Gå til innhold

Noe poeng i å ha livsforsikring når summen uansett er for lav til at kan kjøpe ut arvinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe felles bolig der han vil eie ca 7 mill og jeg 3,5. Dette blir tinglyst og eierforhold blir uproblematisk mtp arv til barna. Vi har begge særkullsbarn og skal ikke arve hverandre. 

Har alltid tenkt at livsforsikring er fornuftig for å kunne kjøpe den andre ut ved dødsfall slik at alle kan fortsette å bo i boligen, men man kan vel ikke ha en livsforsikring som er så enormt høy? Vi har lite lån så det er ikke noe poeng med gjeldsforsikring.

Anonymkode: 21a87...14e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha livsforsikring og uføre når du har barn ja. 

• Liker 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Du må ha livsforsikring og uføre når du har barn ja. 

Nå var det vel ikke det hun spurte om ...

Anonymkode: c401f...b13

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå var det vel ikke det hun spurte om ...

Anonymkode: c401f...b13

Nei, jeg svarer henne på hvorfor livsforsikring er viktig.

De to skal ikke arve hverandre, så hvem som har hvilken gjeld i huset er likegyldig i tilfelle død. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har livsforsikring på 7,3 mill nettopp fordi jeg har særkullsbarn som partneren må kjøpe ut. 

Anonymkode: 323f2...614

Skrevet
2 minutter siden, DundreMilfin said:

Nei, jeg svarer henne på hvorfor livsforsikring er viktig.

De to skal ikke arve hverandre, så hvem som har hvilken gjeld i huset er likegyldig i tilfelle død. 

Hun snakker ikke om gjelden, men om eierndel og vil ha forsikring så den gjenlevende ikke trenger å bli kastet ut fordi barna skal arve.

Anonymkode: 7309c...223

• Liker 1
Skrevet

Livsforsikring dekker lånet, og koster flere tusen i mnd for begge.

Usikker på om det er noe poeng med livsforsikring da jeg uansett ikke kan kjøpe ut barna hans for å kunne beholde huset.

Jeg «må» ikke ha uføreforsikring og livsforsikring selv om jeg har barn. Ved dødsfall så vil barna mine arve meg fullstendig uansett, og hans arve ham.

Ved ufør så kan jeg endre livsstilen min. Men ja, nå var ikke dette spm…

ts

Skrevet

Selvfølgelig er det et poeng å ha en livsforsikring? For et merkelig spørsmål.. I motsetning til gjeldsforsikring er den personlig og du kan disponere den etter behov. Dvs du kan kjøpe ut særkullsbarn og beholde boligen eller benytte den til å kjøpe ny bolig om du uansett ikke har råd til å beholde den gamle. 

Anonymkode: 363f1...c44

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har livsforsikring på 7,3 mill nettopp fordi jeg har særkullsbarn som partneren må kjøpe ut. 

Hvor får man livsforsikring som dekker mer enn lån? Har ikke funnet noe på nett.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun snakker ikke om gjelden, men om eierndel og vil ha forsikring så den gjenlevende ikke trenger å bli kastet ut fordi barna skal arve.

Anonymkode: 7309c...223

Med andre ord:

Hun bør ha den forsikringen. 

Skrevet

Selvfølgelig er det et poeng å ha en livsforsikring? For et merkelig spørsmål.. I motsetning til gjeldsforsikring er den personlig og du kan disponere den etter behov. Dvs du kan kjøpe ut særkullsbarn og beholde boligen eller benytte den til å kjøpe ny bolig om du uansett ikke har råd til å beholde den gamle. 

Anonymkode: 363f1...c44

Jeg har råd til å kjøpe egen, mindre bolig nå, så har sånn sett ikke sett behovet…🤔

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor får man livsforsikring som dekker mer enn lån? Har ikke funnet noe på nett.

ts

fordi barna har krav på verdien i boligen, ikke resten av lånet.. 

Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Med andre ord:

Hun bør ha den forsikringen. 

«Den» forsikringen du snakker om der finner jeg ikke noe sted, kun forsikring som dekker gjeld.

ts

Skrevet

Usikker på om det er noe poeng med livsforsikring da jeg uansett ikke kan kjøpe ut barna hans for å kunne beholde huset.

Jeg «må» ikke ha uføreforsikring og livsforsikring selv om jeg har barn. Ved dødsfall så vil barna mine arve meg fullstendig uansett, og hans arve ham.

ts

Men i granskauen 🙃🫠

Er du klar over at du tar helt sinnsyke valg ved å droppe disse forsikringene? Det er jo uansvarlig.

»Endre livsstil», joda - du kan prøve deg på sosialen og stå i matkø. Men når man har barn må man faktisk være litt ansvarlig. 

• Nyttig 2
Skrevet
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

Men i granskauen 🙃🫠

Er du klar over at du tar helt sinnsyke valg ved å droppe disse forsikringene? Det er jo uansvarlig.

»Endre livsstil», joda - du kan prøve deg på sosialen og stå i matkø. Men når man har barn må man faktisk være litt ansvarlig. 

Takk, men jeg ville ikke hatt behov for å gå på sosialen eller stå i matkø da jeg har verdier som kan innfris osv. Men igjen, så var ikke dette spm.

ts

• Liker 1
Skrevet

«Den» forsikringen du snakker om der finner jeg ikke noe sted, kun forsikring som dekker gjeld.

ts

Snakk med banken din.

»Hvilke forsikringer er normalt å ha med gjeld og barn». 

Det normale kan for de fleste være:

Innbo, hus, reise, barneforsikring til alle ungene, livs- og uføre.

Så har noen kritisk sykdom og litt andre ekstra forsikringer om de eier noe/er i ditt og datt tilfeller. 

Skrevet

Takk, men jeg ville ikke hatt behov for å gå på sosialen eller stå i matkø da jeg har verdier som kan innfris osv. Men igjen, så var ikke dette spm.

ts

Ok, om du sitter på mange millioner du ikke har låst inn i boligen eller andre former for binding så dropper du det :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

https://www.storebrand.no/privat/forsikring/livsforsikring

I teorien, men det kommer an på om dere er villige til å velge en så høy sum.

Utdrag fra linken: Størrelsen på forsikringssummen velger du ut fra ditt behov. Som hovedregel anbefaler vi en forsikringssum som minimum tilsvarer din andel av gjeld pluss én årslønn. Det er også mange som velger en forsikringssum som gjør at den etterlatte kan innfri hele lånet hvis du dør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

Ville sjekket priser litt rundt for livsforsikringer. Høres feil ut at det skal koste flere tusen i mnd. Vi betaler i overkant av 500 i mnd pr person med dekning for 5 mil på begge. 

Men du trenger jo ikke ha hele låne beløpet på begge. Du evt rådgiver regner ut hvor mye det er du eller partner må kjøpe ut den andres barn med. 

Anonymkode: 6aa58...913

Skrevet

Dette er den høyeste utbetalingen jeg veit prisen på. Det går kanskje an å stacke forsikringer fra forskjellige selskaper for å komme opp i ønsket sum? Isåfall har jo mange forsikringspakker fra arbeidsgiver, og har man en privat i tillegg kommer man fort opp i 6-6,5 millioner. 

image.png.e085cd18ed40c411461df7fba789d1a7.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...