AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Har en seks uker gammel baby og jeg må si at disse to "rådene" er noe av det mer provoserende jeg hører... Min baby sovner ikke søtt av seg selv i babynest/seng. Her må det bysses/bæres/trilles/ammes ++ Hvordan skal man sove når man er på trilletur? Når man har baby i bæresele eller armene? De få gangene jeg får lagt ham ned etter at han har sovnet kan jeg ikke magisk legge meg ned og sovne på ti minutter, tar minst en halvtime og da er det ikke lenge igjen før han våkner. I tillegg har jeg behov for å gå på do, spise og kanskje dusje når jeg har hendene fri. Ikke minst gjøre husarbeid som fører til neste "råd". "Drit i husarbeid" Sjelden har det vært mer behov for å gjøre husarbeid. Snakker ikke om vindusvask og støvtørking i bokhylle. Snakker om flasker som skal vaskes og steriliseres, utgulpede/utbæsjede klær og hånduker som må vaskes, tørkes, brettes og legges bort. Senger som må skiftes på grunnet uhell, gulv og sofaer som må vaskes over etter gulping. Middager som må lages. For ikke å snakke om hvor mye enklere det er når det er litt orden i sysakene. Den første uken var det kaos på badet, vi måtte lete hver gang vi skulle kle på ham, finne neglsaks ++ Samme med vogna, bare kaos i stellebagen før vi tok grep. Nå er det mye enklere, men det krever at vi holder orden i systemet. For min egen del blir jeg mye mer avslappet om kjøkkenet ikke er bomba så det er definitivt verdt å gå over det i løpet av dagen. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget 😅 Kanskje bare be folk slutte å komme med disse rådene. Anonymkode: 96835...491 24 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Som nybakt mor må man bare la ting gå inn et sted og ut et annet til tider Anonymkode: 93925...309 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 Folk er forskjellige, jeg sov alltid når barnet sov, og rakk uansett det viktigste som flaskekoking etc, samt middagslaging. Men hun sovnet uten noe pes og sov 2-3 timer, og jeg sovnet på 5 min selv. Så for min del var det gode råd, pluss at jeg takler at det ikke er strøkent rundt meg,brette og rydde bort klær, nei det ble ikke prioritert for å si det sånn. Anonymkode: 87baa...330 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Det er bare noe folk sier. De har ikke peiling. Enten har de hatt en dritenkel baby som sov så mye og lenge av gangen at de rakk å kjede seg eller så har de ikke hatt barn. Anonymkode: b9085...af3 14
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 Folk har ulike babyer. Og ikke alle skjønner det... Mine babyer har også måttet trilles konstant for å sove, så ikke sjangs i havet til å sove når baben sov - med mindre jeg skulle gå i søvne uti trafikken... Samme med husarbeid, to ekstremgulpebabyer, så klesvask klesvask klesvask, og vaske ned gulv og alt annet som ble truffet. Og kjempeekkelt å trakke rundt i støv og smuler, jeg blir rett og slett stresset av å leve i en svinesti. Vi kjøpte robotstøvsuger med moppefunksjon, beste kjøpet noen sinne. Så prioriterte vi vekk det som ikke var helt nødvendig, som å tørke støv de stedene støvet ikke syntes, luking i bed, osv. Anonymkode: 7de33...8c2 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 Jeg brukte ikke flasker til mine, så da var det kjempelett å bare legge seg med babyen på puppen i senga eller på sofaen og døse/sove mens babyen diet/sov. Nødvendig husarbeid som man ikke får gjort med babyen på armen tar jo minimalt med tid i løpet av en dag. Anonymkode: 60c34...2dc 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Folk sier jo ikke sånn for å provosere deg. Anonymkode: 61cfd...3d1 11
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 "Sov når baby sover" gjorde at jeg trodde på forhånd at babyer faktisk sov. Det gjør ikke alle, det gjorde ikke min. Han sov i 20 minutter, hvorav 10 av dem ble brukt på trilletur. Jeg vet folk mente det som et godt råd, men det var det ikke 😄 Anonymkode: 13810...a1f 12
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har en seks uker gammel baby og jeg må si at disse to "rådene" er noe av det mer provoserende jeg hører... Min baby sovner ikke søtt av seg selv i babynest/seng. Her må det bysses/bæres/trilles/ammes ++ Hvordan skal man sove når man er på trilletur? Når man har baby i bæresele eller armene? De få gangene jeg får lagt ham ned etter at han har sovnet kan jeg ikke magisk legge meg ned og sovne på ti minutter, tar minst en halvtime og da er det ikke lenge igjen før han våkner. I tillegg har jeg behov for å gå på do, spise og kanskje dusje når jeg har hendene fri. Ikke minst gjøre husarbeid som fører til neste "råd". "Drit i husarbeid" Sjelden har det vært mer behov for å gjøre husarbeid. Snakker ikke om vindusvask og støvtørking i bokhylle. Snakker om flasker som skal vaskes og steriliseres, utgulpede/utbæsjede klær og hånduker som må vaskes, tørkes, brettes og legges bort. Senger som må skiftes på grunnet uhell, gulv og sofaer som må vaskes over etter gulping. Middager som må lages. For ikke å snakke om hvor mye enklere det er når det er litt orden i sysakene. Den første uken var det kaos på badet, vi måtte lete hver gang vi skulle kle på ham, finne neglsaks ++ Samme med vogna, bare kaos i stellebagen før vi tok grep. Nå er det mye enklere, men det krever at vi holder orden i systemet. For min egen del blir jeg mye mer avslappet om kjøkkenet ikke er bomba så det er definitivt verdt å gå over det i løpet av dagen. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget 😅 Kanskje bare be folk slutte å komme med disse rådene. Anonymkode: 96835...491 Helt enig!! Anonymkode: 77ee6...199
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Folk skjønner ikke hvor vanskelig det kan være med krevende baby. Jeg er alene med baby for en periode nå og baby er på meg 24/7. Jeg får lagt baby ned kl 22-23 på kvelden, men da er jeg rett og slett for fysisk og psykisk sliten til å begynne på husarbeidet. For å si det slik, nå flyter det. Ser ikke kjøkkenbenken, rene og skittne klær over alt. Jeg har tryggla barnafar om hjelp, jeg har trygglet familien. Familien min hjelpte meg i sommer og mener jeg bare syter så de har sluttet å svare, så her er jeg helt alene. Lykken er at jeg klarer å ta godt vare på baby, men jeg er bitter fordi ingen annetkjenner at jeg kunne trengt noen til å holde baby en liten stund så jeg fikk ryddet og dusjet. Men ja, folk et så urealistiske Anonymkode: 6c7f9...0dc 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har en seks uker gammel baby og jeg må si at disse to "rådene" er noe av det mer provoserende jeg hører... Min baby sovner ikke søtt av seg selv i babynest/seng. Her må det bysses/bæres/trilles/ammes ++ Hvordan skal man sove når man er på trilletur? Når man har baby i bæresele eller armene? De få gangene jeg får lagt ham ned etter at han har sovnet kan jeg ikke magisk legge meg ned og sovne på ti minutter, tar minst en halvtime og da er det ikke lenge igjen før han våkner. I tillegg har jeg behov for å gå på do, spise og kanskje dusje når jeg har hendene fri. Ikke minst gjøre husarbeid som fører til neste "råd". "Drit i husarbeid" Sjelden har det vært mer behov for å gjøre husarbeid. Snakker ikke om vindusvask og støvtørking i bokhylle. Snakker om flasker som skal vaskes og steriliseres, utgulpede/utbæsjede klær og hånduker som må vaskes, tørkes, brettes og legges bort. Senger som må skiftes på grunnet uhell, gulv og sofaer som må vaskes over etter gulping. Middager som må lages. For ikke å snakke om hvor mye enklere det er når det er litt orden i sysakene. Den første uken var det kaos på badet, vi måtte lete hver gang vi skulle kle på ham, finne neglsaks ++ Samme med vogna, bare kaos i stellebagen før vi tok grep. Nå er det mye enklere, men det krever at vi holder orden i systemet. For min egen del blir jeg mye mer avslappet om kjøkkenet ikke er bomba så det er definitivt verdt å gå over det i løpet av dagen. Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget 😅 Kanskje bare be folk slutte å komme med disse rådene. Anonymkode: 96835...491 Skjønner hva du mener, jeg pumpet i tillegg og lagde ikke så mye melk så jeg måtte pumpe når mini sov og etter at jeg har pumpet så må utstyret vaskes osv. og inne jeg får satt meg ned så hadde han våknet. For min del var de første månedene ikke de beste, men etter 5 mnd ble det mye bedre. Vi ordna det slik at når far kom hjem og hadde spist middag så passet han mini og jeg sov noen timer. Anonymkode: b9d1c...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 Jeg ble også så sint av det her!!! Jeg var omtrent daglig på sykehuset med babyen de første månedene (oppfølging, operasjoner og behandling pga. medfødt sykdom). Hadde ofte time kl. 9 på morgenen, men så skulle vi gjerne innom flere leger og så var det ventetid og så var det lunsj og så fant de noe nytt og bare styr, så vi kom jo gjerne ikke hjem før 16-17 uansett. Hvordan skulle jeg liksom rekke å sove mens babyen sov da? Skulle jeg bare legge meg ned på gulvet inne hos legen, da eller? Da vi satt/lå på barneintensiven etter den ene operasjonen hadde jeg ikke engang mulighet til å gå på do fordi de var underbemannet, liksom. Mannen kunne ikke akkurat få fri fra jobb for å være hjemme og gjøre husarbeid heller, så da ble det fullt kjør hele dagen og å gjøre husarbeid mens han tok seg av kveldsuroen når vi kom hjem. Jeg syntes kveldsuroen var mye mer slitsomt enn å skrubbe dass. "Åh, den tida her er så magisk! Det er bare å nyte!" - Ja, det er helt sikkert en helt magisk tid om du har en frisk unge. Jeg nøt den ikke. "Hvis dere synes det er ille nå, så kommer dere ikke til å klare dere! Det er jo nå de er så rolige og fine!" - Bare løgn. Så fort vi var ferdig med det verste styret, babyen fikk en måneds tid på å lande og vi kunne begynne å vende oss til en forholdsvis normal hverdag.. DA fikk vi den magiske tida "alle" snakket om at nyfødt-tida var. Og da var ungen 7 måneder gammel. Jeg hadde forstått det om det var folk uten innsikt i situasjonen vår som kom med disse kommentarene, men dette var jo nære familiemedlemmer som hadde 100% kontroll over hva ståa var. 🙈 Anonymkode: ebeed...521 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ble også så sint av det her!!! Jeg var omtrent daglig på sykehuset med babyen de første månedene (oppfølging, operasjoner og behandling pga. medfødt sykdom). Hadde ofte time kl. 9 på morgenen, men så skulle vi gjerne innom flere leger og så var det ventetid og så var det lunsj og så fant de noe nytt og bare styr, så vi kom jo gjerne ikke hjem før 16-17 uansett. Hvordan skulle jeg liksom rekke å sove mens babyen sov da? Skulle jeg bare legge meg ned på gulvet inne hos legen, da eller? Da vi satt/lå på barneintensiven etter den ene operasjonen hadde jeg ikke engang mulighet til å gå på do fordi de var underbemannet, liksom. Mannen kunne ikke akkurat få fri fra jobb for å være hjemme og gjøre husarbeid heller, så da ble det fullt kjør hele dagen og å gjøre husarbeid mens han tok seg av kveldsuroen når vi kom hjem. Jeg syntes kveldsuroen var mye mer slitsomt enn å skrubbe dass. "Åh, den tida her er så magisk! Det er bare å nyte!" - Ja, det er helt sikkert en helt magisk tid om du har en frisk unge. Jeg nøt den ikke. "Hvis dere synes det er ille nå, så kommer dere ikke til å klare dere! Det er jo nå de er så rolige og fine!" - Bare løgn. Så fort vi var ferdig med det verste styret, babyen fikk en måneds tid på å lande og vi kunne begynne å vende oss til en forholdsvis normal hverdag.. DA fikk vi den magiske tida "alle" snakket om at nyfødt-tida var. Og da var ungen 7 måneder gammel. Jeg hadde forstått det om det var folk uten innsikt i situasjonen vår som kom med disse kommentarene, men dette var jo nære familiemedlemmer som hadde 100% kontroll over hva ståa var. 🙈 Anonymkode: ebeed...521 Det trenger ikke være magisk om man har en frisk unge heller, jeg hatet babytiden og babyen min var frisk som en fisk. Han var bare ekstremt klistremerke, high need og alt annet som gjorde hverdagen vanskelig 😄 Jeg synes det først er nå, når sønnen min er over 3, at livet er bedre 🙈 Håper barnet ditt har det bra nå ❤️ Anonymkode: 13810...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #15 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk er forskjellige, jeg sov alltid når barnet sov, og rakk uansett det viktigste som flaskekoking etc, samt middagslaging. Men hun sovnet uten noe pes og sov 2-3 timer, og jeg sovnet på 5 min selv. Så for min del var det gode råd, pluss at jeg takler at det ikke er strøkent rundt meg,brette og rydde bort klær, nei det ble ikke prioritert for å si det sånn. Anonymkode: 87baa...330 Men man trenger jo ikke det rådet hvis man uansett får tid til både å sove og rydde 😅 Hvis babyen min sover i seng eller nest og jeg er trøtt skjønner jeg jo selv at jeg bare kan legge meg, det trenger ikke noen å fortelle meg. Men når babyen kun sover når bysser er det ganske provoserende å få høre at jeg må sove når baby sover. Anonymkode: 96835...491 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #16 Skrevet 24. august 2022 Enig med deg, TS! Her sov også baby veldig lite om gangen, og da var det om å gjøre å rekke å spise og gå på do. Delammet, så da måtte jeg pumpe og vaske flasker/utstyr når baby sov også. Var en lettelse når far kom hjem fra jobb, så jeg faktisk kunne sitte i sofaen og slappe av noen minutter! Er nok lettere ammingen går som normalt og baby sover mer enn 20 min om gangen. Enda mer provoserende er det når folk med enkle babyer kommer med råd "det er jo bare å gjøre sånn og sånn", som om de har løst en kode 😂 For ordens skyld, min baby var ikke spesielt krevende annet enn at matingen tok lang tid og veldig korte dupper, så all respekt for dere heltemodige mammaer der ute som holder ut med klistremerkebabyer og kolikkbabyer! 💪 Anonymkode: 6cf98...3e6 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #17 Skrevet 24. august 2022 Forstår deg. Jeg takler å ha noe rot rundt meg. Feks en haug på vaskerommet, utrettet haug med klær på gjesterommet, noe oppvask på benken ol. Men det er det jeg kaller "ryddig rot". Men hvis det samler seg oppvask i vask og på benk, klær ligger strødd overalt, flekker på stuebord, masse smuler på kjøkkenet og støvletter i stuen, da er det for mye. Og desto mer rotete og urent, jo lengre tid tar det å rydde/vaske. Kam du ha baby i bæresele mens du gjør noe? Bretter klær, støvsuger, vasker over bord? Kan mannen hjelpe litt til på kvelden slik det er noenlunde rent og ryddig til dagen etter? Selv liker jeg ikke å stå opp til urent og ryddig hjem, og det fører bare til stress om å få det unnagjort. Har du nok flasker slik alt kan samles og rengjøres en gang på kvelden? Har du noen som kan ta 30min-1t trilletur for deg innimellom slik du kan slappe av/dusje/rengjøre? Anonymkode: 6affa...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #18 Skrevet 24. august 2022 Jepp den der «sov når baby sover» funker dårlig. Som du sier når baby endelig sovner må du spise, gå på do etc. Så tar det tid å sovne. Og man blir jo nesten stressa når man må tvinge seg til å sovne fort for snart våkner baby 😅 Nei det går rett å slett ikke. Her sover baby knapt 1 time om jeg er heldig. Og jeg har støv på hjernen. «Glem husarbeidet» er umulig for meg. Jeg må rydde, vaske og styre. Jeg får litt småpanikk om ting ikke er ryddet. Så her er huset stort sett alltid rent og alt er ryddet. Gir meg ro. Dette funker for meg. Men noe jeg faktisk har tatt til meg er «rydd mens ungen er våken og hvil mens ungen sover». Før drev jeg med alt når babyen sov, men nå prøver jeg å hvile når babyen sover og heller gjør husarbeid når det er våkentid. Du må bare finne det som passer for deg. Men noen råd må man bare se forbi. Er mye dumt folk kan si til de med barn. Ting er lettere sagt enn gjort. Anonymkode: 01013...748 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #19 Skrevet 24. august 2022 Sånt sier bare folk som har hatt sovebaby er med lite styr, eller ikke barn. Det er veldig provoserende, det er det, men du må enten bare ignorere det eller si at det ikke går med din baby. Desverre er det fortsatt noen som tror det bare er å legge dem fra seg så sover de, hvis ikke tror de du gjør noe feil. De vet bare ikke bedre. Anonymkode: 1e1f2...1a6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #20 Skrevet 24. august 2022 Et råd er bare et råd. Det vil være nyttig for noen, og ikke for andre. Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal være et minefelt for kvinner. Jeg er gravid og erfarer nå at alle graviditeter er ulike. Mange råd som dukker opp - selv på helseappen min - er nytteløse for meg. Det er likevel ikke noe å bli provosert over. Anonymkode: 01fc7...e2b 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå