AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Jeg har lyst til å dra til Barcelona. Jeg er reisevant, og ikke særlig naiv. Til nå har alt av reiser, alene eller i grupper, gått fint med vanlige forholdsregler og sunn fornuft. Pass på drinken, ikke vift med diamantringer, ikke ta pirattaxi. Men nå leser jeg, på norske og utenlandske nettsider, om Barcelona, og får rent bakoversveis av det jeg finner. Det blir understreket at forekomsten av voldelige ran og overfall er lav, men lommetyveri og svindel florerer, og man kan nærmest ikke forvente å komme seg derfra med alle eiendeler i behold. Diverse råd jeg har lest: Ikke gå med mobilen i hånden eller på T-banen, den kan bli snappet ut av hånden din. Vær veldig forsiktig med å bruke kamera, av samme grunn. Gå med vesken over kroppen og ikke bare over skuldreren (men vit at du kan få stygge skulderskader hvis noen river den av deg med stor kraft når du har den over kroppen). Helst ikke gå med veske i det hele tatt, den er lett å skjære av. Gå med pengebelte gjemt under klærne. Ikke legg mobilen på bordet på restaurant, for da kommer det noen med et kart som de legger over telefonen og ber om hjelp til å finne veien. Så stjeler de telefonen uten at du merker noe. Det er også en rekke mer eller mindre oppfinnsomme scams som florerer, for eksempel: Du blir stanset på gaten av en person som spør om noe uskyldig og går. Like etter blir du snakket til av to menn som utgir seg for å være politi, som sier at personen du nettopp snakket med er ettersøkt for noe. De vil se din ID for å verifisere et eller annet. Når du tar opp lommeboken, flyr de av gårde med den. Eller noen later som de mister noe foran øynene på deg, enten beskylder de deg for å ha fått dem til å miste tingen og krever erstatning, eller så robber partneren deres deg mens du hjelper til med å plukke opp. Sigøynerkvinner kaster en baby (dukke) på deg for å distrahere deg mens resten av flokken rundstjeler deg. Og så videre. Virkelig, er dette Europa i 2022? Det høres mer ut som favelaen i Rio. Anonymkode: 0e3b9...ceb 1
Jaytee Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 (endret) Slike hendelser som dette har foregått verden rundt i alle år, dessverre. Intet nytt. Endret 23. august 2022 av Jaytee 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Jeg skal aldri reise til Barcelona. De fleste jeg kjenner har vært der på ferie, og hver eneste gang har minst én i reisefølget blitt frastjålet noe. Anonymkode: c12f8...8af 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Jeg og venninnen min hadde alle eiendeler i behold etter en uke i det gotiske kvartalet rett ved la rambla. Vi hadde bare veskene på oss slik at den hvilte mot magen istedenfor mot rumpa. Anonymkode: ad03a...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 Italia og Spania på sommeren er lommetyvenes Mekka. Folk stjeler åpenlyst på høylys dag. Foran folk. Var i Italia på backpacking en sommer, sto i kø inn på toget i Torino, masse folk, en fyr foran meg åpner sekken til en annen fyr foran han for å stjele. Mannen med sekken snudde seg og ropte «What are you doing?». Tyven trakk hånda til seg og bare gled videre i folkemengden uten å bli tatt. Jeg ble angrepet av en asiatisk jentegjeng i en trapp ned til havna. De stjal lommeboka mi på 3 sek uten at jeg merket det. Klådde på meg og var ekle. Samme sommer: I Frankrike - Barcelona- satt jeg ved en fontene og slappet av. En person v siden av meg leste en pocket- bok, la den ned ved siden av seg for å drikke vann av flaska si. Tre sekunder etterpå var boka vekk! Han ropte ut: «Hey- where’s my Book??? Somebody just took my book!» Jeg satt i sjokk, 19 år og ante ikke at verden var full av tyver som stjeler rett foran nesa di! Så ja- vær forsiktig!!! Anonymkode: 162cb...9c1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 Jeg har vokst opp i en utenlandsk by med mye tyveri og ran. Jeg sier følg anbefalingene og ting vil nesten sikkert gå bra. Husk at disse tyvene velger minste motstands vei. Du trenger ikke være umulig å rane/svindle, du trenger bare å gjøre det såpass vanskelig at tyvene/svindlerne heller velger et annet offer. Har for øvrig selv blitt utsatt for falske politimann og blitt svindlet. Det er ikke akkurat lett å si nei til noen du tror er politi. Så akkurat det er ikke lett å gardere seg mot. Anonymkode: 38ee3...b35 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #7 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Italia og Spania på sommeren er lommetyvenes Mekka. Folk stjeler åpenlyst på høylys dag. Foran folk. Var i Italia på backpacking en sommer, sto i kø inn på toget i Torino, masse folk, en fyr foran meg åpner sekken til en annen fyr foran han for å stjele. Mannen med sekken snudde seg og ropte «What are you doing?». Tyven trakk hånda til seg og bare gled videre i folkemengden uten å bli tatt. Jeg ble angrepet av en asiatisk jentegjeng i en trapp ned til havna. De stjal lommeboka mi på 3 sek uten at jeg merket det. Klådde på meg og var ekle. Samme sommer: I Frankrike - Barcelona- satt jeg ved en fontene og slappet av. En person v siden av meg leste en pocket- bok, la den ned ved siden av seg for å drikke vann av flaska si. Tre sekunder etterpå var boka vekk! Han ropte ut: «Hey- where’s my Book??? Somebody just took my book!» Jeg satt i sjokk, 19 år og ante ikke at verden var full av tyver som stjeler rett foran nesa di! Så ja- vær forsiktig!!! Anonymkode: 162cb...9c1 Sykt å lese om 😳 Anonymkode: 0e3b9...ceb
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #8 Skrevet 23. august 2022 Et tips er å tenke at det kan og vil skje deg, og tenk høyt "Hvis noen stjeler mobilen, pengeboken eller vesken min akkurat nå, hvor stor skade gjør det?". Også må du gå over og minimere skaden mest mulig ved å være forberedt. Noen tips: - Bruk en gammel mobil som vil være som ubrukelig søppel for en tyv. Sett den til fabrikkinnstillinger. Ikke lagre passord og innlogginger. Ikke bruk autofyll for fødsel og personnummer. Slå på "finn min mobil" og fjernlås mobil-funksjoner som er tilgjengelig. - Ha minst mulig i en og samme lommebok. Ha kort og kontanter separat. Ikke ha alt av kontanter på samme sted. Flere lommebøker er lurt. - Ikke gå med verdisaker på deg unødvendig, om du må, bruk mageveske under klærne. Innerst mot kroppen. Ha kun verdiløse ting i sekk og veske. Stol på ingen andre enn deg selv. Det å være kronisk paranoid og ikke tro på at noen vil gjøre deg noen form for tjeneste eller være hyggelig er smart. 😂 Forvent å miste noe i Barcelona. Vært der to ganger, begge gangene ble noen i reisefølger frastjålet noe. Lommebøker og en mobil. Den ene gangen aner vi ikke når eller hvor. Da det ble oppdaget tilfeldig på butikken at både lommebok og mobil var søkk vekke, andre gangen så skjedde det mens vi gikk ned la rambla. Ei av oss ble dunket borti av tre personer, rett etter hverandre som om de gikk rett på oss i trengselen og ante ugler i mosen, sjekket bukselommen og lommeboken var borte som den største selvfølgen i verden. Men det var en av 2 lommebøker og alt de forsvant med var vekslekroner og kvitteringer. Den ekte lommeboken lå i magevesken under klærne. Anonymkode: 6d11d...199 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Samme sommer: I Frankrike - Barcelona- satt jeg ved en fontene og slappet av. En person v siden av meg leste en pocket- bok, la den ned ved siden av seg for å drikke vann av flaska si. Tre sekunder etterpå var boka vekk! Han ropte ut: «Hey- where’s my Book??? Somebody just took my book!» Jeg satt i sjokk, 19 år og ante ikke at verden var full av tyver som stjeler rett foran nesa di! Anonymkode: 162cb...9c1 LOL, om det er lov å le av et tyveri. Anonymkode: 38ee3...b35
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #11 Skrevet 23. august 2022 Har vært i og rundt Barcelona flere ganger de siste årene uten å oppleve noen av tingene TS skriver om. Man kommer langt med sunn fornuft og å være oppmerksom. Støtter tipsene som nevnes over her! Har ellers en generell regel om å alltid gå målrettet på gata. Da ser det ut som at du vet hvor du skal og/eller at du kjenner området 🙂 Anonymkode: 81acf...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #12 Skrevet 23. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har vokst opp i en utenlandsk by med mye tyveri og ran. Jeg sier følg anbefalingene og ting vil nesten sikkert gå bra. Husk at disse tyvene velger minste motstands vei. Du trenger ikke være umulig å rane/svindle, du trenger bare å gjøre det såpass vanskelig at tyvene/svindlerne heller velger et annet offer. Har for øvrig selv blitt utsatt for falske politimann og blitt svindlet. Det er ikke akkurat lett å si nei til noen du tror er politi. Så akkurat det er ikke lett å gardere seg mot. Anonymkode: 38ee3...b35 Edit: Vil legge til. En falsk politimann vil true med å ta deg med på politistasjonen om du ikke gjør som vedkommende sier. Da sitter du i saksa. For om du mistenker at vedkommende er en falsk politimann og derfor ikke vil gi han IDen din så bør du i hvert fall ikke bli med vedkommende. Han kommer jo ikke til å ta deg med til politistasjonen, han kommer til å ta deg med til en mørk bakgate. Bedre å gi noen stjele lommeboken din på åpen gate enn å bli med en som er utkledd som politi til en mørk bakgate, der vil du jo risikere å bli knivstukket om du ikke gir vedkommende lommeboken. Vil også legge til at da jeg ble utsatt for en falsk politimann og anmeldte tilfellet så tok politiet det ekstremt seriøst. Mens politiet alltid henlegger lommetyveri, så ba politiet meg her om å hjelpe å identifisere kjeltringen. De spurte meg både se gjennom noen bilder av kjenninger av politiet for å se om det var noen av dem og de ba meg bli med dem til åstedet for å se om gjerningsmannen fortsatt var der. Og saken endte med å bli oppklart og vedkommende ble dømt. Anonymkode: 38ee3...b35 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #13 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Edit: Vil legge til. En falsk politimann vil true med å ta deg med på politistasjonen om du ikke gjør som vedkommende sier. Da sitter du i saksa. For om du mistenker at vedkommende er en falsk politimann og derfor ikke vil gi han IDen din så bør du i hvert fall ikke bli med vedkommende. Han kommer jo ikke til å ta deg med til politistasjonen, han kommer til å ta deg med til en mørk bakgate. Bedre å gi noen stjele lommeboken din på åpen gate enn å bli med en som er utkledd som politi til en mørk bakgate, der vil du jo risikere å bli knivstukket om du ikke gir vedkommende lommeboken. Vil også legge til at da jeg ble utsatt for en falsk politimann og anmeldte tilfellet så tok politiet det ekstremt seriøst. Mens politiet alltid henlegger lommetyveri, så ba politiet meg her om å hjelpe å identifisere kjeltringen. De spurte meg både se gjennom noen bilder av kjenninger av politiet for å se om det var noen av dem og de ba meg bli med dem til åstedet for å se om gjerningsmannen fortsatt var der. Og saken endte med å bli oppklart og vedkommende ble dømt. Anonymkode: 38ee3...b35 Så utrolig guffent! Jeg trodde at man kunne be om å bli tatt med til politistasjonen, og at det ville få dem til å gi opp og finne seg et lettere offer. Men kanskje ikke det funker heller. Hvordan reagerer lokalbefolkningen hvis de ser en turist bli utsatt for sånne ting? Anonymkode: 0e3b9...ceb
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Skrevet 24. august 2022 Jeg har ikke vært i Barcelona på flere år - etter at de var så åpenlyst negative til turisme og turister for noen år siden. Men flere jeg kjenner har blitt frastjålet ting i Barcelona, spesielt på t-bane/togstasjon eller på bystranda. Når jeg er i storbyer som turist, pleier jeg alltid å ha bukser med lommer. Og ha pengene løst i den ene framlomma, og et bankkort i den andre framlomma, slik at det ikke vises utenpå klærne. Har alltid en el annen veske eller et handlenett av noe slag, der har jeg ikke verdisaker men jakke/flaske vann osv. Anonymkode: 2b783...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #15 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har vært i og rundt Barcelona flere ganger de siste årene uten å oppleve noen av tingene TS skriver om. Man kommer langt med sunn fornuft og å være oppmerksom. Støtter tipsene som nevnes over her! Har ellers en generell regel om å alltid gå målrettet på gata. Da ser det ut som at du vet hvor du skal og/eller at du kjenner området 🙂 Anonymkode: 81acf...0cf Samme her. Var senest i Barcelona i juni i år og har aldri tatt spesielle forhåndsregler, annet enn sunn fornuft. Anonymkode: d8cb1...e92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå