gobbledigook Skrevet 27. august 2022 #21 Del Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvordan er det med videreutdanning i andre yrker da? Krever de også C i snitt? Anonymkode: 2b35d...cd1 For å komme inn på master er et av kravene stort sett c-snitt (3,0), ja. Noen ganger 2,5. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 28. august 2022 #22 Del Skrevet 28. august 2022 gobbledigook skrev (7 timer siden): For å komme inn på master er et av kravene stort sett c-snitt (3,0), ja. Noen ganger 2,5. 2.5 er MYE vanligligere enn 3. Kun revisjon jeg kommer på som er 3. Ingen av sykepleieutdanningene krever 3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #23 Del Skrevet 28. august 2022 Sykepleierutdanningen fikk ny forskrift, derfor er emnekodene endret - det er ikke den enkelte høyskole/ universitet sin «feil». En venninne av meg fikk god hjelp på eksamenskontoret og fikk ta eksamen på ny emnekode for å få bedre snitt, så ta kontakt med de. Anonymkode: 5e2a4...06e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #24 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 20.24): Jeg kan takke meg selv ja, for at ingen opplyste om det første året på sykepleien. Jeg var demotivert og holdt på å droppe ut, tok derfor ikke alle fagene helt seriøst, spesielt ett av dem. At jeg skal svi for dette resten av livet er jo litt urettferdig. Alle burde fått sjansen til å kunne forbedre karakterene sine. Ønsker å komme inn på helsesykepleie, men kan nok bare glemme det. ts Anonymkode: 6d803...1be Helt enig med deg TS. Det er kjempemerkelig at man ikke kan forbedre karakterene sine. Det her burde det finnes en løsning på. Skal tro hvordan det er i andre bachelorstudier? Vi trenger sykepleiere med videreutdanning. Jeg ville ringt skolen og hørt. Det er uansett første bud. Anonymkode: d9169...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #25 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Helt enig med deg TS. Det er kjempemerkelig at man ikke kan forbedre karakterene sine. Det her burde det finnes en løsning på. Skal tro hvordan det er i andre bachelorstudier? Vi trenger sykepleiere med videreutdanning. Jeg ville ringt skolen og hørt. Det er uansett første bud. Anonymkode: d9169...1cc Ikke sykepleier, men kjente dette engasjerte meg. I tillegg til å kontakte skolen, ville jeg tatt kontakt med forbundet. Må jo være er ønske fra alle parter med høyere kompetanse. Uengasjerte sykepleiere er jo det siste vi trenger!! 🙌 Om det er det en lovendring, føringer på hver enkelt skole eller bare «sånn har det alltid vært», bør dette helt klart være mat for forbundet!! Ønsker deg lykke til, ts!! Anonymkode: 4b2be...6dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 28. august 2022 #26 Del Skrevet 28. august 2022 Topsi skrev (På 23.8.2022 den 19.06): Ofte må man ta opp hele studiet, det er ganske strengt https://www.vg.no/nyheter/i/RrJE92/therese-28-mistet-studieplassen-uten-aa-faa-beskjed Tull. Man kan bare søke på bachgelor på ordinær måte, og søke innpass på alt utenom 60 studiepoeng. Man må ta et år om, men det er jo enkelt, bare ta bacheloroppgaven, sykepleie for eldre, sykdomslære og så videre. Enkle fag som krever lite innsats. AFB er verre å fikse. AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 19.33): Det spørs jo helt hvilken videreutdanning du ønsker og ved hvilken skole, men ja det kan være håpløst. Nå er det ikke alle videreutdanninger som krever c-snitt da, men som sagt kommer det an på hva du vil. Anonymkode: 966a6...750 ALLE masterprogram krever svak C i snitt. Det vil si 2.5. Før kunne man ta ABIOK uten å ta master, som videreutdanning, men dette tilbys ikke lengre. Det finnes vel et par sånne videreutdanninger fortsatt, men de er langt mindre attraktive enn ABIOK, jordmor og de andre (akutt for eksempel). Majer skrev (På 23.8.2022 den 20.55): Sykepleie er noe av det vanskeligste å ta opp fag på. Emnekoder endres uten at man får godkjent tidligere emner. Du kan ta noen tilleggsfag og bygge på ekstra poeng da, men det gir ganske få poeng det og. Emnekodene er irrelevante. Det er læringsutbyttebeskrivelsene som er av betydning. Veldig få masterstudier gir tilleggspoeng for ekstra utdanning, med noen nevneverdige unntak (jordmor på OsloMet for eksempel). Og hvis man har under 2.5 karakterpoeng hjelper ikke tilleggspoeng. AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 23.40): Skulle ønske de opplyste mer om dette underveis i studiet ja🙄 Jeg har litt over C i snitt, noe jeg ikke hadde begrep om at betydde noe som student for 15 år siden… men havner allikevel laaangt bak på lista når jeg har søkt populære videreutdanninger, Så sånn sett måtte man nok tatt opp igjen mye for å ha sjans. Anonymkode: 6dbee...fa6 Hvilken videreutdanning? Med maksimale tilleggspoeng kommer man seg vel inn med en ren C? Jordmor på OsloMet krever 2.51 i karakterpoeng for å komme inn hvis man har makset tilleggspoeng. På UiT holder det med 2.5. AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 2.05): Jeg har både ringt og sendt Mail til diverse instanser for å få til dette. Alle svarte at jeg er for sent ute med å forbedre karakterer. 😖 ble uteksaminert i 2020. Nå kan jeg bare glemme videreutdanning. Dette må vi klage på, hvis vi tar opp fag og forbedrer karakteren har vi søren meg fortjent videreutdanning på ærlig og redelig vis. Anonymkode: e5b08...f6d Du stiller feil spørsmål. Søk opptak til bachelor i sykepleie på et annet universitet, be om innpass for 120 studiepoeng (maksimalt) og ta de siste 60 studiepoengene. Da får du ny bachelorgrad med nye karakterer. Du må passe litt på at emnene ikke er mye større på det nye universitetet. Du kan også søke deg inn på bachelor og søke overflytting til senere år, noen ganger må man bruke tre år på prosessen da. Har du under 2.5 i snitt? ABIOK og jordmor med maksimale tilleggspoeng ligger stort sett på 2.5 som karakterkrav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #27 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan er det med videreutdanning i andre yrker da? Krever de også C i snitt? Anonymkode: 2b35d...cd1 Helt vanlig med karakterkrav for opptak til master, i alle studier egentlig. Kun de som har et sammenhengende masterløp (f.eks lektor) unngår dette kravet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig med deg TS. Det er kjempemerkelig at man ikke kan forbedre karakterene sine. Det her burde det finnes en løsning på. Skal tro hvordan det er i andre bachelorstudier? Vi trenger sykepleiere med videreutdanning. Jeg ville ringt skolen og hørt. Det er uansett første bud. Anonymkode: d9169...1cc I andre bachelorstudier må man også ha studierett og rette emnekoder for å få ta opp igjen fag. Anonymkode: 966a6...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #28 Del Skrevet 28. august 2022 ajarRun skrev (26 minutter siden): Tull. Man kan bare søke på bachgelor på ordinær måte, og søke innpass på alt utenom 60 studiepoeng. Man må ta et år om, men det er jo enkelt, bare ta bacheloroppgaven, sykepleie for eldre, sykdomslære og så videre. Enkle fag som krever lite innsats. AFB er verre å fikse. ALLE masterprogram krever svak C i snitt. Det vil si 2.5. Før kunne man ta ABIOK uten å ta master, som videreutdanning, men dette tilbys ikke lengre. Det finnes vel et par sånne videreutdanninger fortsatt, men de er langt mindre attraktive enn ABIOK, jordmor og de andre (akutt for eksempel). Emnekodene er irrelevante. Det er læringsutbyttebeskrivelsene som er av betydning. Veldig få masterstudier gir tilleggspoeng for ekstra utdanning, med noen nevneverdige unntak (jordmor på OsloMet for eksempel). Og hvis man har under 2.5 karakterpoeng hjelper ikke tilleggspoeng. Hvilken videreutdanning? Med maksimale tilleggspoeng kommer man seg vel inn med en ren C? Jordmor på OsloMet krever 2.51 i karakterpoeng for å komme inn hvis man har makset tilleggspoeng. På UiT holder det med 2.5. Du stiller feil spørsmål. Søk opptak til bachelor i sykepleie på et annet universitet, be om innpass for 120 studiepoeng (maksimalt) og ta de siste 60 studiepoengene. Da får du ny bachelorgrad med nye karakterer. Du må passe litt på at emnene ikke er mye større på det nye universitetet. Du kan også søke deg inn på bachelor og søke overflytting til senere år, noen ganger må man bruke tre år på prosessen da. Har du under 2.5 i snitt? ABIOK og jordmor med maksimale tilleggspoeng ligger stort sett på 2.5 som karakterkrav. Jeg skjønner ikke hvorfor du uttaler deg så bastant om ting du åpenbart ikke har peilig på. 1. Alle masterprogram krever ikke C i snitt, kun majoriteten 2. ABIOK kan fremdeles tas uten master, man kan "hoppe av" etter 90 studiepoeng. 3. Emnekoden er avgjørende når man snakker om å ta opp fag, fordi de sier hva faget inneholder i studieplanen, og det må være samme emnekode som dekker samme felt når man tar opp igjen fag. 4. Opptak til videreutdanning i sykepleie følger lokale opptak, stort sett alle studier gir ekstrapoeng for annen høyre utdanning. 5. Du forstår ikke helt opptakssystemet, selv med c-snitt og maks tilleggspoeng kan man havn langt bak i køen på populære videreutdanninger. Bare fordi man oppfyller formelle krav betyr ikke det at man får plass. Det er rangering av søkere på lik linje med søkere til studier på samordna opptak, der de med høyest poeng får tilbud først, og så følger man listen nedover til studieplassene er fylt opp. TS vil søk helsesykepleie som grunnet dagarbeid er en veldig populær videreutdanning, da er ikke c-snitt nok (i alle fall ikke i storbyene, hun kan forsøke seg på småstedene). 6. Å søke sykepleien på nytt kan hun gjør, men det er slett ikke så enkelt som du gir inntrykk av her. Hadde du kjent til utadnningen ville du også visst at det å bytte mellom studiesteder er vanskelig grunnet ulik studieplan. Anonymkode: 966a6...750 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #29 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke sykepleier, men kjente dette engasjerte meg. I tillegg til å kontakte skolen, ville jeg tatt kontakt med forbundet. Må jo være er ønske fra alle parter med høyere kompetanse. Uengasjerte sykepleiere er jo det siste vi trenger!! 🙌 Om det er det en lovendring, føringer på hver enkelt skole eller bare «sånn har det alltid vært», bør dette helt klart være mat for forbundet!! Ønsker deg lykke til, ts!! Anonymkode: 4b2be...6dd Dette er velkjent, både for forbundet og oss som følger med. Jeg tok utdanning for 20 år siden, det var likt da, karakterene måtte forbedres innen ett år med samme emnekode mens man hadde studierett. Både NSF og Sykepleien har fått flere henvendelser fra sykepleiere som ikke får mulighet til å forbedre karakterene sine, og dermed blir «parkert» med bacheloren i sykepleie uten mulighet til videre karrierevei. Dette var lettere før. – Hva har endret seg? – Sykepleierutdanningene har fått nye retningslinjer (Rethos). De ble innført fra og med 2020 og 2021, sier NSFs forbundsleder, Lill Sverresdatter Larsen. Det er dette som ifølge Larsen har ført til at sykepleiere som har fulgt den gamle rammeplanen, og som nå ønsker å forbedre sine karakterer fordi de ønsker å ta en videreutdanning, ikke får mulighet til det. https://sykepleien.no/2021/11/nytt-regelverk-gjor-det-umulig-sykepleiere-forbedre-karakterene-sine Anonymkode: 966a6...