Gå til innhold

Om 50-60 år, hvor vil JK Rowling stå i litteraturhistorien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil hun bli sin generasjons JRR Tolkien eller CS Lewis? Eller forsvinne og bli glemt, når Harry Potter hypen er over?

Hva tenker du?

Anonymkode: 3a656...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil hun bli sin generasjons JRR Tolkien eller CS Lewis? Eller forsvinne og bli glemt, når Harry Potter hypen er over?

Hva tenker du?

Anonymkode: 3a656...548

Sin generasjons C. S. Lewis, ganske sikkert, tror jeg. Hun har betydd utrolig mye for veldig mange. Og kommer fint ut av å sammenlignes med Lewis.

(Veldig få som kan kalles sin generasjons Tolkien. R. E. Howard, såklart, men han var vel sånn omtrent samme generasjon som Tolkien 😅 hans historier kom ut ca 30 år før Ringenes Herre da så sånn sett passer det likevel)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 time siden):

Sin generasjons C. S. Lewis, ganske sikkert, tror jeg. Hun har betydd utrolig mye for veldig mange. Og kommer fint ut av å sammenlignes med Lewis.

(Veldig få som kan kalles sin generasjons Tolkien. R. E. Howard, såklart, men han var vel sånn omtrent samme generasjon som Tolkien 😅 hans historier kom ut ca 30 år før Ringenes Herre da så sånn sett passer det likevel)

Enig med deg. Tolkien blir vanskelig å konkurrere mot siden han regnes som en av grunnleggerne av fantasy-sjangeren. Er man først eller først til å popularisere noe så står man i en særstilling i historien.  Men sikker på at Harry Potter vil bli husket i lang tid og siden historiene foregår i en fantasiverden så er det jo også noe tidløst over dem.

Anonymkode: 0d6f9...782

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket som en kreativ forfatter. Tolkien støttet Franco i den Spanske borgerkrigen, og han er enda veldig husket som en talentfull forfatter. Personlige uenigheter på et stort men argumentabelt problem stilling er ikke nok til å viske ut hva gode de har gjort.

Hvis JK Rowling hadde gjort noe verre som å støtte Nazistene eller noe lignendes, som Knut Hamsun gjorde under andreverdenskrig, da tror jeg det har vært litt verre. Selv om hvor popular Hamsun var er også argumentabelt. Jeg bare vet om det i historiebøker bare.

Endret av Woah0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Harry Potter er en hype. Det er rett og slett utrolig gode ungdomsbøker. Hun vil bli husket. 

Anonymkode: c5221...e03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hun vil bli stående som sin tids viktigste forfatter av eventyrlitteratur (fantasy) for barn. Personlig synes jeg at hun mangler originaliteten og noen av de litterære kvalitetene til tidligere generasjoners fantasy-forfattere som Tolkien, Lewis, Carroll og Barrie, men Harry Potter-universet har vært til stor og varig glede for millioner av barn verden over.

Anonymkode: ca9d0...ee7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...