Gå til innhold

Bare jeg som synes Finn er håpløst irriterende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke det finnes noe kjøp/salg plattform på nettet som er mer frustrerende en våres kjære Finn.no 

Hovedproblemet, er man får jo faen ikke kjøpt ting der. Selger som ikke svarer, selger som ikke oppdaterer annonser, selger som ombestemmer seg. Nå har jo "Fiks ferdig" systemet blitt implementert, men skal jeg være ærlig så øker bare frustrasjonen med dette. Nå har jeg så langt, på 1 mnd., sendt 12 forespørsler / betalinger med "Fiks ferdig". Har fått kjøpe 3 av varene. 

Som regel koker det ned til: 

- Noen andre ville kjøpe varen, men sendte melding til selger / valgte ikke benytte fiks ferdig. 

- Selger prioriterer kjøpere av forskjellige grunner. 

Tror mye av problemet med Finn er at de ønsker å være alt, slik at alle dørene står åpen for en selger. Samme gjelder forsåvidt for kjøpere - hvor mange ganger har ikke kjøpere trukket seg i siste sekund? 

Vanligvis bruker jeg Ebay, eller nisjemarked (relatert til hobbyene mine). Her får jeg kjøpe nøyaktig det jeg vil ha. 

Vil jeg kjøpe det nå? Da benytter jeg "buy it now". First come, first serve. Vil jeg by på varen? Da legger jeg inn bud, om det er auksjon. 

Poenget er uansett at det ikke mye rom for tvetydighet på slike plattformer. Det er faktisk helt sykt hvor mye tid og energi jeg føler jeg må bruke på Finn, sammenlignet med f.eks Ebay. 

Anonymkode: ae763...705

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv vært treig med å svare, eller opplevd at noen andre ikke har svart.

Men 99% av gangen har alt gått knirkefritt, så tja, jeg er ganske fornøyd med hvordan det fungerer jeg i alle fall.

Anonymkode: 0e08a...48c

• Liker 12
Skrevet

Jeg har solgt/kjøpt mye på finn det siste halvåret, og det har stort sett gått veldig fint. Men må helt ærlig si at jeg neppe kommer til å bruke "fiks ferdig" igjen hvis jeg kan velge en kjøper som heller henter eller kan få tilsendt uten å gå via finn sin løsning. Ved fiks ferdig tar det en evighet før jeg får pengene, og ikke vet jeg om jeg faktisk får pengene heller, for kjøper kan jo stoppe prosessen underveis, og har jeg hverken penger eller varen som ble solgt. Nå har jeg en relativt dyr sak som ble sendt med fiks ferdig, det har tatt 8 dager å få levert pakken, så skal kjøper få vurdere tingen i noen dager, så overføres pengene men det går ytterligere ett par dager før jeg har de på konto. Bare rot, og alt for treigt. Hadde jeg fikset det selv ville jeg fått pengene først, og kunden hadde hatt pakken 3-4 dager etterpå. 

Anonymkode: 002ef...386

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommer aldri til å bruke fiks ferdig hverken til kjøp eller salg - så mye tillit har jeg rett og slett ikke til fremmede!

Synes ellers det funker greit nok. Frustrerende når folk ikke svarer, svarer en uke senere eller av en eller annen grunn ikke kan møtes for å gjennomføre kjøpet før om 1 mnd. Må prøve å sile litt i prosessen, men har vært borti et par sketchy typer, møter derfor alltid folk på et nøytralt sted ute.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har kjøpt tre ting den uken. Fikk svar veldig kjsppt på alle. Som kjøper liker jeg FiksFerdig, for da slipper jeg å sende så mange meldinger, vente på svar, avtale betaling osv. En melding,  også ferdig, var veldig deilig. Handler mye brukt, men noen ganger blir jeg lei pga alle meldingene som må til. Men jeg ser at det for selger ikke er like praktisk. 

Jg handler heller på Finn er Tide. Der får jeg svar på kanskje 1 av 20 meldinger og plutselig har de ikke varen lenger svare de, men så ligger den ute i lang tid etterpå likevel. Skulle ønske det var et sted å rapportere inn brukere hvor man la ved bevis på manglende svar osv for p få fjernet de useriøse 

Anonymkode: 9ee28...d1c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det jeg synes er mest irriterende på Finn er kategoriene… Samt folk som legger ting i feil kategori. I kategorien «dyr og utstyr» har du en underkategori som heter «forverter, dyrepass, avl og stallplass»..

