Gå til innhold

Min mann og jeg har helt ulik forståelse av daglig husarbeid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann ser ikke forskjellen mellom de daglige repeterende oppgavene innen husarbeid som MÅ gjøres hver eneste bidige dag enten man vil eller ei, og det å gjøre forskjellig vedlikehold ute.

Jeg prøver å få han til å skjønne at det å klippe hekken i hagen en lørdag ettermiddag og vaske bilen to dager senere ikke kan sidestilles med hvor sliten man blir av å hver dag måtte lage middag,smøre matpakker, vaske skitne barnehageklær,brette klær,legge frem nye klær til barnehagen, sjekke at regntøy ikke er vått,rydde,sette inn/ta ut av oppvaskmaskinen,holde rede på om barnehagen har karneval,nissefest eller skal ha svømmedag slik at påkledning blir riktig, ha oversikt over alle bursdager og kjøpe gaver osv osv…Han ser virkelig ikke forskjellen.

Noen andre som har partnere med samme tankesett? Jeg setter pris på alt han gjør, og forteller ham ofte dette. Men føler de repeterende oppgavene som går dag inn og ut tynger mye mer i en travel hverdag enn det å slå gresset en gang i uken når det passer en selv.

Anonymkode: 3598a...0b9

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg. Sånn er det med en mann og kvinne i et forhold. Over halve Norge har det likt som dere...  enkelte ting kan en mann aldri forstå. 

Anonymkode: d66f7...0a6

• Liker 4
Skrevet

Hvis han ikke forstår det så er det fordi han ikke vill forstå. Et voksent menneske vet godt at det er dritkjipt å ta oppvasken hver eneste dag. Han bare bryr seg ikke 😒 vet dessverre ikke hva som skal til for at han skal begynne å tenke på andre enn seg selv.  Blir så sint på dine vegne ts, for at han respekterer deg og tiden din så lite 💔

Anonymkode: 7768e...db2

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min mann ser ikke forskjellen mellom de daglige repeterende oppgavene innen husarbeid som MÅ gjøres hver eneste bidige dag enten man vil eller ei, og det å gjøre forskjellig vedlikehold ute.

Jeg prøver å få han til å skjønne at det å klippe hekken i hagen en lørdag ettermiddag og vaske bilen to dager senere ikke kan sidestilles med hvor sliten man blir av å hver dag måtte lage middag,smøre matpakker, vaske skitne barnehageklær,brette klær,legge frem nye klær til barnehagen, sjekke at regntøy ikke er vått,rydde,sette inn/ta ut av oppvaskmaskinen,holde rede på om barnehagen har karneval,nissefest eller skal ha svømmedag slik at påkledning blir riktig, ha oversikt over alle bursdager og kjøpe gaver osv osv…Han ser virkelig ikke forskjellen.

Noen andre som har partnere med samme tankesett? Jeg setter pris på alt han gjør, og forteller ham ofte dette. Men føler de repeterende oppgavene som går dag inn og ut tynger mye mer i en travel hverdag enn det å slå gresset en gang i uken når det passer en selv.

Gratulerer. Du har funnet deg en mammagutt, som ikke har måtte gjøre noe som helst hjemme da han vokste opp siden han er gutt stakkar…

Anonymkode: 15010...d9b

• Liker 5
Skrevet

Ta en streik. Be han om å gjøre daglige ting, du kan vaske bil og klippe hekken. Bytte på oppgaver. 

• Liker 22
Skrevet

Kan dere ikke bytte noen uker, så får han merke det selv?

Anonymkode: 5bad8...c5c

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han ikke forstår det så er det fordi han ikke vill forstå. Et voksent menneske vet godt at det er dritkjipt å ta oppvasken hver eneste dag. Han bare bryr seg ikke 😒 vet dessverre ikke hva som skal til for at han skal begynne å tenke på andre enn seg selv.  Blir så sint på dine vegne ts, for at han respekterer deg og tiden din så lite 💔

Ja, vi mannfolk er forferdelige. Kanskje dere kan bytte roller og se hvordan det utarter seg.

Hilsen en mann som har gjort husarbeid, ryddet og vasket etter barn pluss hagearbeid i 6 år uten en kvinne som har løftet en finger. Ikke at jeg fikk oppleve det når jeg hadde en kvinne i livet mitt heller.

Men et lite spørsmål til ettertanke? Hvordan reagerer du når han faktisk prøver. Viser du at du setter pris på det eller kritiserer og pirker du? 

Anonymkode: 4b9a9...252

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men et lite spørsmål til ettertanke? Hvordan reagerer du når han faktisk prøver. Viser du at du setter pris på det eller kritiserer og pirker du? 

Ikke sikkert dette er relevant til ts, men her har du et poeng. Hvis den kvinnelige partneren har en veldig bestemt måte ting skal gjøres på og bare pirker, da skjønner jeg at menn ikke gidder. Jeg hadde ikke giddet selv hvis jeg bare ble kritisert for innsatsen .min

• Liker 6
Skrevet
Topsi skrev (7 minutter siden):

Ikke sikkert dette er relevant til ts, men her har du et poeng. Hvis den kvinnelige partneren har en veldig bestemt måte ting skal gjøres på og bare pirker, da skjønner jeg at menn ikke gidder. Jeg hadde ikke giddet selv hvis jeg bare ble kritisert for innsatsen .min

Et helt legalt spørsmål det men vil påpeke at jeg kritiserer og pirker ikke. Min mann er veldig flink med både matlaging og alle typer husarbeid, og gjør alltid et grundig arbeid når han setter i gang (hvilket blir skjeldnere og skjeldnere). Har aldri noe å utsette på det han gjør. Da vi møttes hadde han en svært ren og ryddig leilighet og slik fortsatte det også da jeg flyttet inn. Vi delte husarbeidet 50/50.

Det er etter at vi kjøpte rekkehus og fikk barn at fordelingen hat blitt mer skjev føler jeg, og at det har gått i hans favør siden jeg stort sett gjør alt innendørs. 

ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du er dårlig pedagog. Er det ikke slik da at kvinner må lære opp mannen? 🙄😂

Selv forstår jeg ikke at folk ramler inn på et forum og klager sin nød over sin mann i stedet for å ta praten med personen det handler om. Nytter det ikke med en prat så får man gjøre noe endringer, enten godta at slik er det, eller forlate personen.. Men på internett må man for å ventilere, som om det hjelper på situasjonen. 

Dessuten, ser du alt han foretar seg i løpet av uken? Er du virkelig sikker på at han kun klipper det gresset den ene gangen f.eks? Det har jeg liten tro på. 

Nå er jeg en mann på 45+ og levd et par samboerskap i løpet av mine år. Arbeidsfordelingen i de to samboerskapene jeg har vært i har ikke tatt utgangspunkt i arbeidsoppgavene, men tiden som brukes på arbeidsoppgavene.

Her på Kvinneguiden så bemerker jeg meg at mange kvinner klager over at de må ta klesvask, klestørk og bretting av klær. Det er nesten så man får inntrykk av at disse kvinnene sitter og ser på klesvasken og tørketrommelen går rundt.. Ikke rart at de ikke har tid til så veldig mye annet da. En annen ting jeg merker meg at mange klarer bare å gjøre en ting samtidig, enten så rydder de, eller så kan de slappe av.. Hvorfor ikke rydde litt når man går fra a til b. På den måten så holdes huset relativt ryddig hele døgnet.. Men det er tydeligvis umulig for enkelte.. 

Ser igjen dette hos min samboer under corona også, enten så hadde hun hjemmekontor eller så holdt hun på med husarbeid. Prøvde å få henne til å forstå at man fint kan ta klesvask, oppvask, tromle klær, til og med bake brød når man har hjemmekontor.. Men den satt langt inne, for når hun hadde hjemmekontor så var det hjemmekontor hun hadde. 

Anonymkode: 66d1b...0e0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er dårlig pedagog. Er det ikke slik da at kvinner må lære opp mannen? 🙄😂

Selv forstår jeg ikke at folk ramler inn på et forum og klager sin nød over sin mann i stedet for å ta praten med personen det handler om. Nytter det ikke med en prat så får man gjøre noe endringer, enten godta at slik er det, eller forlate personen.. Men på internett må man for å ventilere, som om det hjelper på situasjonen. 

Dessuten, ser du alt han foretar seg i løpet av uken? Er du virkelig sikker på at han kun klipper det gresset den ene gangen f.eks? Det har jeg liten tro på. 

Nå er jeg en mann på 45+ og levd et par samboerskap i løpet av mine år. Arbeidsfordelingen i de to samboerskapene jeg har vært i har ikke tatt utgangspunkt i arbeidsoppgavene, men tiden som brukes på arbeidsoppgavene.

Her på Kvinneguiden så bemerker jeg meg at mange kvinner klager over at de må ta klesvask, klestørk og bretting av klær. Det er nesten så man får inntrykk av at disse kvinnene sitter og ser på klesvasken og tørketrommelen går rundt.. Ikke rart at de ikke har tid til så veldig mye annet da. En annen ting jeg merker meg at mange klarer bare å gjøre en ting samtidig, enten så rydder de, eller så kan de slappe av.. Hvorfor ikke rydde litt når man går fra a til b. På den måten så holdes huset relativt ryddig hele døgnet.. Men det er tydeligvis umulig for enkelte.. 

Ser igjen dette hos min samboer under corona også, enten så hadde hun hjemmekontor eller så holdt hun på med husarbeid. Prøvde å få henne til å forstå at man fint kan ta klesvask, oppvask, tromle klær, til og med bake brød når man har hjemmekontor.. Men den satt langt inne, for når hun hadde hjemmekontor så var det hjemmekontor hun hadde. 

Så flink du er som lærer lille konemor alt dette:)

:sprettoy:

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kjære deg. Sånn er det med en mann og kvinne i et forhold. Over halve Norge har det likt som dere...  enkelte ting kan en mann aldri forstå. 

Anonymkode: d66f7...0a6

Enhver oppegående person forstår dette.  Hjelper ikke  skylde på at "han er mann".  Det er bare en unnskyldning til å forsvare å være inkompetent og ikke ta sitt ansvar. 

Anonymkode: e05b4...9dd

• Liker 6
Skrevet
Helene skrev (37 minutter siden):

Ta en streik. Be han om å gjøre daglige ting, du kan vaske bil og klippe hekken. Bytte på oppgaver. 

Enig i dette.  La han føle forskjellen i praksis,  så kan vi se om han ønsker fortsette sånn! 

• Liker 5
Skrevet

Mødre burde bare gi faen i alle disse oppgavene, og se hva som skjer. Lurer på hvem tilskuerne gir skylden, når ting begynner å rakne i hjemmet, og ingenting blir fulgt opp. 

Anonymkode: 9c334...757

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig i dette.  La han føle forskjellen i praksis,  så kan vi se om han ønsker fortsette sånn! 

Ufattelig dårlig forslag.

Det står ingenting i hi om mannen jobber 5 timer ekstra i uken til familiens beste, på kort sikt og på lang sikt. Ikke sier ts noe om hvor mye eller hvor lite hun jobber. Kanskje hun bare har en deltidsjobb slik som mange andre kvinner har. 

Den eneste og beste måten å avklare om noen i hjemmet faktisk gjør lite er å notere ned alt de gjør, og all den tid de sitter på rumpa og ikke gjør noe. 

Har selv en nabokvinne som sier at hun har det såå travelt, men det er ikke noe rart i det når halve uka går med til kaffebesøk eller å sitte i telefonen og snakke med halve bygda.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ufattelig dårlig forslag.

Det står ingenting i hi om mannen jobber 5 timer ekstra i uken til familiens beste, på kort sikt og på lang sikt. Ikke sier ts noe om hvor mye eller hvor lite hun jobber. Kanskje hun bare har en deltidsjobb slik som mange andre kvinner har. 

Den eneste og beste måten å avklare om noen i hjemmet faktisk gjør lite er å notere ned alt de gjør, og all den tid de sitter på rumpa og ikke gjør noe. 

Har selv en nabokvinne som sier at hun har det såå travelt, men det er ikke noe rart i det når halve uka går med til kaffebesøk eller å sitte i telefonen og snakke med halve bygda.. 

Absolutt ingenting i TS sitt innlegg tilsier at hun jobber noe mindre enn mannen utenfor hjemmet.  De fleste kvinner jobber også 100 %,  selv om fler kvinner enn menn jobber reduseret.  Er du uenig i at mannen skal gjøre like mye av det daglige hjemme,  gitt at de begge jobber 100 % ellers? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, vi mannfolk er forferdelige. Kanskje dere kan bytte roller og se hvordan det utarter seg.

Hilsen en mann som har gjort husarbeid, ryddet og vasket etter barn pluss hagearbeid i 6 år uten en kvinne som har løftet en finger. Ikke at jeg fikk oppleve det når jeg hadde en kvinne i livet mitt heller.

Anonymkode: 4b9a9...252

Jeg skriver da ingenting om mannfolk generelt. Jeg skriver om den ene mannen ts snakker om. Helt sikkert like kjipt for deg som for ts å dra hele lasset hjemme. Ingen vits i å begynne rett på "men hva med mennene"-maset.

Jeg har heldigvis fått barn med en fyr som deler ansvaret for hus og barn med meg. Jeg setter pris på hans innsats hver dag, og han gjør det samme. Som jeg synes det bør være for to mennesker som er glade i hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tenker svært mange menn at kvinner skal ta mesteparten av byrden med hjem og barn, når begge to jobber 100 %? 

Hvilken syk tankegang er egentlig dette? 

Anonymkode: 9c334...757

• Liker 1
Skrevet

Sett dere ned og lag lister over alle oppgaver som må gjøres hver dag, hver uke, hver måned, hvert kvartal, hvert år. Fordél oppgavene mellom dere (og evt. på barna). Avtal en frist for når oppgavene skal være utført, og bli enige om hvilken standard som forventes. Bli gjerne enige om en bot eller annen straff dersom oppgavene ikke er fullført innen tidsfristen. F.eks. hvis ikke A har vasket badet innen torsdag kl. 20, må A overta én oppgave fra B, og B bestemmer hvilken oppgave A må overta. 

Anonymkode: 35099...5f1

• Nyttig 1
Skrevet

Enda en gang er jeg glad jeg er alene. Da kan jeg klippe plenen i kveld og rydde litt ute i finværet. Og ingen bryr seg om at ikke alt er gjort inne, for rekkehuset er rent og kjøkkenet er ryddig.

Og hekken kan jeg klippe en annen kveld jeg orker. Det samme kan alt det andre gjøres.

Anonymkode: d6faa...b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...