Gå til innhold

kanskje endometriose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en liten prat så mener fastlegen min at jeg har endometriose. Ikke noen undersøkelse, jeg skal få satt inn en spiral, men er det alt? Slutte å blø til jeg når overgangsalderen og så håpe diagnosen er rett? 

Jeg lurer jo også på om det ikke burde være en undersøkelse her. Eller er jeg en litt vanskelig pasient om jeg ber om en gynekolog time? Jeg har det så vondt at jeg brekker meg. Hva om det ikke er endometriose? 

Anonymkode: 072da...e92

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er endometriose er eneste mulighet å sjekke det ved å ta vevsprøve. Da må de operere, en gynekolog kan ikke se det på en undersøkelse. Om du ønsker utredning kan du be om å bli henvist til Ullevål eller Tønsberg, de kan mest om endometriose. 

Anonymkode: b65b4...d28

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om det er endometriose er eneste mulighet å sjekke det ved å ta vevsprøve. Da må de operere, en gynekolog kan ikke se det på en undersøkelse. Om du ønsker utredning kan du be om å bli henvist til Ullevål eller Tønsberg, de kan mest om endometriose. 

Tenkte mer på å sjekke sånn at andre ting kan utelukkes. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tenkte mer på å sjekke sånn at andre ting kan utelukkes. 

TS

Det kan du selvsagt be om, men eneste mulighet til å avkrefte endometriose er å åpne deg opp og se om du har det. 

Skrevet

Synes at det er rart at legen ikke har henvist deg til gynekolog allerede..

Ja, det er det bare å gjøre!

Anonymkode: e980d...fce

Skrevet

Be om henvisning til gynekolog.

Ser de ingenting der kan du trygt begynne på spiral, det er ikke slik at en lapraskopi gir langvarig/permanent resultat.

Om du har barneønske er det viktig å ikke rote for mye der av hensyn til risikoen for skader/at man får fjernet endel egg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...