Gå til innhold

"Hvor var du mandag 4. april mellom kl. 16:00 og 17:40?" Går folk rundt og vet slikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med tanke på kriminalsaker etc. hvor man må redegjøre for hvor man var på et gitt tidspunkt, ofte langt bak i tid.

Går folk rundt og vet dette? Gjør du?

Jeg vet ikke hvor jeg var forrige mandag på det tidspunktet en gang 🙁 Dasset rundt hjemmet sikkert?

Anonymkode: 50646...93e

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nesten ingen steder, så jeg har ganske god kontroll, ja 😛 

De fleste skriver jo gjerne ned avtaler og slik, så de enkelt kan slå det opp. 

Jeg hadde ikke hatt problemer med å svare på et sånt spørsmål. 

Mandag kl 16-17:40 var jeg hjemme. Laget middag, spiste middag, ryddet opp etter middag, lekte med ungene. 

Anonymkode: 33c57...1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vet ikke folk det. Politiet forventer heller ikke at folk skal kunne huske hva de gjorde på det tidspunktet. 
Men…har man for eksempel gjort en alvorlig forbrytelse på en spesifikk dato og klokkeslett så husker man gjerne det. Og når man blir spurt så kan man se etter tegn hos den avhørte om personen snakket sant eller ikke

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det aner jeg virkelig ikke. Men hadde kunnet slå opp i kalenderen på mobilen der jeg lagrer avtaler, og lest e-post for å se om jeg var på jobb etc. 

Anonymkode: f3781...bd8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil nok som regel finne ut av det. Bruker elektronisk kalender aktivt, så alt av ferier, reiser, avtaler, er lagt inn der. Fører treningsdagbok så vet når og hva jeg har trent. Ukeshandler, og vil jo kunne se av nettbanken hvor jeg var når. Fører elektroniske lister for ting som skal gjøres, så kan jo enkelt sjekke når de er redigert.  Alarmsystemet registrerer når ytterdører åpnes og lukkes, og hvem som slår koden sin. Så sender jeg en del snap, der bildene lagres, og jeg lagrer all chat. 

Så...4 april 2022, kl 16, da ser jeg at det var dagen før hjemreise, på en ferietur. Det var en mandag. Jeg ser vi hadde en middagsreservasjon kl 19. Så i det tidsrommet beveget jeg meg fra bassenget i det tidsrommet, til rommet for dusj og skift, og så husker jeg faktisk at vi satt oss ut på balkongen og deler av det vi snakket om, og at jeg hadde på en rosa, blomstrete sommerkjole, og sorte Birkenstock da jeg slet med et gnagsår, og penskoene gjorde vondt. Jeg har vage minner om hvem som var i området den dagen, og andre detaljer, og ville jo husket om det skjedde noe spesielt. 

Anonymkode: 9895e...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med tanke på kriminalsaker etc. hvor man må redegjøre for hvor man var på et gitt tidspunkt, ofte langt bak i tid.

Går folk rundt og vet dette? Gjør du?

Jeg vet ikke hvor jeg var forrige mandag på det tidspunktet en gang 🙁 Dasset rundt hjemmet sikkert?

Stort sett husker ingen slikt. Men om du gjør det så kan det være mistenkelig.

Tenk deg at du har begått et bankran. Du har planlagt alt i minste detalj så når du blir tauet inn til forhør hos politiet så kan du varte opp med en eksakt beskrivelse av hva du gjorde den dagen for to år siden. _Det_ er mistenkelig! :)

Anonymkode: e8544...f79

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker ikke hva jeg spiste til frokost en gang...

Anonymkode: 16f0c...785

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det ikke på stående fot, men jeg skulle kunnet funnet ut av det om det ble nødvendig. 

Anonymkode: e52b3...fc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke nøyaktig men kan si hva jeg sannsynligvis gjorde utifra kalender og hva jeg vanligvis gjør den dagen på det tidspunktet. 

Anonymkode: bc37f...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har logg på telefonen slik at google alltid vet hvor jeg er.

Jeg gikk inn og så nå, jeg kjørte hjem fra jobb kl 1610, kom hjem 1617, var hjemme til 1740 da jeg dro på et kjøpesenter. Kan sikkert få det bekreftet utfra bompengepassering og kvitteringer på handling og parkering.

Jeg skjønner godt at folk ikke ønsker å ha slikt påslått  det for seg selv, men jeg har enda ikke tatt skade av det.

Anonymkode: 96d07...bc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde jeg halvautistisk detaljhukommelse og hadde stålkontroll på alt slikt. 

Anonymkode: 1b9f5...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Før hadde jeg halvautistisk detaljhukommelse og hadde stålkontroll på alt slikt. 

Anonymkode: 1b9f5...a94

Før?

Hva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har logg på telefonen slik at google alltid vet hvor jeg er.

Jeg gikk inn og så nå, jeg kjørte hjem fra jobb kl 1610, kom hjem 1617, var hjemme til 1740 da jeg dro på et kjøpesenter. Kan sikkert få det bekreftet utfra bompengepassering og kvitteringer på handling og parkering.

Jeg skjønner godt at folk ikke ønsker å ha slikt påslått  det for seg selv, men jeg har enda ikke tatt skade av det.

Anonymkode: 96d07...bc7

Jeg synes slik, og dette med at alarmsystem og kontroller hjemme, er helt genialt. Har også sporing slik at mannen kan sjekke hvor jeg er. 

Tenker jo at man blir sporet hele veien, uansett. Det er kameraer og alt annet du nevner. Så hvilken skade gjør det, egentlig, med mindre man har noe å skjule? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes slik, og dette med at alarmsystem og kontroller hjemme, er helt genialt. Har også sporing slik at mannen kan sjekke hvor jeg er. 

Tenker jo at man blir sporet hele veien, uansett. Det er kameraer og alt annet du nevner. Så hvilken skade gjør det, egentlig, med mindre man har noe å skjule? 

Spørs jo litt hvorfor mannen skal kunne sjekke hvor du er. Er det av praktiske årsaker, så greit. 
Hvis det er fordi du har en sjalu/kontrollerende mann, er det ikke like greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Spørs jo litt hvorfor mannen skal kunne sjekke hvor du er. Er det av praktiske årsaker, så greit. 
Hvis det er fordi du har en sjalu/kontrollerende mann, er det ikke like greit.

Vi synes begge det er praktisk :)

Vi trener en del på skogsstier og løper langturer i fjellet. Vi reiser en del, går litt hver for oss om vi går i butikker, da kan vi enkelt se hvor den andre er. Eller henter hverandre av ulike årsaker, da kan man bare plukke opp posisjon og rute direkte på gps i bilen. Innimellom sjekker jeg om han fortsatt er på kontoret, eller på vei hjem, før jeg ringer og hører om han kan stikke innom butikken. 

Kontrollerene har ingen av oss noen gang vært. Da ville jeg ikke giftet meg med han i utgangspunktet. For da blir man jo forbanna om den andre tar telefonen, og alt slik tull jeg ikke hadde orket å leve med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke svare på stående fot, men med hjelp av dagbok, kalender og some-aktivitet kunne jeg nok funnet ut av det relativt raskt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du vil ikke vite om det, eller forstå det, om du tar skade av det. Det er litt som med et virus på PCen din: I "gamle dager" ville de stort sett ødelegge maskinen din, mest for moro skyld. I dag er de laget for å ikke bli oppdaget, og er derfor veldig forsiktige med å forårsake skade som brukeren legger merke til.

Det som gjøres når du tillater denne typen overvåking, er at de kan samle data og danne en profil på deg. Denne kan f.eks. brukes i markedsføringsøyemed, og det er jo ikke slik at du merker en umiddelbar effekt av reklamen på din sinnstilstand. Du kan ikke vite om du kjøpte den dingsen og det plagget "av egen fri vilje", eller om du hadde latt være om de ikke hadde benyttet seg av målrettet reklame basert på dine øvrige vaner.

Potensialet av en slik profil basert på årevis med data har også et stort potensiale for misbruk. 

Anonymkode: 3f367...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er nesten ingen steder, så jeg har ganske god kontroll, ja 😛 

De fleste skriver jo gjerne ned avtaler og slik, så de enkelt kan slå det opp. 

Jeg hadde ikke hatt problemer med å svare på et sånt spørsmål. 

Mandag kl 16-17:40 var jeg hjemme. Laget middag, spiste middag, ryddet opp etter middag, lekte med ungene. 

Anonymkode: 33c57...1b0

Mandag 4. april?

Anonymkode: 6a8cf...f0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vil ikke vite om det, eller forstå det, om du tar skade av det. Det er litt som med et virus på PCen din: I "gamle dager" ville de stort sett ødelegge maskinen din, mest for moro skyld. I dag er de laget for å ikke bli oppdaget, og er derfor veldig forsiktige med å forårsake skade som brukeren legger merke til.

Det som gjøres når du tillater denne typen overvåking, er at de kan samle data og danne en profil på deg. Denne kan f.eks. brukes i markedsføringsøyemed, og det er jo ikke slik at du merker en umiddelbar effekt av reklamen på din sinnstilstand. Du kan ikke vite om du kjøpte den dingsen og det plagget "av egen fri vilje", eller om du hadde latt være om de ikke hadde benyttet seg av målrettet reklame basert på dine øvrige vaner.

Potensialet av en slik profil basert på årevis med data har også et stort potensiale for misbruk. 

Anonymkode: 3f367...af8

Du har ikke smarttelefon?

Du bruker ikke betalingskort?

Du beveger deg aldri rundt i en by? 

Bare du er her inne og skriver noen ord vet de hvilken reklame som treffer deg best - så egentlig burde du holde deg unna nettet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...