AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #1 Skrevet 23. august 2022 Kan en søke om nedsatt funksjonsevne tilleggsstipend fra lånekassen om en studerer og får AAP samtidig? Anonymkode: 176b9...561
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #2 Skrevet 23. august 2022 Studerer du fulltid? du kan alltids søke, med underskrift fra lege e.l. så får lånekassen heller avvise hvis du ikke fyller vilkårene Anonymkode: ee1df...ccf
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #4 Skrevet 23. august 2022 Har NAV godkjent det med AAP? Anonymkode: ee1df...ccf
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #5 Skrevet 23. august 2022 OP her. Studerer fulltid. Fikk utdanningsvedtak fra NAV når jeg kom inn på universitetet og vil gi meg AAP ut utdanningen. Ser i søknaden at man ikke kan ha lønnet arbeid om en får tilleggsstipend, og tenker at kanskje AAP inntekt vil regnes som lønnet arbeid, fordi inntekten er skattepliktg? Anonymkode: 176b9...561 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #6 Skrevet 23. august 2022 Det beste er nok å ta kontakt med Lånekassen. De vet svaret Anonymkode: 95652...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #7 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): OP her. Studerer fulltid. Fikk utdanningsvedtak fra NAV når jeg kom inn på universitetet og vil gi meg AAP ut utdanningen. Ser i søknaden at man ikke kan ha lønnet arbeid om en får tilleggsstipend, og tenker at kanskje AAP inntekt vil regnes som lønnet arbeid, fordi inntekten er skattepliktg? Anonymkode: 176b9...561 Aap er ikke lønnet arbeid Anonymkode: 7c10f...9a4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #8 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aap er ikke lønnet arbeid Anonymkode: 7c10f...9a4 Bare for å legge til. Jeg sendte mail til lånekassen om dette, å her er svaret jeg fikk. «Reglene om tildeing av tilleggsstipend framgår av § 83 i forskrift om utdanningsstøtte, som du kan finne på Lånekassens nettsider, www.lanekassen.no/forskrifter. Arbeidsavklaringepenger er ikke å anse som arbeidsinntekt iht. denne betsemmelsen.» Anonymkode: 7c10f...9a4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #9 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan en søke om nedsatt funksjonsevne tilleggsstipend fra lånekassen om en studerer og får AAP samtidig? Anonymkode: 176b9...561 Ja, det kan du. Men det er lavere trygdegrenser for å få stipend. Så når du får AAP, i tillegg til tilleggsstipend, så ser de på om du lånte for et helt år eller for et semester. Fordi trygdegrensene til AAP (og ufør) er lavere enn vanlig inntekt. Så du kan få tilleggsstipend, men det blir mer som et slags tilleggslån siden det sikkert vil bli omgjort til lån. Trygdegrensa er drøye 100.000 kroner (AAP og ufør) hvis du låner for et helt år. Så for å kunne få noe tilleggsstipend i tillegg til AAP, så er det best å låne for et semester per år, og sånn kan du gjøre år etter år mens du er på AAP, et semester per år. For da gjelder plutselig trygdegrensa på 300.000 kroner, når det er snakk om tilleggsstipend for et semester per år. Anonymkode: f559e...243 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #10 Skrevet 24. august 2022 Nb hvis du har kapitalinntekt fra feks aksjer eller fond, vil dette påvirke. Anonymkode: 5bce5...468
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå