AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Hvordan fordeler man verdier i hus og hjem? En part med tilgang kan jo bare hente ut, eller påstå at det er gitt bort før dødsfallet. Anonymkode: 0d91a...f2e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Redd jeg blir snytt, men vil ikke lage dårlig stemning. Tenk om jeg tar feil. Hva gjør man? ts Anonymkode: 0d91a...f2e
Akay Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Jeg har vært gjennom dette noen ganger. Somregel møtes arvingene å sier hva man ønsker å ha. Var det mange om beinet så ble det loddtrekning. Fikk en av oss en ting som alle ville ha så fikk en av di andre neste ting alle ville ha osv. det ingen ville ha ble solgt, kastet eller gitt bort. Vi regna ikke noen gang på verdien av inventar heller så noen fikk nok mer enn andre men alle fikk noe de hadde lyst på.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Skrevet 24. august 2022 Hva når arvinger påstår at avdøde har lovet bort ditt og datt uten at dette står i testamentet? ts Anonymkode: 0d91a...f2e
Gjest ti10 Skrevet 24. august 2022 #5 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva når arvinger påstår at avdøde har lovet bort ditt og datt uten at dette står i testamentet? ts Anonymkode: 0d91a...f2e Det der er et sånt typisk konfliktområde. At ikke folk kan lære seg å gi bort ting før de går bort, det blir bare krangling og uenighet av sånt. Det hadde jo vært greit hvis alle hadde blitt lovet noe av tilsvarende verdi, og alle faktisk er oppegående, ærlige mennesker, men sånn er det jo sjelden. Egentlig burde vel sånt telles som en del av arven, altså være en del av personens part av arven, men det er jo ikke lett hvis det dreier seg om affeksjonsverdi. Beklager, har ikke noe godt svar til deg, bortsett fra å diskutere det med de andre arvingene.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 Vi lot alt ligge til vi hadde landet litt emosjonelt. Så tok vi kategori for kategori. Det var tydelig at affeksjon var det viktigste for alle, og vi valgte på tur, men snakket godt om vi hadde like ønsker. Mye med høy verdi ble liggende igjen til slutt, da det ikke var disse gjenstandene vi nødvendigvis forbandt med personen. Det er litt temperament i familien. Men å stå å krangle over foreldres eiendeler, det nivået var det helt utenkelig å falle til. Og det føltes også helt uvirkelig i det hele. Husker alt jeg ønsket var å kunne ha noe jeg kunne bruke videre. Og det som ble fordelt av verdier ligger godt lagret, da det ikke kunne falt meg inn å selge. Så er tanken at mulig mitt søsken ønsker det om noen år, mulig barnebarn ser verdi i det. Men fremmede skal ikke ha det. Enda i alle fall. Anonymkode: 80795...621
CAPS LOCK Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva når arvinger påstår at avdøde har lovet bort ditt og datt uten at dette står i testamentet? Anonymkode: 0d91a...f2e For at et løfte om en gave etter at giveren er død skal være gyldig, må det være formalisert i et testament. Dette står i arvelova § 40: "En arvelater kan innenfor lovens rammer bestemme i testament hvem som skal arve ham eller henne. En dødsdisposisjon må fremgå av et testament for å være gyldig. Som dødsdisposisjon regnes avtale og gave som verken hadde eller var ment å ha realitet for arvelateren i hans eller hennes levetid. Dette gjelder blant annet gave fra en giver som snart skal dø, og som vet det. Unntak fra annet ledd kan følge av særskilt lovbestemmelse." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 On 8/23/2022 at 10:51 PM, AnonymBruker said: Hvordan fordeler man verdier i hus og hjem? En part med tilgang kan jo bare hente ut, eller påstå at det er gitt bort før dødsfallet. Anonymkode: 0d91a...f2e Nei det kan man ikke, det må kunne dokumenteres Anonymkode: 89106...115
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 On 8/24/2022 at 11:00 AM, AnonymBruker said: Hva når arvinger påstår at avdøde har lovet bort ditt og datt uten at dette står i testamentet? ts Anonymkode: 0d91a...f2e Det kan ikke bevises uten dokumentasjon, så de har ikke noe mer krav på de tingene enn andre arvinger Anonymkode: 89106...115
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå