Gå til innhold

Tørketrommel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget her en dag at klærne jeg hadde hengt ut på lørdagen ikke var tørre på mandag når jeg skulle ta dem inn. Været er helt feil for kles-tørking :blunke:

Nå må vi ha tørketrommel. (Med en leilighet på 48 kvm nytter det ikke å ha tørkestativet inne; har rett og slett ikke plass!) Trommelen skal få stå oppå vaskemaskina for det er den eneste ledige flekken på badet.. Vi fant ut at det kommer til å spare oss mye tid og krefter når den lille babyen vår kommer ut i vinter; da kan vi vaske og tromle kontinuerlig og aldri slippe opp for rene og tørre gulpekluter, håndklær, sengetøy og bodyer :wink: Greit det, med en liten gulpe- og bæsjemaskin i huset :ler:

Må spise suppe og kutte øl i et par uker nå for å få råd, tenker oss en trommel i prisklassen 2000-3000. Ikke mer enn 3000 ivertfall.

Så er spørsmålet: Hva er forskjellen på en kondenstrommel og en annen trommel??

Hva anbefaler dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er at kondenstromler ikke krever at man har "hull i veggen" slik at dampen kommer ut. I stedet blir dampen ført ut i avløpet.

Kondenstromler er ofte litt dyrere enn andre tromler, men verd pengene sine. Du slipper dampen på badet og er ikke avhengig av å plassere den i nærheten av en lufteventil.

Skrevet

Helt riktig det Lea skriver. I en kondenstørketrommel blir vannet fra klærne enten ført ut i avløpet via en slange, eller samlet opp i en beholder som du da må tømme ved jevne mellomrom, og i en leilighet er det nok dette du må ha. En kondenstrommel fører heller ikke varme ut av huset, slik at du får litt ekstra nytte av energien den bruker.

Men i tillegg til dette har du også to valg når det gjelder hvor avansert trommelen skal være i program:

De billigste alternativene er tidsstyrte tromler, hvor du velger hvor lenge tøyet skal tørkes. Bakdelen med en tidsstyrt er at du kan risikere at trommelen fortsatt går etter at tøyet er blitt tørt. Tøyet blir da ekstra krøllete i tillegg til at du bruker unødvendig strøm.

Det andre alternative er en elektronisk styrt trommel. Denne gir deg mulighet til å bestemme om tøyet skal være stryketørt, skaptørt etc. og så måler trommelen fuktigheten i tøyet for å bestemme når den skal slutte å gå. Fordelen er at du ikke bruker mer strøm enn nødvendig, samt at tøyet blir omtrent så tørt du vil ha det. Men slike tromler er selvsagt de dyreste...

Lykke til Vinga

Skrevet

Pass også på at du kjøper en med ordentlig trommel, som ikke misfarger hvitt tøy etc...

Mange kjøper de billigste tromlene, og går på den smellen...

Skrevet

Vi har en kondenstrommel som vi fikk i bryllupsgave av noen av våre venner. Vi er kjempefornøyd med trommelen, men det tar opp til 3 timer for å tørke klærne...

Vi har en beholder som vi må tømme, det fungerer veldig bra.

Det blir utrolig varmt på badet, så man burde ha døren oppe så det ikke blir så

fuktig og varmt der inne. Hvis man da har en liten leilighet blir det jo mye støy...

Noen for og noen mot-argumenter her, så du får vurdere selv.

Vi er i alle fall veldig fornøyd med den!

Den kostet visst 2.800,- på Elkjøp...

Gjest Tristessa
Skrevet

3 timer??? :o Vår tørketrommel brukte 20 minutter for å tørke mine klær i morges, men den er jo gammel og ikke på markedet lenger den...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Du må ta med en ting til også det er mye tøy som krymper eller som ikke tåler og tørkes i trommelen også, så du blir nok avhengig av tørkestativet alikevel, en del vannavstøtene parkdresser mister vanavstøtende evnen når den trøkes i tørketrommler mens noen andre blir impregnert i tørketrommelen kanskje lurt og velge en av disse.

Hilsen

Skrevet

Hm.. vi har vaskekjeller vi og jeg bruker tørkleskap og tørketrommel mye. Men det er slett ikke alt jeg hiver i tørketrommel - mye krymper og slites fryktelig fort. Så vit hva du kjøper av det du skal bruke trommelen til. Men tørkestativ må man ha i alle fall - ullgensere - tepper - etc - ja, du har det trangt Vinga-min - men du klarer det også du!

Skrevet

Tusen takk for svarene folks :wink:

Tusenfryd- man har da stoler som kan fungere som oppheng til ull og tepper en natt eller to :sjarmor: Tipper det skal gå bra jeg.

Vi har det trangt ja, og verre blir det jo i februar. Men jeg er tilpasningsdyktig- den forrige leiligheten vi bodde i var på 36 kvm :o

Så det går oppover, sakte men sikkert.

Har funnet ut at kondenstrommel er det vi bør satse på; nå må vi finne en til grei pris. Takk for linken til El-kjøp Silvia :D

Skrevet

Kjære Vinga!

Jeg vil anbefale dere å bruke litt mer enn 2-3000 på en trommel. Jobbet faktisk med dette i flere år, og vet av erfaring at barnefamilier ikke sparer penger på å kjøpe billige vaskemaskiner og tørketromler. De billige tåler mindre, er mindre effektive og bruker mer strøm for å si det enkelt. Prøv å la din bedre halvdel spise grøt i en måneds tid slik at dere kan spandere et par tusenlapper ekstra :blunke: (Du må jo ha variert og næringsrik kost siden du er gravid).

Ellers har jeg bodd trangt de siste 14 årene (Vi er nå oppe i 44 kvm. og det er hittil det største - dog uten barn), så 48 kvm. burde holde fint lenge ennå!

Lykke til!

Klem fra Leo

Skrevet

Jammen... Da må vi vente til våren/sommeren, for vi har ikke råd til mer nå. Og da er liksom vitsen borte :ler: For da kan jeg henge ut tøyet igjen.

Det skal ikke være lett :wink:

Skrevet

Må si meg enig med Leo, jeg kjøpte en billig kondens tørketrommel for noen år siden... For det første så var min erfaring at den tørket ikke så bra som en vanlig (som blåser luft ut gjennom ventilen). For det andre så måtte jeg tømme en beholder som kondensvannet samlet seg i...glemte jeg det , så stoppet maskinen etter en stund. + det var et extra filter som måtte sjekkes av og til... Til sist det viktigste (for de fleste småbarnsfamilier) PRIS! Du kan nesten kjøpe to vanlige for den summen du bruker på en kondenstrommel... Men husk! Du får hva du betaler for :)

Skrevet

Noe som er viktig når man bruker tørketrommel er at vaskemaskinen har god sentrifuge. Vi har en skikkelig dårlig vaskemaskin, og da vi fikk tørketrommel brukte vi laaaang tid på å tørke klærne, og dermed gikk det veldig masse strøm.

Etter en stund fikk vi tak i en ekstern sentrifuge, som faktisk klarte å presse ut en liter (!) vann av en håndklevask som allerede var sentrifugert i vaskemaskinen. Dermed ble tørketrommel-tiden redusert med 60-70%, og dermed ble det ikke lenger så dyrt/miljøuvennlig å bruke tørketrommel.

Skrevet

Jeg TROR vaskemaskinen vår har 1400 omdreininger; mener det sto det på den. Skal sjekke.

Tøyet er iallefall langt fra dryppvått når jeg tar det ut! :)

Jeg kan også kjøre separat sentrifugering på den.

Sånn sett så trenger vi ikke en super-trommel...

Gjest Anonymous
Skrevet
Jammen... Da må vi vente til våren/sommeren, for vi har ikke råd til mer nå. Og da er liksom vitsen borte  :ler: For da kan jeg henge ut tøyet igjen.  

Det skal ikke være lett  :wink:

Et lite tips er å handel på "Her & Nå" kjøpekort, da her du rentefri i 4 eller 5 første måneder, og når dere får råd kan dere betale ut maskinen.

Vet at mange er negative til slike kjøpekort, men det kan være lurt, hvis en ikke har råd nå, men kan betale senere.

http://www.zigomc.no/Finansiering_her_&_naa.htm

KLEM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...