AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Hei! Jeg spør om råd og hjelp fra alle som har erfaring med barn. Jeg har faktisk tre deltidsjobber. En på bibliotek, en på butikk som er inne i et kjøpesenter(rett utenfor butikken er det et område hvor man kan "henge") og på kino, denne kinoen har også en foajé som er et møteplass for diverse andre arena(typ kulturskolen, trening osv). Tilfeldigvis jobber jeg på dager der barnene er ute på diverse fritidsordning(trening, musikkskolen osv). Den dagen jeg jobber på bibliotek slutter barnene tidlig på barneskolen.Det er ikke nødvendig å gå i detaljer angående logistikkmessig årsaker hvorfor barnene «henger» på arbeidsplassene mine, fordi «sånn har det alltid vært» sier kollegaer. Det jeg trenger hjelp til er hvordan man håndtere disse barnene. Det som er gjenganger hver eneste gang er: bråk, masing, forsøpling, løping, skriking, kaste gjenstander, leking, musikk fra mobilen, osv. Heldigvis er det ikke noe form for mobbing. Av meg skal de ha hjelp til alt: vann, hjelp med pcen, hjelp med mobilen, klippe ark, ladde mobilen, jeg må rydde opp etter de, hvor mye er klokken, ja alt som kan tenke seg. Egentlig går det mye av det samme igjen - vanlig rampestreker og bråk. Samtidig har det vært tilfeller hvor noen har tatt av seg buksene, skal spille "sex-scene" (med klær på da- men det fører jo med stønning og sexstillinger), tømme hele chipsposen på hverandre, rive ut sider i en bok, løpe inn i kinoen og skrike. I slike tilfeller har jeg kontakte foreldrene, det har som regel gått greit, de barnene det gjelder roer seg ned i en uke, også er det i gang igjen... Generelt sett, er de egentlig greie barn, i den forstand at dem ikke er "slemme". Egentlig er alle barnene veldig snille og rolig når de er alene, men når de kommer i gruppe, det er da de "klikker". De fleste av barnene er fra 4.klasse til og med 7.klasse. Og det er som regel de samme barnene. Alle er ikke venner med alle pga forskjellig alder, men jeg vil anslå at jeg "kjenner til" ca 40 barn som er gjengangere. Jeg har prøvd forskjellige metode: har "blitt venn" med de, har kjeftet på de, ignorerte de, skriket til de, ledd av de, tullet det bort, kastet de ut, smisket med de, vært snill med de osv. Det funker som regel, men etter 10 min/1time/neste uke så må man ta runden og begynne på nytt. Reglene er de klare over, fordi når jeg spør "vet du hva reglene her er?" - ja, de kan til og med flere regler enn det jeg kan. Arbeidsgiver har egentlig gitt meg "frie tøyler" til hvordan jeg vil håndtere dette. Jeg kan kaste barn ut, men kan ikke stenge noen ute på ubestemt tid(utenom det ene barnet, men da var arbeidsgiver involvert). Samtidig kan jeg ikke kaste barn ut basert på "nei, nå synes jeg du plagsom". Det jeg trenger hjelp til er hvordan man håndtere de og hvordan de kan begynne å oppføre seg. De skal alltid "pushe grensen". Alle lærer, foreldre, trenere, pedagoger, søskener, hvem som helst - hjelp meg: Gi meg råd!! Anonymkode: 6d3b1...708
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Du må vel bare behandle dem som du ville gjort med en voksen? Be dem om å oppføre seg ordentlig, og hvis ikke de klarer det så må de gå sin vei. Anonymkode: d5973...337
~white lady~ Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Ikke vær kompis med de. «Sånn kan man ikke gjøre her inne, da må du gå ut» vær vennlig men bestemt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå