AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Uff, vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Har studert 2 år på en profesjonsrettet utdanning som har et yrke Jeg virkelig ønsker. Problemet er at jeg blir helt utmattet av å studere. Jeg er en slik student som tenker på eksamen og det å prestere døgnet rundt hele året. Jeg klarer ikke å ta meg skikkelig ferie, verken i jula eller på sommeren. Leser alltid noe pensum da og forbereder meg. Samme med helger- jeg får dårlig samvittighet og blir stressa dersom jeg ikke får gjort noe en helg. Jeg kjenner oppriktig at det påvirker helsa sykt negativt. Er det noen som kjenner seg igjen eller har noen tips? Det er uaktuelt å droppe ut da jeg virkelig brenner for yrket, men jeg er redd for hva som vil skje dersom jeg fortsetter slik i tre år til. Anonymkode: e38d4...4f3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Se på det som en jobb. Hvis du legger ned 8 timer studie i hverdagen, så kan du ta fri kvelder og helger med god samvittighet. Da har du gjort din jobb. Anonymkode: af91a...426 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #3 Skrevet 23. august 2022 Du må sette av tid til fritid. Deretter må du holde deg til dette. Du går et profesjonsstudium, da kommer du til å møte akkurat samme perfeksjonismen hos deg selv i jobbsammenheng. Du må lære deg å sette skiller først som sist. Anonymkode: 10ce1...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Se på det som en jobb. Hvis du legger ned 8 timer studie i hverdagen, så kan du ta fri kvelder og helger med god samvittighet. Da har du gjort din jobb. Anonymkode: af91a...426 Takk for tips, men jeg syns ikke det er enkelt. Bruker ca 40 timer på studiet i hverdager og 4-12 timer i helga (mindre strukturert i helga, men må gjøre noe)? I tillegg ca 15 timer jobb i uka. Anonymkode: e38d4...4f3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må sette av tid til fritid. Deretter må du holde deg til dette. Du går et profesjonsstudium, da kommer du til å møte akkurat samme perfeksjonismen hos deg selv i jobbsammenheng. Du må lære deg å sette skiller først som sist. Anonymkode: 10ce1...e8b Jeg skal prøve å sette det i helgene hvertfall, takk! Det rare er jo at jeg ikke bryr meg særlig om karakterer (har lite å si for jobb), men er alltid så redd for å stryke. Ender stort sett opp med A og innimellom en B, men jeg syns det er så skummelt å legge inn mindre tid. Anonymkode: e38d4...4f3
Portia Catonis Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips, men jeg syns ikke det er enkelt. Bruker ca 40 timer på studiet i hverdager og 4-12 timer i helga (mindre strukturert i helga, men må gjøre noe)? I tillegg ca 15 timer jobb i uka. Anonymkode: e38d4...4f3 Inkludert forelesninger? Da ligger du jo ikke så veldig høyt i timeantall, men problemet er den dårlige samvittigheten (kjenner meg igjen i det!) Kan du sette av 10 timer om dagen i ukedagene, og ta fri i helgene? Altså tvinge deg selv til å gjøre noe helt annet? Dra på turer, treffe venner, trene etc.. Det er sikkert vanskelig i starten, men du må bare innarbeide deg noen vaner slik at hodet får hvile.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #7 Skrevet 23. august 2022 Portia Catonis skrev (1 time siden): Inkludert forelesninger? Da ligger du jo ikke så veldig høyt i timeantall, men problemet er den dårlige samvittigheten (kjenner meg igjen i det!) Kan du sette av 10 timer om dagen i ukedagene, og ta fri i helgene? Altså tvinge deg selv til å gjøre noe helt annet? Dra på turer, treffe venner, trene etc.. Det er sikkert vanskelig i starten, men du må bare innarbeide deg noen vaner slik at hodet får hvile. Jeg skal forsøke. Jeg hadde som mål dette semesteret at jeg faktisk skulle gjøre det, men har ikke fått det til hittil. Jeg hører jo (når jeg snakker med medstudenter) at jeg ligger foran de fleste, så jeg prøver å fortelle at meg selv at det bør gå bra å hvile litt. Og jeg har jo lest alt om å la hodet hvile, prosessere det jeg faktisk leser. Det er bare den konstante dårlige samvittigheten. Forsøker å se tv-serie nå, men stopper oftest etter en episode bare for å gjøre litt research til semesteroppgaven. Jeg får liksom aldri pause, for hodet tenker konstant. Jeg har rutiner, men selv om jeg har jobbet 8 timer (jobber på skolen slik at jeg får miljøskifte), så klarer jeg ikke å la være. I tillegg er det eksamensstresset som går utover fysisk helse også i form av kvalme som gjør at det blir vanskelig å spise og sove. Er inkludert forelesninger ja, men er ikke så altfor mange timer med forelesninger. Anonymkode: e38d4...4f3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #8 Skrevet 23. august 2022 Husk at atleter må hvile mellom trening for å få best effekt. Det må du og! Anonymkode: 1834c...2c9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #9 Skrevet 23. august 2022 Jeg begynner også å kjenne meg lei av studentlivet, søppel deltidsjobben samt konstant press om å ikke styrke. Det hjelper heller ikke at jeg må begynne på en ny bachelor ettersom graden jeg holder på med nå fører ikke til jobb 💁. Anonymkode: ef4b0...f40
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 Du kan faktisk møte veggen som student også, da vil du kanskje ikke klare å studere på veldig lang tid. Du bare må sette grenser og finne på noe annet innimellom. Har du noen hobby? Aktiv i studentmiljøet? Gå med i en forening og vær aktiv. Ta ikke med pensum. Svømming, yoga, meditasjon- rolige aktiviteter som få deg å slappe av og det er vanskelig å ta pauser for å studere. Anonymkode: 404df...016
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #11 Skrevet 23. august 2022 Jeg følte på mye av det samme som deg da jeg var student. Tro meg, du kommer til å "gå av skaftet" om du ikke setter av tid til fritid. Det er en vanesak, men det som fungerte best for meg var å se på studiene som en jobb. 6-8 timer om dagen, inkl forelesninger. Fri i helgene. Noen ekstra timer i eksamensperiodene. Du jobber 2 fulle dager i uka. Det kan oppleves som for mye for mange, selv om jeg vet at det er knagert å leve på kun stipendet. Da jeg var på mitt fjerde år, opplevde jeg for første gang panikkangst. Da sa kroppen min stopp. Det førte til at jeg sa opp deltidsjobben og fokuserte kun på studiet som mitt arbeid, og heller brukte litt fra sparekontoen om det var helt nødvendig. Ja, jeg har ikke unnet meg så mye som et par sokker de siste to årene, men var det verdt det i enden? Ja. Det gjorde at jeg klarte å oppnå toppkarakterer, uten å bli utbrent. Anonymkode: d78f5...db5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #12 Skrevet 23. august 2022 Tusen takk for alle svar, det er vondt og godt på samme tid å lese at flere har samme opplevelse. Som nevnt tidligere så går jeg på et studie som ikke har karakterpress og opplever heller det motsatte av meg blant de jeg studerer med. Jeg har hobby (individuell idrett), men det har blitt vanskeligere å holde på med etter at jeg begynte på studiet. Har satt som mål å sette av tid til det 3 ganger i uka nå. Jeg har begynt å legge detaljerte planer hver søndag om når jeg skal lese, jobbe, trene og møte familie/venner. Foreløpig har jeg klart å følge det, men er redd for å skli ut når eksamen nærmer seg. Jeg skulle gjerne ha jobbet mindre, men det er per nå umulig. Bor i Oslo og med de økte prisene på strøm og mat ser jeg for meg at jeg vil gå i kraftig minus til vinteren uten jobb. Får se om jeg finner en billigere boplass etterhvert, men er usikker på hvor mye mindre noe annet kan koste. Anonymkode: e38d4...4f3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #13 Skrevet 23. august 2022 Problemet er selvfølgelig de 15 timene i uka du må bruke på jobb, som er to arbeidsdager egentlig. Da jeg studerte, så var det vanlig at muttern og papsen fylte på kontoen til de fra øvre middelklasse, så det rant inn tusener av kroner hver måned fra Paps The Boss inn på kontoen, og gullungen kunne konsentere seg om å prestere i fred og ro, uten stress. Tragisk system og utvikling, men det er i praksis slik det er for studenter på blant annet profesjonsstudier. De som ikke har The Bank of Paps + Mother Loves You Forever, så sliter de. Her er man også bekymret for at flere vil droppe ut av drømmestudiet fordi husleie er helt ut av kontroll, og vi vet alle hvem som har mest råd til å betale galloperende husleie. https://khrono.no/frykter-studenter-ma-takke-nei-til-drommestudiet-fordi-de-ikke-finner-sted-a-bo/707089 Anonymkode: 82cd1...df3 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå