Gå til innhold

Har de som er slanke og pene det lettere i arbeidslivet/lettere å få jobb enn de som er uattraktive og/eller tykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at de som har pene trekk og ser/er sunne ut har det lettere i arbeidslivet. Hva mener du?

F.eks hva ville du tenkt om du hadde en tykk lege eller sykepleier? Eller en tykk ansatt i barnehage, som skal være nede med barna?

Anonymkode: 7f4b9...7ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er ikke det påvist i studier?

Anonymkode: 3b162...59c

• Liker 5
Skrevet

Ja

Anonymkode: 3b30e...964

• Liker 3
Skrevet

Det er bevist for lengst at pene mennesker har fordeler i _alle_ deler av livet. Tilogmed babyer liker bedre å se på pene ansikt, og foreldre behandler "pene" barn bedre.

Det er faktisk helt sprøtt hvor heldige pene mennesker er.

Anonymkode: 44a6c...38c

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke noe spørsmål engang. Jeg merker stor forskjell allerede i en mannsdominert bransje på å være 23 og smellvakker og 33 og sliten etter graviditet og småbarnsliv 😄

Anonymkode: 2d999...e1e

• Liker 2
Skrevet

Dette er det gjort  seriøs forskning på og svaret er krystallklart - pene mennesker har det enklere. 

Anonymkode: e36f0...da6

• Liker 2
Skrevet

Ja, uten tvil. Det er mange som bevisst eller ubevisst tillegger folk visse egenskaper basert på utseendet. Man trenger bare å se på talentkonkurranser - hvor mange ganger har vi ikke sett juryen og publikum gape av forundring når en mindre pen person viser seg å ha kjempetalent? Som om det har noen sammenheng, liksom. "Den så jeg ikke komme". Hvorfor ikke?

Anonymkode: f036d...3b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jepp, helt klart! 

Anonymkode: 67a29...f66

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke noe å "mene" noe om; dette er påvist ved seriøs forskning. 

Du finner nok ørten folk bare i din omgangskrets som kan fortelle om at de har mottatt ulik behandling etter å ha gått ned i vekt/gått opp i vekt. 

Anonymkode: fc72b...146

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er bevist for lengst at pene mennesker har fordeler i _alle_ deler av livet. Tilogmed babyer liker bedre å se på pene ansikt, og foreldre behandler "pene" barn bedre.

Det er faktisk helt sprøtt hvor heldige pene mennesker er.

Anonymkode: 44a6c...38c

Som et «pent» menneske så kan jeg bekrefte det. 

Anonymkode: 0db0e...2e4

Skrevet

Men må legge til at pene mennesker ofte må bevise at de er hyggelige mennesker. 

Jeg har opplevd fordommer. Folk dømmer meg ut fra utseendet, også blir de litt sjokkerte når de blir kjent med meg. For de hadde ikke forventet at jeg var så hyggelig og hadde noe i topplokket. 

Anonymkode: 67a29...f66

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke noe spørsmål engang. Jeg merker stor forskjell allerede i en mannsdominert bransje på å være 23 og smellvakker og 33 og sliten etter graviditet og småbarnsliv 😄

Anonymkode: 2d999...e1e

Her opplevde jeg det motsatte.

30- og 40årene er enklere. For som ung, pen, blond, så starter man på minussiden i en del situasjoner. Jeg merket ofte at folk ikke hadde tiltro til min faglige tyngde, og at jeg derfor måtte bevise mer og jobbe hardere enn eldre menn. Det er aldri noe problem lenger nå når jeg har et mer modent utseende. 

Anonymkode: e8010...400

Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb, er typ søt og sjarmerende og kan være ganske pen om jeg gidder gjøre en liten innsats. Så det å få jobb er null problem, men å få en jobb jeg ikke er overkvalifisert for er dritvanskelig!

Jeg ser nok en god del yngre ut enn jeg er (er i slutten av 30-åra) og er sprudlende og utadvendt på jobb, så føler min kompetanse ofte blir oversett og de spennende oppgavene går til de som er mer "modne" i utseende og personlighet til tross for at jeg ofte både har mer kompetanse, erfaring og utdanning enn de har. 

Frustrerende å bli behandlet som nyutdannet 24-åring. 

Anonymkode: 0b68f...3ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...