Gå til innhold

Kjærlighet og forelskelse er en illusjon. Flere som føler at folk jakter på noe som ikke eksisterer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror at man må være pragmatisk. Man kan ikke forvente sommerfugler og sterke følelser i voksen alder. Det er en grunn til det. Man har rett og slett blitt voksen. 

Det viktigste er at man liker værende og tolererer hverandre. At man samarbeider og finner ut av ting. At man ikke klaffer som i en Holywoodfilm er helt greit. 

Anonymkode: 65ad4...b29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du ikke møtt den rette

Anonymkode: e1ad5...ba9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjærlighet finnes ikke lenger, det de kaller for «kjærlighet» nå er lzm når 2 personer finner hverandre attraktive, Thats it. Om den andre hadde vært super syk eller utseende forandre seg er gutten mest sannsynlig ikk der lenger, det er ikke kjærlighet, bare lust.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med TS. Jeg har hatt partner stort sett hele mitt voksne liv, noen forhold har vært langvarige, andre av kortere varighet. Jeg har veldig glad i mine partnere, barn, venner, familie osv.. Men romantisk kjærlighet, som i alle mytene kulturen vår er full av, har jeg aldri egentlig opplevd etter at jeg ble voksen. Og de av mine mange venner som lever i tilsvarende parforhold, sier egentlig det samme når vi snakker om det i fortrolighet. TS fanger essesensen:

» Man kan ikke forvente sommerfugler og sterke følelser i voksen alder. Det er en grunn til det. Man har rett og slett blitt voksen. «

Anonymkode: fe986...257

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror man kan bli forelska selv om man er 100 år ❤️

Anonymkode: 9a1cf...d75

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Av erfaring så stemmer ikke dette, nei 😁🥰

• Liker 1
Skrevet

Jeg hører om mange voksne med sommerfugler i magen, og det vil jeg også ha. For meg føles det ikke rett før det er sommerfugler der og de kommer ofte hvis jeg er tiltrukket og det er skikkelig klaff. Skjedde meg sist jeg var 20 og nå er det i ferd med å skje igjen. Det jeg legger merke til er at forelskelsen dog i seg selv er blitt mer pragmatisk. Før falt den på hvem som helst, nå er den derimot mer selektiv. Kjærlighet for øvrig, det er noe veldig dypt og fint, som jeg føler for min familie og mine beste venner og en dag håper å føle for en partner. Kjærlighet tåler masse. At ts forveksler det med Hollywood er ikke mitt problem.

Anonymkode: 50797...957

Skrevet

Jeg er helt uenig. Jeg blir kjempe forelsket og får masse følelser. Er en følsom person og føler sterkt. 

Anonymkode: 201a3...16b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke på kjærligheten. Det betyr ikke at jeg ikke mener folk kan elske, men "kjærlighet" er jo bare hormoner og apen inni oss som vil knulle noen som hormonene forteller oss er kompatibel.

Man kan elske folk, såklart. Venner, familie, livspartner og man kan elske kjæledyr osv...men "kjærlighet", det at det liksom er noe mer mellom to personer er jo bar ene illusjon. Det er bare kjønnet som vil knulle, men vi mennesker har lært oss til å fortelle oss selv at nei, vi er "bedre" enn dyr. Det er ikke bare knulling og å ha noen å overleve naturen med - det er noe magisk...Det er jo ikke det.

Hvorfor skulle det være noe mer avansert "magi" mellom oss mennesker enn mellom dyr som holder sammen i par? 

Anonymkode: 4cf44...62b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke på kjærligheten. Det betyr ikke at jeg ikke mener folk kan elske, men "kjærlighet" er jo bare hormoner og apen inni oss som vil knulle noen som hormonene forteller oss er kompatibel.

Man kan elske folk, såklart. Venner, familie, livspartner og man kan elske kjæledyr osv...men "kjærlighet", det at det liksom er noe mer mellom to personer er jo bar ene illusjon. Det er bare kjønnet som vil knulle, men vi mennesker har lært oss til å fortelle oss selv at nei, vi er "bedre" enn dyr. Det er ikke bare knulling og å ha noen å overleve naturen med - det er noe magisk...Det er jo ikke det.

Hvorfor skulle det være noe mer avansert "magi" mellom oss mennesker enn mellom dyr som holder sammen i par? 

Det er jo ikke magi. Vi er jo mer utviklet på noen områder, sånn er det bare. Det handler ikke bare om sex, det handler om et menneske man føler veldig sterkt for. Som man føler seg veldig knyttet til emosjonelt og som man deler et intimt bånd med. Som man bryr seg veldig mye om i den grad at man elsker. 

• Liker 1
Skrevet

Tull og tøys! Selvsagt kan man bli stormende forelsket i voksen alder. Kommer aldri til å gå inn i et forhold der jeg ikke kjenner på gjensidig lidenskap og sommerfugler i magen. 

Jeg var 34 da jeg møtte kjæresten min på 45. Det var den mest intense forelskelsen jeg har opplevd, og han mente det samme. Vi er fortsatt svært betatt av hverandre nå etter 6 år. Jeg får fortsatt sommerfugler i magen når jeg ser han. :)

Anonymkode: aea54...2d4

• Liker 2
Skrevet

Jepp. Har innsett at kjærlighet mellom menn og kvinner ikke er mulig.

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne velge legning sånn at jeg kunne vært homo.

Anonymkode: 8fda4...805

• Liker 1
Skrevet

Har tenkt akkurat det samme, og derfor belaget meg på et liv som singel - inntil ganske nylig, da jeg plutselig ble forelsket i en kamerat gjennom flere år. Har aldri vært så forelsket som nå, og innimellom blir jeg nesten svimmel av alle sommerfuglene. Mistenker at forelskelsen oppleves så sterkt fordi både hjernen, hjertet og kroppen er "med".

Anonymkode: ec7eb...4f1

Gjest AprilRyan
Skrevet

Hvorfor kan det ikke være sommerfugler og sterke følelser? Jeg nekter å bli så kynisk. Da kan jeg jo bare finne en eller annen som kommer slengende forbi.

At man ikke er totalt naiv og tror at ting er som på film betyr ikke at man ikke kan oppleve sterke følelser og sommerfugler i voksen alder. Jeg tror ikke at det er negativt å oppleve slike ting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke magi. Vi er jo mer utviklet på noen områder, sånn er det bare. Det handler ikke bare om sex, det handler om et menneske man føler veldig sterkt for. Som man føler seg veldig knyttet til emosjonelt og som man deler et intimt bånd med. Som man bryr seg veldig mye om i den grad at man elsker. 

Det er jo det jeg sier. Man kan elske noen, ha et bånd. Men "sparks flying", "kjemi", kjærlighet/forelskelse og alt annet av sånne sommerfugler i magen du får av din partner (som du ikke får av din mor, ditt barn, etc) er ikke mer enn saft og sus i hodet som tenker at det må knulles for å holde artsbestanden i live. Vi mennesker har bare funnet på masse mystikk og romantikk rundt fordi vi vil ikke sammenlignes med dyr som humper hverandre når de finner en lukt i ei rumpe de syns matcher.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror at man må være pragmatisk. Man kan ikke forvente sommerfugler og sterke følelser i voksen alder. Det er en grunn til det. Man har rett og slett blitt voksen. 

Det viktigste er at man liker værende og tolererer hverandre. At man samarbeider og finner ut av ting. At man ikke klaffer som i en Holywoodfilm er helt greit. 

Faktisk litt enig. Nå er jeg 50+ Mulig det har noe å si. Men falt hodestups i en fwb som ikke falt for meg og ble dratt inn i ett hekt. Så kommer jeg i kontakt med en ny som har holdt kontakten i 2 år. Ringer nesten hver dag er omtenksom ovenfor meg og genuint interessert i meg og mitt og sex er aldri i førersetet når vi har tekstet eller ringt. Vet det er han jeg burde velge hvis jeg skulle velge noen for han er jo ett pluss… men sterke følelser som ved fwb kommer ikke og det fustrerer meg … hvorfor må det være sånn?? Men samtidig i min alder er det ikke store valgene en har. Så jeg bare venter å ser hva som skjer. Jeg liker kontakten vi har. Føler meg verdsatt og respektert. Og ja selvsagt blitt vant til at han er der. Så er kanskje forelske ett blindspor og heller satse pånoen mens man er klar i toppen. Som forelsket er man sjelden det. 

kvinne

Anonymkode: e6ffa...bee

• Nyttig 1
Skrevet

Forelskelse er ikke noe høyverdig eller magisk, det er hormoner som skal trigge sex og barn. Og det varer typisk et par år.

Forelskelse kommer stort sett av høyde, hender, underarmer etc., så det er ikke akkurat noe raffinerte greier

Anonymkode: d39a0...99b

• Liker 1
Skrevet

Kjærlighet mellom "par" finnes ikke. Å kunne elske livet er noe man må ta ansvar for selv ,og ikke forvente at andre skal ta ansvar for.

Anonymkode: 1d495...734

Skrevet

TS bare fordi du ikke opplever kjærlighet betyr ikke at det ikke finnes!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er fullstendig uenig med deg. 

Jeg har tidligere vært gift, med en mann jeg elsket, vi traff hverandre når vi var ungdommer og var sammen i 12 år ca. Mye følelser, spesielt når vi var unge og forelsket, men det gikk over til noe annet, og det var en trygghet og en man delte alt med. Men det varte ikke, kjærligheten forsvant. 

Etter flere mislykkede forhold, der jeg ble sviktet, lurt og mishandlet, anså jeg meg ferdig med menn. 

Helt til jeg traff mannen min, da var jeg 34 år og helt uforberedt på hva som traff meg. Vi begynte som venner og treningspartnere, men plutselig gikk det opp for meg at jeg var forelsket. Noe han hadde vært en stund, men ikke gjort eller sagt noe om det, fordi jeg var ferdig med menn. 

Jeg har aldri vært så forelsket og oppslukt av en annen som han, det er helt sant at man havner i en slags psykose. Alt handlet om han, og jeg hadde sommerfugler, jeg var helt borte og hadde kun han i hodet, 24/7. Og dette varer og varer. Vi er i dag gift og har vært sammen I snart 9 år. Jeg kjenner det fremdeles i magen når jeg ser han, når jeg er inntil han har jeg det aller best og livet er så utrolig mye bedre og mer, pga alle følelsene vi har.

Anonymkode: ca47a...54a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...