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 28. august 2022 #30 Del Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du uttaler deg så bastant om ting du åpenbart ikke har peilig på. 1. Alle masterprogram krever ikke C i snitt, kun majoriteten 2. ABIOK kan fremdeles tas uten master, man kan "hoppe av" etter 90 studiepoeng. 3. Emnekoden er avgjørende når man snakker om å ta opp fag, fordi de sier hva faget inneholder i studieplanen, og det må være samme emnekode som dekker samme felt når man tar opp igjen fag. 4. Opptak til videreutdanning i sykepleie følger lokale opptak, stort sett alle studier gir ekstrapoeng for annen høyre utdanning. 5. Du forstår ikke helt opptakssystemet, selv med c-snitt og maks tilleggspoeng kan man havn langt bak i køen på populære videreutdanninger. Bare fordi man oppfyller formelle krav betyr ikke det at man får plass. Det er rangering av søkere på lik linje med søkere til studier på samordna opptak, der de med høyest poeng får tilbud først, og så følger man listen nedover til studieplassene er fylt opp. TS vil søk helsesykepleie som grunnet dagarbeid er en veldig populær videreutdanning, da er ikke c-snitt nok (i alle fall ikke i storbyene, hun kan forsøke seg på småstedene). 6. Å søke sykepleien på nytt kan hun gjør, men det er slett ikke så enkelt som du gir inntrykk av her. Hadde du kjent til utadnningen ville du også visst at det å bytte mellom studiesteder er vanskelig grunnet ulik studieplan. Anonymkode: 966a6...750 1. Nevn et masterprogram (ikke noe erfaringsbasert jalla eller MBA) som ikke krever C i snitt. 2. Ja, hvis du oppfyller opptakskravene. For et par år siden kunne du søke deg inn på videreutdanning uten master, og da slippe C kravet. Det er det ingen som tilbyr i dag. 3. Dette stemmer ikke. Emnekoden er ikke relevant. Læringsutbyttebeskrivelsene er det. Du kan også få fritak for arbeidskrav og oppmøte i emner du aldri har gjennomført. Merk at dette er en "kan" paragraf, så de kan velge å ikke legge til rette for det. 4. Finn et ABIOK studie som gir ekstrapoeng for ekstra utdanning. Det er ytterst få som gir tilleggspoeng for ekstra utdanning. 5. Jeg skjønner opptaksprosessen. Har du nok poeng, kommer du inn. På OsloMet var kravet for å komme inn på jordmor med tilleggspoeng 4.51 i fjor. Du kan få maks 2 tilleggspoeng (et for 120 ekstra relevante studiepoeng og et for 2 års ekstra praksis). Har du 4.52 poeng kommer du inn. Ved poenglikhet kommer den eldste personen inn. Så hvis du har 2.51 karakterpoeng, trenger du bare ta 120 studiepoeng i noe ped eller psykologi og vente to år, så kommer du inn (da vil du ha 4.51 konkuransepoeng). 6. Når man bytter studiested risikerer man å ikke få innpass på noen emner. Dette er et langt mindre problem når du har fullført hele graden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #31 Del Skrevet 28. august 2022 ajarRun skrev (42 minutter siden): 1. Nevn et masterprogram (ikke noe erfaringsbasert jalla eller MBA) som ikke krever C i snitt. 2. Ja, hvis du oppfyller opptakskravene. For et par år siden kunne du søke deg inn på videreutdanning uten master, og da slippe C kravet. Det er det ingen som tilbyr i dag. 3. Dette stemmer ikke. Emnekoden er ikke relevant. Læringsutbyttebeskrivelsene er det. Du kan også få fritak for arbeidskrav og oppmøte i emner du aldri har gjennomført. Merk at dette er en "kan" paragraf, så de kan velge å ikke legge til rette for det. 4. Finn et ABIOK studie som gir ekstrapoeng for ekstra utdanning. Det er ytterst få som gir tilleggspoeng for ekstra utdanning. 5. Jeg skjønner opptaksprosessen. Har du nok poeng, kommer du inn. På OsloMet var kravet for å komme inn på jordmor med tilleggspoeng 4.51 i fjor. Du kan få maks 2 tilleggspoeng (et for 120 ekstra relevante studiepoeng og et for 2 års ekstra praksis). Har du 4.52 poeng kommer du inn. Ved poenglikhet kommer den eldste personen inn. Så hvis du har 2.51 karakterpoeng, trenger du bare ta 120 studiepoeng i noe ped eller psykologi og vente to år, så kommer du inn (da vil du ha 4.51 konkuransepoeng). 6. Når man bytter studiested risikerer man å ikke få innpass på noen emner. Dette er et langt mindre problem når du har fullført hele graden. 1. Jeg har linket til flere tidligere i tråden 2. Jo det er det, flere steder faktisk. Sjekk f.eks opptakskravene til anestesi på HVL Opptakskrav Bachelorgrad i sykepleie og norsk autorisasjon som sykepleier. Minst 2 års yrkespraksis som sykepleier etter autorisasjon og i løpet av de siste 6 årene. https://www.hvl.no/studier/studieprogram/klinisk-sykepleie-anestesisykepleie/ Eller opptakskrav til AIOK på Nord universitet Opptakskrav: Fullført bachelorgrad i sykepleie. For opptak til spesialsykepleie ligger et generelt krav om 2 års praksis som sykepleier i full stilling eller tilsvarende antall timer. https://www.nord.no/no/studier/master-i-spesialsykepleie#&acd=StudyAdmissionRequirementsHeader 3. Du jobber ikke i helse eller ved en høyere utdanningsinstitusjon, likevel nekter du å innse at emnekoden er relevant. I artikkelen jeg linket til fra Sykepleien i et tidligere innlegg påpekes også dette, siterer derfra; – Hva har endret seg? – Sykepleierutdanningene har fått nye retningslinjer (Rethos). De ble innført fra og med 2020 og 2021, sier NSFs forbundsleder, Lill Sverresdatter Larsen. [...] – De nye nasjonale retningslinjene har andre emnekoder og navn på emnene. Sammensetningen og innholdet i noen av emnene er også justert eller endret, sier Larsen. 4. Under er tabellen for utregning av poeng ved søknad til videreutdanning/master ved HVL (altså alle ABIOK utdanningene). Lignende finnes ved flere utdanningsinstitusjoner. Ved masterstudium, og vidareutdanning med krav om høgare utdanning, er det karakterar frå bachelor/tilsvarande som er utgangspunktet. Du kan og få tilleggspoeng for anna høgare utdanning. Har du søkt eit studium som har krav om praksis, kan du og få tilleggspoeng for praksis. Konkurransepoengsummen din består av karakterpoeng + utdanningspoeng + praksispoeng. Dersom andre tilleggspoeng skal telje med i rangeringa til eit studieprogram, vil det stå i studieplanen. Slik blir konkurransepoengsummen rekna ut: Poengtype Forklaring Karakterpoeng Vekta karaktersnitt x 10. Maksimalt 50 poeng. + Utdanningspoeng 1 poeng per 30 stp. Maksimalt 4 poeng. + Praksispoeng (der dette inngår) 2 poeng per 12 mnd. Maksimalt 6 poeng = Konkurransepoengsum 5. Hadde du skjønt opptakssystemet hadde du ikke kranglet så mye som du gjør. Litt vittig er det jo at du i punkt 4 nekter for at annen utdanning gir poeng, mens du i punkt 5 har det med utregningen din. Når det gjelder karakterer fra bachelor regnes de ut vektet, så alle karakterer har ikke lik verdi. 6. Nei. For skal du ha ny utregning av karakterer må de sikre at hele pensum er i de karakterene. Så hvis man opprinnelig tok utdanningen ved en skole, tar ny utdanning for å bedre karakteren på en annen skole, så er det ikke sikkert fagene dekkes tilstrekkelig til at du kan bruk opp igjen karakteren. Det er en grunn til at folk ikke gjør det på den måten. Anonymkode: 966a6...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 28. august 2022 #32 Del Skrevet 28. august 2022 ajarRun skrev (16 timer siden): 2.5 er MYE vanligligere enn 3. Kun revisjon jeg kommer på som er 3. Ingen av sykepleieutdanningene krever 3. Da er det nok kanskje bare UiB (og muligens UiO?) som stort sett operer med 3. Jeg er ikke kjent med systemet på høyskoler, annet enn at det uansett må være C Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå