Gå til innhold

Hvem hater du mest i Ringenes Herre

Woah0

Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg liker Ringenes Herre filmene veldig godt. Det er enkelte detaljer jeg reagerer på, men i det store og hele er de tro mot bøkene og med stort nok budsjett til å gjøre det ordentlig.

Jeg synes det glipper noen få ganger når de tar inn over-the-top action-sekvenser. Legolas er litt for mye uslåelig superhelt i filmene. Alt kan drepes med en pil. Gjerne mens han surfer på skjoldet sitt (!).

Jeg var litt skuffet over at Hutula så ut som en vanlig, sunn edderkopp og ikke en vanskapt freak med 8 bein og klaser av øyne som i bøkene. Hun kunne vært mer uhyggelig.

Allikevel: Jeg tror Ringenes Herre filmende blir stående i mange år til.

Hobbit-filmene derimot..... generisk action som jeg helst vil glemme.  Én tynn bok blir ørten filmer. Fint lite Tolkien. Den første filmen var OK, men så ble det tynnere og tynnere suppe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Akkurat han og hans nådige, vakre frue i sin trivelige del av historien er jeg glad for å ikke kople opp mot noen skuespillere, for de er alltid beroligende å lese om slik som de er i boken. I hodet mitt er den sekvensen komplett, men det kunne det ikke ha blitt med noen altfor få scener i en film. Syns jeg. :rodmer: 

Jaja - jeg savner Tom Bombadill fordi jeg elsker den delen av boken, men jeg tror jeg hadde blitt skuffet også om de var med fordi de ikke ville fått det frem slik jeg husker det fra når jeg leser det😍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte aldri hva Tom Bombadil gjorde i bøkene. Han hadde ingen funksjon, og forsvant fort? Jeg vet at Christopher Tolkien ikke likte peter jackson sine filmer av en eller annen rar grunn. Men han var (jeg vet ikke om han lever) en gammel mann, og Jackson hadde innført en del underholdnningselementer som kanskje ikke appelerer så godt til de eldste? Jeg vet faktisk ikke hva slags innvendinger Christopher Tolkien hadde? 

Det er imidlertid ikke uvanlig at forfattere eller de som har solgt sine rettigheter blir misfornøyd. Tvert i mot dette er egentlig bare å forvente. Helt vanlig. Alt dette sto i alle flmbladene, og jeg var filmblogger for en stund tilbake. Jeg har også studert litt filmhistorie. Nå er jeg helt uinteressert i film. Gikk lei. 

Det jeg var mest fornøyd med da jeg så filmene (nå er jeg gørr lei av tolkien også. Blir ikke å se noen TV serie) var en del av set designet. Skuespillet var flott og soundtracket perfect. Men filmene er litt glattere enn bøkene, litt lettere. 

Jeg leste bøkene 3 ganger på vgs. En del oppdragelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gollum for min del. Jeg forstår at karakteren er viktig for plottet, men hele sekvensen med han som skaper splid og klynkinga og alt mulig rundt den karakteren irriterer meg Andy Serkis gjorde jo en fantastisk jobb i rollen så det er ikke han det står på.

Er glad i både bøkene og filmene (LOTR, dont get me started på actionskvipet som Hobbit-filmene er). Kommer nok til å se serien, men det irriterer meg allerede grenseløst at de har buzzcut på alver og Sauron er kvinne etc.. Hudfargen bryr jeg meg lite om, men synes de kunne holdt seg til riktig kjønn og hårlengde ;) 

Anonymkode: 2fcbe...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frodo går meg på nervene. Snakker om wide-eyed acting. 

Anonymkode: ab806...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Catalina skrev (På 25.8.2022 den 21.27):

Sam, For en dust.

Hva faen, stakkars Sam passer jo på til siste slutt, tilogmed når Frodo blir gal! 

Og Aragorn elsker Arwen, var kanskje fint å få det med i filmene at det var noe som ga driv i han til å kjempe videre.

Synes det er rart derimot at i bøkene gleder han seg til å komme tilbake og bli kongen, og har med seg Anduril hele turen, mens i filmene gidder han nesten ikke.

Jeg liker minst Faramir i filmene, men han er jo greiere i bøkene. Ufordragelig type på skjermen. Gollum er også fæl når man har sett de filmene en del ganger i det siste, og den stemmen skjærer igjennom! 😆

Gildor bar litt brautende og høy på seg selv til alv å være 😅 hvis jeg skal velge noen. Og han jævlige Bill med ponnyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater ingen, men liker ikke Gollum. Måten karakteren er kan vel sies å være schizoid (personlighetsforstyrrelse). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/26/2022 at 7:27 AM, AnonymBruker said:

Gollum for min del. Jeg forstår at karakteren er viktig for plottet, men hele sekvensen med han som skaper splid og klynkinga og alt mulig rundt den karakteren irriterer meg Andy Serkis gjorde jo en fantastisk jobb i rollen så det er ikke han det står på.

Er glad i både bøkene og filmene (LOTR, dont get me started på actionskvipet som Hobbit-filmene er). Kommer nok til å se serien, men det irriterer meg allerede grenseløst at de har buzzcut på alver og Sauron er kvinne etc.. Hudfargen bryr jeg meg lite om, men synes de kunne holdt seg til riktig kjønn og hårlengde ;) 

Anonymkode: 2fcbe...ea8

Tror ikke du trenger være bekymret for dette, det er lite som tyder på at Bridie Sisson faktisk spiller Sauron. Noen så et glimt av henne i en trailer, antok at det måtte være Saruon - uvisst av hvilken årsak - og spredde dette som et avklart faktum vidt og bredt uten å konsultere noen kilder.

Så vidt jeg husker fra bøkene - det er lenge siden jeg leste dem så kan godt hende jeg husker feil - var vel Sauron også en hamskifter til å begynne med? Så han kan vel teknisk sett ta en hvilken som helst form som gagner ham i en gitt situasjon. Om han på noe tidspunkt skulle vise seg i kvinnelig form burde det være innenfor publikums evne til fantasi, får vi håpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melpomene skrev (20 timer siden):

Tror ikke du trenger være bekymret for dette, det er lite som tyder på at Bridie Sisson faktisk spiller Sauron. Noen så et glimt av henne i en trailer, antok at det måtte være Saruon - uvisst av hvilken årsak - og spredde dette som et avklart faktum vidt og bredt uten å konsultere noen kilder.

Så vidt jeg husker fra bøkene - det er lenge siden jeg leste dem så kan godt hende jeg husker feil - var vel Sauron også en hamskifter til å begynne med? Så han kan vel teknisk sett ta en hvilken som helst form som gagner ham i en gitt situasjon. Om han på noe tidspunkt skulle vise seg i kvinnelig form burde det være innenfor publikums evne til fantasi, får vi håpe.

Håper du har rett angående første avsnittet ditt.

Og om han skulle gjøre seg om til en kvinne, at det tjener et ondt formål, enn at han plutselig identifiserer seg som dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...