AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Hvordan ble du møtt av lege, jordmødre osv? Er de veldig dømmende med engang og ser kun vekten din? Veier dessverre altfor mye og har blitt gravid. bmi på 40. Kjenner jeg gruer med til å eventuelt få stygge kommentarer. At de ikke vil vise glede for meg og lille i magen. Håper heller å kan få hjelp, støtte og motivasjon. Anonymkode: 7e73e...55e 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Jeg er i starten av tredje trimester og hadde 32 i BMI ved starten av svangerskapet. Det er jo mindre enn deg men fortsatt fedme. Det har foreløpig ikke blitt problematisert i det hele tatt. Jeg er veldig vár og sår på vekt, så jeg grua meg for at der skulle bli en problemstilling. Men ingen har sagt noe, graviditeten har gått helt på skinner uten noen komplikasjoner og alt er foreløpig helt fint. Så jeg ville ikke bekymra meg så mye om jeg var deg. Anonymkode: 1d925...d36 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Ingen har sagt noe til meg. Kun spurt om kosthold og rådet meg til å holde meg aktiv. Men det er sånt som de sier til alle. Anonymkode: 510cc...516 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Gratulerer med graviditeten! Bmi 35. Ingen spørsmål, ingen fordømming. Ble møtt på en veldig god måte. Du får ekstra oppfølging på sykehus (ultralyd,, vektkontroll) fordi bmi er høy. Det går nok bra. Anonymkode: 6dcf7...023 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 Jeg hadde bmi på 37 sist svangerskap. Ble aldri påpekt eller "kjeftet" på. Jeg var mer opptatt av det selv men fikk streng beskjed (av flere) å ikke slanke meg. Derimot skulle jeg selvfølgelig prøve å spise sunt, være aktiv osv. Fikk anbefaling om å gå opp bare maks 10kg om mulig. Klarte det akkurat. Gikk veldig fint, lite plager i svangerskapet, lavt blodtrykk og alt i orden ellers også. Er gravid igjen nå, veier litt mer enn sist men tror nok det skal gå bra denne gangen også Anonymkode: 99081...52a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gratulerer med graviditeten! Bmi 35. Ingen spørsmål, ingen fordømming. Ble møtt på en veldig god måte. Du får ekstra oppfølging på sykehus (ultralyd,, vektkontroll) fordi bmi er høy. Det går nok bra. Anonymkode: 6dcf7...023 Dette er tydeligvis ikke standard, for jeg fikk ikke noe ekstra oppfølging pga. BMI. Anonymkode: c581b...fbf
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er tydeligvis ikke standard, for jeg fikk ikke noe ekstra oppfølging pga. BMI. Anonymkode: c581b...fbf Du har krav på det hvis den er på 35 eller over. Ekstra ultralyd (vekstkontroll) i uke 28, 32 og 36. Jeg har heller ikke blitt møtt med noe negativt, TS (har bmi på 36). Har gått opp lite i graviditeten, så jordmor var heller opptatt av om jeg spiser nok (har bare hatt veldig lav apetitt), og ellers at kosthold er normalt sunt. Anonymkode: a9441...845
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Skrevet 24. august 2022 Jeg husker ikke akkurat hvilken BMI jeg hadde, men den var litt under den hvor man får ekstra oppfølging. Ble ikke møtt med noen fordommer eller noe. Endret kostholdet til å spise sunnere og mer næringsrik mat og droppet alt det unødvendige jeg ellers pleide å spise. Gikk ikke opp et eneste gram under graviditeten uten at det var intensjonen og absolutt ikke slanking, men det var et resultat av at jeg spiste slikt som babyen og kroppen min trengte og ikke masse søppel. Anonymkode: e8856...cfe
Gjest Hottentått Skrevet 24. august 2022 #9 Skrevet 24. august 2022 Fedme i begge mine svangerskap selvom det var mindre enn deg. 35 tror jeg jeg hadde. Fikk ingen negative kommentarer i det hele tatt heldigvis, hverken på helsestasjon eller sykehus❤️
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan ble du møtt av lege, jordmødre osv? Er de veldig dømmende med engang og ser kun vekten din? Veier dessverre altfor mye og har blitt gravid. bmi på 40. Kjenner jeg gruer med til å eventuelt få stygge kommentarer. At de ikke vil vise glede for meg og lille i magen. Håper heller å kan få hjelp, støtte og motivasjon. Anonymkode: 7e73e...55e Jeg hadde samme bekymring og søkte samme svar som deg, så her er det jeg skulle ønske jeg leste da: Det gikk fantastisk! Jeg fikk ekstra oppfølging på ahus med ultralyder regelmessig for å følge med på barnets vekst. Dette er bare fordi det statistisk sett blir ganske store barn, og fordi de da vil være på den sikre siden for din og barnets del. Jeg følte meg ganske teit, men absolutt alle jeg møtte behandlet meg akkurat som alle andre gravide. Ingen snakket om vekten min, kostholdet mitt eller noe annet negativt. Jeg ble tatt veldig godt vare på gjennom svangerskap og fødsel, og følte meg så ekstremt trygg fordi jeg fikk all denne ekstra oppfølgingen. Ikke en eneste gang følte jeg meg «feit». Jeg har aldri følt meg så fin som da jeg var gravid. Selv om jeg måtte bruke litt mer tid på å finne klær 😅 Kos deg❤️ Anonymkode: be924...f9d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #11 Skrevet 24. august 2022 Bmi på 37 da jeg gikk gravid sist. Ble møtt på akkurat samme måte som da jeg gikk gravid første gangen (med bmi på 30), bare profesjonelt, blide og vennlige. Merket ingen forskjell i behandlingen jeg fikk. Fikk jo ekstra oppfølgning med ultralyd, men bortsett fra det var svangerskapene mine like. Gikk strålende; ikke høyt blodtrykk, ikke svangerskapsdiabetes, født til termin. Anonymkode: 76485...82a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #12 Skrevet 24. august 2022 Bmi på 40 her, er 25 uker. aldri møtt et vondt ord eller blikk. Jeg får ekstra oppfølging, men foreløpig finnes det ikke en eneste ting som ikke er nøyaktig som det skal være. Anonymkode: b93b1...e82 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #13 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan ble du møtt av lege, jordmødre osv? Er de veldig dømmende med engang og ser kun vekten din? Veier dessverre altfor mye og har blitt gravid. bmi på 40. Kjenner jeg gruer med til å eventuelt få stygge kommentarer. At de ikke vil vise glede for meg og lille i magen. Håper heller å kan få hjelp, støtte og motivasjon. Anonymkode: 7e73e...55e Hadde bmi på 35. Det var aldri et tema hos noen ❤️ Men jeg var tydelig på at jeg hadde en aktiv livsstil (trente og hadde en fysisk tung jobb, 100 %), og holdt på med en livsstilsendring. Anonymkode: 7ffec...bb1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gratulerer med graviditeten! Bmi 35. Ingen spørsmål, ingen fordømming. Ble møtt på en veldig god måte. Du får ekstra oppfølging på sykehus (ultralyd,, vektkontroll) fordi bmi er høy. Det går nok bra. Anonymkode: 6dcf7...023 Det gjorde ikke jeg. Bergen Anonymkode: 7ffec...bb1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #15 Skrevet 24. august 2022 Kan legge til at det var et vondt tema for meg. Bad om å få veie meg hjemme og skrive ned vekten på skjema selv. Eller si tallet og jordmor skrive. Var helt ok, og var aldri et tema:) Anonymkode: 7ffec...bb1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #16 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan legge til at det var et vondt tema for meg. Bad om å få veie meg hjemme og skrive ned vekten på skjema selv. Eller si tallet og jordmor skrive. Var helt ok, og var aldri et tema:) Anonymkode: 7ffec...bb1 Her spurte jm om jeg hadde lyst til å registrere min egen vekt (ikke nødvendig for min del) så det virker som at de er opptatte av at vi ikke skal føle oss dårlig. Det hjelper jo ingen. Å når svangerskapet er en realitet så gjør de det beste ut av det 😛 Anonymkode: b93b1...e82
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #17 Skrevet 24. august 2022 Jeg hadde 2 ekstra ultralyder pga bmi (over 40 i BMI) + samtale om at jeg kunne komme til å bli flyttet til et større sykehus med tanke på smertestillende. Har hatt raske fine fødsler uten smertestillende så det har ikke vært noen fare. Det ble tatt diabetestest, men har heller ikke hatt det. Jeg kunne gitt beskjed til jordmor eller lege om at jeg ikke ønsket å veie meg. Greit for deg å holde litt oversikten selv hvis du får en veldig stor vektøkning på kort til med mye vann i kroppen. Det kan være tegn på svangerskapsforgiftning så det er derfor de holder litt ekstra styr på det med vekten. Dette kommer til å gå helt fint HI! Kos deg i graviditeten du Anonymkode: c7c1b...647
MapleSirup Skrevet 24. august 2022 #18 Skrevet 24. august 2022 Vektkontroll er vanlig for alle gravide. Du vil ikke bli dømt av helsepersonell! Overvekt er veldig vanlig. Ikke skam deg,, men gled deg over babyen som skal vokse inni deg😍 GRATULERER!!!!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #19 Skrevet 24. august 2022 Jeg hadde bmi på 37 da jeg ble gravid, nå på termin er den ca 40. Jeg har ikke fått en eneste negativ kommentar, vekten har heller ikke vært noe tema annet enn at jeg har hatt litt ekstra oppfølging på sykehuset. Anonymkode: 3d42a...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #20 Skrevet 24. august 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Kan legge til at det var et vondt tema for meg. Bad om å få veie meg hjemme og skrive ned vekten på skjema selv. Eller si tallet og jordmor skrive. Var helt ok, og var aldri et tema:) Anonymkode: 7ffec...bb1 Jeg har normal-BMI, og lege og jordmor har bare spurt meg om vektøkning på kontroll, aldri blitt bedt om å veie meg der. Anonymkode: 7fcf8...0cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå