Gå til innhold

Psykiatrisk sykepleier, er det brukbart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har gått til flere psykiatriske sykepleiere.  Det er stort sett samme ting som går igjen. Klarer aldri å finne tonen med dem sånn at det blir et gjennombrudd. Noen sier at jeg må åpne meg mer,  men blir unnvikende eller direkte frekke når jeg prøver å gå inn på ting. Virker mer opptatt av seg selv. De virker så usikre, og er egentlig som om man skulle snakket til en hvilken som helst annen om disse tingene.  Trodde de selv skulle prøve å hjelpe, kanskje komme med en form for respons. 

Anonymkode: 22d4f...1da

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler psykiatrisk sykepleier bare er tull! Fikk ett tilbud pga mild depresjon og syns det var helt håpløst  🙈

• Liker 5
Skrevet

Det handler ikke mest om utdanning, en psykiatrisk sykepleier som er uegnet som terapeut hadde ikke vært noe bedre hvis han/hun var psykolog.

Finn en som du har god kjemi med, og som er personlig egnet til sitt yrke. Da spiller det liten rolle om vedkommende er psykolog, psykiater, psykiatrisk sykepleier eller sosionom.

Anonymkode: 2b4ab...fd9

• Liker 12
Skrevet

Personlig vil jeg si styr unna. Jeg ble mye verre av å gå til min, begynte med selvskading og utviklet spiseforstyrrelse. Samtidig er alle forskjellige. Viktigste er som noen over her skriver - kjemi! ❤️

Anonymkode: 0c0ba...f8a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Har gått til flere psykiatriske sykepleiere.  Det er stort sett samme ting som går igjen. Klarer aldri å finne tonen med dem sånn at det blir et gjennombrudd. Noen sier at jeg må åpne meg mer,  men blir unnvikende eller direkte frekke når jeg prøver å gå inn på ting. Virker mer opptatt av seg selv. De virker så usikre, og er egentlig som om man skulle snakket til en hvilken som helst annen om disse tingene.  Trodde de selv skulle prøve å hjelpe, kanskje komme med en form for respons. 

Jeg har et komplisert og komplekst sykdomsbilde noe som har gjort at jeg har vært tilknyttet psykiatrien i over 30 år. På nåværende tidspunkt er min behandler en psykiatrisk sykepleier som jeg selv valgte. Jeg byttet mot den psykologen jeg hadde som var udugelig. Så med andre ord handler ikke om tittel men om kjemi og personen var tittelen.Spør du meg virker det som du har dannet deg et bilde om at alle psykiatriske sykepleiere er udugelige og at du i møte med dem som behandler allerede har dannet deg et bilde. Min psykiatriske sykepleier er rå dyktig og har tatt mange ekstra kurs og utdanninger innenfor flere ulike felt av psykiatrien.

Anonymkode: 7d18c...5a6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hun jeg gikk til var kjempeflink.

Anonymkode: 36162...dff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spør du meg virker det som du har dannet deg et bilde om at alle psykiatriske sykepleiere er udugelige og at du i møte med dem som behandler allerede har dannet deg et bilde. 

Skal si at jeg fikk noe positivt ut av noen av de jeg snakket med. Men så låste det seg helt,  og noe av det går jo på meg selv.  Så når jeg mest trengte det,  virket de nærmest apatiske og sure.  Orker ikke å ramse opp alt,  men tror nok jeg har rett i at dem jeg har snakket med ikke egnet seg til terapeuter. Kan jo ikke si at alle psykiatriske sykepleiere er udugelige,  men sitter igjen med en dårlig følelse 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal si at jeg fikk noe positivt ut av noen av de jeg snakket med. 

Skal ikke si at jeg ikke*

Skrevet

Nå var jeg hos en sosionom med videreutdanning i psykisk helse. Hun var definitivt den beste behandleren jeg har vært hos. 

Skrevet

Jeg har hatt mange behandlere, både psykologer og psykiatere. Den beste behandleren for meg var en psykiateisk sykepleier.💖

Anonymkode: 63ed6...53b

Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt mange behandlere, både psykologer og psykiatere. Den beste behandleren for meg var en psykiateisk sykepleier.💖

Anonymkode: 63ed6...53b

Jeg har den samme erfaringen.

Anonymkode: a0543...271

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal si at jeg fikk noe positivt ut av noen av de jeg snakket med. Men så låste det seg helt,  og noe av det går jo på meg selv.  Så når jeg mest trengte det,  virket de nærmest apatiske og sure.  Orker ikke å ramse opp alt,  men tror nok jeg har rett i at dem jeg har snakket med ikke egnet seg til terapeuter. Kan jo ikke si at alle psykiatriske sykepleiere er udugelige,  men sitter igjen med en dårlig følelse 

Og det er ingen garanti for at du hadde fått noe ut av en psykolog eller psykiater heller. Men igjen så føler jeg at du har dannet deg en tanke om at psykiatriske  sykepleiere ikke er godt nok, men om du synes alle de er udugelig så er det ingen som tvinger deg til å ta imot den hjelpen du har vært privilegert å få

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter psykisk og har psykriatrisk sykepleier, for meg hjelper det.

Anonymkode: 34e0f...5f6

Skrevet

Datteren min fikk ikke noe som helst utbytte av psykologen på BUP og psykologen sa at det uansett ikke er hensiktsmessig med terapi pga autismen.

Nå snakker hun med psykiatrisk sykepleier i stedet og har åpnet seg opp og får masse, helt fantastisk god hjelp og støtte av denne. 

Anonymkode: 22691...7ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tja,  har jo som sagt bare erfaring med folk som er psykiatriske sykepleiere, for det er alt jeg får tilbud om. Kan være jeg bare har vært veldig uheldig.  Er en forholdsvis rolig fyr, selv når jeg  er veldig stresset,  og føler vel at de aldri tar meg særlig seriøst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og det er ingen garanti for at du hadde fått noe ut av en psykolog eller psykiater heller. Men igjen så føler jeg at du har dannet deg en tanke om at psykiatriske  sykepleiere ikke er godt nok, men om du synes alle de er udugelig så er det ingen som tvinger deg til å ta imot den hjelpen du har vært privilegert å få

Nei,  å si at jeg tror alle er udugelige er feil.  Skrev dette litt klønete kanskje, siden jeg tar noe frustrert. Hun har nå begynte jeg veldig bra med,selv hun var relativt fersk, men så var hun sykemeldt,  og ting endret seg da hun kom tilbake. Etter jeg mistet en nær  slektning plutselig,  hadde hun en  merkelig og blandet oppførsel. 

• Liker 1
Skrevet

Har gått til ungdoms psykolog. Psykiater(veldig god hjelp, men hun slutta), så fikk jeg psykeratisk sykepleier som var håpløs, bare "uff, det er nok vondt for deg" og tvilte på psykose greiene mine, der psykeratien min fant dette ganske fort ut. Dritt pleier 😂 Ga meg opp, sendte epikrisen til nav. Går nå hos sosionomen min i mestringsenheten, gratis tilbud i kommunen. Får masse god hjelp der, både rundt psykosen jeg har hatt, adhd, og organisere hodet, hverdagen og sånn. 

Så psykerater og sosionom har vært best for meg. Og psykomotorisk fysioterapi. Har ikke vært hos psykolog i voksen alder. Men! Gikk noen ganger i gestaltterapi, da jeg var veldig veldig syk, og var nok utav den verste perioden av psykose og gikk med angst oppetter ørene. Så var desperat etter hjelp, frem til jeg kom inn på dps. Var god hjelp der i mellomtiden.😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maestro skrev (40 minutter siden):

Har gått til ungdoms psykolog. Psykiater(veldig god hjelp, men hun slutta), så fikk jeg psykeratisk sykepleier som var håpløs, bare "uff, det er nok vondt for deg" og tvilte på psykose greiene mine 😂

Ja,  var sånn her og.  Ble nesten irritabel og snakket til meg som jeg var liten.  "det regner ute,  er det ikke derfor du er nedfor?" 

• Liker 3
Skrevet

Ville aldri gått til en sykepleier for hjelp, nei. 

Anonymkode: 3d3c2...94d

Skrevet (endret)

God erfaring med sykepleier i FACT team 

Endret av Marye

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...