Leter du etter stallplass til hesten din så skal altså sitte og bla igjennom ørten annonser fra folk som vil parre bikkja si🙄

Kategorien «katt» er delt inn i korthårede, semi-langhårede, persere, orientalere og blandingskatter. Helt tydelig laget av noen med null kunnskap om katter og katteraser.

• Liker 7
Skrevet

Som selger så svarer jeg ikke folk som starter samtalen med å prute. De gidder jeg ikke å bruke tiden min på. 

Anonymkode: f1635...85f

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har brukt finn mye de siste par årene (barneutstyr inn og ut av huset...), og har heldigvis ikke så mange negative erfaringer. 

LIker ikke fiks ferdig, og svært sjelden jeg går med på å selge noe som må sendes (da skal det være en liten ting, som er lett å pakke i en pose bare). 

Men ja, har hatt noen "Kjøpere" som er kjeeeempeinteressert, for så å ikke svare, ikke dukke opp til avtalt tid, osv. 

Anonymkode: d81ec...11f

• Liker 1
Skrevet

Det irriterer meg at folk tar dårlige bilder, eller bevisst skjuler ting på bildene. I går reiste jeg et stykke for å se på noe som selger sa at var helt i orden. Da jeg kom frem var det såklart en diger sprekk i tingen. Den hadde jo selvfølgelig selger aldri sett... 🙄

Jeg liker å kjøpe brukt når jeg kan, men det er altså så mange stuter der ute! 

Anonymkode: 8caa0...b92

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjøper/selger kun lokalt og synes finn.no fungerer helt utmerket.

Anonymkode: 29551...578

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes Finn fungerer helt fint. Får som regel alltid solgt tingen til slutt, men ikke alltid første dagen, avhengig av hva det er som jeg skal selge.

Hadde aldri benyttet meg av Fiks Ferdig, fordi jeg ikke vil ende opp med å måtte vente kanskje to uker på pengene, og så er det ikke sikkert jeg får pengene en gang hvis kjøper leker vrang. Skal jeg selge noe på Finn, ser jeg helst at de hentes her jeg bor. Må jeg sende noe, skal jeg ha betalingen først. Ikke snakk om at jeg sender fra meg en vare før jeg har fått penger på konto! 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har solgt/kjøpt mye på finn det siste halvåret, og det har stort sett gått veldig fint. Men må helt ærlig si at jeg neppe kommer til å bruke "fiks ferdig" igjen hvis jeg kan velge en kjøper som heller henter eller kan få tilsendt uten å gå via finn sin løsning. Ved fiks ferdig tar det en evighet før jeg får pengene, og ikke vet jeg om jeg faktisk får pengene heller, for kjøper kan jo stoppe prosessen underveis, og har jeg hverken penger eller varen som ble solgt. Nå har jeg en relativt dyr sak som ble sendt med fiks ferdig, det har tatt 8 dager å få levert pakken, så skal kjøper få vurdere tingen i noen dager, så overføres pengene men det går ytterligere ett par dager før jeg har de på konto. Bare rot, og alt for treigt. Hadde jeg fikset det selv ville jeg fått pengene først, og kunden hadde hatt pakken 3-4 dager etterpå. 

Anonymkode: 002ef...386

Av samme grunn bruker jeg aldri «fiks ferdig» og svarer heller ikke de som sender meg forespørsel om det.

Anonymkode: 8b197...d00

Skrevet (endret)

Nei du er ikke den eneste! Nå har jeg også måttet bruke pc’n av en eller annen grunn for å kunne kontakte selger. De har tatt vekk «send melding» funksjonen på mobil. Ellers er det noe feil i systemet. Hvorfor har de gjort det? 

Kjøper ikke så ofte der men selger en del og gleder meg til jeg har fått tømt «lageret» mitt så jeg er ferdig med å forholde meg til alle drittfolka.

selv om jeg har satt ned prisen til under halvparten av verdien så fortsetter de å prute. Så har vi de som ghoster deg i det du gir betalingsinfo. Og så har vi noen som som ghoster deg så fort du nevner fraktkostnaden. Og så har jeg drevet noe flytting og ikke tatt med meg absolutt alt hit så klart. Så det ligger igjen flere mil unna, det andre. Men i det jeg har vært der og er tilbake her så er det plutselig 2 personer som vil kjøpe samme varen. Så sier jeg at den må sendes og da skal de ikke ha. Gjerne motsatt når jeg er det andre stedet. Da skal noen ha det jeg har i Oslo. Men så sier jeg at jeg ikke får møtt dem før jeg er tilbake, og da svarer de ikke når jeg er tilbake. Og så er det noen frekke som ikke gidder å komme hit og hente, vil kun møtes i byen. Har vært desperat nok til å kvitte meg med noen ting så jeg har gitt etter for dette et par ganger, men de er jo helt håpløse på å finne frem. Jeg stod på Oslo S og ventet på ei, men hun dukket aldri opp. Nei hun var på Oslo City og så etter meg hun..... hun trodde Oslo S var City selv om det var hun som foreslo møtested. Alltid noe tull når man skal møte de og... irriterende folk. 

Så er det irriterende folk som sender melding for å spørre om jeg har samme tingen i annen farge eller str. Lurer på om de gjør det bare for å irritere? 

Og idioter som ikke gidder å lese. Hadde lagt ut en annonse hvor jeg skrev at jeg var villig til å ta imot ting de ikke skulle ha, slik at jeg kunne prøve å reparere men får heller en haug av meldinger om hvor mye jeg vil gi for det... les annonsen for faen. Har ikke tenkt å betale for ting de bare har tenkt å la ligge og støve bort. Slettet den annonsen såklart.

Endret av Avstand
  • Liker 2
Skrevet

Sånn kjøp og salg mellom private personer på FINN er rene kloakken. Det er ingen tvil i at det er både useriøse folk der, svindlere, for ikke å snakke om ko-ko i hodet tilfeller. Det er bare å ta en kikk på Instagram som har alle screenshots av FINN på dette området som humør. Men det er egentlig ikke noe morsomt når man ser på chatten på de bildene. Man ser at det er så mange crazy folk der.

Det er klart at det finnes folk som også har hatt gode opplevelser med kjøp og salg der, men det er en risiko område å holde på med, for det er så mye useriøst der, i tillegg til folk som lurer en for penger. 

Anonymkode: e5117...dff

• Hjerte 1
Skrevet
On 8/23/2022 at 10:23 PM, AnonymBruker said:

Tror ikke det finnes noe kjøp/salg plattform på nettet som er mer frustrerende en våres kjære Finn.no 

Hovedproblemet, er man får jo faen ikke kjøpt ting der. Selger som ikke svarer, selger som ikke oppdaterer annonser, selger som ombestemmer seg. Nå har jo "Fiks ferdig" systemet blitt implementert, men skal jeg være ærlig så øker bare frustrasjonen med dette. Nå har jeg så langt, på 1 mnd., sendt 12 forespørsler / betalinger med "Fiks ferdig". Har fått kjøpe 3 av varene. 

Som regel koker det ned til: 

- Noen andre ville kjøpe varen, men sendte melding til selger / valgte ikke benytte fiks ferdig. 

- Selger prioriterer kjøpere av forskjellige grunner. 

Tror mye av problemet med Finn er at de ønsker å være alt, slik at alle dørene står åpen for en selger. Samme gjelder forsåvidt for kjøpere - hvor mange ganger har ikke kjøpere trukket seg i siste sekund? 

Vanligvis bruker jeg Ebay, eller nisjemarked (relatert til hobbyene mine). Her får jeg kjøpe nøyaktig det jeg vil ha. 

Vil jeg kjøpe det nå? Da benytter jeg "buy it now". First come, first serve. Vil jeg by på varen? Da legger jeg inn bud, om det er auksjon. 

Poenget er uansett at det ikke mye rom for tvetydighet på slike plattformer. Det er faktisk helt sykt hvor mye tid og energi jeg føler jeg må bruke på Finn, sammenlignet med f.eks Ebay. 

Anonymkode: ae763...705

Nå er jo ikke Finn.no og Ebay samme type da, Finn er en markedsplass/annonseplass mens Ebay er en auksjons plass. Finn kan sammenlignes med Craigslist og Ebay med tidl. QXL 

Anonymkode: 230e3...ab3

• Liker 3
Skrevet
On 8/24/2022 at 11:05 AM, Avstand said:

De har tatt vekk «send melding» funksjonen på mobil. Ellers er det noe feil i systemet. Hvorfor har de gjort det? 

Den er der fortsatt, men heter kontakt selger eller noe lignede nå

Anonymkode: 230e3...ab3

Skrevet
Avstand skrev (På 24.8.2022 den 11.05):

Nei du er ikke den eneste! Nå har jeg også måttet bruke pc’n av en eller annen grunn for å kunne kontakte selger. De har tatt vekk «send melding» funksjonen på mobil. Ellers er det noe feil i systemet. Hvorfor har de gjort det? 

Kjøper ikke så ofte der men selger en del og gleder meg til jeg har fått tømt «lageret» mitt så jeg er ferdig med å forholde meg til alle drittfolka.

selv om jeg har satt ned prisen til under halvparten av verdien så fortsetter de å prute. Så har vi de som ghoster deg i det du gir betalingsinfo. Og så har vi noen som som ghoster deg så fort du nevner fraktkostnaden. Og så har jeg drevet noe flytting og ikke tatt med meg absolutt alt hit så klart. Så det ligger igjen flere mil unna, det andre. Men i det jeg har vært der og er tilbake her så er det plutselig 2 personer som vil kjøpe samme varen. Så sier jeg at den må sendes og da skal de ikke ha. Gjerne motsatt når jeg er det andre stedet. Da skal noen ha det jeg har i Oslo. Men så sier jeg at jeg ikke får møtt dem før jeg er tilbake, og da svarer de ikke når jeg er tilbake. Og så er det noen frekke som ikke gidder å komme hit og hente, vil kun møtes i byen. Har vært desperat nok til å kvitte meg med noen ting så jeg har gitt etter for dette et par ganger, men de er jo helt håpløse på å finne frem. Jeg stod på Oslo S og ventet på ei, men hun dukket aldri opp. Nei hun var på Oslo City og så etter meg hun..... hun trodde Oslo S var City selv om det var hun som foreslo møtested. Alltid noe tull når man skal møte de og... irriterende folk. 

Så er det irriterende folk som sender melding for å spørre om jeg har samme tingen i annen farge eller str. Lurer på om de gjør det bare for å irritere? 

Og idioter som ikke gidder å lese. Hadde lagt ut en annonse hvor jeg skrev at jeg var villig til å ta imot ting de ikke skulle ha, slik at jeg kunne prøve å reparere men får heller en haug av meldinger om hvor mye jeg vil gi for det... les annonsen for faen. Har ikke tenkt å betale for ting de bare har tenkt å la ligge og støve bort. Slettet den annonsen såklart.

Jeg spør alltid om de har tingen i andre størrelser eller farger. For ellers kan jeg jo ikke vite. Tenk om selger har en i blå også men ikke informerte om det!

Anonymkode: 217ea...b8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 11.27):

Sånn kjøp og salg mellom private personer på FINN er rene kloakken. Det er ingen tvil i at det er både useriøse folk der, svindlere, for ikke å snakke om ko-ko i hodet tilfeller. Det er bare å ta en kikk på Instagram som har alle screenshots av FINN på dette området som humør. Men det er egentlig ikke noe morsomt når man ser på chatten på de bildene. Man ser at det er så mange crazy folk der.

Det er klart at det finnes folk som også har hatt gode opplevelser med kjøp og salg der, men det er en risiko område å holde på med, for det er så mye useriøst der, i tillegg til folk som lurer en for penger. 

Anonymkode: e5117...dff

Mener du den som heter Finnurligheter? Den er kjempemorsom 😂

Skrevet

Det verste med finn er kjøpere som sier de er interesserte, avtaler og så bare ghoster. Hadde en her for noen uker siden som ønsket, avtalte tider for å hente en gjenstand en måtte gjøre klar til henting. Altså bærte jeg ned et tungt møbel til tiden som var planlagt å hente (bor i 6 etasje uten heis). Sto å ventet i 10 minutter. Sendte melding, ingen svar. Ringte ingen svar. Måtte bære opp hele møbelet igjen og fikk aldri svar. det var først etter 40 minutter, for jeg ønsket ikke å bære opp igjen det tunge møbelet.

Anonymkode: a0173...12d

• Liker 4
Skrevet
On 8/24/2022 at 8:07 AM, AnonymBruker said:

Det irriterer meg at folk tar dårlige bilder, eller bevisst skjuler ting på bildene.

Anonymkode: 8caa0...b92

Annonser med dårlige bilder går jeg fort forbi.

1 hour ago, Million said:

Mener du den som heter Finnurligheter? Den er kjempemorsom 😂

Du har også Ufinnsta, den er jo legendarisk.

Anonymkode: d8e25...dbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...