Gå til innhold

Når sluttet barnet ditt med Roblox??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 8 år gammel gutt som har hatt dette spillet  nærmest som et dop siste par årene.

Han kan fint hoppe over alle andre opplevelser, dersom han har tilgang til spillet.

Alle andre aktiviter er kun "ok" for ham. Håper på at han snarlig blir lei dritten. Noen her som vet i hvilken alder dette spillet utgår??

Anonymkode: 758ea...ec2

Skrevet

Tror ikke du at det utgår fordi det er et annet spill som blir mer interessant?

Anonymkode: ca483...3d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tror ikke du at det utgår fordi det er et annet spill som blir mer interessant?

Anonymkode: ca483...3d0

Nå spilte vi selv veldig mye videospill da vi vokste opp, men kan ikke huske at det tok prioritering over en pose lørdags godt, trening eller en sydentur ferie. Spillet Roblox fremstår rett og slett som dop, på ungen. Jeg vil ikke være kjip å forby han det helt, men det virker som spillet nedgrader alle andre opplevelser, som er vel verdt å nyte i barndommen.

Skrevet

8-åringene i huset her spiller det mest når de er sammen (den ene er her på helgesamvær), og da spiller gjerne 12-åringen sammen med dem. Tror ikke eldste spiller alene lengre, hun ser kun på Tiktok ellers. 

Skrevet

13-årig jente her hjemme, som fortsatt spiller det endel dessverre, selv om tiktok/ YouTube opptar stadig mer tid..

Anonymkode: f458f...3f3

Skrevet

Du må jo ta grep og ta rollen som forelder. Han er skjermavhengig.

Du kan ikke sitte og vente på at han selv skal miste interessen. Når han gjør det, begynner han med et nytt spill. For barn som først er disponert for denne type avhengighet, så er det som heroin.

Jeg har en stesønn på snart 10 og han holder på med dette ennå. Han vil stort sett ikke annet enn å spille iPad. Han vil ikke drive med noen fritidsaktiviteter, og selv bursdag med godteri regnes som "fravær av iPad-tid". Han tilhører generasjonen som ble introdusert for iPad som 3-åring, og det har vært slik stort sett siden da. Jeg er redd løpet er kjørt for hans del.

Anonymkode: 7edd5...e9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min gutt på 10 år fikk ikke bruke ipad/spill før han var 7 år, og ikke mobil før 9 år. Han spiller div inne på roblox av og til, men ikke daglig. Han er sportslig og har idrett 4 dager i uken etter eget ønske. Om han skulle ønske å spille mye på mobil/ipad/konsoll så hadde han ikke fått lov uansett mas. Hjernen blir ødelagt av det konstante inntrykket fra spill/tiktok/YouTube. 

Gutten min får forøvrig ikke bruke verken tiktok eller YouTube. Kan nevne han er best i klassen i alle fag utenom norsk, der er han topp 4.

Playstation måtte han kjøpe for egne penger, og den har ikke vært brukt siden juni, tror faktisk den ligger i en sekk etter en tur på hytta før sommeren.

Barns hverdag og utvikling er ene og alene foreldre sitt ansvar. Kom ikke her å klag over barnet sine vaner, for det er du som forelder som har skapt de.

Skru av Internett og tv, og du skal se at både fysisk og psykisk helse bedrer seg i rekordfart.

Anonymkode: ea999...d0b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min gutt på 10 år fikk ikke bruke ipad/spill før han var 7 år, og ikke mobil før 9 år. Han spiller div inne på roblox av og til, men ikke daglig. Han er sportslig og har idrett 4 dager i uken etter eget ønske. Om han skulle ønske å spille mye på mobil/ipad/konsoll så hadde han ikke fått lov uansett mas. Hjernen blir ødelagt av det konstante inntrykket fra spill/tiktok/YouTube. 

Gutten min får forøvrig ikke bruke verken tiktok eller YouTube. Kan nevne han er best i klassen i alle fag utenom norsk, der er han topp 4.

Playstation måtte han kjøpe for egne penger, og den har ikke vært brukt siden juni, tror faktisk den ligger i en sekk etter en tur på hytta før sommeren.

Barns hverdag og utvikling er ene og alene foreldre sitt ansvar. Kom ikke her å klag over barnet sine vaner, for det er du som forelder som har skapt de.

Skru av Internett og tv, og du skal se at både fysisk og psykisk helse bedrer seg i rekordfart.

Det er faktisk slik man noen ganger må gjøre det. Eller som Fredrik Skavlan gjorde med sitt barn; sa at iPad var ødelagt og på reparasjon. Den er aldri kommet tilbake.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette. 9-åringen min har kun en dum-telefon så vi får tak i ham, ellers eier han ikke en eneste skjerm. Vi har tv på loftstua som i hovedsak brukes når familien ser på film sammen. 

Han er et år foran sin aldersgruppe i de fleste fag på skolen, og har fantasi, kreativitet, evne til å leke selv eller LESE BØKER. Alt dette oppnår vi ved å sette grenser så han slipper skjermavhengighet som beskrevet av TS. 

Vi er foreldrene. Vi bestemmer. Hjernen blir ødelagt av den dritt skjermen, og de har ikke godt av det. Så da setter vi grenser til hans beste, på lik linje med begrensing av godteri. 

Folk er jo helt hjelpeløse, det er bare å ta vekk skjermene og stå i abstinensene til ungen roer seg. Klarer man ikke det er man uegnet som forelder. Jeg tror ikke min vet hva roblox er engang. Og ikke klager han heller, vi spiller kort og brettspill istedet. 

Anonymkode: 1b07a...f77

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Veldig fint å se at det faktisk finnes foreldre som har et sunt forhold til dette. Jeg venter en gutt og synes alt dette er vanskelig å navigere. Jeg håper jeg finner foreldre med et likt syn på skjermbruk i barnehage/skole, for vi er faktisk avhengige av å støtte hverandre.

Jeg merker at mange foreldre - inklusive min mann - bruker en slags "tenåringsargumentasjon" når det blir snakk om oppdragelse. "Alle andre gjør det også sånn". "Alle gutta spiller". Men vi kan kjøre forbi en fotballbane en lørdag formiddag, og jeg ser mange gutter som er ute og spiller fotball. De sitter ikke inne på iPad slik sønnen hans gjør. Så jeg er ikke med på at det må være sånn.

Når FHI og andre publiserer studier om at "9 av 10 gutter spiller", så tror jeg de gjør mange foreldre en bjørnetjeneste. For alle de med skjermavhengige barn tenker umiddelbart at dette gjelder alle, at deres barn ikke sliter mer enn resten. Men mengden har jo alt å si, og én time Roblox på søndag er ikke det som velter lasset. 

Min stesønn sliter også på skolen, og har store problemer med konsentrasjonen. Han liker ikke lesing i noen form, og alt som har et snev av pedagogikk er skole og kjedelig. Jeg har foreslått å finne noen gode tegneserier til ham som gjør lesingen lettere, men ifølge far "har det aldri fenget".

Jeg håper jeg finner dere guttemødre som har fokus på dette når tiden kommer. Min barndom var preget av både mye lesing og uteaktiviteter og jeg ønsker det samme for mitt barn.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du må jo ta grep og ta rollen som forelder. Han er skjermavhengig.

Du kan ikke sitte og vente på at han selv skal miste interessen. Når han gjør det, begynner han med et nytt spill. For barn som først er disponert for denne type avhengighet, så er det som heroin.

Jeg har en stesønn på snart 10 og han holder på med dette ennå. Han vil stort sett ikke annet enn å spille iPad. Han vil ikke drive med noen fritidsaktiviteter, og selv bursdag med godteri regnes som "fravær av iPad-tid". Han tilhører generasjonen som ble introdusert for iPad som 3-åring, og det har vært slik stort sett siden da. Jeg er redd løpet er kjørt for hans del.

Han får bare lov til å spille 2-3 timer i helgene.  Jeg "tvinger" han til å delta på svømming og annet idrett i hverdagene. Men det som er bekymrende, er at han tilsynelatende kun responderer på dopamin innskudd fra dette spillet. Alt annet er satt i skyggen. Har han fått lov til å se på tv i hverdagene, så er da fremdeles videoer om Roblox.  Det minner jo litt om tendenser til en rusmisbruker.

Jeg har jo ellers kontroll på hverdagen hans, men synes det er synd at han går glipp av å nyte, det  man egentlig skal nyte på den alderen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han får bare lov til å spille 2-3 timer i helgene.  Jeg "tvinger" han til å delta på svømming og annet idrett i hverdagene. Men det som er bekymrende, er at han tilsynelatende kun responderer på dopamin innskudd fra dette spillet. Alt annet er satt i skyggen. Har han fått lov til å se på tv i hverdagene, så er da fremdeles videoer om Roblox.  Det minner jo litt om tendenser til en rusmisbruker.

Jeg har jo ellers kontroll på hverdagen hans, men synes det er synd at han går glipp av å nyte, det  man egentlig skal nyte på den alderen.

Men da må det bare kuttes helt ut. Hvorfor i alle dager er dette så vanskelig? 100% slutt på skjerm i 4 uker minimum, avrusning. Du er forelder, du har ansvaret. 

Ville du latt han sette "bare en heroinsprøyte i helga"? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når var det han begynte med Roblox? Eller iPad generelt?

Noen er mer disponerte for avhengighet enn andre. Og noen sliter mer med impulsene og må stoppes av foreldre.

Her kan gutten spise godteri til han kaster opp, og han lærer ikke til neste gang. Min niese spiser noen biter og stopper selv fordi hun er "redd for å få vondt i magen". Så barn er skrudd sammen litt ulikt og grensene må jo settes deretter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men da må det bare kuttes helt ut. Hvorfor i alle dager er dette så vanskelig? 100% slutt på skjerm i 4 uker minimum, avrusning. Du er forelder, du har ansvaret. 

Ville du latt han sette "bare en heroinsprøyte i helga"? 

Ja det er jo det da, å finne balansen mellom være streng men ikke alt for steng.. har satt han på "avrusning" hvor han har total forbud (ved dårlig oppførsel/rastløshet på skolen) ved flere anledninger. Opp til et par måneder, men straks perioden er over og han får sin første dose igjen, så er det alt livet handler om igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når var det han begynte med Roblox? Eller iPad generelt?

Noen er mer disponerte for avhengighet enn andre. Og noen sliter mer med impulsene og må stoppes av foreldre.

Her kan gutten spise godteri til han kaster opp, og han lærer ikke til neste gang. Min niese spiser noen biter og stopper selv fordi hun er "redd for å få vondt i magen". Så barn er skrudd sammen litt ulikt og grensene må jo settes deretter.

Begynte vel å spille rundt 6års alderen. Noe han tok med seg fra skolen. Han er 8 nå.

Skrevet

Mine sluttet med Roblox i 11-års-alderen ca. Mye annet som har tatt over, da.

Jeg synes Roblox er helt OK, de finner folk de kjenner og spiller med dem der inne, eller ringer hverandre opp og spiller på en sosial måte. 

Nå for tiden er det Fifa, Sims, Among us og mange andre spill som fenger mer.

Anonymkode: 837e3...83f

Skrevet

Vil tro at Roblox bare blir avløst av at han finner et nytt spill som er mer interessant. Datteren min er 13, og spiller det litt innimellom fremdeles.

Anonymkode: f7e3d...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine sluttet med Roblox i 11-års-alderen ca. Mye annet som har tatt over, da.

Jeg synes Roblox er helt OK, de finner folk de kjenner og spiller med dem der inne, eller ringer hverandre opp og spiller på en sosial måte

Nå for tiden er det Fifa, Sims, Among us og mange andre spill som fenger mer.

Anonymkode: 837e3...83f

Helt enig i dette :)

Anonymkode: f7e3d...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 22.35):

Har en 8 år gammel gutt som har hatt dette spillet  nærmest som et dop siste par årene.

Han kan fint hoppe over alle andre opplevelser, dersom han har tilgang til spillet.

Alle andre aktiviter er kun "ok" for ham. Håper på at han snarlig blir lei dritten. Noen her som vet i hvilken alder dette spillet utgår??

Min er snart 12 og spiller det enda, spilt siden 1 klasse, men det er du som bestemmer hvor mye han skal sitte vettu :) min må gå ut og får skjermtid kun mellom 1930-21 på kvelden, legger seg 22. du må jo gjøre litt forskjellig med din siden han er yngre,men la han spille for eksempel 1 time til 1 og halv time før kveldstell og slik

Anonymkode: fcf36...3df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...