Carrot Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 (endret) – Ein 15-åring bør ikkje bli utsett for å sjå nokon som ligg og skrik på grunn av smerte og som kanskje døyr - Fagbladet.no Sitat Liinga ved Sykehuset i Østfold Kalnes har tilsett seks ungdommar frå 15 til 17 år til å jobbe som driftspersonell ved geriatrisk døgnpost. Dei skal ikkje delta i behandling av pasientar, men blant anna fylle opp skap og skuffer med utstyr, vaske rom og anna logistikkarbeid, skriv Sykepleien. Ungdommane går vakter som sommar- og ekstrajobb. Tilsetjingane er eit prøveprosjekt fram mot vinteren. René Utgaard er føretakstillitsvald for Fagforbundet meiner dei unge vil møte på eldre og sjuke pasientar: – Dette er veldig lite gjennomtenkt. Ikkje fordi det er 15- og 16-åringar. Om me hadde plassert dei til å ta imot varer i kjellaren er det ein ting. Dei har bomma med å tilsette ungdommane på geriatrisk sengepost. Det ligg sjuke eldre menneske også på korridor. Sjuke pasientar ser ikkje om du er 15 eller 22 i sjukehusuniform. Ser dei deg i uniform, grip dei tak i deg, seier Utgaard og legg til: – Ein 15-åring bør ikkje bli utsett for å sjå nokon som ligg og skrik på grunn av smerte og som kanskje døyr. Vi skal ikkje utsette barn for noko som kan føre til potensielt psykisk traume, meiner han. Hva er det største problemet her? - At dødssyke pasienter ligger i gangen og skriker etter hjelp eller at en 15 pr gammel ungdom som har fått jobb er den som de griper etter idet de går forbi dem? Når er man egentlig gammel nok til å takle dette? Blir man gammel nok noen gang til å ikke la slike hendelser gå inn på seg? Personlig ville jeg nok ikke syns det var det beste valget av min 15 åring til å søke en slik jobb uansett hvor "voksen" denne var, og i allefall ikke uten at jeg var overbevist om at de var klar over hva jobben kunne innebære samt at vi som foreldre og familie var klar til å ta imot dem og støtte dem om det ble behov for det. OG jeg personlig syns kanskje det er spesielt å ansette så unge mennekser i en slik setting, men samtidig tenker jeg at det å bli gammel, eller syk og havne på sykehus, med smerte og alt det som følger med er en realitet man kanskje godt kan ta innover seg når man er på vei ut ilivet, og det er jo disse 15, 16 år gamle.. Så kanskje det ikke er så dumt som jeg først tenkte? Jeg ble utrolig usikker på denne - og det kunne vært fint å se hva andre tenker om saken.. Er det en aldersgrense for å se syke mennesker ligge for døden? Er det greit å ansette så unge mennesker i en slik rolle? Bør sykehuset her endre denne praksisen? Hva tror du må til for at man evt skal lykkes i å sysselsette så unge på et sykehus? Endret 24. august 2022 av Carrot 2
Daria Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Jeg hadde sommerjobb på sykehjem da jeg var 20 og ble overrasket over hvor psykisk tøft jeg syntes det var. Uansett hvor forberedt man er mentalt, er det noe annet å oppleve det i praksis. Disse ungdommene bør hvertfall ha en kontaktperson å snakke med ved behov og få en skikkelig orientering på forhånd om hva de kan oppleve og hvordan det skal håndteres, 1
Carrot Skrevet 24. august 2022 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2022 Daria skrev (12 minutter siden): Disse ungdommene bør hvertfall ha en kontaktperson å snakke med ved behov og få en skikkelig orientering på forhånd om hva de kan oppleve og hvordan det skal håndteres, Ja men er det nok? Jeg hadde selv jobb på sykehjem som 18 åring på lukket avdeling for de som var tungt preget av alzheimers og det var tøft på mange måter, og jeg er i dag veldig takknemlig for alt jeg lærte men det er stor forskjell på det å være 15 eller 18 på 80 tallet og i dag! Selv om jeg forsøkte oppdra mine barn som selvstendige og forberede dem på verden osv så innser jeg at de vokste opp mye mer beskyttet enn det jeg gjorde i forhold til livet rett og slett og alle dets stygge sider like mye som de gode. Og de er så ulike tross samme grunnleggende oppdragelse at det den ene hadde taklet på strak arm ville slått den andre i bakken øyeblikkelig liksom.. Og jeg kjenner at jeg basert på det jeg så ikke er helt overbevist om at det er nok å ha en kontaktperson? - denne må da ha frigjort tid til å følge opp og i en hektisk hverdag faller det kanskje lett mellom to stoler. Hvis dette skal virke burde ikke sykehuset ha hatt en periode der det alltid var minst en slik person sammen med disse ungene? For selv om en 15, 16 åring føler seg voksen og kan klare alt er de fortsatt på mange måter unger? Jeg syns det er fint at unge får prøve seg på jobber i alle sektorer, og jeg syns egentlig ikke vi skal skjerme de så mye fra alt mulig, men samtidig møter jeg altså meg selv i døra med at de er jo så unge..
anno19 Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Dette er et spesielt område der inntrykk kan være mange. La folk med utdanning og fagbakgrunn dekke desse oppgavene inne i avdeling. Sykehjemmet har vel kjøkken eller sentrallager der ungdom kan tilsettes. 1
Carrot Skrevet 24. august 2022 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2022 anno19 skrev (10 minutter siden): Dette er et spesielt område der inntrykk kan være mange. La folk med utdanning og fagbakgrunn dekke desse oppgavene inne i avdeling. Sykehjemmet har vel kjøkken eller sentrallager der ungdom kan tilsettes. ... ungdomane skal ikkje delta i behandling av pasientar, men blant anna fylle opp skap og skuffer med utstyr, vaske rom og anna logistikkarbeid, skriv Sykepleien. Regner med det er det de tenkte? Men om de må gå til disse skapene med utstyr gejjom ganger med pasienter vil de jo ikke unngå å se og høre.. ?
Topsi Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 Jeg kan aldri tenke meg uansett hvor overfylt en avdeling er, at de lar døende pasienter ligge på gangen. Jeg tror dette vil være en fin jobb for ungdommer 2
Fame Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 Topsi skrev (3 minutter siden): Jeg kan aldri tenke meg uansett hvor overfylt en avdeling er, at de lar døende pasienter ligge på gangen. Jeg tror dette vil være en fin jobb for ungdommer Dette. Jeg jobber på avdeling for kreft og palliasjon og dersom vi får inn døende pasienter så flyttes en annen ut av rom så vedkommende kan få dette rommet 2
pia mater Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Nå ligger ikke døende mennesker i gangene på et sykehus, men det åpner for en viktig diskusjon. Man kan absolutt gi oppgaver til ungdommer slik at de ikke er i pasientkontakt. Det er mye jobb med å legge på plass lintøy, brette vaskekluter, rydde sammen søppel på skyllerom, rydde kjøkken, hente mer kopper og kar, ordne med matkort, vaske tomme rom osv osv. Likevel syns jeg 16 år blir for ungt. Inntrykkene kommer uansett om de ikke får se alt, spesielt hvis det er en travel vakt. Jeg mener alle burde være minst 18 år for slike sommerjobber, men likevel jobber jeg med ferievikarer som er bare 17 år gamle i kommunehelsetjenesten. Jeg tror nok mine kolleger i sommer hadde det tøffere enn noen som fylte opp rom på en sykehusavdeling.. 1
Carrot Skrevet 24. august 2022 Forfatter #9 Skrevet 24. august 2022 pia mater skrev (31 minutter siden): Nå ligger ikke døende mennesker i gangene på et sykehus, men det åpner for en viktig diskusjon. Nå er det et direkte sitat i artikkelen det vises til ang dette med å dø: Carrot skrev (1 time siden): – Ein 15-åring bør ikkje bli utsett for å sjå nokon som ligg og skrik på grunn av smerte og som kanskje døyr. Vi skal ikkje utsette barn for noko som kan føre til potensielt psykisk traume, meiner han. (René Utgaard er føretakstillitsvald for Fagforbundet ) med det som utgangspunkt i at han visste hva han snakker om: Jeg helt enig i at om det er slik at pasienter på gangen som det også refereres til har slike smerter at de ligger skriker osv så er det så absolutt en diskusjon som bør løftes. Uavhengig av diskusjonen ang hvor gammel man bør være for å jobbe i et slikt miljø egentlig. 1
Gjest Adobyen Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Ligger de aller sykeste på korridoren og skriker i smerter og holder på å dø? Hvorfor får de ikke nødvendig smertelindring på eget rom og nødvendig tilsyn? Jeg trodde ikke det var så grusomme tilstander på sykehjemmene.
Bladlusa Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 Adobyen skrev (21 timer siden): Ligger de aller sykeste på korridoren og skriker i smerter og holder på å dø? Hvorfor får de ikke nødvendig smertelindring på eget rom og nødvendig tilsyn? Jeg trodde ikke det var så grusomme tilstander på sykehjemmene. For det første: Kalnes er et sykehus, ikke et sykehjem. Kalnes er et ganske nybygd og moderne sykehus som ble åpnet i 2015, og har ganske høy standard både på tekniske fasiliteter og rommene. Det har store, fine enerom med TV og eget bad, som i tillegg til de nødvendige "sykehusfasilitetene" er laget for å være litt triveligere å oppholde seg på enn et standard, gammeldags sykehusrom. Det var ment å være, og kunne lett blitt, rene mønstersykehuset. Problemet er bare at sykehuset var for lite allerede før det ble ferdig. Og finansieringsmodellen gjør at nye, flotte sykehus som Kalnes har enorme avskrivningskostnader, som gjør at det blir lite penger igjen til å ansette de som skal få driften til å gå rundt, slik at de hadde vært underbemannet selv om kapasiteten ikke var sprengt i fillebiter. Slik får vi situasjoner der alvorlig syke mennesker blir liggende på korridoren og skrike, fordi alle enerommene er opptatt av enda sykere mennesker.
Callisto83 Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 Denne går vel begge veier. En som ligger og skriker pga store smerter på sykehus fortjener kanskje ikke å se en 15 åring heller?
Gjest Adobyen Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 Callisto83 skrev (3 minutter siden): Denne går vel begge veier. En som ligger og skriker pga store smerter på sykehus fortjener kanskje ikke å se en 15 åring heller? Hvis smertene er så store at pasientene skriker, så er det uvesentlig hvem den syke «fortjener» å se, men fortjener trygghet, smertelindring og god pleie. Dette burde være pri 1 for ethvert folkestyre. Ikke en krone til utlandet, kultur og annet før helse. Det er sannelig ikke rart at noen velger en siste reise til Sveits.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå