Gå til innhold

Familiemedlem skal bo hos oss, hva er rett å betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har et gjevnaldrende familiemedlem som skal flytte inn til oss (meg og min samboer) i en liten leilighet på 70kvm pga ny jobb. Dette skal bare være midlertidig, men mulig det blir 6 måneder til å begynne med. Vi har avtalt at det skal betales en sum i måneden for å bo her. 

Vi betaler nesten 15 tusen i mnd på lånet, og så kommer strøm og internett utenom, hvor strømmen nå er fryktelig dyr😅 Mat vil gå under et annet budsjett. 

Spørsmålet mitt er da, hvor mye mener dere det er rett at h*n skal betale? 

Anonymkode: 90a94...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 000 kr.

Anonymkode: 4ae03...b35

Skrevet

6000-6500kr mnd.

Anonymkode: a6dda...221

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

15 000 kr.

Anonymkode: 4ae03...b35

15.000kr i mnd? Det er ikke akuratt rettferdig vil jeg si😅

• Liker 6
Skrevet

Begynn med å finne gjennomsnittlig leiepris for rom i en tilsvarende leilighet der du bor, så blir det jo opp til dere om dere vil gi en rabatt fordi dere kjenner personen.

Skrevet

5000 + 1/3 av strømmen

Anonymkode: 11b04...3b2

Skrevet

Hva er markedspris for utleie av leiligheten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

5000 + 1/3 av strømmen

Ser nå at dere vil ha en fast sum, så da ville jeg sagt 6500, tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

Merkedspris for hybel minus 10% i familierabatt... 

Anonymkode: 9a7b7...36a

• Liker 2
Skrevet

For ett soverom i en 70kvm leilighet hos familie? Dele fellesområde med to andre. Men ikke ha noe innvirkning på felles? Hun er jo i realiteten en gjest.... 

Jeg ville helt ærlig, som familie og gjest, som en periode på over seks måneder langt meg lavere enn andre her. Ganske absurd. 

Helt ærlig, kommer an på hvor det er i verden. Soverom i kollektiv i nærområdet. 

Se på finn.no, se på hva kollektiv koster i området. Og gi 10- 20% familierabatt. 

Evt rentene på lånet fordelt på 2,5. 

Alt fra 300å til 5000 kr tenker jeg er fair avhengig av lokalisering. Mer enn det er frekt og absurd. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Deres låneutgifter er irrelevant, de har også et element av sparing (avdrag). Det du må se på er markedspris for leie av rom i leilighet/kollektiv. Og så legge en familierabatt på toppen av det om dere ønsker. 

Anonymkode: 22000...9d6

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Deres låneutgifter er irrelevant, de har også et element av sparing (avdrag). Det du må se på er markedspris for leie av rom i leilighet/kollektiv. Og så legge en familierabatt på toppen av det om dere ønsker. 

Det er jo ikke samme som å bo i kollektiv. Bor man i kollektiv, er alle leieboerne likeverdige. Her blir jo leietakeren mer som en gjest å regne som ikke har en dritt å si. Tenker max 3000 kr i måneden + strøm

• Liker 14
Skrevet
LivetErEnLek skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke samme som å bo i kollektiv. Bor man i kollektiv, er alle leieboerne likeverdige. Her blir jo leietakeren mer som en gjest å regne som ikke har en dritt å si. Tenker max 3000 kr i måneden + strøm

Ikke nødvendigvis kollektiv. Mange leier ut ett rom i sin egen leilighet, ikke spesielt billig leie da. Jeg mener det er helt sammenlignbart. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

5000 + 1/3 av strømmen

Dette høres rimelig ut.

Jeg ville også krevd at vedkommende handler og lager middag for alle 1-2 dager i uka. 

Få alt ned skriftlig, TS, i en kontrakt du kan senere vise til skulle det oppstå konflikter mellom dere.

Endret av Drizzt
Skrevet

Max 5000 kroner.

Anonymkode: a03a3...a55

Skrevet

Herreminhatt… Ser flere skal tjene på sine familiemedlemmer som tilfeldigvis er i en vanskelig situasjon og trenger husly noen måneder. Jeg har vært i samme situasjon tidligere faktisk, men å kreve markedspris eller i nærheten er jo bare helt på tryne..

Kan godt betale strøm feks men alle andre utgifter hadde man jo uansett hatt.. Men det er sikkert de samme folkene som tar betalt av egne barn for å bo hjemme, jeg personlig finner det smålig med mindre økonomien VIRKELIG kniper..

Anonymkode: c3183...53c

• Liker 12
Skrevet

En tredjedel av alle utgifter (strøm, internett, forsikring de månedene hun bor hos dere, TV-kanaler/strømmetjenester osv), pluss mellom tusen og to tusen. 

Eventuelt bare si at hun skal slippe å betale for å bo, så lenge hun betaler halvparten av strøm/internett/forsikring/strømmetjenester og så videre. Dere vil jo vinne på det i lengden om dere viser at dere gjør dette fordi dere er glade i vedkommende og ikke fordi dere vil tjene mest mulig penger. 

Så kan dere bli enige om å lage maten annenhver dag for eksempel, og at dere deler på rengjøring. 

• Liker 4
Skrevet

Hei igjen. 
Nå har det seg ikke slik at vedkommende sliter økonomisk, eller lignende. Det er kun fordi vedkommende ikke er kjent i byen og ønsker å bo sammen med oss for å bli kjent å finne ut hvordan h*n skal gjøre det iforhold til bolig/ hvor h*n ønsker å bo. Inntekten til vedkommende er faktisk bedre enn vår til sammen. 
Vi er unge, og en av oss er lærling🤗 Og vedkommende er selvsagt klar over at det er ikke aktuelt å bo gratis☺️

Men takk for alle tilbakemeldinger. Tror vi har fått nok tips nå☺️ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herreminhatt… Ser flere skal tjene på sine familiemedlemmer som tilfeldigvis er i en vanskelig situasjon og trenger husly noen måneder. Jeg har vært i samme situasjon tidligere faktisk, men å kreve markedspris eller i nærheten er jo bare helt på tryne..

Kan godt betale strøm feks men alle andre utgifter hadde man jo uansett hatt.. Men det er sikkert de samme folkene som tar betalt av egne barn for å bo hjemme, jeg personlig finner det smålig med mindre økonomien VIRKELIG kniper..

Anonymkode: c3183...53c

Jaja, men leieboeren ville jo også hatt utgifter hvis han/hun ikke hadde hatt tilbudet om å bo til TS. Hvorfor i all verden skal leieboeren få bo gratis i 6 mnd?

Og VOKSNE barn må lære seg realiteter de også, å la de bo gratis hjemme er å gjøre de en stor bjørnetjeneste

Anonymkode: 254c8...002

• Liker 1
Skrevet
Baktusen skrev (52 minutter siden):

For ett soverom i en 70kvm leilighet hos familie? Dele fellesområde med to andre. Men ikke ha noe innvirkning på felles? Hun er jo i realiteten en gjest.... 

Jeg ville helt ærlig, som familie og gjest, som en periode på over seks måneder langt meg lavere enn andre her. Ganske absurd. 

Helt ærlig, kommer an på hvor det er i verden. Soverom i kollektiv i nærområdet. 

Se på finn.no, se på hva kollektiv koster i området. Og gi 10- 20% familierabatt. 

Evt rentene på lånet fordelt på 2,5. 

Alt fra 300å til 5000 kr tenker jeg er fair avhengig av lokalisering. Mer enn det er frekt og absurd. 

Helt enig.

Synest også låneutgifter på 15 000 kr for en 70kvm leilighet høres i overkant mye ut, høres ut som noen har kjøpt seg en fin  leilighet sentralt i Oslo. Jeg tenker ikke at man skal sko seg på familiemedlemmer når man har valgt å kjøpe så dyrt per kvadratmeter.

Hvem sitt forslag var det at familiemedlemmet skulle bo der? Ser for meg at vedkommende kanskje har takket ja fordi hun har blitt tilbudt og tenkt at det er noe å spare på + slipper å bruke tid nå på finne noe. Men visst TS skal ta betalt for omtrent det samme som det koster å bo i kollektiv, så kan det jo være at dette familiemedlemmet flytter rimelig fort for å heller få bo med for seg selv og ha mer innvirkning på egen bohverdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...