AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Barnet vårt blir straks 4 mnd. All familie bor på andre kanten av landet, noe som innebærer at vi bor oppå hverandre når vi først møtes. Vi har allerede rukket å møte svigers 4 ganger etter barnet ble født, og man skulle jo tro at de hadde rukket å få bli kjent. Vi har alltid tenkt at vi skal legge tilrette og gjøre det vi kan for at barnet skal få god tilknytning til besteforeldre- selv om de bor langt unna. Problemet er at svigermor ikke tar til seg veiledning, og nå begynner jeg faktisk bli frustrert. Hver gang svigermor skal gjøre noe med barnet, så begynner det å gråte. Det slår aldri feil, uansett. Selv mannen reagerer på det. Vi har prøvd å si at barnet f. Eks. Ikke liker å bli holdt på det viset, at hun må opp å gå, kanskje legge det på gulvet og leke der (barnet elsker å leke i babygym). Men hun bryr seg ikke, sier barnet "ikke vil", også fortsetter hun holde på samme måte som barnet hater (innover, uten å få se noe som helst- slik man gjør med nyfødte). Det ender oftere og oftere med at jeg fysisk må gå å hente baby fordi det blir ramaskrik. Jeg har prøvd å spørre om hun synes det er kjedelig eller ikke ønsker holde barnet, men det har hun kjempelyst til! Det er også mange andre små situasjoner hvor både jeg og mannen prøver veilede- for å hjelpe henne- men hun tar det ikke til seg. Det ender alltid opp med mye skriking innen få minutter, og vi må ta baby fra henne (hun leverer ALDRI frivillig fra seg baby uansett hvor mye det gråter). Jeg begynner å bli ganske oppgitt. Jeg blir utrolig trist på svigermors vegne, for hun er utrolig snill og god. Jeg vet hun bare vil alt godt. Men samtidig kjenner jeg nesten også på følelsen at jeg må "forsvare" barnet mitt, og det fører til at de får mindre tid sammen. Skal sies at hun hører ikke på mannen heller (egen sønn), og han snakker tidvis ekstremt tydelig og nesten litt kjeftete til henne. Noen som har noen gode tips og råd? Synes det er en ukul situasjon, og jeg kjenner på mye dårlig samvittighet hver gang vi møtes nå.. Anonymkode: 6182a...aee 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Kanskke du skal la hun holde det lenger, slik at hun rekker finne de riktige knappene? Hun har jo tross alt lengst erfaring med barn, så hun trenger vel ikke så mye veiledning fra noen med veldig kort erfaring? Mye er jo bare vaner fra deres side. Anonymkode: 4c041...462 12 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 En baby på 4 mnd som hater ditt og elsker datt.. spesielt. Anonymkode: 792a7...053 7 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kanskke du skal la hun holde det lenger, slik at hun rekker finne de riktige knappene? Hun har jo tross alt lengst erfaring med barn, så hun trenger vel ikke så mye veiledning fra noen med veldig kort erfaring? Mye er jo bare vaner fra deres side. Anonymkode: 4c041...462 Vi har prøvd, jeg har til og med tatt meg en dusj eller gått i annet rom for å gi henne plass og rom. Men synes virkelig ikke det er verdt å la ungen gråte 10 minutter og se på at tårene triller, bare for at svigermor skal få prøve seg. Eller tenker jeg helt feil her? Anonymkode: 6182a...aee 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): En baby på 4 mnd som hater ditt og elsker datt.. spesielt. Anonymkode: 792a7...053 Var kanskje litt hardt å skrive at baby elsker og hater... Men hvordan ellers beskrive når baby tydelig viser sterk misnøye med å bi holdt fast innover med hodet klemt inn mot brystet (gråting med tårer og "kjemper" for å få hodet utover eller se) ? Evt se hvor mye baby smiler, pludrer og tydelig koser seg med å ligge på gulvet med lekene? Dette gjelder selvfølgelig mot oss også, vi kan heller ikke gjøre disse tingene. Anonymkode: 6182a...aee 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 Her har jeg alltid satt barnet først, jeg sier ifra at nå skal barnet ligge i fred på gulvet å leke f eks, nå har barnet behov for å trekke seg litt unna i babygym, eller om hun begynner å gråte og svigermor / svigerfar forverrer situasjonen så tar jeg bare å henter henne. Lager ikke så stor greie ut av det, men tenker at du kan prøve å tilrettelegge for at svigermor og barn skal få bedre kjemi? Hva med å spørre «vil du lese en bok for barnet»? Eller om barnet har begynt med fast føde kan du spørre svigermor om hun vil mate barnet med f.eks grøt? Det er sånne ting vi har gjort med oldeforeldre som føler seg litt utrygge i å holde barnet på fanget når det er urolig.. Anonymkode: c8c25...024
Brimi Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En baby på 4 mnd som hater ditt og elsker datt.. spesielt. Anonymkode: 792a7...053 Hvorfor er det så spesielt? Er vel helt normalt at mennesker har preferanser på hva de liker eller ei?😅 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskke du skal la hun holde det lenger, slik at hun rekker finne de riktige knappene? Hun har jo tross alt lengst erfaring med barn, så hun trenger vel ikke så mye veiledning fra noen med veldig kort erfaring? Mye er jo bare vaner fra deres side. Anonymkode: 4c041...462 Egnethet og holdninger har da mye mer å si enn erfaringer! Min svigermor har to barn og har sagt tydelig ifra at hun derfor vet best. Hun kunne ikke vært mer på bærtur, for hun er av typen som tror alle barn fungerer helt likt og mener at det bare er sunt og gråte "litt". Hun hadde sovebabyer, så når vi fikk det den rake motsetningen til det, så var det fordi jeg ikke hadde gode rutiner, i følge henne. Det var selvfølgelig også mitt ansvar alene, siden jeg var i permisjon. Hver gang babyen gråt hysterisk hos henne, så sa hun at vi måtte ta opp med helsestasjonen at det var noe galt med babyen, for det var ikke normalt oppførsel. Og da mente hun at det enten var noe mentalt galt med barnet (typ ADHD eller autisme) eller noe galt med mine omsorgsevner, for hun syns kolikk og refluks bare var noe nymotens tull. Anonymkode: c5969...1ae 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 Høres ut som min svigermor. Og min egen bestemor i grunn. Ingen skal fortelle dem hvordan man tar vare på barn! Svigermor nekter fullstendig å høre på, og har gjort det fra dag én. Men nå er ungene så store at de sier fra klart og tydelig selv. Ingen av dem har noe særlig forhold til henne, for alt skal skje på hennes premisser. Og når hun ikke får viljen sin, da furter hun. Og kjefter. Bare for at man sa at ungen er ikke så glad i å gjøre aktivitet X, prøv Y heller. Men nei, bestemor skulle gjøre X, for det elsket alle barn 🙄 Vær på barnas side TS, ikke la henne styre på. Anonymkode: 9cedd...e05 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En baby på 4 mnd som hater ditt og elsker datt.. spesielt. Anonymkode: 792a7...053 hæ? Det normale er at små barn har sterke preferanser. Du er spesiell lol Anonymkode: 7bca0...2a2 3
Anonymbruker*** Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 Det var litt slik med min niese og far de første måndene. Han er av litt annet kaliber skal sies, og forsøkte å høre på rådene. Men vugget ikke nok, og baby gråt hardere og hardere til noen ble lei og tok over. Gikk seg til av seg selv etterhvert som hun ble eldre. Du kan jo håpe det bedrer ettersom baby blir eldre og kanskje litt lettere for svigermor å håndtere.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 Dette høres akkurat ut som min svigermor var mot babyene mine. Endte med at barna ble ukonfortabel med henne og de har et anstrengt forhold nå når barna er i skolealder. Har ingen råd, desverre, da hun ikke hørte etter på noe som ble sakt ift barn og deres preferanser eller rutiner. Kunne aldri sende barna dit på overnatting el. pga dette. Anonymkode: 2a2bf...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 Hva med å la mannen føre hendene hennes i «rett» grep og så legge baby i dem? Justerer ikke svigermor seg så får mannen snakke mer til henne og forklare at hun får enten justere seg eller så må dere komme mye sjeldnere. Jeg ser heller ikke helt behovet for å treffe henne så ofte - et par ganger i året er mer normalt. Dine foreldre i påsken, hans til jul. Begge i sommerferien. Roter årlig. Mye mindre frustrasjon. Anonymkode: 2cb12...ed6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå