Gå til innhold

7 SA bak oss og prøver igjen

2020mamma

Anbefalte innlegg

Hei

jeg og min samboer har 1 datter fra før og har i 2 år prøvd på nummer 2 men mistet 7 ganger.

sist gang mistet vi i uke 16.. og jeg vi har hatt en pause fra og prøve i noen mnd da det naturligvis er en stor påkjenning og veldig vanskelig.

når vi var på sykehuset for og se om alt var ute, så ble vi bedt om og ta noen blodprøver og at vi skulle få hjelp.

vi har ikke hatt noen problem med og bli gravide, men problemet er at det ender i SA hver gang.

Hun sa at om vi skulle bli gravide igjen, så kunne jeg få noe greier på sykehuset for og øke sjansen for beholde?

jeg var veldig ut av meg og spurte ikke noe mere om det, men har grublet på hva dette er for noe dem kan gjøre for å øke sjansen?

forstår det kanskje ikke er så lett og svare på, men jeg spør likevell her, i håp om kanskje noen andre har noen erfaring rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig trist å lese, må være en veldig stor påkjenning å miste så mange ganger.

Jeg mistet selv for noen uker siden, første SA for meg. Veldig vondt.

Men har dere ikke, spesielt du da, blitt utredet tidligere? Tre aborter regnes jo som habituell abort, og da skal man få full undersøkelse.

Det de vil gi deg er muligens progesteron? Jeg har selv bedt om det. Det kan bidra til at kroppen holder på graviditeten ved å stimulere til at livmor ikke frastøter seg et festet egg.

Anonymkode: eeb1c...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Veldig trist å lese, må være en veldig stor påkjenning å miste så mange ganger.

Jeg mistet selv for noen uker siden, første SA for meg. Veldig vondt.

Men har dere ikke, spesielt du da, blitt utredet tidligere? Tre aborter regnes jo som habituell abort, og da skal man få full undersøkelse.

Det de vil gi deg er muligens progesteron? Jeg har selv bedt om det. Det kan bidra til at kroppen holder på graviditeten ved å stimulere til at livmor ikke frastøter seg et festet egg.

Tusen takk for svar🥺 og utrolig leit og høre du har gått igjennom dette nå så nylig🥺🤍 god klem til deg..

Nei vi har ikke fått tilbudet før nå.. til og begynne med di første gangene skjedde det i uke 6-7 og jeg tenkte at det bare ikke var liv laga? Men så skjedde det flere ganger og kommer lenger på vei for hver gang..

tør ikke fortelle noen om graviditeten lenger for synes personlig det er så fælt og måtte fortelle folk om at vi mistet.. jeg er en veldig privat person og har en støttende partner og det holder for min del..

sist fortalte vi siden vi var så langt.. og er enda så knust.. har storesøster klær, baby klær og ultralydbilder enda.

Progresteron ja.. det er nok mest sannsynlig det da?  Synes selv det er veldig rart vi ikke har blitt henvist tidligere..  jeg har ingen rundt meg som har hatt problem med og få barn så lite kunnskap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2020mamma skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for svar🥺 og utrolig leit og høre du har gått igjennom dette nå så nylig🥺🤍 god klem til deg..

Nei vi har ikke fått tilbudet før nå.. til og begynne med di første gangene skjedde det i uke 6-7 og jeg tenkte at det bare ikke var liv laga? Men så skjedde det flere ganger og kommer lenger på vei for hver gang..

tør ikke fortelle noen om graviditeten lenger for synes personlig det er så fælt og måtte fortelle folk om at vi mistet.. jeg er en veldig privat person og har en støttende partner og det holder for min del..

sist fortalte vi siden vi var så langt.. og er enda så knust.. har storesøster klær, baby klær og ultralydbilder enda.

Progresteron ja.. det er nok mest sannsynlig det da?  Synes selv det er veldig rart vi ikke har blitt henvist tidligere..  jeg har ingen rundt meg som har hatt problem med og få barn så lite kunnskap 

Ja, SA betyr jo som regel at det er noe galt, enten med fosteret ( i de fleste tilfellene), eller noe med livmor f.eks. Om det er det siste, så kan progesteron muligens hjelpe. Kanskje dere har hatt skikkelig uflaks.

Det føles veldig vondt og urettferdig, som jeg oppleve det med min SA nylig. Før det hadde jeg medisinsk abort pga. en dødelig misdannelse som kun påvises i 20 tilfeller i Norge per år. Det var maks uflaks fikk jeg fortalt.

Så, om dere og har hatt veldig uflaks, kan det jo hende at dere lykkes igjen.

Har en god venninne som hadde tre spontanaborter på rad, og etter det gikk det bra. Hun hadde ingen barn før spontanabortene, så hun var veldig redd for aldri å få et barn -men de fleste lykkes heldigvis til slutt. Krysser fingrene for deg/dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere mulige årsaker til å ha mange SA. Ville bedt om en skikkelig utredning om jeg var deg. Ring gjerne avd. på sykehuset og spør hva som var sagt sist du var der (eller les på helsenorge.no). Fastlege kan henvise deg til utredning. Masse lykke til!

Anonymkode: 5cba7...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo be om utredning.... det har du krav på allerede etter 3 påfølgende aborter. 

Hvilken støtte og tiltak du får ved neste graviditet vil avhenge av svaret på utredningen. Noen trenger bare hormonell støtte feks andre trenger blodfortynnende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...