Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har du ansvar for? Får du (nok) betalt i forhold til hvor mye ansvar du har?

Anonymkode: 2e0f0...1b7

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet

Er ikke det vanskelig å vurdere?  Alle mener at de har en viktig jobb, og noen synes at deres jobb er viktigere enn andres, hele tiden. 

Skrevet
Adobyen skrev (5 minutter siden):

Er ikke det vanskelig å vurdere?  Alle mener at de har en viktig jobb, og noen synes at deres jobb er viktigere enn andres, hele tiden. 

Er det egentlig det? Vi har lokale forhandlinger hvert år, og ett av punktene er å vurdere om man har økt ansvar og om det fortjener økt lønn.

Jeg har ok+ mengde med ansvar. Er veldig glad jeg ikke har personalansvar. Jeg kunne fått mer anerkjennelse for et prosjekt jeg er ansvarlig for sammen med en annen. Hen er «prosjektansvarlig», men vi arbeider i team og hjelper hverandre like mye på de forskjellige oppgavene, så det at hen får mest anerkjennelse føles noe ugreit. Tror imidlertid jeg blir tilkjent ekstra i lønnsoppgjøret på dette. 

Anonymkode: 13ff3...7b8

Skrevet

Ja, vil si det er mye ansvar -men ikke "liv og dødansvar".  Kontaktlærer på ungdomsskolen.

Synes ikke lønnen speiler ansiennitet eller utdanningslengde. Synes kontaktlærertillegget er latterlig lavt sammenlignet med lønnen rene faglærere har, og speiler overhodet ikke tidsbruk, arbeidsoppgavene og ansvaret. 

Anonymkode: 22372...b17

Skrevet

Jeg gjør en viktig og pirkete jobb, men det er ikke jeg som er hovedansvarlig for at alt gjøres riktig, og arbeidet mitt blir trippelkontrollert av andre. Jeg kontrollerer andres arbeid på samme måte, så sånn sett så deler vi veldig på ansvaret.

Helt ok betalt, men jeg hadde definitivt ikke trengt så lang utdannelse (eller så høyt studielån) som jeg har.

Anonymkode: d50cd...fc1

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det egentlig det? Vi har lokale forhandlinger hvert år, og ett av punktene er å vurdere om man har økt ansvar og om det fortjener økt lønn.

Jeg har ok+ mengde med ansvar. Er veldig glad jeg ikke har personalansvar. Jeg kunne fått mer anerkjennelse for et prosjekt jeg er ansvarlig for sammen med en annen. Hen er «prosjektansvarlig», men vi arbeider i team og hjelper hverandre like mye på de forskjellige oppgavene, så det at hen får mest anerkjennelse føles noe ugreit. Tror imidlertid jeg blir tilkjent ekstra i lønnsoppgjøret på dette. 

Anonymkode: 13ff3...7b8

Der jeg jobbet i industrien så hadde vi lik lønn, og av og til en bonus. I lokale forhandlinger ble den potten delt likt.  Hvor mye sjefen tjente var det ingen som visste.  Hos oss var det ofte overtid og skift og av og til en reisejobb.  Det ble lite intern diskusjon, og gikk ganske greit.

Min eks jobbet i det offentlige, og der var det også både sentrale og lokale oppgjør.  I de lokale forhandlingene fikk jeg inntrykk av at mye gikk på tryne og kameraderi, slik at enkelte fikk hver gang og andre ingenting.

Skrevet

Er sykepleier. Har mye ansvar. Ansvar for liv og helse. Jobber på sykehjem med eldre. Ja  de er gammel og skal dø etter hvert, men vi skal likevel sørge for at den siste tiden er best mulig. 

Vi må avgjøre om det skal gis medisiner eller ikke. Vi må være årvåkne og få med oss endringer i helsetilstanden og iverksette tiltak, både miljøterapeutisk og medisinsk. Vi må gi mye av oss selv, kunne mye om og være trygg i kommunikasjon (både beboere og pårørende). Vi må stå i krevende situasjoner som akutte situasjoner som f.eks fall med skade, lungeødem, hjerteinfarkt, utagering, delirium. 

Vi er ofte underbemannet, jobber slitsomme turnuser, ugunstige vakter på helligdager, helg og ferier. 

Vi er ofte kun en sykepleier på vakt. Ingen å konferere med. Flinke helsefagarbeidere, men mange er erstattet med ufaglærte ved sykdom (noe som skjer hyppig). 

Jeg syns ikke vi tjener nok mtp ansvaret vi har. 

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, Adobyen said:

Å ha en viktig jobb er ikke det samme som å ha mye ansvar.

Skrevet

Jeg jobber med kritiske datasystemer. Om jeg gjør en feil i jobben min, som ikke blir plukket opp av testerne, blir det veldig fort avisoverskrifter og skandale og ekstrasendinger i nyhetene. Det er nulltoleranse for nedetid. Så jeg føler det er ganske mye ansvar, ja. 

Anonymkode: a0120...088

Skrevet

Jeg har en ledende og særlig uavhengig stilling. Budsjettansvar, personalansvar og drift av to avdelinger. Mye jobb for dårlig lønn, men jeg elsker jobben min😁

Skrevet

Har mye ansvar. Jobber i kommunal sektor og har personalansvar for 25 personer, hovedansvar for budsjett og økonomirapportering, ansvar for lønn og HR. Har en god lønn, 880.000kr. Kommer antakelig aldri til å kunne bytte jobb pga betingelsene. 
Elsker jobben min, men i perioder er det ganske heftig!

Anonymkode: e2a48...0ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 19.35):

Hva har du ansvar for? Får du (nok) betalt i forhold til hvor mye ansvar du har?

Anonymkode: 2e0f0...1b7

Men mye ansvar er et relativt begrep. Jeg skal illustrere.

La oss si du er lærer. Du er i 5-6 timer hver dag ansvarlig for mellom 15 og 30 elever. Om de dør i den tiden - ditt ansvar å forsøke å forebygge. Definitivt endel ansvar. Men sjansen for at unger dør er ekstremt lav. Sjansen er mye høyere for at de kjeder seg fra vettet.

Så har du en renholder på et sykehus eller et sykehjem. Rusler rundt i gangene og ingen verken politiker, fagforening eller presse påstår de har ansvar for noe som helst. Men om det sprer seg sykdom på sykehuset eller sykehjemmet på grunn av feil bruk av desinfeksjon, sammenblandes kluter etc? Gigantisk sjanse for skade og død. Baskeren har vesentlig større sjanse til å ta livet av dusinvis av mennesker enn en lærer. Vaskeren har nå mer ansvar.

Så har du en helt vanlig rørlegger. Ved å mikse avløp og vann (eller bomme på hygiene avløp-vann) kan han eller hun føre til at et helt sett vannledninger blir infisert med salmonella eller verre ting. Hen kan altså gjøre flere titals tusener mennesker syke på få sekunder uoppmerksomhet. Drepe dusinvis, igjen.

Men er det dette - ens sannsynlige dødelighet - som er ansvar? Eller er det sykehusdirektøren, som må stå på Dagsrevyen og si «vi legger oss flate etter at en rutineglipp førte til 20 døde på x sykehu» som bærer ansvaret? I så fall har verken læreren, rørleggeren eller vaskeren ansvar for noe som helst. De har alle ledere.

Anonymkode: f7eb6...748

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men mye ansvar er et relativt begrep. Jeg skal illustrere.

La oss si du er lærer. Du er i 5-6 timer hver dag ansvarlig for mellom 15 og 30 elever. Om de dør i den tiden - ditt ansvar å forsøke å forebygge. Definitivt endel ansvar. Men sjansen for at unger dør er ekstremt lav. Sjansen er mye høyere for at de kjeder seg fra vettet.

Så har du en renholder på et sykehus eller et sykehjem. Rusler rundt i gangene og ingen verken politiker, fagforening eller presse påstår de har ansvar for noe som helst. Men om det sprer seg sykdom på sykehuset eller sykehjemmet på grunn av feil bruk av desinfeksjon, sammenblandes kluter etc? Gigantisk sjanse for skade og død. Baskeren har vesentlig større sjanse til å ta livet av dusinvis av mennesker enn en lærer. Vaskeren har nå mer ansvar.

Så har du en helt vanlig rørlegger. Ved å mikse avløp og vann (eller bomme på hygiene avløp-vann) kan han eller hun føre til at et helt sett vannledninger blir infisert med salmonella eller verre ting. Hen kan altså gjøre flere titals tusener mennesker syke på få sekunder uoppmerksomhet. Drepe dusinvis, igjen.

Men er det dette - ens sannsynlige dødelighet - som er ansvar? Eller er det sykehusdirektøren, som må stå på Dagsrevyen og si «vi legger oss flate etter at en rutineglipp førte til 20 døde på x sykehu» som bærer ansvaret? I så fall har verken læreren, rørleggeren eller vaskeren ansvar for noe som helst. De har alle ledere.

Anonymkode: f7eb6...748

Selv om man har en ansvarsfulljobb som du er inne på, så betyr det ikke nødvendigvis at den som utfører det har ansvaret. Med mindre du jobber for deg selv i egen bedrift som rørlegger eller renholder, eller selv er sjef i en slik bedrift, så har du ikke ansvaret hvis det skjer noe galt. 

Alltid øverste leder og til syvende og sist styret som sitter med ansvaret. 

Anonymkode: b98d1...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...