AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Istedenfor å kjenne den psykiske følelsen, de vonde følelsene, så reagerer heller kroppen min fysisk. Jeg blir nummen fra hoften og helt ned til tærne også prikker det. Kan prikke i armer også og stikk i brystet, men ikke noe psykisk. Dette skjer istedenfor at jeg kjenner på en vond følelse. Jeg kjenner kun det fysiske da. Så forsvinner det etterhvert som jeg blir trygg igjen. Hvorfor? Anonymkode: cf6b2...a23 1
apeklatt Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Det er nervesystemet som gjør klar for fight/flight. Når kroppen gjøres igang for kamp så strømmer blodet til de store muskelgruppene, slik at du kan yte maks i situasjonen. Når blodet så strømmer tilbake blir man nummen og "mister følelsen". Blir litt som når man dovner bort i en fot, blodet har oppholdt seg lenge på en plass før det føres tilbake til resten av kretsløpet. Det handler nok også om at du blir veldig anspent, spesielt i brystet. Der har du mange små muskler som spenner seg, og da blir stikking fra brystet et symptom. Sannsynligvis har du en vond følelse som blir overskygget av det fysiske. Sånn har jeg det også. Kroppen er finurlig sånn, klarer bare å fokusere på en ting av gangen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Skrevet 24. august 2022 apeklatt skrev (7 timer siden): Det er nervesystemet som gjør klar for fight/flight. Når kroppen gjøres igang for kamp så strømmer blodet til de store muskelgruppene, slik at du kan yte maks i situasjonen. Når blodet så strømmer tilbake blir man nummen og "mister følelsen". Blir litt som når man dovner bort i en fot, blodet har oppholdt seg lenge på en plass før det føres tilbake til resten av kretsløpet. Det handler nok også om at du blir veldig anspent, spesielt i brystet. Der har du mange små muskler som spenner seg, og da blir stikking fra brystet et symptom. Sannsynligvis har du en vond følelse som blir overskygget av det fysiske. Sånn har jeg det også. Kroppen er finurlig sånn, klarer bare å fokusere på en ting av gangen. Veldig logisk, tusen takk for svar. Er det positivt at den vonde følelsen blir skygget? Jeg syns det er bedre å kjenne det fysiske enn en vond følelse, men er det bra? Jeg kan ikke velge å føle den uansett, kroppen tar kontrollen selv og gir de fysiske symptomene, jeg velger det ikke. er det greit at det er sånn som det er? Kanskje det er en superkraft/styrke ? jeg har vært i dysfunksjonelle relasjoner og opplevd mye vondt tidligere, men føler ikke det vonde no mer. Kun det fysiske, og det forsvinner når jeg er trygg igjen. Anonymkode: cf6b2...a23
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Er vanlig med fysiske symptomer når en sliter psykisk. Har selv hatt det i mange år. det fysiske og psykiske henger sammen og blir påvirket. Anonymkode: 185ad...f21 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Veldig logisk, tusen takk for svar. Er det positivt at den vonde følelsen blir skygget? Jeg syns det er bedre å kjenne det fysiske enn en vond følelse, men er det bra? Jeg kan ikke velge å føle den uansett, kroppen tar kontrollen selv og gir de fysiske symptomene, jeg velger det ikke. er det greit at det er sånn som det er? Kanskje det er en superkraft/styrke ? jeg har vært i dysfunksjonelle relasjoner og opplevd mye vondt tidligere, men føler ikke det vonde no mer. Kun det fysiske, og det forsvinner når jeg er trygg igjen. Anonymkode: cf6b2...a23 Du bør prøve å tenke igjennom hvilke tanker som gir deg følelsene og sette ord på dem. Når du setter lokk på følelsene kan du oppleve at du får fysiske symptomer som angst. Anonymkode: 6bad6...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Istedenfor å kjenne den psykiske følelsen, de vonde følelsene, så reagerer heller kroppen min fysisk. Jeg blir nummen fra hoften og helt ned til tærne også prikker det. Kan prikke i armer også og stikk i brystet, men ikke noe psykisk. Dette skjer istedenfor at jeg kjenner på en vond følelse. Jeg kjenner kun det fysiske da. Så forsvinner det etterhvert som jeg blir trygg igjen. Hvorfor? Anonymkode: cf6b2...a23 Hvorfor er kroppen som sier fra at noe i livet ditt forårsaker et emosjonelt stress så stort at psyken din ikke vet hvordan håndtere det. Kom deg vekk fra den situasjonen før det får galt. Anonymkode: ae7eb...53d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor er kroppen som sier fra at noe i livet ditt forårsaker et emosjonelt stress så stort at psyken din ikke vet hvordan håndtere det. Kom deg vekk fra den situasjonen før det får galt. Anonymkode: ae7eb...53d TS her. Høres logisk ut. Jeg har for noen måneder siden avsluttet ett dysfunskonellt forhold som varte i 10 år. Han holdt på å knekke meg psykisk, det var på kanten. Men jeg klarte å forlate han og den farlige situasjonen. Men jeg får sånne fysiske reaksjoner når jeg snakker om det jeg opplevde eller er ilag med andre dysfunsjonelle mennesker. Hva er det beste å gjøre for meg nå? Vil jeg alltid bli nummen og sånn? Anonymkode: cf6b2...a23
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 Tror det heter somatisering. Jeg var mye plaget med det før grunnet barndomstraumer. Med god behandling er jeg nesten frisk. Anonymkode: e4e9e...5d5 3
Crazydoglady Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS her. Høres logisk ut. Jeg har for noen måneder siden avsluttet ett dysfunskonellt forhold som varte i 10 år. Han holdt på å knekke meg psykisk, det var på kanten. Men jeg klarte å forlate han og den farlige situasjonen. Men jeg får sånne fysiske reaksjoner når jeg snakker om det jeg opplevde eller er ilag med andre dysfunsjonelle mennesker. Hva er det beste å gjøre for meg nå? Vil jeg alltid bli nummen og sånn? Anonymkode: cf6b2...a23 Du må søke hjelp å bearbeide det du sliter med mentalt for å få de fysiske symptomene under kontroll. Og det bør du jo vurdere å gjøre uansett tenker jeg for de fysiske symptomene er jo bare et tegn på at noe er galt og det er jo ikke bra å gå rundt å bære på det uten å gjøre noe med det 😊❤ og sånne fysiske symptomer kan bli ganske drøye. Vet av en som satt flere år i rullestol, helt lammet fra hoftene og ned til tærne uten at det egentlig var noe fysisk galt. Altså, ingenting fysisk som tilsa at han ikke skulle ha funksjon i bena, men likevel var de helt ute av spill. Og flere år uten å kunne bruke bena setter spor. Mister jo alt av muskelmasse osv. Heldigvis på bena igjen nå, selv om det er ett stykke før han er "som før" 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå