneskelig effektivitet? Det ligger lærdom i at barna får observere at vi bare er mennesker, det er ikke alle som tilfredsstiller stoppeklokken.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var en ekkel setning, akkurat som om alle barn trenger advokat mot egne foreldre da eller? 

Det er noe som vektlegges under utdannelsen. Hvis ikke barnehagen kjemper for barna som ikke har det bra så har man mislyktes i jobben, derav barnas advokat.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gud, snakk om å misbruke barn for å fremheve seg selv. 

• Liker 3
Skrevet
Duff skrev (1 minutt siden):

Det er noe som vektlegges under utdannelsen. Hvis ikke barnehagen kjemper for barna som ikke har det bra så har man mislyktes i jobben, derav barnas advokat.

Det trenger ikke å være så pompøst. 

• Liker 5
Skrevet

Hvis du har fått påpekt at du er veldig treig av alle nyansatte siden 2010 så tenker jeg at det kanskje ligger veldig mye i det og at du må ta deg sammen på et vis.

Anonymkode: 4cfa3...fa3

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du har fått påpekt at du er veldig treig av alle nyansatte siden 2010 så tenker jeg at det kanskje ligger veldig mye i det og at du må ta deg sammen på et vis.

Anonymkode: 4cfa3...fa3

Noen gjør bare ting saktere enn andre. Så langt tilbake som jeg kan huske, så har jeg aldri vært en kjapp person - selv som barn så husker jeg at de fleste gikk fortere enn meg. Nå som jeg nærmer meg 60, er jeg ihvertfall ikke blitt noe kjappere. Det er ikke dermed sagt at jeg gjør en dårligere jobb enn de som fyker rundt, saktere ja, men ikke dårligere. 

Anonymkode: 1694d...992

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen gjør bare ting saktere enn andre. Så langt tilbake som jeg kan huske, så har jeg aldri vært en kjapp person - selv som barn så husker jeg at de fleste gikk fortere enn meg. Nå som jeg nærmer meg 60, er jeg ihvertfall ikke blitt noe kjappere. Det er ikke dermed sagt at jeg gjør en dårligere jobb enn de som fyker rundt, saktere ja, men ikke dårligere. 

Anonymkode: 1694d...992

❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det trenger ikke å være så pompøst. 

Det handler ikke om å være pompøst, det handler om at man skal forstå alvoret. Det finnes de som feier alt under teppet og de må ha det inn med teskje.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme lærer vi sykepleiere, at vi er pasientens advokat. Hva som er ekkelt med det? Det handler om at vi skal sette pasienten først, det samme gjelder vel for dem. Med det sagt, nyutdannede er ofte litt høy på seg selv, og de starter ikke å lære ordentlig før de faktisk er i jobb, og for noen av dem er det en bratt kurve.

Anonymkode: 1c5fb...5e1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det samme lærer vi sykepleiere, at vi er pasientens advokat. Hva som er ekkelt med det? Det handler om at vi skal sette pasienten først, det samme gjelder vel for dem. Med det sagt, nyutdannede er ofte litt høy på seg selv, og de starter ikke å lære ordentlig før de faktisk er i jobb, og for noen av dem er det en bratt kurve.

Anonymkode: 1c5fb...5e1

Trodde sykepleiere var pasientens sykepleier, jeg. Mye juss i sykepleiestudiet nå altså?

Anonymkode: e3544...596

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde sykepleiere var pasientens sykepleier, jeg. Mye juss i sykepleiestudiet nå altså?

Anonymkode: e3544...596

Nå er du bare vrang med vilje. 

Anonymkode: 74317...138

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...