Gå til innhold

Daglige rutiner

Fremhevede innlegg

Gjest Sykemeldt
Skrevet

Jeg er sykemeldt og har vært det i flere måneder. Jeg ser ikke syk ut og kan gå turer osv. Men jeg har problemer med rutinene.

F.eks. det å spise frokost. Det hopper jeg over, men jeg lager middag...

Jeg prøver å gå en liten tur hver dag, og får besøk i blant. Andre ganger går jeg på besøk, men jeg merker at jeg er mer passiv der også...

Orker nesten ikke gå i dusjen, men må tvinge meg.

Jeg har nettopp flyttet, og det å komme i orden er et ork. Det begynner å hjelpe nå, etter to måneder, men fremdeles har jeg ikke orket å kjøpe inn ting jeg trenger for å få det mer praktisk. Orker ikke be venner om hjelp til å kjøre (har ikke egen bil og ikke lov å kjøre med henger)

Har ikke hengt opp bilder osv., men har det ganske ryddig og rent.

Var flink til å trene før sykemeldingen, men nå orker jeg ikke... vet jeg burde, men det føles som et tiltak.

Jeg har hobbier som jeg heller ikke har intiativ til å gjenoppta.

Det blir mye pc, og tv-titting. Det føles som om jeg har stagnert.

Hvordan skal jeg komme meg ut av denne passiviteten?

Bare det å stå opp kjennes som et ork...

Jeg tror ikke jeg er deprimert, selv om jeg har mine nedturer jeg også, men mulig er det en depresjon jeg er inne i?

Før jeg selv har klart å endre hverdagen, vil jeg ikke begynne på antidepressiva.

Men hvor skal jeg begynne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i hva du skriver. Har selv flere års "erfaring" med å gå hjemme uten noe konkret å ta meg til pga sykdom.

Det viktigste for å "komme igang" igjen er at du har bestemt deg for at du faktisk vil ha noe mer ut av dagene dine. Prøv å sette opp en slags timeplan, hvor måltider, huslige gjøremål, turgåing, sosial kontakt etc er plottet inn. Pass også på at du setter av tid til å slappe av. Sett opp de tv-programmene du vil se, og hopp over de du ser bare for å se (jeg visste en periode hva som foregikk i ALLE såpeseriene på ALLE kanalene jeg hadde :icon_lol: , og det er igrunn helt tragisk... Flaut faktisk!)

Hvis energinivået ditt er lavere enn tidligere er du nødt til å ta det med i betrakning, ikke føl at du ikke har vært "flink nok" i forhold til tidligere.

Hvis du ikke føler deg deprimert, så er du sannsynligvis ikke det, men når man over en lengre periode føler at dagene bare flyr og at man ikke får deltatt i livet, er det ikke så rart at man blir deprimert etterhvert.

Prøv å være litt streng med deg selv, følg timeplanen din så godt du kan, men ikke overdriv i begynnelsen! Kryss over alt du har fått gjort, så får du er "synlig bevis" for at du har vært flink;)

Lykke til!!!

Skrevet

Hei! Jeg er også hjemme for tiden, arbeidledig av "fri vilje", dvs sluttet i en jobb som "tok livet av meg" (overdrivelse men du skjønner poenget". Jeg har heller ikke vært/er ikke deprimert, men det blir jo litt tunge dager innimellom.

Den største forskjellen på når man jobber og bare går hjemme, er at vanligvis fylles dagene helt av seg selv, og har man ikke noe å gjøre er det bare DEILIG! Nå man jeg selv aktivisere meg selv. Det tok litt tid å få til.

Sjekk ut Flylady sine sider, det hjelper deg - med små skritt - å skape rutiner. Det syns jeg har vært helt topp. Jeg har inkludert det å re senga, klemeg og stelle meg, hente avisen, sette på kaffen, spise frokost osv i mine morgen rutiner. Det holder meg igang. Jeg prøver også å gå en tur hver dag, om det så bare er 5 minutter. Det er ikke alle dager jeg kommer meg ut, de fleste. Om man får en dag man ikke kommer seg opp av sofan er det helt ok, bare det ikke blir sånn hver dag, tenker jeg. Etterhvert som man lager seg rutiner, blir det lettere. Jeg har benyttet sjansen og organisert hele huset, fra loft til kjeller. Litt hver dag. Jeg hadde den første tiden ikke særlig mye energi, så det var ikke så mye jeg fikk gjort. Mitt første mål var å gjøre en "fornuftig" ting hver dag, og så være fornøyd med det. Man må innse at man ikke har de kreftene man vanligvis har (Jeg var ganke nedkjørt) og lage seg "små planer".

Masse gode tanker og positiv energi sendes i en cyber-klem :klem1: Håper du finner styrken og ønsker deg alt godt!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for gode råd. Jeg har også innsett at hvordan jeg starter dagen er ganske viktig.

Siden jeg hopper over frokosten, og begynner dagen med en røyk og kaffe, forsvinner energien ganske raskt og jeg føler meg trett midt på dagen og utover ettermiddagene og føler jeg bare vil sove.

Men jeg vil jo ikke snu døgnet...

På kvelden våkner jeg litt igjen, men da orker jeg ikke gjøre stort annet enn tv-titting og kanskje surfe på internet.

I dag har jeg ved hjelp av en venninne fått litt mer orden her, dvs. ommøblert. Har også tvunget meg i dusjen og gått en tur.

I kveld har jeg kun sett på tv, men det var det jeg hadde lyst til, så jeg føler ikke at jeg burde gjort noe annet istedet.

Jeg tror jeg i tillegg stiller litt for store krav til meg selv enkelte ganger, og fokuserer på alt jeg ikke får gjort, mens jeg glemmer alt jeg faktisk har fått til...

Jeg er av den litt utålmodige typen som helst ville hatt en tryllestav som ordnet ting i en fei...

Og jeg utsetter ting, siden jeg nå har all verdens tid til å gjøre det. Det er heller ingen som maser på meg siden jeg bor alene. Det er jo en fordel, men jeg er ikke så flink til å mase på meg selv... Dvs jeg tenker på alt jeg må gjøre, men gjør bare det mest nødvendige fordi jeg må...

Skrevet

Kom bare på en ting til som kan være lurt. Skriv lister! OVer ting du har LYST til å gjøre og over ting som må gjøres, feks henge bilder på veggen, rydde i gangen osv. Bestem deg så for å gjøre en ting fra lista hver dag. Og de beste dagene får jeg hvis jeg klarer å gå en liten tur fra morran av, da får jeg ikke den sløvheten som ellers har lett for å komme. Det går mye bedre med meg nå, men det hjalp å tvinge seg til små ting i begynnelsen, så blir det gradvis lettere - og lysere!!

Skrevet

jeg er også sykemeldt, uten at det er noen synlig sykdom eller noen sykdom som fysisk stopper meg fra å være aktiv.

den første tiden (har ikke vært sykemeldt lenge, 100% bare noen uker- en mnd)

var jeg hjemme og slappet av med god samvittighet, fordi det var det jeg trengte akkurat da.

men så tok jeg etterhvert tak i ting, når jeg følte jeg var i stand til det.

jeg er ett liste-menneske... :sjenert:

det er psyken som er sykdommen min, så jeg klarer ikke for mye på en dag foreløpig, så jeg skriver èn liste over hva jeg ønsker å få gjort i løpet av uka, også skriver jeg dagsplan over hver dag før jeg legger meg på kvelden.

der skriver jeg alt! :ler:

"stå opp kl.

meditere

spise

dusje kl.

lage juleting

gå tur

handle

dra hjemmefra kl

buss til trening kl

trening kl. "

:ler:

jeg ser på tv og er på internett hver dag, men når jeg passer på at jeg får gjort de tingene jeg synes jeg bør gjøre og vet jeg vil sånn bortsett fra av psyken eller feighet.... så synes jeg det er greit å se på tv og være på internett når jeg ikke gjør noe av det andre.

det er ikke alltid jeg gjør alt på lappen, men da har jeg en plan.

og det jeg ikke har gjort, fører jeg stort sett over til neste dag.

så jeg fører opp både det jeg må og det jeg ønsker å få gjort.

lykke til uansett hvordan du gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...